Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 686 ggr
Sewena
0

Pälsvård=Färg

Hej, jag hittade inte någon bra rubrik på frågan. Men jag vill mer än gärna ha en perser o undrar om det finns någon färg som skulle vara lättare att ha o göra med. Alltså är det någon skillnad på hårstråna beroende på vilken färg man har? Är solid bättre än en med silver i, osv…

När jag gått på utställningarna har jag ALLTID varit impad över hur fina pälsarna är på perser, min fråga till det är HUR får man katten till att stå kvar när man ska kamma den, utan att hålla fast den med alla händer o fötter man har? Jag har haft långhåriga hundar o dem kan man ju "ge order" om att stå kvar. Men en katt förstår väl inte vad det betyder….? Har korthårig katter men dessa behöver inte min pälsvård-hjälp.

En som både undrar o är imponerad…

Uffe
0

Att bada och kammas lär uppfödarna kattungarn ffrån det att de är små, så det brukar aldrig vara några problem. VAd gäller färger om någon är svårare än andra överlåter jag åt någon annan att svara på, men jah tror inte det, det handlar om kvaliteten på pälsen som kan variera

simzonites
0

Katter förstår mer än man tror. Sen handlar ju mycket om vana också. Pälsvård ska man börja med allaredan när katten är liten och vänja den lite i taget.

Vit perser kräver mer pälsvård för att se vit och fräsch ut, alltså mer arbete och underhåll. Framför allt kan en vit perser bli missfärgad i ansiktet, under ögonen, på kragen och på framtassarna när den tvättar sig i ansiktet.

Lotta

/Lotta

Annkis54
0

jag håller med både Uffe o Lotta.
Om du köper katten från en bra o seriös uppfödare..så är kattungen van att hanteras när du köper den. Sen är det bara för dig att fortsätta. Naturligtvis finns det katter som är lite ohanterliga…men då har du nog otur.
har nån stans för mig att silver/smoke katterna är lite ulligare i sin päls..(då menar jag inte chinchillorna) o därmed kan vara mer svårskötta. men det kan man kanske oxå se på den aktuella katten. Vilken sorts päls den har menar jag. O hur föräldrarna är
För en perser kan behöva allt ifrån daglig kamning till några gånger per vecka.
jag kammar mina "ulliga" varje dag (har faktiskt bara enFot i munnnen) o mina mindre ulliga varannan dag.
jätteviktigt att katten är van att ligga på ryggen o bli kammad på magen…sen skriver du
undrar om det finns någon färg som skulle vara lättare att ha o göra medlycka till med ditt sökade…om man då inte pratar om att själva pälsen har med färgen att göra så pratar man i alla fall om att temperamentet är färgbundet. Paddor är ju "välkända".
Om det bara är lösa rykten eller inte kan jag inte svara på…men jag har haft min beskärda del av paddor….men finns det nåt vackrare???? nopp

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se