Hur är det med nasalproblem och mat?
Sedan min mormor blev perser uppfödare har jag alltid tyckt att Perser är en underbar kattras och har länge funderat på att skaffa en.
Min fråga är dock, hur är det med deras nasala problem? Jag har värsta skräckscenariot fram målat för mig och ser konstanta veterinärsbesök framför mig.
Sedan säger min man att perser katter är kräsna och skall ha gourmet mat. Hans släkting har ägt en perser och den vägrade äta RC o.dyl utan skulle ha den dyraste burkmat du kunde hitta. Är perser verkligen så kräsna? Jag tycker det borde bero på vad man lär den att äta.
Bilden är på min mormors första kull och den som tittar upp heter Casandra.

Hej!
jag är ingen uppfödare utan ägen "bara" 2 perser katter.
jag har aldrig någonsin märkt av att mina katter är kräsna utan jag tror att det är hur man formar dom. får dom bara gourmet mat vill dom bara ha det sen.
vissa perser katter har problem med rinnande ögon men det finns en produkt som heter eye envy och är väääldigt bra och det förhindrar att ögonen rinner och får missfärgningar under.
jag är väldigt sällan hos vetrinären och dom gångerna jag har varit där har det varit för ögonen och fått ut en kräm som man ska droppa i så blir ögonen bra på några dagar så jag ser inte det som något problem.
en perser är enligt mig en helt underbar fantastisk familjemedlem som har en enorm personlighet.
dom är extremt lugna och mysiga.
dom behöver mycket pälsvård. borsta och bada dom. så du är medveten om det.
lycka till och hoppas jag gav svar på det du undrade=)
//Isabella
#1 Pälsvård är inga problem har just nu en norsk skogkatt och en maine coon blandning som båda kräver en hel del pälsvård. 

Det är bra!
mina katter äter torrfoder för att jag ska slippa att dom luktar i ansiktet.
Royal canin..
Det jag skulle vilja ha är en kolsvart perser med kopparfärgade ögon men det är svårt att hitta en sådan.

Ja dom är väldigt fina. min hanes pappa ser ut så och är jätte fin.
Inte är Persern mer kräsen än någon annan katt, det är vad de blir vana med.
Inte tycker jag att du behöver vara orolig att skaffa dej en svart perser fröken, ev.problem med nosen är procentuellt väldigt liten. Bra bredd mellan ögonen ska de ha och öppna fina näsborrar. Kolla oxå föräldrarna.
Du hittar nog snart din svart sessa
jag håller med er här
de är underbara varelser…som oftast blir vad man gör de till
mina får ingen blötmat alls…just för att jag inte vill ha smutsiga ansikten. Jag har vitfläckar..så det är känsligare än med ickevita.
en svart kopparögd bör inte vara så svårt att hitta
du har kommit till rätt ställe:)
troligtvis…så kan man inte riktigt jämföra pälsen på en skogis, maine coon med en perser…men inget är säkert.
persern har underull som tovar sig om den inte kammas mer eller mindre var o varannan dag. Men även det är olika.
Jag brukar börja med var dag..sen så får man se hur ofta det behövs..o då är katten van. tar man varje dag så tar det inte mer än några minuter..om ens det.
De är inte mer kräsna än andra. Katten blir ju vad man gör den till.
Mina Perserkatter är inte som andra Perser tror jag för de är väldigt busiga o spralliga. De hittar på bus och klättrar i träd och jagar änder. 
Men visst de har en lugn o kelig sida oxå såklart.
Jag tycker inte du ska vara rädd att köpa en perser iallafall. Titta noga hur katten ser ut som du tänker köpa, helst ska den ju ha ett eluttag i nosen,
kolla föräldrarna oxå.
Lycka till i kattletandet!!
Hälsningar
Pethra S*YadhayeZibas Vitfläck Perser
När det gäller mat, så beror det på vad de är uppvuxna med.
Jag själv ger alla sorter, torrfoder alltid framme, burkman en gång per dag samt färskfoder (kött/lever/hjärta) då och då. De äter även matrester i små mängder, men älskar det! Ingen är kräsen, utan de äter allting, vilket mina kattungeköpare kan intyga.
Som nån ovan skrev, så gäller det att kolla näsborrar, bredd mellan ögonen (vilket jag har hävdat sedan 80-talet, men inte fick gehör för då). Kolla föräldrarna och kattungen givetvis. Vissa katter har rinnande ögon och andra bara periodvis, ofta när de växer. Så småningom bildar de antikroppar och bekämpar ev virus och har då inga bekymmer alls, såvida de inte blir sittade av nåt annat.
Enl vet Ann Marie Nilsson (boken Kattens sjukdomar), så har ca 80 % av alla perser/exoter klamydia, så det är kanske idé att behandla först. Hon berättade för mig att de testat alla per/exo på kliniken under en period och då hade de kommit fram till denna siffra.
Det syns ju mera på vita katter, men en svart är inga problem, om man tvättar med koksaltlösning, torkar torrt och behandlar med Eye-Envy, som är toppen!
Du behöver inte alls vara orolig för andning och ögonrinn om du kollar kattungen noga först.
Lycka till!
Uppfödare sedan 1977
Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Min exot (korthårig perser) äter inget annat än torrfoder, och där föredrar han Royal Canin!
Tack alla för era svar.
Att perserns päls tovar sig om den inte vårdad påminner mycket om Norsk Skogkatt som behöver hjälp med fällningen då den inte klarar av det på egen hand.
Jag har sökt efter en bra uppfödare utav Perser en lång tid men eftersom jag aldrig ägt en Perser tidigare utan har mer hållit mig till de stora katterna så känner jag mig osäker på vilken uppfödare som kan garantera en frisk och vacker katt.
Jag vill även kunna ställa ut perser katten och den ska vara svart med kopparfärgade ögon, hona eller hane spelar ingen roll. Men som sagt så har jag problem att hitta uppfödare som jag får en "aha-upplevelse" hos. Har smått varit inne på sköldpaddor också men då ska de vara riktigt ordentligt "skördade".
Hej där!! Har en exot och var mkt noga när jag skulle köpa honom just med tanke på näsa(längd på näsan är inte allt utan breda fina näsborrar) Alla(enligt min erf.) tycks ha ngn grad av ögonflöde, men titta på mamma och pappa..det brukar ge en vägledning av hur lätt de får bakterietillväxt o.s.v.
"By the way" så är min katt testad för klamydia och han är frisk.
p.s akta veterinärer som vill ge eye-shield(ögondroppar), då det är ovana vid perserögon…förvärrar situationen…bra att "gråta ut " lite!! Använder Jean Peau eye care och eye envy pulvret.
Marie