Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1454 ggr
Marita-L
0

livmoderslemhinnan

Hur lång tid tar det för livmoderslemhinnan att stabilisera sig efter ett snitt?

Dom läker ju väldigt fort men slemhinnan tar väl lite längre tid på sig att åter gå till det normala..att kunna bära en kull.

Nu tänker jag på tex min Jolene som fick snitta ut sina bebisar i dag 52 och alla dog. Och som jag vill para om så fort det går.

Det var två veckor sedan nu och hon höglöper så jag satte henne på p.piller.

När man söker information så hittar man ..så olika.. tex.. i kattens sjukdomar av Anne-Marie Nilsson att det står där ..man parar honan så hon föder ca 6 månader efter snitt.

Tittar jag på internet om en undersökning av Dr. Susan Little så står det där att så fort honan är mogen eftersom ju längre man väntar  ju mer sammanväxningar blir det..hm..

Frågar jag min vet så säger hon att man kan para honan vid ca 4-6 månader.

Frågar jag den veterinären som snittade henne så säger hon ett år…hm..

Vad säger era erfaranheter?

Eftersom jag har snittat en hona en gång som inte heller fick behålla sin son ..jag parade om henne då hon löpte men eftersom hon inte löpte förren efter 7 månader så är det ju inte samma sak.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

sidentassen55
0

Jag personligen skulle nog inte para om förrän tidigast efter 6 månader.

jag har inga specifika kunskaper eller erfarenheter av detta, men med tanke på kattens fysik kontra min egen efter att ha gjort buköppningar så är det nog rätt humant mot djuretGlad

Det är detsamma som att para om en katt efter att den fått kattungar…jag skulle aldrig medvetet para en hona så länge hon har en kull som inte är leveransklar…men jag har haft honor som börjat höflöpa när bebisarna varit ca 2½-3 veckor….. Hos mig får dom vänta.

Men för många herrans år sedan skedde detta faktiskt hos mig, jag hade en exohona som jag samägde med en annan uppfödare och hon bodde vanligtvis hos en fodervärd.

Denna hona fick kull hos mig, med en hane som gick instängd. Samtidigt hade jag en unghane som inte var fertil gående med de andra katterna.

Jag märkte aldrig att honan löpte inte heller några tecken på att parning skett, MEN………………………….

GISSA om jag blev förvånad när fodervärden någon vecka efter hon fått hem sin katt igen , ringer och säjer att hon är dräktig!! jag blev skitarg och trodde hon låtit katten gå ut…men det fick jag ta tillbaka rätt fort, hon hade blivit parad hos mig Skäms min unga hane , (9 mån) hade lyckats göra henne dräktig UTAN att någon märkt detta här.Skäms

Tyvärr blev jag felaktigt anklagad av den andra delägaren att jag skulle gjort detta med flit, men det är en annan historia,Tyst

Honan födde iallafall ytterligare en välskapt kull och tog absolut ingen skada av detta….

Vad jag menar är att det är svårt att sätta gränser och dessutom KAN jag inte tillräckligt för att ge råd, jag kan bara dela med mig av mina erfarenheter…(IGEN) Cool

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Marita-L
0

Jo visst jag kan ju själv tycka att några månader skall man vänta..

Men jag tycker kanske inte det är samma som sak som att direkt para en hona som har fått kull.. eftersom det inte finns någon kull i detta fallet.

En hona som har fått snittat och har kattungar pratar jag inte riktigt om heller.

Utan en frisk hona utan komplikationer och bra hull.. ja det är ju förutsättningarna.

Men hur lång tid tar det för livmoderslemhinnan att stabilisera sig efter ett snitt, det sitter jag lite och funderar över?!?

Någon som vet?

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Men är det samma procedur om honan får missfall? För jag blev rådd att para om honan så fort som möjligt både av veterinär och andra uppfödare… Detta för att risken för nytt missfall lr livmodersinflammation skulle minimeras…. Skäms

Min hona började visserligen löpa 2 dgr efter det som hände. Hon parades inte om då. Utan löpet efter det. Hon ska om ca 2½ v ha nya bebisar.

