Kryptorkism
Nu har jag för första gången låtit kastrerat en hane med den ena kulan i magen
Det var min till salu kille Sir Gin Gino som var till veterinären i Tisdags för sin operation. Jag har varit lite förföljd de senaste åren att få några hanar med endast en kula nere (kryptorkism) men den andra har legat nästan på sin plats.
Så det här var första gången som jag har fått erfara detta med kulan i magen, han fick två stygn på sin lilla mage plus den vanliga typen av kastrering av den andra kulan. Han var lite groggy men nu är det full snurr på honom 

Vackra katter och härlig färg
Mysiga kastrater blev det säkert men det känns säkert tungt om man hade andra planer för dom;)
de är jättefina Eva
men vilken otur…hur vanligt är detta?

#3 frågar du mig så säger jag VANLIGT 
Jag har lyckats att köpa 2 hanar till avel och dessutom betalat väldigt dyrt för dom oxå och som sen visade sig vara kryptokida båda två…..från samma uppfödare dessutom 
Jag behöver väl inte säga att hon inte står högt i kurs hos mig nu, då hon dessutom vägrar någon slags ersättning.
Men det är säkert inte så vanligt Annki 
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
#4 himla tråkigt Lena
ligger det i linjerna då??
Det är väl ärftligt lr???
#4 Gud så tråkigt!! Att ersätta för en sån sak trodde jag var självklart.
inga försäkringar som tar det????
Kul att ni gillar mina kastrater
De båda är jättegóa. 
Visst är det tråkigt när det inte blir som man har tänkt sig
Om det är vanligt vet jag inte, men min veterinär är då väldigt duktig och rutinerad vid sådana här kastreringar
kan ju få en att fundera lite..
Jag har bara mina egna funderingar just när det gäller mina senare fall, jag misstänker att det beror på att just hanen som är pappa i just dessa kullar (med olika mödrar) där jag har fått kryptopojkar börjar att bli för gammal, han fyller snart tolv år och han är så pass värdefull för mej att jag har hoppats på lite mer ifrån honom de senaste åren. Han har nämligen aldrig tidigare gett kryptopojkar, ( även i samma parningskombination)han har endåck fått ok. pojkar i de senare kullarna. Så helt "kört" har det inte varit 
Ska man ha en hane till avel så ska man nog se till att båda bollarna finns på plats redan vid leverans. Visst finns det fall där en kula kan åka upp och ner, för att senare jäkligt nog stanna "där uppe".

Riktigt fina gossar Eva, även om kulorna inte var där dom skulle.
Jag måste säja att det är RIKTIGT USELT av en uppfödare att inte ersätta katt som blivit kryptochird, även ifall testiklarna varit där dom skulle vid lev. Det är ju något som du som köpare INTE är anledning till under några omständigheter………
Vad man ska tänka på är att CFA (kanske fler förbund också) INTE har några krav på att man ska skicka i intyg på att katten har testiklarna nere ellr navelbråcksfrihetsintyg !
Att det hos oss finns ett förbud mot att avla på katter med dessa "fel" måste ju bero på något och kanske det kan ligga en ärftlighetsa faktor bakom beslutet….??
Slutligen….själv har jag varit väldigt förkonad från detta med kryptokatter , tror inte att det under mina snart 21 år varit mer än 3 fall….men jag kan ju glömt någon…men jag tror inte det samtidigt
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

#5,7,9
Visst är det USELT!
Jag vet inte om det ligger på linjerna då uppfödaren vägrar prata med mig om detta.
Men jag antar oxå som Lotta säger, att det kanske gör det då det är ett förbud att avla på dom här i Sverige.
Inga försäkringar tar detta tyvärr,trots att båda var avelsförsäkrade från 12 veckor 
Båda hade dessutom kulorna i magen så det blev lite större operationer vid kastreringen.
Jag har sålt två sällskapskatter där ena kulan inte var på plats vid leverans, men drog då av 1000:- på priset utifall det skulle bli en större op vid kastreringen. På dom katterna åkte kulan ner innan 6 månader och det blev en "vanlig"kastrering.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Krypto kan vara ärftligt, men inte alltid. man har upptäckt en avvikelse i DNA hos de katter som ger krypto. Det kan troligen bero på infektioner eller annat, t ex hormonfel. Vad som triggar igång felet är ännu en gåta.
Det har hänt mig en gång att en hane som var ämnad till avel, drog upp ena kulan när han blev vuxen. Om kanalen inte är helt sluten, så kan det hända. Han hade intyg på att allt var OK som kattunge.
Jag försökte få fram information om hur mycket jag skulle ersätta dem och till slut var det Kennelklubbens jurist som kunde hjälpa mig.
De rekommenderade att jag skulle betala tillbaka allt utöver sällskapskattpris, (som Agria då satte till 3.000:-). De har ju kvar en sällskapskatt, men inte mer. Felet är uppfödarens ansvar, och det är givet att man ersätter köparen för en felaktig vara. Anmäl uppfödaren till ARN, on det är en svensk. Du har goda chanser att få rätt, eftersom det hänt 2 ggr.
Fanns det inget skrivet i kontraktet??? Fanns inget testikelintyg på hanarna??
Jag gör alltid ett tillägg om krypto eller andra saker som gör att hanen inte kan fungera och skriver hur mycket de isf får tillbaka. Det är bättre att båda parter vet exakt vad som gäller.
Det finns ändå massor med olika fel som kan göra att en köpt hane inte funkar i avel, så just detta kan man ju slippa.
Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
#10..gäller detta alla försäkringsbolag??

#11 båda katterna var besiktigade ua vid leverans.
Inget tillägg i kontraktet skrevs.
Testikelintyg får man ju bara efter att katten är 6 månader, och det var då jag skulle till veterinären för att få det intyget som detta upptäcktes, han sa då att kulorna på denna katt har ALDRIG varit ner och vänt, och då dom blev kastrerade strax efter så fanns dom i buken….på båda katterna.

#12 jag vet inte hur andra försäkringsbolag har, jag har Agria och dom ersätter inte.
Kanske jag ska fundera på om jag ska anmäla det till ARN i alla fall, det är en svensk uppfödare.
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Är man uppfödare och säljer en hane till avel, bör man se till att kulorna redan finns nere, annars tycker jag att man ska vänta tills de är nere innan man levererar. Jag skulle inte våga annat.
Min vet har intygat testikelstatus långt innan de varit 6 månader och det är bättre än inget intyg alls. Sen måste man ju ta ett nytt senare.
Det hade ju underlättat för båda parter.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se