Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 3708 ggr
Firinella
2010-04-18 20:53
1

Vad är detta...

Nu i kväll när jag badade en av mina perserhonor så upptäckte jag att det kommit något gult lite oljigt från hennes "slida". Såg inget under badet men när jag skulle blåsa/föna henne så satt det runt slidmynningen och lite på benet och lite hade kommit på min tröja. Är det någon som vet vad detta kan vara? Hon fyller ett år nästa vecka och har aldrig löpt. Får väl ringa veterinär i morgon om ingen här vet vad det är och att det är ofarligt. /Laila

Firinella
2010-04-18 21:02
0

Har kollat på henne nu igen och tycker eller kanske inbillar mig att hon har magrat lite. Tänk om det är något allvarligt. Gråter /Laila

Headturners
2010-04-18 21:15
0

Hon kan ha en infektion å du bör ringa din vet. imorgon.

Eller så kan de va en analkörtel som sprack, luktade det äckligt?

Firinella
2010-04-18 21:22
0

Nej det luktade ingenting. Kan det vara inf i livmodern måntro? Är så orolig för henne. Ska ringa vet direkt i morgon bitti. /Laila

Headturners
2010-04-18 21:26
0

Ja då bör du åka direkt till vet. imorgon för att kolla va det är, kan vara så att hon behöver en antibiotikakur

Lycka till

Sussie

Livandas
2010-04-18 21:55
0

Jag tror som Sussie, att hon kan ha fått en infektion. Så det bästa är att åka till vet o kolla

Lycka till!

//Susanne

sidentassen55
2010-04-19 10:47
0

Nu kan ju detta bero på väldigt många saker…

Det kan vara analsäcken, inte alltid det luktar, det kan vara lite vattnig avföring som kan komma när något irreterar dom (som föningen tänkte jag) ELLER så kan det vara en infektion i slidan eller livmodern.

Det är svårt att ge något annat råd än att gå till veterinär eftersom vi inte sett det.

Lycka till med din tjej och hoppas det inte är något allvarligt

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Firinella
2010-04-21 12:52
0

Nu ligger lilla Yezzi inne hos vet. Jag upptäckte att hon magrat och blivit gul i hyn. Blodrover har tagits men visade ingenting så nu ska hon genomgå en stor operation där man öppnar upp henne och tar biopsi på alla organ. Detta känns jättehemskt, hon som skulle blivit en av mina avelshonor. Ger snart fanken i detta med avel. Har försökt nu i tre år men alltid är det något som ska strula. Det kanske inte är meningen att jag ska ha någon uppfödning. Rynkar på näsan /Laila

sidentassen55
2010-04-21 13:24
0

Nämen Laila så tråkigt Gråter

Hoppas dom hittar felet på lilla Yezzi och kan åtgärda det med.

tt hon blivit gul tyder ju på att något av de inre organen bl.a levern är påverkad, konstigt att ptoverna inte visade någotObestämd

Jag håller alla tummar och tassar jag kan för att det går vägen för din lilla tös.

Och DU, ge inte upp, man har många motgångar att möta under den tunga vägen man går som uppfödare. De som tror att allt går som på räls, är inte alls medveten om hur det kan vara.Foten i munnen

Lycka till

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

Annkis54
2010-04-21 13:53
0

Jag håller tummarna för Yezzi o dig
Stor kram

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2010-04-21 14:11
0

Stor tröstkram och jag håller tummarna för lilla Yessi

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Mirra
2010-04-21 15:39
0

Skickar också en stor tröstkram till dig och håller tummarna

för Yessi Kyss

// Rosie

heliotropes
2010-04-21 17:03
0

Uschdå! det låter inge vidare, jag hoppas på bättring för din tjej och sänder dej lite extra tröstisar…

Eva // medarbetare på Perser

Firinella
2010-04-24 12:13
0

Tack så mycket allihop. Tyvärr fick Yezzi tas bort från jordelivet och är nu i katthimlen./Laila

englagirl
2010-04-24 12:40
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Näääää, fy vad ledsamt det var att gå in här och läsa detta

Gråter

Styrkekramar från mig.

