Fön
Halloj !!
Jag tänkte fråga lite om dessa fönar för kanske det är någon som har en.
Låter dom hemskt mycket?
Räcker slangen ?
Är den bra eller finns det någon annan som ni rekomenaderar? För och nackdelar ??
Det finns ju massor av tillbehör men vad är viktigast?
Är det någon som har Master Blaster ?? Är den värd sina pengar över de två andra tro??
Vad skiljer mellan airforce Commander och airforce blaster?
Ursäkta för alla dessa frågor.
METRO Airforce Blaster 3220:-

METRO Airforce Commander 3046:-
METRO Master Blaster 4855:-
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
jag följer svaren på "perser o exoticlistan"..
hoppas att fler svarar
jag vet att Jonas har köpt sig en…
o så är det nån mer här..
är det #Cajsa tro
det är jättebra att du startar denna tråden..så får man höra o jämföra
jag vill nog oxå ha en ny
men blåser för hårt tycker jag

#1. Vi köpte en Vivog Turbo 1401 och är jättenöjda med den. Vi köpte den hos Satchmos och betalade 4500kr, nu har den gått ner och kostar 3298kr. Den är steglös och blåser bra, tar ca 20 min. att torka en perser riktigt torr. Vi torkar även kattungarna med den (med lägre blås) // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
denna va??

det är nog den som jag isf funderar på
verkar kanon att den är steglös
Jahaa låter den hemsk tro? Jisses det finns ju en uppsjö. Men jag tycker att dessa priser är okej liksom inte högre. så någonstans mellan 3-4000 max för min del.

#5 Ja Annki den har vi och den är kanonbra.
#6 Den låter lite, visst gör den, men våra katter reagerar inte och det går fort att torka dem // Karin
Karin
Men om man jämför den med denna vad kan skillnaden då vara ??

Eller denna ??

(METRO Airforce Commander 1,17 hp)
den har jag och den räcker. Annars så blåser den för mycket…….jag är helnöjd,

Hej Marita !
Jag har den här trimfläkten , ( 4 hästkrafter ) ..& är 100% nöjd med allt..utom att den i min smak låter för mycket.
Den sköter sitt jobb perfekt…torkar kattern torra på nolltid…& jag kan inte vara utan den . den är väldigt kraftig så om man skall blåsa en kattunge…så får man hålla den en bra bit ifrån. ( sladden är superlång) Till några av mina katter är styrkan ett måste om jag vill ha dom torra inom en halvtimme. Självklart beror det på vad katterna har för pälskvalitet också.
Om samma trimfläkt fanns..med lägre ljudnivå..skulle jag dock byta!! ( Nu skjuter jag till dörren istället )
METRO Airforce Blaster 3220:-
Lycka till med det nya köpet
// Mia.
// Mia

METRO Master Blaster ser ut som min gamla volta jag andvänder
Ja herregud va saker det finns! Hoppas du hittar det du vill ha marita!

Metro Master Blaster har 8 hästkrafter…..så jag gissar på att katterna sitter som frimärken på väggen om man blåser dom med den
?? Någon som vet kanske ??
// Mia.
// Mia

Hej Marita, om du går in på Satchmos, kan du se skillnaden. Jag kollade lite och de du skrev om värms av motorn och är på 1265W och 50 grader, två hastigheter, medan vår Vivog är på 2000W, steglöst luftflöde, håller 54-68 grader och väger bara 2,8kg. Du kan blåsa kattungar utan att hålla långt ifrån, eftersom du sänker "blåset"
Lycka till // Karin
Karin
Hahaha Mia du är så rolig..hahaha ja den ska jag nog akta mig för då..hahahahah
#13 Tack jag ska nog läsa på lite.
Ta bara inte bara en som är för hård i blåsen.
Jag ringde ner till http://www.satchmos.se/ src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" /> för att höra med dem vilken jag skulle ha och de rekomenderade (METRO Airforce Commander 1,17 hp) för 2185:- + frakt mm. Behöver inte mer.
Blåser det för hårt så "slår" man sönder pälsen också och det blir ju inte så bra.

# 15
Berättade du för dom på satchmos..vilka krav du hade på din blivande fön ? INNAN DOM REKOMMENDERADE DIG DEN ?
Att jag frågar är PGA- att till mig rekommenderade dom METRO Airforce Blaster 3220:-
& jag sa tydligt att jag ville ha en som slår ut DÖD päls.
Kanske behöver " man " inte mer….men vill tillägga att 4 hästkrafter INTE slår sönder pälsen alls.
Däremot så " slår " den ut vatten och DÖD päls….precis som den skall.
// Mia.
// Mia

