Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 3337 ggr
beccis
0

Hjälp mig med färgen!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har fått tillbaka regristreringsanmälan på min kull eftersom det var fel färg jag angivit. Honan är sköldpadda med vitt (f 03) och hanen svart (n). Detta är min första kull och jag trodde att kattungarna var svartsmoke (ns). Men vet nu att det inte går att få svartsmoke på dessa föräldrar. Vad tror ni att de är för färg?

Bifogar en bild när de va 12 veckor samt en bild som den nya ägaren skickat till mig inlägget över!

sidentassen55
0

Hej Beccis.

Först av allt måste jag få fråga dig om du inte har någon i din omgivning som kan hjälpa dig med såna här "problem".Uppfödarna till dina katter t.ex? Har du inget stöd därifrån?

Själv tycker jag att det är så viktigt att man som lite mer erfaren uppfödare hjälper de som är nya, så dom kan lära sig och förstå vad de håller på med. ja nu är ju inte alla mottagliga för det, men så långt det går så tycker jag vi har den plikten.

Vad gäller sina katter så ser detta ut som en svartsköldpaddstabby PER f 22 och den på det andra kortet är svart PER n.

Visst dom är ljusa i botten men det kan alla katters pälsar vara när dom är små framförallt. sedan brukar dom färga in eller så fortsätter dom att vara gråa emot botten.

Man kan ALDRIG få en silverfärgad katt om ingen av föräldrarna är det

Jag skulle rekommendera dig att köpa Sveraks häfte att ha katt som är ett utomordentligt litet häfte som man lär sig mycket ifrån. Det kostar 50.- men är värt varenda öre.

Sedan kanske du skulle prata med din uppfödare så kanske du får hjälp (om du inte gjort det tidigare vill säja)

har du fler frågor, bara fråga på och lycka till:-)

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

KungBores
0

Eftersom du skriver att mamman är f03 och pappan n så är det en sköldpadda (PER f) och en svart (PER n).
Liksom smoke så kan aldrig två solida katter få augoti dvs tabby.
/Ingela

sidentassen55
0

Aldrig i livet INgela, att den katten är en solid paddan alltså!

Så kraftiga mönster har då jag inte sett tidigare.

Det skulle vara väldigt intressant att få veta vad det är för stamtavlor på föräldrarna och även färgnumren på dom.

Kanske du Beccis har kopior som du kan maila till mig så ska jag kolla mer noggrannt

lotta@sidentassen.com

Ha en skön kväll….[

](lotta@sidentassen.com)

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

Marita-L
0

#0 Denna kattungen som du visar är en smoke, så någon av föräldrarna är fel reggade.

Har du foto på dom så kanske vi kan hjälpa digGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Klistrar in ditt inlägg här på din dubbla tråd.

--------------------

Bild på beccis

beccis

10-05-03
18:18

Hantera inlägg Visa bild

en extra bild till inlägget "hjälp mig med färgen!

bild när han är äldre. Dock dålig bildkvalite. vilken färg? Läs det andra inlägget!

Crystal Pearl´s

Marita-L
0

Han är en tydlig svartsmokeGlad

Crystal Pearl´s

beccis
0

Tack så mycket alla! Men måste bara säga att katt ett och katt 2 är samma katt! den är bara äldre på sista bilden.. Där är den hos sin ägare!

beccis
0

och det är en hane! och då antar jag att det inte bör vara en sköldpadda? (tror det kan finnas skölpaddshanar men då har de väl en extra kromoson).

Headturners
0

Håller med Marita här, svartsmoke är hanGlad

[Guardians]
0

Visst verkar det vara en smoke så nåt fel i stamtavlorna bakåt om nu inte bilden lurar nåt alldeles.

KungBores
0

#3 Det är en solid katt. Inget i ansiktet tyder på att det är en sköldpaddstabby. Inget vitt parti vid morrhårskuddarna och ner på hakan, inga glasögon, ingen vit kant på örat, inga spiraler från ögat och neråt.
Alla katter har ju ett hudmönster och i vissa fall visas det väldigt tydligt främst på röda katter. Eftersom katten är väldigt röddominerad så kommer detta mönster fram. Dessa tecken kommer med tiden att vara mindre framträdande då det är en perser.
Men jag håller med om att stamtavlan är skum då den svarta katten visar tydliga tecken på smokeuttryck. Vilket innebär att faktiskt sköldpaddan också skulle kunna vara smoke då den röda färgen inte på kortet ser ut att vara så intensiv som den kan vara på en solid katt utan mera matt som på en smoke.

/Ingela

Marita-L
0

#0 Är du uppfödare till föräldrarna? Om inte så bör du rådfråga med den uppfödaren som de katterna "eller den misstänkte" felreggade kommer ifrån.

Om inget utav detta går så får du göra en färgbedömning på "den misstänkte"Flört på en utställning och sedan regga om den i din klubb.

För annars blir det nästan omöjligt att få en godkänd stamtavla med rätt färg till de små.

Lycka till.

Crystal Pearl´s

[Baboos]
0

Men tänk om mammman är f 22 03 då kan den ju vara en svartsköldpadd silver tabby?????????