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

MonicaLagerquist
2010-04-24 15:43
0

Beklagar sorgen.Hoppas att obduktionen kan visa vad som gjorde henne sjuk.

Stolt ägare till tre La permer

sidentassen55
2010-04-24 17:40
0

Nej, nu blir jag jätteledsen i mitt hjärta. Inte trodde jag att hon var såå dåligGråter

Jag är verkligen ledsen å dina vägnar och hoppas att du har någon annan tjej eller kille därhemma som kan trösta dig, dom brukar känna på sig när det blir förändringar och när man är ledsen

Jag hoppas att obduktionen kan visa dig vad et var som hade hänt i hennes kropp så du inte behöver gå och fundera på det i evigheter.

Här kommer en VARM trästkram från mig till dig

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

krasivis
2010-04-24 19:15
0

Jag beklagar  sorgen Gråter

Firinella
2010-04-24 19:41
0

Tack så mycket allihop. Jo visst har jag flera godingar här hemma men det är ändå ledsamt att mista någon. Alla katter har ju sin egen plats (och personlighet) i mitt hjärta. /Laila

[Guardians]
2010-04-24 21:24
0

Beklagar, så hemskt för dej/er, och otroligt vilket tomrum de lämnar efter sej även om man har flera katter kvar.

Marita-L
2010-04-24 22:19
0

Nhä fy vad ledsamt… tröstkramar

Crystal Pearl´s

Headturners
2010-04-24 23:55
0

Så ledsen för din skull, det är så jobbigt att förlora domGråter

Vet man vad det var för fel?

Tröstkramar

Sussie

yadhayezibas
2010-04-25 00:02
0

Usch så trist….. tröstkram o blöta nosbuffar ifrån oss

miascharming
2010-04-25 22:29
0

Tröstkramar till er !

Kram

Firinella
2010-04-26 12:07
0

Nu kan jag lika bra sluta med detta med att starta uppfödning känns det som eftersom vet ringde nu på morgonen och sa att Yezzi dog i FIP. Fick råd från en annan uppfödare att inte gå ut med det men man vill ju vara ärlig. Har aldrig varit utsatt för detta tidigare. Nu är mina katter satta i karantän ett halvår och sedan väntar provtagningar för att se om de andra har klarat sig/har coronaviruset kvar. Kommer ändå att vara här inne och titta på era godingar./Laila

sidentassen55
2010-04-26 12:48
0

Rynkar på näsanSnälla Laila, jag är så ledsen att det var denna sjukdom. jag hade en aning om det när du berättade om henne men jag ville inget säja i förväg. man har ju lärt sig av sina egna sjukdomsfall och detta kände jag igen.Rynkar på näsan

Ja det betyder att du är inte ensam om att ha drabbats av detta i ditt katteri, jag tror faktiskt inte det är många promille uppfödare (om någon alls) som kan säja att dom aldrig varit med om detta.

Det här är inte värre än många andra sjukdomar och jag tror säkert dina andra katter är friska och krya.

Jag skickar massor av styrkekramar till dig

OCH DU, Jag har även PM:at digFlört

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

MonicaLagerquist
2010-04-26 13:57
0

Trots allt är det ju skönt att ha fått veta varför.FIP är ju en jobbig sjukdom men förhoppningsvis så blir ingen av dina andra katter sjuka.Ett halvårs sjuk karens går fort.

Det finns bra info på SVAs hemsida.

Stolt ägare till tre La permer

Marita-L
2010-04-26 14:53
0

Jag är väldigt ledsen för din skull Laila och i bland kan jag uppleva när man läser och hör hur andra reagerar när ordet FIP sägs… ren hysteri.. panik..

