PKD en historia för sig.
Jag testade mina första katter för PKD 1996.
DÅ var 75 % av mina katter drabbade och dessa kastrerades.
Dessa har sedan avlidit på grund av denna sjukdom vid olika åldrar, allt från 2 år till 12 år.
Jag har ALLTID varit noggrann och undersökt mina katter på det bästa sätt som då har funnits att göra.
Tyvärr blev det några bakslag med en del feltestade djur (ultraljudet ser ju inte de där my-små cystorna) och dessutom blev jag grundlurad av en av Sveriges då mest kända uppfödare som gav mig intyg som inte var med sanningen överensstämmande(vilket senare upptäcktes vid närmare kontakt med intygande vet)
När DNA testerna kom testade jag ALLA mina djur som då fanns härhemma OCH jag fortsätter att testa ALLA inköpta djur, ÄVEN om de har intyg från uppfödaren, jag litar inte på någon annan än mig själv när det gäller sådant.
När PKD:n "kom" till Sverige blev det ett vansinnigt rabalder, folk avlivade katter till höger och vänster, plötsligt blev alla drabbade djur så sjuka? Jag för min del tror det var en ursäkt för att helt enkelt kunna förnya beståndet och slippa kastraterna. En del är hjärtlösa så är det bara.
Andra fick superstora skygdlappar och gick omkring i sin egen lilla värld och intalade sig att. Det där är inget som jag behöver bry mig om XX har sagt att det bara är struntprat så jag tänker då inte testa.
Och till sist var det dom som sa att jag har så snygga katter så folk köper ändå, har dom PKD får dom väl skylla sig själva, döre katten inom två år av PKD kan dom väl få en ny då
När DNA proverna kom märkte jag en stor förändring hos många uppfödare, tom de jag minst hade trott skulle testa, gjorde detta nu, ja jag fick tom mail från några som bad mig om hjälp….
Jag ställde mig då frågan, har dom problem med att få sälja sina katter, den fick jag aldrig svar på, men jag tror nog det var en del av den bidragande orsaken.
Människor som ville ha/köpa sig, en frisk katt hade under åren blivit så upplysta om PKD av oss som jobbat med det så länge, så "nästan" alla visste vad det var.
I dag kan det omöjligt finnas så många kvar som går i aveln, det finns det vet jag, men dom är nog rätt få, iallafall här i vårt land.
Så var det det där med hur sjuka dom blir.
jag tror jag har fått berättat för mig att PKD på katter inte är detsamma som på människor. man kan inte operera bort den drabbade njuren och tro att problemet är borta, det kan när som helst "poppa" upp i nästa njure också.
Katten klarar sig så länge att 25% av njurbarken är ren från cystor (under förutsättning att den inte har andra sjukdomar som har med njurarna att göra)
Mina katter har varit jättepigga, och så bara helt plötsligt en dag så stiger dom inte upp från golvet, ligger bara där och tittar.
När jag tittat närmare så har jag upptäckt att dom nästan över en natt "skrumpnat ihop" och blivit så ynkliga……då har jag tagit bilen till Djursjukhuset direkt.
Jag har inte gett dietmat, hur ska det fungera med 8 katter som lever ihop, skaa alla äta den maten, det går helt enkelt inte. SÅ mina katter har fått leva gott under sina blomstrande år och somnat som de KUNGAR och DROTTNINGAR de varit.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Så agerar en SERIÖS uppfödare. Jag har aldrig fått så många intyg och papper när jag har köpt en katt som jag fick när vi köpte Tjabo. Det känns väldigt tryggt att veta att han inte kommer att ge sina (förhoppningsvis) avkommer denna hemska sjukdom.
Kram på´re
Kerstin i Umeå

TACK Kerstin 
Kramar tebacks till dig och Swen och nospussar till ALLA kissarna
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Her i Norge er det standard at man sender med DNA attestar för foreldre och även farmor och farfar. 

