Vår drottning mår inte riktigt bra.
Nu har jag faktiskt varit orolig i flera dagar över vår "gammhagga" Trasan, som inte riktigt mår som hon brukar.
Jag är allvarligt oroad om det har börjat gå utför för henne.
Hon sover ca 22 timmar/dygn. Hoppar inte upp i sängen längre, ja helst vill hon att vi ska lyfta upp henne när hon ska någonstans.
jag har funderat fram och tillbaka om jag ska åka till vet med henne men beslutat mig för att så länge hon äter och dricker normalt så får det vara. Jag vet ju att hon har PKD och är snart 12 år så det är ju på klar övertid hon lever.
Detta är ju inte något nytt för mig, eftersom jag fick kastrera 75% av mitt katteri när sjukdomen PKD introducerades i Sverige, så har det blivit ett antal kastrater kvar här, och sist ut är nu Trasan.
Nåväl, jag skriver inte för att be om goda råd eller om pekpinnar, utan jag kände bara att jag ville skriva av mig om hur hon mår.
Jag hoppas hon klarar sig lite till, för den dagen hon lämnar oss kommer jag inte veta vad jag ska ta mig till……
Nåväl, jag önskar er alla en fin dag denna soliga Onsdag och jag hoppas att ni mår finfint allihop
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Det är hemskt när de små inte mår bra för man lider så med dem o mår själv dåligt. Jag hoppas verkligen att det bara är en fas som hon går igenom o blir piggare snart.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

*LER* Jag blir lite full i skratt när du skriver "de små" vår Trasan väger ca 7½ kilo*LER*
Ja tänk om det bara var en fas, men jag är ju lite pessimist där, hon har ju sina otäcka cystor och har levt länge med dom….men man ska aldrig förlora hoppet
Tack för din omtanke
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Haha =) Kallar alltid mina för mina små =) De är ju mindre än mig hihihi =) Det var mer så jag tänkte =) Men verkligen en imponerande vikt =)
Ja du kanske skall ta henne till vetten o kolla hur det står till med dem? Fast jag vet inte så mycket om PKD. Men så länge hon äter o dricker bra så måste hon må rätt okej ändå.
Hade en hane (skogis) som gick bort förra året i cancer o det var fruktavsvärt. Saknar honom fortfarande såååå mycket.
S*Luddhuvet´z

När katter har PKD är det utsidan av bl.a njuren som blir täckt av cystor.
Så länge 25% av den totala njurbarken( det kallas så det yttre lagret) är fritt från cystor kan dom klara sig helt normalt.
Men, går det över gränsen, då kan inte njurarna fungera längre.
Ett vanligt tecken på detta är att dom dricker väldigt mycket, dom formligen bor invid vattenskålen.
Jag har bestämt mig för att INTE gå till vetten ännu.
När det gäller mat dryck avföring och kiss så är allt fullt normalt (ja hon skiter lite illaluktande, men vem gör inte det emellanåt
)
Men den dagen hon inte kommer och vill kela när jag sätter mig ner….DÅ åker jag…………
Hälsar Lotta P

Vad förvånad jag blir när du skriver att hon är 12 år och har PKD.Det man hör om PKD hos katter är att de blir väldigt sjuka och att de tas bort väldigt snart eftersom de blir så himla sjuka….och hon är 12.
Jag trodde att det var en annan sjukdom än den människor kan ha eftersom det var ett sånt skräckscenario runt PKD.Men nu vet jag ju att det är samma sjukdom.Min son har cystnjure (det är ju alltid medfött och hans sjukdom upptäcktes direkt på BBeftersom den ena njuren bara var cystor ochopererades bort på han s 5:e dag)och nedsatt njurfunktion men nu lever han precis som vanligt,går på läkarkoll några gånger /år och äter blodfetts medicin.Annars kan han äta allt och har inga bekymmer av det.
Jag trodde det var det värsta en katt kunde få, värre än den blöta FIP'en som går så fort och är så plågsamt.
Nu undrar jag ju hur många katter som togs bort i onödan när det var "PKD hysterin"…?(När var det?)
Eftersom din Trasan har mått bra så har hon ju levt ett bra liv!
Det verkar ju vara så många katter som får ett bra liv!
De som blev så jättesjuka varför blev de så dålig och de som lever vidare mår bra?Kunde dessa katter ha nån annan sjukdom också,var de i dålig kondition eller var för blev en del så sjuka?Var det bara sjuka djur man tog bort eller åkte även de utan symtom?
Tycker det är så intressant att läsa om PKD -de tsom rör människor har jag nog läst det mesta om-men finns det dokumenterat nåt om katter nånstans?
Hoppas Din Trasan piggnar till!
Heléne

OBS !
Man kan med ett enkelt blodprov hos veterinären testa bl a njurfuktionen och andra åldersrelaterade åkommor hos sin katt.
Detta kan/bör man göra på sina framförallt gamla katter för att t ex ändra kosten d v s använda ett foder som passar bl a deras njurfuktion. Detta oavsett om katten har PKD eller ej. Njurfuktionen kan vara nersatt av så många andra orsaker också.
Mycket intressant inlägg och synpunkter Heléne.
tycker
Gun-Lis
S*Amors Troll

#6 OBS !!!!!!!
Jag skulle ALDRIG låta min gamla Trasan bli tvungen att leva ett ensamt liv någonstans utan oss eller instängd någonstans BARA FÖR ATT hon ska äta ett annat foder !
Trasans värden var som på en ung katt för bara 6 månader sedan, MEN som du kanske då inte vet, så kan dessa katter med PKD på bara några dagar vända och få urusla värden, då hjälper inga foder alls ! Ja kanske man får en månad extra.
Men vet du, JAG skulle aldrig plåga en katt så för min egen egoism !
Jag hör ju till de som TOG SITT ANSVAR , testade mina katter, KASTRERADE de som var drabbade och kallades HYSTERIS av SOMLIGA!!!
MEN jag avlivade inte en enda bara för att den hade PKD, som MÅNGA MÅNGA andra gjorde !
Den dag Trasan blir riktigt dålig får hon somna in, SOM JAG OCKSÅ SKREV !!!!!
HON LEVER DET BÄSTA LIV HON KAN TÄNKAS FÅ !
Hälsar Lotta P

Jag lider med er:) Lotta

Tror absolut inte att du skulle låta nån katt lida. Och jag tycker att det är bra att du pratar om detta för vi som inte kan så mycket om det lär oss ju. Och det är bra att du testade från början o valde att behålla dina PKD katter. =)
S*Luddhuvet´z

Tack Ankki och EddaM
Hälsar Lotta P

Så roligt att höra att din katt mått så bra till så hög ålder, men jättetrist att hon nu inte mår så bra. Hoppas det vänder igen.
Det du kan kolla själv är ju ögonslemslemhinnorna och ögonvitorna och se så de inte blir gulaktiga då det kan tyda på att njurarna håller på att lägga av.
Helt sant i det du säjer om att njurvärdena kan vända helt om på några få dagar och att det är svårt att göra något vettigt av det då det väl har hänt. Man får helt enkelt vara glad över att katten levt ett så pass bra liv att hon nått en högaktningsvärd ålder fram tills den dagen det inträffar(om det gör det).

Så tråkigt med din kisse. Lider med dig. Att avliva en frisk PKD katt skulle jag aldrig göra. Ett tips är att när jag hade en katt med foderallergi så hade jag allergifodret framme på dagen och sedan fick allergikatten vara hos mig i mitt sovrum på natten och då åt de andra "vanligt" kattfoder och lite blötmat. Fungerade för mig./Laila