Finns bild på mamman?????

Pappan ser ut som smoke.

Men framtiden får utse vad den blir………..

Men silver är den i alla fall……

EddaM
0

Tror en av föräldrarna är dåligt silver så den e reggad som utan silver. Kolla föräldrarna nog o regga om den som inte har rätt färg så kan du regga de små. För de är absolut smoke. Du kan skicka in det samtidigt.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

IdaJ
0

En tabby har ju en tegelfärgad nos medan en solid har svart nos så det måste ju vara en solid katt även om den ser mönstrad ut?

miascharming
0

Är denna katt, samma …som den översta kattugebilden ?

INGEN TABBY !!!

Ingen vit kant på öronen  & inget  vitt hår i öronen

Inga vita morrhårskuddar

Inget vitt runt ögonen

ingen vit haka

Inga tabby markerinmgar alls i ansiktet( ränder/streck )

Dessutom ingen tegelfärgad nos.

Så denna katt har extremt bra spökmarkeringar …alltså att du kan se kattens grundmönster väldigt bra ..på tex benen.

Jag kan INGET om silver - men tycker den ser svartsmoke ut Skrattande

Lycka till // Mia

Marita-L
0

Men det första fotot och andra fotot är på samma katt och det är en hane

Han är en smoke !Glad Flört

Crystal Pearl´s

sidentassen55
0

#11, du har rätt, jag ändrar mig absolut, tittade inte så långt….Skäms

Men jag kan omöjligt tänka mig att den svart(smoke) katten är samma katt som på första kortet, kan någon som vet förklara?

Dessutom vore det ju fint att få veta vilka föräldrarna är? Då kanske det inte var någora problem alls med att avgöra vad katten/erna har för färg.

OM ingen av dessa är agouti eller silver kan ju kattungarna omöjligt vara det.

Det finns då 2 olika scenario:

1. Någon av föräldrarna är felreggade

2. Mamman har träffat mer än en hane

Det är synd att du Beccis inte svarar på ditt PM. Jag trodde du ville ha hjälp ….??

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

beccis
0

Jag har inte haft tillgång till internet och har därför inte kunnat svara här. Katt ett och katt två är samma katt med ca 2-3 månaders mellanrum. Det är en hane. Jag har inte pappans stamtavla och tyvärr inte heller mammans eftersom jag och min sambo separerade och jag tog en katt och hon en. Därför har jag inte mamman kvar. Hanen kan ej vara felreggad då han ställts ut mycket och han ÄR en n. Det går inte att ta fel på. Honan har också ställts ut ett antal ggr och hon ÄR PER f 03. Jag förstår inte hur kattungarna kunde bli denna färgen, jag anser att de är svartsmoke. Men som ni skrev innan så får vi ta dem till en utställning för att få en färgbedömning. Jag har nu skrivit n i stamtavlan för att få stamtavlorna sedan får man ändra det isåfall. Tror ni att det kan vara n?

Eftersom jag ej har kattungen hemma så har jag endast bilderna att gå på. vilket inte är så bra kvalite på. Men jag har en bild till när hon delar på pälsen och där anser jag att det är silver. Kan en perser som är en n vara så ljus i botten?

sidentassen55
0

Varför kan du inte tala om vilka föräldrarna är?ObestämdFörvånad

Även en felreggad katt kan ställas ut….min nya hona är utställd och blivit nomad som en PER g 03 och hon är en PER g 03 22, vilket jag upptäckte när jag kom hem. Självklart DNA testade jag för att vara säker.

Men jag förstår inte, du har inte föräldrarna du har inte kattungarna (vi har väl bara sett bild på 1 av dom) varför ska du regga då? det verkar väldigt konstigt detta?

OCH OM nu pappan är utställd så mycket kanske ägaren till den kan hjälpa dig och reda ut detta problem….

Verka onekligen världigt märkligt tycker jagObestämdFörvånad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Marita-L
0

#19 Det finns katter som faktiskt har super dåligt silver..ja så det ser ut som kanske svagt svagt grå botten..ja kanske knappt det.. men först när man parar och de lämnar avkomma så ser man att dom faktiskt är silver.

Ja så du måste ha silver där på föräldrarna för att det skall bli silver avkommor. pappan och mamman bakom dessa föräldrarna ..vad har dom för färg?

Ja foton har du väl några på den här killens föräldrarna???

Finns det någon procent att det kan ha varit en annan pappa till denna kull?

Crystal Pearl´s

Erna
0

Även en helt vit katt kan dölja anlaget för silver. Då kollar man bakåt och hoppas att det syns i stamtavlan.

Håller med om att katten är en vanlig padda. Färgen kan se skum ut innan den växt ut helt, fram till nästa år, efter fällning.

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

beccis
0

men hur kan ni säga att det är en padda? kan hanar vara paddor då?Tungan ute

jag ska kolla imorgon vad föräldrarna heter. Jag har inte henne(mamman) kvar eftersom jag och min sambo separerade. Sålde kattungarna när jag inte fått stamtavlan,(skulle lämna stamtavlan senare) fick sedan ett brev från sverak att det va fel färg osv.

