Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 523 ggr
Kittentotts-deleted
0

Ålder för hanar bli fertila?

Mina hanar har genom åren varit fertila vid 1år o lite mer. nu har jag min söta Lilla Bebis Merlin född 16 juli 2006.

Han luktar hane sen igår. Han övar"trodde jag" på honorna, men igår fick han fixat världens kladd på en av honorna.

Har ju även en flicka född: 6 Juni 2006 som jag fann för ca 1 vecka sen med Merlin efter varit o handlat i en hög på hallgolvet.

Går nu o tänker! hmm tänk om de fått till det, jag gav henne P-piller direkt, honhade inte visat ett endaste tecken på löpning innan.

Vad gör man? tänk om denna flicka blir med ungar så ung?, nu är hon en stor tjej, ser ut som mina vuxna i kropp o huvud, men hon är min bebis.

Leonis
0

Det finns både hanar och honor som blivit föräldrar redan vid 6-7 månader,så se upp lite där

Kittentotts-deleted
0

ja nu är ju inte Eliza 6-7 månader vid födseln i så fall. Och tror nog detta är för sent se upp om det nu häntSkrikandes

Hon är 8 månader nu,och vi kände att det va skönt ta en ledig tid fr ungar, de är ju så unga, och tänkte de löper nog i sommar, men så va det ju inte då.Men har aldrig haft en så ung hane som är fertil. Kan säga jag haft en löpande hona här på 5år med, men henne har han inte försökt sig på, då tänkte jag han leker bara och övar, men nu verkar det inte så dåLedsen

Leonis
0

Håller tummen han inte lyckats "pricka in" vore otur att få ungar så tidigt,håller tummen för dig att han misslyckats.

Uffe
0

Att bli kattmamma när man är tio månader är ingen större katastrof.

Bart
0

Min Bart var 2år innan han parade,dock "luktade han hankatt"ca ett år tidigare,så han är ju sen istället.Har aldrig haft någon katt som varit kösmogen före 8-9 månaders ålder.bartan har en liten egenhet för sig btw,han står och trampar och har sig,väljer ut något mjukt att göra det på och ser ut som han är i en annan värld,ibland kommer det något litet blött och han tvättar snoppen efter.Så han har sitt eget sätt han!Detta har jag heller aldrig sett någon annan katt göra,han har gjort det sen han blev könsmogen vid dryga året.

Kittentotts-deleted
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 Är det inteGeneradSå jag behöver inte ha sömnlösa nätter av oro? Jag hoppas på få vänta lite, men som jag sagt, hon har kropp o allt för klara det tror jag, se bild, en stor flicka:

Annkis54
0

har aldrig haft några som har varit tidiga
Sky,, "övningkörde" tidigt…o övningskör fortfarande i sitt nya hem…men han har inte fått till det…han blir 1 år i april

#5..jag hade en hane en gång som stod o trampade o trampade på min mage…trodde bara att han gosade…tills jag märkte blöta fläckar på min t-shirt
man satte på alfahonan…alltså migCool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Uffe
0

Det finns många som anser att honorna skall ha sin första kull innan de fyllt ett år, medans bäckenet är mjukt eller vad det var

Annkis54
0

Ok??
det har jag aldrig hört talas om..men det kanske är logiskt
i normalfall så får de väl sina första ungar lite senare eller??
naturligtvis beroende på rasen…men våra är ju ofta inte könsmoga föränn runt 1 år
men om det är så..så kanske man inte ska "stoppa" tidiga löp …runt 9-10  månader i så fall
jag har nog tyckt att de har varit för unga…som med Blossom..henne gav jag p-piller för att jag tyckte att hon var för ung o tog bort dem när hon var nåt år
kanske får tänka om där då
naturligtvis så förstår jag att det oxå beror på storleken på katten.
men Blossom har alltid varit stor så för hennes del så stoppade jag det hela för att jag tyckte att hon var för ung