Sänder vart?
Inte till köparen iallafall.
Jag har haft en del katter från Norge och jag lovar att det där med intyg inte alls var speciellt "viktigt" inte ens veterinärintyg 
Hälsar Lotta P

#3, sålde en katt till Norge för många år sen och de var tvungna att ha PKD-pappren för att kunna registrera in katten hos deras förbund, kanske är olika vart de tillhör.
#4#5 Jag har aldrig varit innom at inta få veterinär besiktnings papper och dom uppfödare jag har fått katter från har varit väldigt noga på besiktnings papper. Och ALLA som er tilslutat FIFE måste ha PKD DNA fritestnings intyg annars får man INTE regga i klass 1, öppen stamtavla. Ja er fristad fråga Lotta vart hon har köpt katter der det inte ansees som viktig men jag ska inte göra det offentlig 

Nej jag tänker inte avslöja någon här offentligt, inte i detta läge.
Men detta med PKD-krav jhar ju inte varit så många år i NRR och före det var det ohyggligt få som testade.
Jag har vänner i Norge som kom till oss på Strömsholm för att kunna kolla sina katter. För där var inte veterinärerna särskit utbildade utan ghorde lite efter tycke och smak
MEN, däremot har jag varit ytterst förvånad när jag fått katter med vet intyg som varit urgamla???
Måste inte era vet.intyg också vara som längst 7 dygn gamla?
Hälsar Lotta P

Jag måste säja att det glädjer mig att SÅ MÅNGA har läst det jag skrivit om PKD:n.
Jag hoppas att det har gått upp ett ljus för någon iallafall.
Det är en lite skrämmande sjukdom, mEN TACK O LOV SÅ KAN DEN UTROTAS, om alla hjälper till !
Nu gäller det bara att få de som föder upp andra raser att också ta det lite mer på allvar…..
Hälsar Lotta P

Tack för att du berättade mer om sjukdommen då jag inte är så inne på detta. Visste att det hade med njurarna att göra samt att de fick cystor.
Men jag tycker att det låter ganska hemskt att många av katterna togs bort bara för att de var positiva o att man inte behöll dem. Jag älskar mina katter väldigt högt o skulle nån av dem få tex njurproblem så skulle jag ju se till att katten har det bra resten av dens dagar. Skulle ju inte bort den ifall den den skulle kunna bli sjuk(are). Den dagen den sorgen heter det o det är ju sant.
Tror själv att djur vet när det inte är långt kvar o de kämpar såååå läääänge för att vara kvar men de kommer till punkten där de inser att det inte längre går och ger upp. Tyvärr är det inte förrens då som man reagerar riktigt ordentligt. Min hane dog i cancer och han var fetril o sjöng nästan dygnet runt, visst magrade han men det var ju inte så konstigt så som han höll på. Tänkte att jag snart skulle kastrera honom just därför. Men en dag sjöng han inte o jag reagerade direkt o naturligtvis åkte vi till vetten…och sedan även till strömsholm…men jag såg på min underbara katt att det var slut. Dagen efter åkte vi tillbaka o sade adjö…han tvättade min näsa som han brukade o sedan somnade han i min famn. Det värsta jag varit med om. Min lilla bebis. Har flera av hans avkommor kvar och den unge hanen jag har nu är väldigt lik sin pappa på många sätt men jag saknar hans far så himla mycket.
Oj ja nu skrev jag massor…blev så berörd o påmind om min kille även om han inte hade PKD. Känslan är ju detsamma när man mister en vän, vad det än är i.
*kramar* Madeleine
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Lotta: Samma reglar her et veterinär intyg får inte vara eldre enn 7 dagar enligt reglarna til NRR
Jag kan ju också säga at PKD testar i Norge SKA vara gjorda av en veterinär.
Jag har också fått höra at Svenskarna gör sina testar hemma vid köksbordet och at dom var inte underlägt lika strenga regler som Norge. 

Då kan jag upplysa dig om att det är ett flertal uppfödare som under åens gång absolut brutit mot NRR:s regler…ingen nämnd men absolut inte glömd för det
Vad gäller att ta DNA-prover så spelar det väl ingen roll om du tar katten till veterinären för ett DNA-test eller gör det hemma????
Det går bara EN generation för att bevisa att det fuskats i så fall, eller hur??
Så summan av detta är att den enda man ljuger för är sig själv och det är personen själv som får stå för konsekvenserna också.
Vad har man att vinna på att ta prov från någon annan, jo att just den kattungen kan säljas som frisk, men sean då, när den förhoppninsvis testas, vad händer då??
nej jag tror inte på detta.
MEN för att skydda mig själv i detta läge så tar jag alltid prov SJÄLV på katter från andra uppfödare (som jag också skrev i mitt inlägg) BARA för att detta i så fall ska upptäckas i tid och jag inte behöver ha probelm i fortsättningen för det !!!
FUSKAR gör tyvärr många, men de blir upptäckta förr eller senare.
Titta på h*n som försökte lura mig med oriktiga testresultat, vad hände (förutom att jag blev allvarligt hotad och aldrig fick utlovad ersättning) jo MÅNGA MÅNGA blev varse om att den specifika h*n*n HADE PKD , vilket ägaren starkt förnekade väldigt länge
Trägen vinner och rättvisan segrar YES!!!
Hälsar Lotta P