Marita-L
0

#3 hm.. jag tror inte det Petra för honan har genom gått en operation.. så kanske det måste ta lite längre tid..

Crystal Pearl´s

Bullan
0

Om honan löper, så är slemhinnan läkt kan man säja… men man bör ändå vänta tills det gått ca 2mån. Det är den tiden hon normalt skulle ha väntat med att löpa om hon fått behålla sina ungar. Katter har en enorm läkförmåga och är de i god kondition så kan det gå riktigt fort. Men 2v låter litet väl snabbt för en omparning ;)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

sidentassen55
0

Men snälla du, det är ju inte bara slemhinna som ska läka ordentligt.

Om hela buken har varit öppen tar det väl tid för detta att läka och få samma kraft igen. eller ?

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Erna
0

Enligt min veterinär räcker några veckor. Jag har parat efter 8 veckor eftersom jag inte vågade ha honan på p-p längre. Hon fick en frisk kull utan komplikationer efter detta samt flera kullar efteråt utan komplikationer. Det var ren otur att hon måste snittas.

Därför tycker jag att försäkringsbolagens (och Sveraks?) regel om att man inte får avla på en hona med mer än 2 snitt är lite orättvist. Borde inte en sakkunnig, dvs veterinär, avgöra det, med hänsyn till vad som var orsaken till de tidigare?

Enl min vette, så kan man snitta hur många gånger som helst, så länge det inte blir ärrvävnader som sätter stopp för kniven. Katter  har utomordentligt bra läkkött.

För många många år sedan snittades en av mina honor 4 ggr. Samtliga gånger berodde på ren otur. Hon var inte trång eller hade dåligt värkarbete. Hon födde själv utan problem högt upp i åren.

Hon var extra värdefull i aveln, då hon var den enda vältypade golden honan i norden. Det låg lång tids avelsarbete bakom och någon likvärdig fanns inte att köpa i hela världen. Hon fick dessutom fantastiska avkommor, som födde utan problem. Så jag ansåg att jag vågade snitta henne flera gånger, när jag hade vägt fördelar mot nackdelar och med min vettes godkännande.

Jag brukade skoja om att honan inte kunde passera säkerhetskontrollen på Arlanda utan alarm, eftersom hon hade så många stygn i buken.

Man syr helst med metall inuti buken, eftersom det håller bättre och med catgut tråd som smälter i huden, eller vanlig optråd i huden, som då får plockas efter 10 dagar.

Lycka till!

Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Marita-L
0

#7 Tack Erna för att du delar med dig av dina erfarenheterGlad jag har också hört från andra uppfödare att de har parat sina honor ganska så snappt efter en snitt där bebisarna inte har överlevt..

Men något jag funderar på när du skriver flera snitt är att blir inte livmodern slapp..med massa sammanväxningar? Risken ökar väl för komplikationer för varje snitt..eller tänker jag fel där ? hm…Obestämd

Crystal Pearl´s

Amorstroll
0

Här är jag helt enig med Erna.

De veterinärer jag varit i kontakt med anser att ifall man väntar för länge kan ärrbildningen blir för "hård" och "hopväxt" samt skapa större problem än ifall man parar om tidigt……

Nu har jag ingen större erfarenhet själv eftersom jag haft så få kjesarsnitt genom åren. Men de få jag haft har jag parat om snabbt och med bra resultat.

Mina synpunkter

Gun-Lis

S*Amors Troll

http://www.amorstroll.com

heliotropes
0

Jag har oxå hört om att man inte ska vänta för länge pga. ärrbildningar och förhårdningar. Ca. 2 månader tror jag endock är en lämplig tid att vänta.

Eva // medarbetare på Perser

Erna
0

Risken för sammanväxningar finns alltid, men det kan man aldrig veta i förväg hur det blir.

Jag har aldrig haft några problem med att mina honor inte kunnat föda normalt efter snitt.

Tack och lov, så är det flera år sedan sista snittet. Det verkar som om mina yngre honor inte har såna problem, men man är ju alltid ängslig.

Erna

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se