Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2573 ggr
IdaJ
0

Förkylning

Kan katter få vanliga förkylningar eller är det alltid kattsnuva/klamydia?

Leonis
0

Vore jag dig skulle jag kolla upp det där hos veterinär.

Kittentotts-deleted
0

Katter kan som oss bli förskylda. Beror ju på hur dåliga de är, om alla osv. Klamydia har ju vissa symptom, kattsnuva också.

simzonites
0

#2 Instämmer med Kittentott i att katter kan bli förkylda precis som oss. Man får titta på symtomen, hur påverkad katten är, kattens ålder osv. Är man tveksam kontaktar man sin veterinär.

Lotta

/Lotta

IdaJ
0

Jag har varit till vet. med katterna. Dom har bara nyst lite grann, ett par ggr per dag och 2 har haft lite ögonbesvär som kommit och gått… Tog realtids PCR från ögonen på 2 av katterna, de som nös mest. Men de hade inte några ögonproblem just då så jag vet inte hur trovärdigt det provet kan bli? Det har bara kommit ett resultat från det provet än och det var att klamydia var negativt på båda. 

Min vet. säger att jag kan åka iväg och para katten när hon blir kliniskt frisk (och förstås om provet inte visar nåt) men kan man verkligen det om det skulle vara kattsnuva? Och hur gör man för att utesluta att det är kattsnuva?

IdaJ
0

Dom är alltså inte påverkade alls förutom lite gegg i ögonen och några nysningar…

Ingen aptitnedsättning, feber, slöhet eller liknande…

Kittentotts-deleted
0

Är det vuxna el små?

IdaJ
0

två är 1,5 år och den tredje är ett par mån. äldre

Kittentotts-deleted
0

Såg inte ditt svar om du redan varit i kontakt o gjort prover mm redan, men det va väl bra det visat sig inte vara klamydia.Lite rinniga ögon har ju en perser ofta, men inte slemmigt el så, kan gå åt röd/brun i färg. Nysningar kan också vara att det sitter smuts damm i näsborrar, kolla detta.

Mitt svar nedan va innan jag såg dina ilägg.

Kan ju vara en enkel förskylning, med detta du säger om ögonen, så låter det som någon infektion som det verkar vara i dem. Så du borde ta kontakt på måndag för få salva el droppar och få veterinären se på det. Katter kan få drag o annat, kan precis som oss få en förskylning. Tvätta med saltlösning ett par ggr dagligen nu tills veterinären sett på dem.

Nu hoppas vi Pixla vill svara också.

RolfH
0

Precis som hos människan finns det hos katter godartade och elaka virus. Om din katt bara nyser i 2--3 dagar borde det inte var ett problem. Men det är så att du behöver alltid kolla med veterinär.

pixla
0

Ang, förkylning. Det vanligaste katter råkar ut för är calicivirus. Ger lite symtom som nysningar, lite rödkantade ögon och kanske lite mer rinniga. Men eftersom vi vacc. våra katter, så får de oftast lindriga symtom.  Vid svårare fall kan katterna få små sår i munnen. De flesta tillfrisknar inom 10-14 dagar. Ingen antibiotika tar ju virus, men katten kan få följdsjukdomar, som lunginflammation, ögoninflammation, hälta, osv. På små eller svaga katter sätts ibland  antibiotika in i förebyggande syfte. Genom undersökningar har man nu sett att De flesta som har flera katter har det oftast i besättningen. Katter som gått igenom sjukdomen blir oftast symtomfria smittbärare livet ut. Det är väldigt svårt att göra tester på katter man har. Testet visar förståss antikroppar därför att man ju vacc. Därför är ju svaren inte tillförlitliga och ger inte så mycket till säkert svar. Men vill man kan man följa upp på en katt med symtom och se om antikropptitrarna ökar eller ej, genom att vänta några veckar och ta nytt prov.

Förkylningsvirus (calici) kan inte smitta från människa till katt eller tvärtom. Det är ingen Zoonos.

Rekomendationerna är, om man har symtom , att vacc kattungarna redan vid 6 veckors ålder och följa upp med ytterligare 2 vacc-omgångar innan flytt. Och att alla katter i hushållet man har vacc, med det vaccin som är uppdaterat.På så sätt håller man ner smittrycket. Det har visat sig att caliciviruset muterat en del, vilket gör att det äldre vaccinet inte svarar upp riktigt till föväntningarna..

Nyaste uppdaterade vacc. heter. PUREVAXRCP. Det är ett levande vacc. Jag kan varmt rekomendera det. Har testat detta vacc på alla åldrar och inte en endaste reaktion.

Sedan kan det vara (troligen inte i detta fallet) katt-clamydia som din katt fått, men det är en bakteriell sjukdom och botas med en viss antibiotika under längre tid och även där ska alla katter behandlas. Här är det lättare att ta ett sådant prov och få rätt svar. Men Clamydia börjar i regel i ett öga för att efter 5-6dagar gå över i andra ögat och katten visar förkylningssymtom. Kattclamydia är alltså en övre luftvägsinfektion.

Uffe
0

Det ar alltid lika intressant att läsa Pixlas svar, jag fattar inte hur du hinner hålla dig uppdaterad på alla fronter

Leonis
0

Tur vi har en sån som  hon här Skrattande

IdaJ
0

Vad innebär det om man skulle få calici i ett katteri? Och kan man ens undvika det om det finns i de flesta flerkattshushåll?