Lotta: Självklart drabbar det uppfödaren för eller sen men båda du og jag vet at det har förekommit fusk. Och det drabbar ju köparen i första hand. Och särskilt dom som er nya i gamet. jag kjänner jag blir så ARG
Jag var med å köpte en perser hane från USA lika för DNA blev vanligt. Han var scannad fri flera gånger men lika fullt när vi testade honom med DNA så va han positiv. Det er inte kul när man har brukt 30 000 NKR på å realisera en dröm. Vi fikk två fina år med honom, han var så underbart vacker och snäll. Men tyvärr så sviktade hans njurar i en ålder av 4 år.
Och jag villa kjent meg lika besviken om det va en katt til vanlig pris. (Uppfödaren i USA kan inte klandras hon litade ju på scanningen och efter den episoden så va hon en av dom tidligaste i USA som gick över til DNA) Jag er fortfarande arg på mej själv at jag inte krävde en DNA test innan han åkte.
Jag tycker man ska tenka över at om man ljuger til en katteköpare så dödar man faktisk en annan människa's dröm.
Skoleflinka Origirl

Men snälla du
du skriver
Jag var med å köpte en perser hane från USA lika för DNA blev vanligt. Han var scannad fri flera gånger men lika fullt när vi testade honom med DNA så va han positiv. Det er inte kul när man har brukt 30 000 NKR på å realisera en dröm. Vi fikk två fina år med honom, han var så underbart vacker och snäll. Men tyvärr så sviktade hans njurar i en ålder av 4 år.Gråter Och jag villa kjent meg lika besviken om det va en katt til vanlig pris. (Uppfödaren i USA kan inte klandras hon litade ju på scanningen och efter den episoden så va hon en av dom tidligaste i USA som gick över til DNA) Jag er fortfarande arg på mej själv at jag inte krävde en DNA test innan han åkte.
Vad har detta med att man testar själv att göra.??
DÅ, gjorde väl uppfödaren allt som stod i hans makt för att kolla kattens njurar, och det var ju du själv som inte bad om DNA test……
Du kan väl inte mena att uppfödaren ljugit för dig??? Han var ju friscannad flera ggr…….
De uppfödare som ljuger för sina köpare finns , har funnits och kommer att finnas, och så länge vi INTE brättar öppet om detta utan håller tyst för att rädda oss själv och uppfödaren till katterna….hur man nu kan inbilla sig att det skulle vara bättre?
Nej BERÄTTA istället, TALA om när ni blivit lurade, tala om vad katterna har för sjukdomar när ni fått dom, berätta berätta berätta. Det är ENDA sättet att få bukt med fusket och oärligheten !!!
Hälsar Lotta P

Två av mina inköpta katter visade sig ha PKD när jag DNA testade dom. En av dom lever lyxliv som kastrat hemma hos min sons pappa, och mår hur bra som helst. En av dom andra honorna blev knappt 2 år då sjukdomen gjorde henne så dålig att hon fick somna in 
Sen vet jag att det förekommit att man avlat medvetet på PKD-DNA testade positiva hanar för att se vad dom ger. Testat deras ungar som flertalet var positiva. Sen att man säljer ungarna utan att berätta för köparna är inte seriöst.
// Lillevi
Generosa´s Perser
www.generosas.se

Det finns ju de som om och om och om igen använt sina avelsdjur trots att dom varit medvetna att dessa HAR PKD, det går ju inte att ljuga i all evighet utan det syns ju i stamtavlorna att det vari MEDVETET.
Jag tycker det går över allt förstånd när man medvetet avlar på djur som ger sjukdomar som leder till så tidig död som kanske 1-2 år. Till vilken nytta, annat än deras egen plånbok, för jag kan i min vildaste fantasi inte tänka att det beror på något annat.
Kan det vara så fruktansvärt viktigt att få stå på en prispall och ta emot en del av folkets jubel, att man helt förtränger HUR man kommit dit?
Hälsar Lotta P