Annkis54
0

#23..de säger kanske padda…för att de inte har läst hela tråden ordentligt:)
I det första kortet så slår ju ljuset så konstigt så att katten ser rödskimrande ut:):)
när du har ansökt om att få regga ungarna så har du ju skrivit i föräldrarnas namn. eller har du inte kvar den blanketten.

jag har faktiskt varit med om att en stambokförare och vår dåvarande ordförande (och domare) reggade 2 ungar utan att föräldrarna var silver. Deras uppfattning var att det kan ligga längre bak. De hade båda sett föräldrarna o att de inte var silver nån av dem.
Men ungarna reggades som silver.
själv så har jag inte kunskapen om detta…för jag avlar inte på silver…varken då eller nuCool

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
0

Den personen du pratar om Annki var övertygad om att silvergenen var reccessiv, jag har haft många diskussioner med h*n om detta Cool

Nu vet vi ju att så inte är falletTungan ute det är därför som Sveraks stambokförare säjer ifrån (antar jag)

Jag trodde från början att korten som Beccis la in var på två olika katter, att den ena var svart och den andra padda, hon skrev ju kattungar och därför tog jag för givet att det var på det viset.

Jag har aldrig sett en katt förändras så på så kort tid……….alltså från att ha haft såna agoutitecken till ingenting allsFörvånad

Ja det ska bli spännande att få höra vilka föräldrarna till essa katter är Glad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

KungBores
0

#25 Håller med dig Lotta när det gäller kortet.
Dessutom när Lotta och jag svarade var det skapat 2 trådar en för den katt som är överst och en för den katt som kommer längre ner i denna tråd. Dessa två sammanfogades sedan.
Sedan har ju Beccis skrivit om kattungar och då är det ju i min värld i alla fall mer en en katt.

Tycker dock att det är märkligt att #0 som uppfödare inte kan tala om vad föräldrarna heter. Det borde man ha koll på.
Sedan undrar jag om kattungarna vid leverans följdes av ett intyg på att dom var under registrering? De levererades ju inte med stamtavla enligt inlägg nr 22. Enligt Sveraks regler ska katten vid leverans bla ha sin stamtavla med sig eller ett intyg om att katten är under reg. Jag hoppas att det senare är uppfyllt för annars är det ett brott mot Sveraks stadgar.
/Ingela

Marita-L
0

Det syns tydligt att oavsett om dessa två foton inte var samma katt att
# 0 är en smoke..det finns inga som helst tecken till "att den skulle vara en padda"Skrattande

Det är väldigt svårt att fånga ljuset i kameran när man skall fota en smoke och är ljuset fel får katten en skiftning av bruna toner, men det är skillnad på en brun ton i hela katten och paddfläckar.Flört

En smoke (solid) katt har ett grundmönster och ligger det grund mönstret som classic tabby ja då syns det väldigt tydligt när katterna är små.

Men vill man få fram en fin tät smoke katt (solid) med stark färg och med så lite grundmönster som möjligt då katten blir stor så bör det grund mönstret vara spotted, har jag fått lära mig Glad

Och jag skriver som Mia i inlägg # 16

Ingen tabby

Ingen vit kant på öronen  & inget  vitt hår i öronen

Inga vita morrhårskuddar

Inget vitt runt ögonen

ingen vit haka

Inga tabby markeringar alls i ansiktet( ränder/streck )

Dessutom ingen tegelfärgad nos.

#0 Jag hoppas du får rätsida på detta.

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

#personerna
både stambokföraren o ordföranden/domaren..hade samma uppfattning.
O de sa till mig att även SVERAK hade börjat backa på detta.
men det är 5 år sen (kollade mina kullar:):)
här är en av dem

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

ett till

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

detta är brodern
som hämtades hemma hos dig ..om du kommer ihåg honom. Piraten.
Du tolkade honom oxå som en silver
Men i stamtavlorna så fanns det 1 st silverkatt längre bak
Så silvret kan ju ha varit så dåligt på nån av föräldrarna att det inte syntes…vad vet jag?? kan det det???
båda föräldrarna hade ställts många gånger..o de till o med tittade efter dolt silver eftersom de visste hur ungarna såg ut

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Jag vet om en katt som ställs som solid , enligt domarna så finns det inget silver där år efter år.. Men den katten lämnade silver avkommor oavsett vad den paras med.

Så den katten är en väldigt dålig smoke

Crystal Pearl´s

sidentassen55
0

Det spelar ingen roll VAD personerna sa eller säjer, silvergene är INTE reccesiv.

Men däremot kan det vara så att det ligger en eller flera katter bakom som varit så dåliga i att visa sitt silver att dom registrerats som solida.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

lillipaws
0

Det finns också så kallad "silent silver gene" i några linjer, och det är känd saken i USA att det funkar "lite annorlunda" än vad man vet om silver gene. Dom säger det kan hoppa över 4 generationer. Jag har erfarenhet också om det "silent gene" - vi fick också silver ungar utan silver föräldrar från dessa linjer.

Annkis54
0

#33 det skulle ju kunna förklara en hel delFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se