Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 397 ggr
Uffe
0

Antal kullar utan stamnamn

Nu ligger en motion att det i fortsättningen bara skall vara tillåtet med 1 kull utan stamnamn, mot 2 i dag

Uffe
0

Hahahaha är det ingen som har åsikter om detta ?? Skrattande

simzonites
0

#1 Jag tycker nog det kan räcka med en kull utan stamnamn. Vill man efter det fortsätta med uppfödning av katter så får man skaffa sig ett stamnamn. Har inte funderat så mycket på detta, själv skaffade jag mitt stamnamn innan jag fått min första kull.

/Lotta

Uffe
0

Jo jag är nog också för det där, man bör kanske tänka både en och två gånger innan man bestämmer sig för att bli uppfödare. Speciellt när en ras blir populär poppar de upp som svampar ur jorden

BEATA
0

Jag tycker det låter bra med en ändring till bara en kull…

Annkis54
0

ja det var så jag tänkte oxå #2 #3
först så tänkte jag svara att 1 räcker…men sen så….det kan ju vara så att första kullen går jättebra medan andra kullen blir jätteproblematisk..eller tvärtom…
så jag vet inte….nu kostar det ju inte så mycket hos oss att regga sig..så det spelar ju kanske ingen roll om folk lägger ut några 100-lappar i onödan

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

RolfH
0

Vi har redan regeln, endast 1 kull utan stamnamn.

Kittentotts-deleted
0

#6 När fick vi den regeln?

Nu hade jag ordnat mitt stamnamn efter jag parat min första hona 2002 då. Kändes bra ha ett namn på mina bebbar.

RolfH
0

#7 Den finns med i de gemensamma stambokföringsreglerna och står under §4:1. Tror att detta skrevs in första gången 2000.

Kittentotts-deleted
0

Jag fick uppgift om 2 kullar kan du ta innan stamnamn då jag startade i min klubb FHK. men men jag gjorde ju inte så, men knepigt de inte vet vad de säger.

RolfH
0

Jag kan ju ha tagit fel på året eftersom jag inte har sparat reglerna från år till år. Men regeln har funnits i några år och lyder: "Alla uppfödare skall ha stamnamn före andra kullen".

Uffe
0

Jag tycker det är en bra regel

RolfH
0

Jag hade fel med ett år. Fick detta svar från från en som vet det mesta om IDP.

Beslutet togs på stambokförarmötet 2001 i Trollhättan.

Kittentotts-deleted
0

Du menar i Idp gäller 2 kullar? Jag vet ju att de påekade då jag sökte mitt stamnamn tidigt nämligen att jag kunde vänta osv.

Uffe
0

Nej Carina före andra kullen skall man ha stamnamn Skrattande

Kittentotts-deleted
0

Ja jag läste själv nu i reglerna, och det står:

4:1

Alla uppfödare ska ha stamnamn före andra kullen.

Okej nu hade ju jag detta ändå och tycker väl om man startar en avel så bör man väl ha detta också.Är Ju ingen stor kostnad och roligt katten har ett stamnamn. Fick själv hem en av mina första flickor en omplacering som bara hette: Alicia i stamtavlan, jag tyckde detta va tråkigt.