jag funderar på ....
Vad ligger en riktigt fin perserhane (som ska användas i avel)på i pris att köpa in? Bra typad,fin färg, bra ögon och öron, kort svans m.m . Ja de som ni ser vinner på utställningar( även om alla domare kollar på olika saker), och finns de att få tag i till privatpersoner? kanske impotera?
Ja du Beccis, priset kan variera väldigt. Och en som vinner..hm..
Eftersom det kan vara lite svårt att garantera en vinnar katt så kanske man får titta på en katt från en uppfödare som både ställer ut mycket och tar massa priser och som har avlat ett bra tag… som "vet" hur han skall se ut och vad som krävs.
Ja och då kan priset stiga en hel del och du kan ändå inte vara helt säker på att han är en vinnar katt för än han står där med pokalen i tassen
och tårar av lycka.
Men samtidigt så handlar det mycket om just den domarens tycke och smak också ..att inte för glömma.
Men att hitta en som passar utställningar och tar sina cert och kanske någon gång i livet står på prispallen ..ja då kan du nog finna han där ute för ett pris på mellan 8-12.000:-
Lycka till
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
jag gissar från 10.000 här i sverige
från 15000 där ute, om man importerar
#2 Jag har ALDRIG måttat betala 10 000 för en utställnings katt från Sverige 

#0 Jag tror det varierar mellan de olika raserna, en hel del faktiskt.
Men om man utgår från Perser & Exotic, som den här platsen är tillägnad, och OM man vill ha en katt som vinner, ger fina barn osv….. OM man nu skulle hitta den katten så gäller det att pytsa pengar, under 10´ , nej det tror jag inte, då är det inga "nyare linjer" iallafall.
MEN, jag tror att det kan vara svårt att hitta guldkornen, oftast så spars dom eller skickas utomlands, ja det är väl det vanligaste iaf.
Visst är det väl privatpersoner som föder upp, det finns inte många här i landet som driver det som firma tror jag, för se leva på detta går inte (anser jag).
Jag har skickat ett PM till dig, skulle bli glad om du ville svara:-)
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

#3 avel o utställningskatter från uppfödare i sverige så har i alla fall jag fått dessa prisuppgifter..o tar det själv oxå..minst:)

#5 ja kan man ge såna garantier som bör man nog lägga sig där….
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Guldkornen - oftast går de mellan kompisar eller till andra toppuppfödare i samma förbund. Svårt för Sverakare att få tag på dessa. Uppfödarna samlar ju poäng i sitt förbund.
Öht är det svårt för en nybörjare att få tag på guldkornen.
Bara en fundering.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Det är lättast att få köpa en riktigt snygg katt om man importerar en. Har jag själv märkt. 
8 håller inte med dig riktigt
Tror det är precis lika svårt att få importera en riktigt snygg katt.Som att få köpa en här hemma.. för som Erna säger vill ju dom utländska uppfödarna ha kvar dom bästa själv,Eller just till nära vänner.. och tävla i sina egna förbund.. Finns ju många importer här i Sverige men sällan att man ser att dom går bra på show..Sen kan man ju själv vara jättenöjd med sin katt import eller inte ;) Sen tycker jag det är tråkigt att det ska vara så här :(
Bara lite tankar från mig 
Misty
#9 du behöver inte hålla med. Jag vet vad jag har blivit erbjuden att köpa.
Jaa det må ju hända att just du är ett undantag då ;)
Om jag tänker på min egen uppfödning, så säljer jag bara snyggisar till uppfödare som har snygga katter själva, så att resultaten blir bra. Lite strålglans faller väl på mig också. Dessutom är det värdefullt att mina linjer syns i stamtavlorna i några generationer, och inte försvinner spårlöst.
Tyvärr har jag sålt snyggisar till några nybörjare men det blev bara pannkaka av alltsammans. Jag trodde att de verkligen ville bli uppfödare som satte avtryck i katthistorien och hjälpte dem på alla vis att starta upp. Men det finns gränser för hur mycket man kan och orkar peppa folk.
Därför säljer jag numera aldrig snyggisar till nybörjare, utan bara till etablerade och framgångsrika uppfödare som kan göra nåt vettigt av katterna. Man kan kanske göra ett byte, vilket gagnar båda.
Det är inte så lätt att få fram riktigt högklassiga grönögda silver och golden så de är inte många.
Alla har kanske inte mina intentioner på att få fram framgångsrika perser & exotic, men jag har iaf alltid avlat för att utveckla mina färgvarianter sedan 33 år.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

# 12 Vad synd att du bara säljer snyggingar till erfarna uppfödare men jag förstår om du har den erfarenheten att det bara blir pannkaka av allt. Hoppas inte alla tänker så för hur attans ska vi nya då kunna få tag på några snyggingar? Fö att återgå till det som inlägget gäller så har jag betalat under 10000 kr för mina två avelshanar. Om jag inte har fel så kan det vara så att en avelshane som inte är "perfekt" kan även han ge jättefina ungar beronde på honans gener eller… /Laila

Jag tycker inte att det är så synd, detta eftersom jag knappt sett någon avkomma därifrån runt om i Sverige iallafall,så det kan ju inte handla om så många "snygga" katter , och alltså ingen förlust heller
Jag tror inte heller att ALLA tänker på det viset, det skulle ju , som du också säjer, vara katastrofalt att ens inte låta någon oerfaren ny få tillgång till bra material. 
Det viktigaste är ju att man bidrar med sina erfarenheter när man säljer katten, så den oerfarne har någon att luta sig mot vid frågor och funderingar, då går det nog riktigt bra i slutändan.Jag måste nog säja att jag har bara positiva erfarenheter av detta, kanske några bakslag men det får man räkna med, det är promille vi talar om då
Du har även fullständigt rätt i att det inte alls måste vara den mest perfekta som ger de finaste ungarna…..
Hälsar Lotta P