Markerar fertila hankatter Perser
Fick jag till det med rubriken nu??? Jo jag undrar alltså ni som har Hankatter som lever fritt i hemmet.Markerar dom aldrig revir?? i såfall om dom gör det vad göra åt lukten.Vill veta så mycket som möjligt i fall man skulle vilja ha en hane.
Nä inte alla hanar revirmarkerar. Jag har inte haft detta tex. De som har en sådand hane har dem oftast i ett separat hanrum.
Men jag hade kastrerat fort, vill inte avla på de linjerna.
Det är olika på hanar,en del markerar en del inte. Fertil han luktar alltid 
Kolla lite bland pappan och i senare led. Att markera revir är till viss del genetiskt betingat. Jag har haft flera hanar som inte markerat med en droppe, men hade en pissnisse också. Där åkte kulorna fortare än kvickt.
Börjar hanen markera gäller det att bestämma sig snabbt om man skall kastrera, får han hålla på för länge är risken stor att han fortsätter som kastrat
#3 Precis så !
Jag har haft sån otrolig tur så jag har aldrig haft en hane som markerar. Men som Uffe säger…kolla flera hanar bakåt o stamtavlan. Leonis säger att fertila hanar luktar alltid…ja…deras urin…MEN min uppfattning är att om man har en extraordinärt BRA kattsand så kommer man till 95% bort ifrån lukten.
när djurskyddsinspektören var här för nån månad sen för att kolla om jag fick tillstånd (var lite sent ute där
) så kommenterade han att det inte luktade nåt här fastän jag har 10 katter. Varav en fertil frigånde hane. men ibland kommer brorsan in här å säger…-fyfan Annki vad det luktar här
men så har Cosmos antagligen precis varit i lådan o "markerat" o då luktar de ju inte tårta hehe
Men "många" tror jag har sina "sprutande" hane i ett separat rum
men inte jag…vill inte ha det så
#5 Jag får alltid höra att det inte luktar, så skönt! Men gäller ju hålla efter mkt också. Vi har ett extra rum, men detta anndvänds mkt mkt sällan, våra är med oss i familjen hela tiden.

Jahaja då har man inte bara kärt besvär med att hitta en fin hane till sin älskade fina hona
Utan man måste komma i håg om hanarna var markerings fria och hur det var bakåt i generationerna.Visste väl att det inte bara var att börja om
Så lätt ska det ju inte vara.Tack snälla ni för svaren.Är så skönt att man kan rådfråga
vem har sagt att livet ska vara lätt
men jag tror nog att du ska få tag på en så småningom
en rödvit då förstås?? eftersom Ophelia är blåvit
o så får du ju fundera ut om du ska ställa honom oxå

Nej det var ju just det att har man inga bekymmer så skaffar man några
Faktiskt så är det himmla roligt att plocka fram alla sina Katt böcker igen.För egentligen är det inte så mycket som förändrat sig som man skulle kunna tro.Jag njuter i fulla drag.Eftersom ingen blir lidande av mitt Kattintresse kan jag ägna många timmar åt det.
De uppfödare som finns här på forumet kan säkert ha ögonen öppna, jag ska tänka på dig! Vet fler nu som ska ha kull. Fast du kanske inte ska skaffa den nu?

Min markerar inte,men det luktar ju inte rosor när han varit i lådan och gjort det……Jag använder en kanonbra kattsand, Tidy Cats, som tar bort det mesta av lukten,och folk brukar förundras även här,av att det inte luktar "katt".Trots att jag har många.Jag städar ju oxå flitigt så att det ska vara fräscht.

Jodå, visst luktar det, men det finns det bot för Bra sand, städning o ett glatt humör. En fertil hane går ju inte o luktar konstant. När han blir fertil när det är parning o när han går i brunst. Det finns ju tid däremellan som sagt. Jag har två fertila killar som går tillsammans med de övriga kisarna. Dom sköter sig (peppar, peppar) o än har ingen sagt något om lukt, trots att alla i bekantskapskretsen inte är kattfrälsta
_En fertil hane går ju inte o luktar konstant. När han blir fertil när det är parning o när han går i brunst. Det finns ju tid däremellan som sagt.
_se..där lärde jag mig nåt idag med…har inte tänkt på att det är så…
ska iaktta det på min nästa hane

#11Tack det var snällt.Nej det är ju inte aktuellt just nu.Men det är ju bra att lära sig vilka uppfödare som har katter som inte markerar.Hade jag börjat med Birma igen finns ju nästan alla gamla uppfödare kvar.Men med perser så måste jag etablera ett nytt kontaktnät juoch det är jätte roligt.
Vi vet vart du finner dessa hanar
Fråga om tips bara! mina skvätter inte, och vet fler som Annki har ju smått pågång.
Har inte heller problem med skvättande hanar