Detta drabbar dom flesta tycker jag…alltså paniken å att man gör allt så stort å ställer till med värsta saneringen å uppdelningar av katter..alla världens rengöringsmedel..massa onödiga provtagningar…ja osv..

Mitt råd är ta det lugnt… hysteri å panik skapar stress å oro som är FIP bästa vän

Det räcker med alla tårar för att ha förlorat någon man älskar..så ta det lugnt :)<(:

Mångas rädsla å skitprat handlar bara om okunskap. Så stöttar vi varandra å vågar att öppna oss så har vi varandra.:)<(:

Kram

Crystal Pearl´s

sidentassen55
2010-04-26 18:27
0

Du skriver så bra Marita. jag önskar jag kunde få till det så jag också,

det du skriver stämmer så, jag instämmer och är enig i allt.

Tänk om ALLA kunde vara ÄRLIGA , men det lär vi väl aldrig få uppleva.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Sunrunners
2010-04-26 20:26
0

# 24 beklagar sorgen, det är hemskt att förlora en älskad katt.

Du skriver: "sedan väntar provtagningar för att se om de andra har klarat sig/har coronaviruset kvar". Vad menar du med provtagningar?

Vad jag har förstått är det ju så att corona virus har vi nästan alla i våra katterier, men det är ju någon individ som drabbas med att det blir mutation i viruset till ett sådant som förosakar FIP. Alltså corona testen berättar inte om katterna är sjuka eller inte.  Alltså ingen panik eller hysteri heeler om coronatesten visar positiv.

Mirra
2010-04-26 20:35
0

Så himla tråkigt för dig Laila Gråter Men försök att se framåt

och jag håller verkligen med det Marita har skrivit i sitt

inlägg KanonbraGlad

Tröstkramar Rosie

Annkis54
2010-04-26 23:09
0

jag är så ledsen för din skull
Jag har varit med om det oxå
o som vissa säger
Inga provtagningar…..lugn o ro
läs så mycket du kan
prata med kunniga uppfödare..som vågar tala  om att de har haft det…
sök på trådar här i PIF
detta är inte ditt katteries undergång..
nästan alla av oss har varit med om det.
allt är bra.
Nu ska du bara ta det lugnt…sörja…o så inte iväg på NÅT som ger stress för de andra.
o under tiden så pratar du med folk…som kan nåt..
det behöver nödvändigtvis inte vara nån vet!!??
kram till er nu…

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-04-27 10:10
0

Provtagningar efter FIP-utbrott, tror jag, är bara ett (av alla) sätt för våra veterinärer att tjänna ännu mer pengar, och sedan ändå inte leder någon vart.Skrikandes

Det säjs ju att i ett katteri där flera katter bor på ett mindre utrymma oftast har antikroppar mot coronavirus, men därifrån till att ha FIP i katteriet är vääääääldigt lååååååååångt.Obestämd

Så bara lugn och ro som alla(nästan) säjer, inte gräva ner sig, det mår ingen bra av, och ingen hysteri….tiden går fort, till vintern är detta ett minne blott…

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Headturners
2010-04-27 11:53
0

Hej igen Laila!

Så hemskt ledsen att du förlorade din kattGråter

Tänkte skriva ner mina tankar kring FIP:

99% av alla katter i sverige bär på coronaviruset, att det sen muterar och blir FIP beror på katter med nersatt imunförsvar eller någon annan kronisk sjukdom , alltså det drabbar inte friska djur.

Kattungar kan ju få det och det är ju för att dom inte har ett färdigt imunförsvar som små.

Du ska inte låta detta avskräcka dig det är en utav baksidorna av att föda upp djur, precis som vi människor så drabbas vi ju av olika sjukdomar.

Att sätta dina djur i karantän är ju inte nödvändigt, det orsakar ju bara stress och då sjunker imunförsvaret.

Coronaviruset dör av vanliga rengöringsmedel, och smittovägen är avföring. Så att skura lådor ofta och byta ut sanden är ett utav mina tips, och sen att hålla super rent.