En liten fråga Lotta: när detta var som mest hysteri om PKD å många avlivade å kastrereade sina avelsdjur i ren panik. Är det inte så att vissa valde att fortsätta avla på sina PKD djur för att få snabbt fram fria avkommor, istället för att ta död på alla sina linjer som man kanske jobbat jävligt hårt för???? Och sen kastrerat PKD djuren!
#15 - vet inte vilket som är värst! Att avliva sina katter, skylla på PKD, för att kunna ta in nya, eller att använda PKD katt i avel?
När häxjakten pågick som värsta, kom man in med helt friska djur till skanningen, och avlivade då de hade PKD. Några, valda dock att behålla sina djur, trots att vet. sade de var så sjuka och skulle inte leva länge till. Fler av dessa levde många, många år till utan några problem. Andra dog pga ålder och vid obduktion, hade tom en katt INGEN PKD!
Har själv en PKD katt- som nu är 10 år, rund och god och inga problem med hälsan alls. Varför avliva katter som ger vackra avkommor och dessutom är fria från PKD? Är det fel i dina ögon att bli BIS med en sådan avkomma? Varför skulle man ljuga om att man avlar på PKD katter?? Jag vet också att det föds kattungar med PKD efter dessa katter, som kastrerats och som idag är 10 o äldre och hur friska o krya som helst. Så sluta med din skrämselpropaganda!

JODÅ, det fanns de som fortstte att avla drabbade på "fria" katter och utifrån dessa kullar sparade de som testades "fria" vid ett års ålder, men inte var det många tycker jag.
Istället verkade det som om de flesta oftast "större, mer erkända" bara satte på sina skygdlappar och fortsatte som tidigare. Det var bara skitsnack sa dom, PKD var ingen "farlig" sjukdom.
Vad jag inte kan förstå i hela denna hysteriska tid som var just då var att VARFÖR var man tvungen att avla fram så mångs kullar , år efter år efter år med samma katter??
Dessutom fanns det ju "fria" katter lite här och där som man kunde köpa in, det var ju bara att leta efter de linjer man ville ha, men det verkade som om den lösningen inte dög, Eller hur det nu förhöll sig ??
Jag tror att om ALLA hade gjort slag i saken redan då och verkligen tagit denna sjukdom på allvar, då hade vi kanske kunnat ägnat oss åt att försöka hantera nästa stora fråga HCM, nu istället för att fortfarande behöva vara oroliga för att det kan finna katter som har PKD.
Jag önskar att SVERAK och WCF (hette det så) tar in i sitt reglemente att ALLA avelsdjur SKA ha godkända DNA intyg på antingen själva djuret eller bakomvarande för att säkerställa att det idag inte avlas på någon med PKD, det kan OMÖJLIGT behövas nu längre.
Hälsar Lotta P

Du svarade aldrig på mina frågor
Är det fel i dina ögon att bli BIS med en sådan avkomma?
Varför skulle man ljuga om att man avlar på PKD katter??
De tester som gjorde då, var inte tillförlitliga, TACK gode gud att inte alla avlivade sina katter som hade PKD enligt dessa undersökningar. Så egentligen var helt fria från PKD! TACK för att de hade sunt förnuft och fortsatte att avla på sina katter!
Varför fortsätter du häxjakten på vissa uppfödare?

Jag har haft en katt som dog vid åtta månaders ålder i PKD fast det fanns intyg på att hon var gentestad och fri så nu testar jag alltid mina katter själv. Det var hemskt att se och hon liksom bara "försvann" snabbt. Jag har en kastrathane här på snart 5 år och han är än så länge helt frisk men vem vet när han blir sjuk, aldrig eller i morgon…/Laila
#20 det är en vidrig sjukdom om den slår till verkar det som.
Själv har jag tydligen haft riktig tur när jag började köpa katt för 16 år sen. För enligt vissa så var dessa linjer fulla av PKD. O jag visste inte ens om att det existerade då…eller när det nu började.
jag gör oxå så…att om jag har köpt in en katt..så testar jag själv…om det inte är så att jag VET att föräldrar är fria..ex genom att de kommer från mig o jag personligen har gjort testerna.
för visst är det egentligen lurigt att vi själva kan göra det.
jag kommer ihåg ett veterinärintyg för massor med år sen…som ..när jag tittade extra noga..(vilket jag inte gjorde vid köpet:):)
så var namnet tippexat o ditskrivet ett annat namn..kattens namn alltså. Endast gudarna vet vems intyg det var.
Men…man lär sig av allt.
det som inte dödar….stärker oss, sägs det. :)

Om du tittar på klockslagen på våra inlägg så var dom skrivna samtidigt, så tyvärr hade jag därför inte en susning om vad du skrivit
Självklart tycker jag att man ska kunna tävla en kastrat trots att den har PKD, så länge den mår bra.
Förstår inte vad det har med sjukdomen att göra öht??
Hälsar Lotta P