HaHa det är kul läsa era svar här
Baboos vad säger du, kan det vara så den verkligen slår sönder päls? Du är ju yrket med hår, lite intressant är det ju nu får jag säga att höra.
Jag har ju och är ännu nöjd med min volta som blåser rejält bra och torrt, jag får dammsuga hela utrymmet då den verkligen blåser, slutar alltid med jag får rensa ögonen så jag ser katten efter en kort stund. Men visst har jag tittat på annan maskin, men hade velat ha någon som sög in hår samtidigt som jag fönade i så fall, annars är min väldigt bra
mycket bra tips här o att man får jämfört de olika
är det nån som har sett nån som samtidigt suger in hår
undrar om det finns…
skulle ju vara superbra det hehe
putt..
#10 Mia är du fortfarande nöjd med din? Den kostar nu över 5000:- såg jag..
Jag har en Edemco F 160, och jag köpte den på Velapet i Holland.
Jag är Supernöjd med den, och den låter inte förskräckligt, man kan stå och prata då man fönar katten. Mina katter blir inte rädd för fönen. Och det finns både varm och kall blås. Den kalla blåsen är ju rumsvarm efter ett tag:) Hastigheten är inte ställbar, men den är så bra som den är:) Med frakt och allt kostar den ca 5400:-
Lycka till!
//Susanne

Jag har en Metro Airforce Commander OCH en sån där fruktansvärt "HEMSK" fönbur som jag använder (+ en gammal Electrolux dammsugare,). ja jag använder ju inte alla på en gång, men det fattar väl alla
Metron är SUVERÄN till att blåsa ut pälsarna och få bort allt LÖST hår (antar det är detta andra kallar dött hår) det gör INTE fönburen, däremot är den SUVERÄN till katterna när dom är nedrakade eller på utväxt och till korthåriga katter samt de som är på tillväxt.
Anledningen till att jag har svårt med Metron är att den är så jobbig att hålla i när man , som jag, har förstörda händer. jag klarar INTE av att blåsa en hel katt längre med den.
Dammsugaren i all ära är inte dum den heller, fyller sin funktion på ett fantastiskt sätt, ja den är "nåstan" lika bra som metron. den sistnämde skaffade jag för jag var rädd att min gamla dammsugare skulle lägga av och då skulle jag stå där utan någonting !
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

# 10 NEJ- jag är inte nöjd forfarande.
Detta pga- att jag inte tänkte till riktigt när jag köpte den.
Jag valde på alla prestanda jag ville
* Kraftig blås på 4 hästkrafter.
* En som slår ut vattnet och död päls under torkningen .
* Känt märke som är lätt att köpa reservdelar /filter tilll osv..
Så trimfläkten är toppen & är superbra..inget snack om saken ….men jag ville ändå byta,
PGA att den endast har på och av läge!
Hade jag endast haft vuxna katter så visst.. doim tålererar fullt ös……MEN,,,,jag saknade steglös inställning.
Så jag sålde min Och köpte en med samma prestanda.. ( lika kraftig alltså ) likadana kvaliteter som min ….men med steglös inställning- så jag kan blåsa kattungar också med den :-)
Nu är jag supernöjd..den jag har uppfyller alla mina krav, 6 är tom lite tystare än den förra….och skall inte byta nått mer :-)
Nu har jag en Vivog professional 
Så jag rekommenderar dig att köpa en med antingen flera blås lägen, eller steglös blås:-)
Lycka till Kram Mia
// Mia
Tack Mia för ditt svar och alla ni andras också 
Jag har kollat på den Mia..skall titta å läsa mer känner jag.

Metron har också två blåslägen, vilket är gott och väl för att inte en kattunge ska blåsa "iväg" från "vart den nu är när den ska torkas":-)
bara ett litet PS, så där i högsta allmännhet.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Finns det någon som säljer en begagnad?
Tycker att en ny kostar för mycket.
Svara privat isf.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

# 23 & 24 Bara lite info :
Vad gäller Metron så måste man läsa noga på vad som står, för på min stod det:
2- stage dual fan- Då trodde jag den hade 2 lägen ……
MEN det är inte samma sak som
Two levels of speed and temperature.
Så den hade iaf bara på och av.
Däremot så har :
Metro Air Force Commander 2 olika motorer.
En med : 1,7 Hästkrafter & en med 4 hästktafter.
& de har båda 2 blås lägen….
Så tänk på att Metro har många olika modeller….- som går att få med flera olika motorer
så läs noga vad just din har för egenskaper :-)
Min Metro hade alltså 4 Hp ( hästktafter ) & endast bara av och på 
// Mia
Hmm har inga utställningsbehov, utan undrar om ni har ngt tips som inte kostar skjortan och som är enkelt. Nu blåser jag min exot torr med min hårfön…men det tar evigheter och varken han eller jag härdar riktigt ut och det blir lätt lite för varmt också. Finns det vanliga dammsugare som man kan vända "blåset" på?
Marie
Jag hade en commander men jag sålde den för den oväsnades nåt fruktansvärt. Varken jag lr katterna stod ut. Nu har jag marknadens starkaste handfön istället och är skit nöjd med den. 
#29 Vilken handfön har du? Jag behöver en ny men vågar mig inte på en riktig trimfläkt eftersom mina katter inte är vana med det.
Är också nyfiken på hårfönen!! Commander är alltså en vanlig dammsugare?! M