En annan sak som inte är skälvklar för alla men ja tror att om man inte avlar på djur som ofta har infektioner i övre luftvägar mm så minimerar man att få individer med nersatt imunförsvar som kan drabbas av FIP. Gå inte under jorden för detta Laila

Annkis54
2010-04-27 13:33
0

en liten undring?

om 99% av oss har coronavirus i våra katterier…o det håller jag med om..
om man på ena eller andra viset fixar så att man får ett coronafritt katteri…..sen köper man en ny katt…som med 99% säkerhet kommer med coronavirus…
vad händer med de hemmavarande katterna då???

så ska man sträva efter ett coronafritt katteri..om man inte är ett stängt katteri??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Khiraz
2010-04-27 17:43
0

Faktorer som påverkar risken för utveckling av FIP

Ett flertal faktorer påverkar risken för att den enskilda katten utvecklar FIP.

• Ålder. Hos yngre katter förändras tarmformen av coronavirus lättare till FIP-form. FIP ses därför oftare hos unga katter än hos äldre.
  • Smittryck, antal katter i besättningen. FIP ses mycket oftare hos katter från hushåll med många katter. Katter som lever i en grupp där mycket coronavirus finns, dvs. där smittrycket är högt, har visats löpa en ökad risk för att utveckla FIP. Ensamma utekatter utsätts inte för samma smittryck. Utekatter gräver också ned sin avföring, vilket minskar smittrycket ytterligare.
  • Ärftliga faktorer. Katter kan ärva en ökad känslighet från sina föräldrar, dvs. en ökad risk för att utveckla FIP.
Firinella
2010-04-27 22:38
0

Stort tack till er alla för att ni är så snälla och just nu sitter jag här med tårarna rinnande nerför kinderna. Är väl lite känslig efter alla era fina ord. Det var vet som sa att jag skulle ta prover på alla mina katter efter ett halvår men jag lyssnar mera på er som vet bäst Glad och skippar det. Ev är en av mina honor dräktig men det får tiden utvisa. Tack än en gång mina perservänner /Laila

Annkis54
2010-04-28 01:21
0

Jag håller tummarna för att hon är dräktig Laila
så får du nåt att se fram emot

veterinärer är visserligen utbildade..men ibland undrar man

när jag råkade ut för att en såld kattunge hade dött i FIP..så sa veterinären att jag skulle höra av mig till dem för att sanera…Oh My God ….så dumt.
o jag tror faktiskt att det finns såna tokstollar idag oxå.
nä….is i magen..o lugnast möjliga hemma

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
2010-04-28 11:28
0

Men vad kul i allt elände att du ev har en kull på g. Glad Allt löser isg ska du se.

Vi har INTE haft nån FIP ännu iallafall och hoppas verkligen slippa det oxå. Obestämd

sidentassen55
2010-04-28 12:14
0

SÅ GLAD jag blev när jag läste att du väntar kull. Då får du något annat att lägga din energi på och tiden kommer rusa iväg för digGlad

Jag tycker också att du gör helt rätt som kör ditt eget race och inte lyssnar på din vet i detta fallet…. ibland vet dom faktiskt inte bäst, hur konstigt det än kan låta.Flört

Massor av lycka till , det ska bli jättespännande att få höra vad det har blivit för bebisar hos dig.Glad

Varma kramar

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Annkis54
2010-04-28 17:05
0

#39..hur många år har du hållt på Pethra:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
2010-04-28 19:33
0

# 41 hmmm ja sen 2006. Men vad hade det med saken att göra? Cool

sidentassen55
2010-04-28 20:06
0

#42 Ja det kan man ju undra  Cool

jag har hållit på sedan 1989 eller 90 minns inte xakt och under dessa år har 0 katter av egen uppfödning dött i FIP men däremot 4 stycken inköpta.

Dessutom vet jag att 3 katter som jag fött upp insjuknat och dött i FIP.

