WCF fråga utställning
en fråga ang utlänska cert då jag såg att det i båstad blir ett tyskt cert, kommer det fortsätta tävlas om utlänska cert i sverige även efter wcf-inträdet eller är detta nån övergångsgrej?
nej..detta är inte nån övergångsgrej
om en utländsk klubb väljer att göra ett samarbete med en svensk WCF-klubb så blir det ett utländskt cert.
Som vi har haft med Norge förut. O hoppas kunna ha framöver oxå.
Detta är toppen!
Tänk om Sverak-Fife kunde tänka i samma banor.
Man ska väl underlätta för sina medlemmar.
En av orsakerna till att jag gått över till WCF är att man är betydligt smidigare.
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Tycker faktiskt inte att det är så toppen, de enda är att det är enklare och billigare, inga rabiesvaccinationer, inga långa resor men konkurrensen är densamma
, inte så ofta man behöver ge sej utomlands med katterna som reglerna är idag och jag tycker iallafall det är roligt att möta andra folk o andra katter på shower, vidgar vyerna lite grann. Ska man ta de utländska certen i Sverige är det lika bra att ta bort alla regler med dessa cert och rätt o slätt hålla sej till svenska, min mening.
Att plocka norska cert i Sverige var väl tänkt som ett undantag då IDP var så svagt i Norge, bara en aktiv klubb på senare år men visst var det inte tänkt som nån permanent lösning?
#3..jag vet inte hur det var tänkt från början…
men jag tycker att det är bra.
Att åka utomlands är ju betydligt dyrare…o då kanske många inte har råd att ta sina titlar. Ekonomin för många är ju ansträngd idag…o många har svårt att klara av det även om showerna finns i Sverige.
Om vi kan få utländska klubbar att vilja komma hit…o köra här…o att "vi" även kan göra detsamma för dem…
är väl bra?
de som inte kan övernatta nånstans…för de är det väl helkört om de måste åka utomlands…
fast om man då ska diskutera att helt slopa att certen måste vara "utländska"…hmmmm,..ska maila …för det är ju WCF möte i helgen:)

Det här är egentligen både en tillfällig lösning och en lösning som kan upprepas. Om man läser WCF:s regler, kan man se att det är fullt möjligt för en utländsk klubb att ha utställning i Sverige förutsatt att den blir inbjuden av den svensk klubb.
Vi som faktiskt varit utomlands och ställt ut katt, vet att det varken är krångligare eller dyrare än det är att åka till Norge. Skillnaden är rabiesvaccinationen, chipmärkningen och passet. Dessutom måste katten avmaskas mot dvärgbandmask, vilket man får hjälp med vid veterinärbesiktningen.
Största felet är troligen uppfattningen att det är svårt och dyrt och besvärligt. Jag kan bara säga att det är jätteroligt att åka utanför Sverige på utställning.
För mig är det numera jättejobbigt att resa utomlands speciellt med katt och mer bagage. Jag fasar! Dessutom kostar det mer och tar mer tid. Tänk på alla norrlänningar som har en otroligt lång väg att åka.
Jag har en fot som värker efter en fraktur och dessutom fibromyalgi och ont i ryggen (ischias). En utlandsresa tar knäcken på mig, så det lär inte bli aktuellt. När jag var yngre, så orkade jag mycket mer och åkte mycket utomlands. Jag tycker att det är toppen att kunna få utländska cert i Sverige, det underlättar! Fler såna, tack!
Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se