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

Min hona Diba blev dräktig innan hon var året, hon fick ungarna 10 dagar efter sin ettårsdag. Inga problem hon klarade det galant. Det var inget planerat men Simzon hann märka att hon löpte innan jag gjorde det Flört Hennes dotter baby verkar också bli tidig men där ska det inte bli ungar i år, hon ska på utställning istället.
Jag vet att Merlins farfar Simzon var ganska tidig men han lyckades inte genomför en riktig parning så tidigt som vid 6 månader, han övade bra länge Skrattande Teddy som är Merlins pappa kom ju i gång rätt sent med att para, men det berodde säkert på att han hade Simzon i huset och han fortfarande var fertil.
Teddys pojkar verkar dock bli könsmogna väldigt tidigt. I den andra kullen har pojkarna blivit kastrerade vid 8 månaders ålder.
Men jag tror du får en suverän avelshane Carina!

Lotta

/Lotta

Kittentotts-deleted
0

#10 Ja avelshane har han visat sig duga som redan, Tiger sitter nöjd o ser påSkrattandeJäkla tur någon kommer o tar över detta arbete ser det ut som han tänker. Igår så hade alltså en av honorna kladd på sig runt svansen, gåaktig sörja efter han varit där,måste ju varit att det,,,vad kallar man när en hane kladdar ner i finare benämningFundersamNu är ju jag inte van vis så tidiga hanar, men han verkar ju fullt kapabel klara sin uppgift.

Jag har kanske en avelhande trots min planering va en lugn vår o sommar utan risker för tjuvparningar, bäst passa sig nu. Ja de går ju på p-piller de som inte ska ha, peppar peppar verkar de hjälpa även den som löpt igenom förut.

pixla
0

Jag tycker också det är bäst för honan att paras tidigt. 10 månader tycker jag är riktigt bra, då är hon året när hon föder . Hon är fortfarande mjuk i skelett och bäcken .  Alla löper ju inte så tidigt heller, men det är min önskan i alla fall. Tänk på katterna som går ute… Där finns nog ingen fertil hane som möter en löpande 8-månaders hona…  -" Nääe dig kan jag inte para du är ju bara 8 månader ju"  Skrattande . Naturen har också mycket att lära oss tror jag..  En av mina avkommor, en vit kille, som gått i avel "tillverkade" bebbar då han knappt var 7 månader, Så det finns många variationer…

Kittentotts-deleted
0

Tack låter undebart det ni säger! Ni lugnar mitt samvete. Har mått dåligt av ett tag av detta med kullar, och några av er vet säkert jag haft otroliga bekymmer med min vita Exotic som löper igenom P-piller och som vi haft bekymmer o dåligt samvete över ha fått 3 kullar redan, och fyllde 2år i Januari.Utrett henne hos min veterinär, han säger hon mår bra, Hans svar va låt henne få kull då, men jag sa att vi har regler på kullar per år. Mittersta kullen visste vi inte om alls förrän 14 dagar innan den föddes, hon löper tyst med p-piller o högt med dem, och vi vet nu hur det funkar efter den 3e kullen, har haft så dåligt samvete av allt, även fått skit för detta av hennes uppfödare som säger hon aldrig sålt en katt t mig om hon vetat om jag skulle para så med flickorna. Jag kan säga att jag förklarat, men det hjälper inte. Har haft stöd av veterinären, även kontakt med klubben som jag va med i innan som sa de skulle ge mig dispans.Jag är trött, hon föder 5st varje gång, ingen ledig haft under semster osv,man brukar ju planera.Tro inte jag gett dem för lite kärlek för detta de små, nä jag älskar dessa små skönheter, de får all min energi istället.

Nu kom det dåliga samvetet tillbaka, ska jag nu få skit för en hona föder i så tidig ålder? 

Jag har ju haft många kullar innan, och har alltid haft möjlighet att tänka innan de blir parade, och haft målet med 1 kull för en hona per år är lagom.