Inga siffror att skryta med men inget att gräva ned sig för heller…..

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Annkis54
2010-04-29 00:27
0

#42 och #43..jo för att ju längre man har hållt på…ju troligare är det att man råkar ut för det
det är ju ganska logiskt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Headturners
2010-04-29 00:40
0

2006 köpte min mamma en exo som dog vid sex månaders ålder i våt FIP, jag har därför varit med i hela sjukdomsförloppet och det är ingen vacker synGråter Sen har jag varit med om en annan kattunge som dog i min famn av troligtvis FIP när ägarna var bortrestaGråter

Detta med våra katters sjukdomar intresserar mig mycket och jag läser mycket om det. som sagt det är inte alltid en dans på rosor att föda upp djur, och alla möter vi motgångar. Jag har inte heller varit uppfödare i så många år , men ser det som min skyldighet att vara uppdaterad om våra katters sjukdomar hela tiden….

Lite tankar från Sussie

Annkis54
2010-04-29 00:48
0

själv har jag ¨4 st som har dött i FIP på 16 år
ingen hos mig…alla sålda
1 i våt FIP o 3 i torr
1 var ensamkatt…så där vet jag med säkerhet att coronaviruset kom från mig…
men de andra 3 hade flera katter..så där vet jag ju inte säkert

men idag vet jag ju hur det ligger till med coronaviruset..
men ändå blir man orolig så fort man ser symtom…vilket symtom som helst:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-04-29 00:48
0

#45 men du har ju en sambo som däremot varit med lääääänge och säkerligen sitter på massvis med fakta om både ett och annat. Du får börja pumpa honom lite merFlört

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Headturners
2010-04-29 00:56
0

Jag har all info där LottaFlört Han har fött upp perser i 23 år så han har varit med om de ena å de andra.

Sen har jag yteliggare en uppfödare som är min mentor och kära vän som jag bollar med dagligen, lärt mig otroligt mycket så ibland känns det som jag aldrig har sysslat med annat än perser avelSkrattande

yadhayezibas
2010-04-29 10:48
0

#44 Självklart är det nog så. MEN jag har fortfarande inte haft nån FIP och vill inte ha nån heller oavsett hur länge jag har hållt på.Obestämd (Jag har ju trots allt haft perser sen -92. Och haft hunduppfödning lika länge. Nu är hund o katt inte så lika men det har ändå gett en hel del på vägen. )

Hur länge har Laila hållt på? Vad jag förstått inte alls länge….? Så att resonera så känns inte som att det stämmer så bra.

Jag uppdaterar mig oxå så mkt jag bara kan om de olika sjukdomarna hela tiden. Jag tycker att det borde vara självklart för alla seriösa uppfödare. Glad

Kanske skulle starta en ny tråd OM just FIP???

sidentassen55
2010-04-29 10:58
0

jag tycker mig ha märkt att det oftast är när en katt bytt hem som FIP:en bryter ut….alltså INTE hos uppfödaren utan hos den nya ägaren, dtta då inom en 1 årsperiod efter flytt.

Så kopplingen dåligt immunförsvar-omställningar för katten och coronavirus är väl den troliga orsaken.

Inget konstigt alls för mig.

Och tyvärr Pethra, jag tror, hur du än försöker skydda dig, att du också kommer att drabbas om det är hemma hos dig eller hos någon som flyttat vet jag ju självklart inte, men det kommer…..Rynkar på näsan

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

yadhayezibas
2010-04-29 11:07
0

#50 Men jag vill inte juh FlörtObestämd Men jag förstår att jag kanske råkar ut för det förr lr senare…. usch… mår dåligt bara av att tänka på det..

Marita-L
2010-04-29 14:24
0

Med hänsyn till dig Laila så flyttar jag inläggen om FIP till en egen tråd och hoppas vi kan fortsätta diskussionen i den. Glad

Crystal Pearl´s