Tempa- Förlossning
Jag läste i en bok igår om att ta tempen på honorna för att kunna veta ungefär när de skall föda..
Men stämmer verkligen detta? Vad säger era erfarenheter om detta ni som har gjort /brukar tempa innan förlossning??
Finns de inte dom som åker bergodalabana flera dagar innan beräknad förlossning?? Där man inte har någon koll..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jag har aldrig tempat en katt, men kanske man skulle ta och göra det?
Erfarenheter, någon, när var hur?
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Gjorde det på hundarna men inte på katterna då jag tycker att det stressar katten mer än vad jag får hjälp av det. Detta gäller ju att tempa ofta under lång tid innan så man vet hur djurets temp är.
Jag tempade alltid mina hundtikar. Och på dom stämde det jättebra. Men katterna har jag inte gjort det på. Tycker man märker ändå när det är dags. 
Jag har gjort det och tempen sjönk en grad ca 2-3 dagar innan förlossningsdagen, sedan ökade den igen samma morgon som kattungarna föddes.

Men när börjar ni tempa då? och hur ofta gör ni det+
Blir inte katterna oroliga när dom får in den där i rumpan lite då och då?
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Enligt boken
från dag 60 morgon tempen..
Men det står att det sjunker en grad 12-24 timmar innan men då får man nog tempa på kvällen med för att vara säker..
Men en del tycker ju inte om att bli tempade så då blir det bara onödigt stress.
Men det finns väl dom honor som också har en temp som en bergodalbana och då inte har koll på något… eller?
Hej hopp!
Jag tempar ALLTID
Men inte enligt boken från dag 60, visst kan man göra det, men jag gör det för att veta att när tempen ligger runt 37 grader på dom kommer det bebisar inom 24-36 timmar. jag gör detta på alla mina honor för att slippa vaka flera nätter i onödan
och veta att jag kan lämna huset om tempen är normal. Mina honor tycker inte alls att det är stressande, lite glidmedel på tempen så går det så smidigt att dom knappt märker de
Detta funkar kanon tycker jag, och har hjälpt mycket då man aldrig nästan vet viken dag parningen tog sig utan man utgår ju oftast och räknar ju från första dagen honon löper och träffar hanen.
Lycka till ni som provar
Sussie

Jag utgår alltid från den första fullständigt utförda parningen, jag har ingen katt och inte haft någon annan här heller som gjort detta ljudlöst
Varför jag fick vänta så länge på sista kullen var nog för att jag inte visste, Jag var ju i Thailand då;-) Och hon som bodde här var inte så säker på om och när
Jag får väl testa tempen vid nästa kull och se om det fungerar, det är ju aldrig för sent att testa något nytt
Hälsar Lotta P

Många jobbar ju har har inte möjlighet å vara hemma när det är dags för parning
så då kan man ju inte riktigt veta eller ha hört parningsskrik ända till jobbet
Å har man sin hane lösgående med sina honor så kan det ju vara en överraskning när tuttarna blir röda
Enligt mig finns det många fördelar att hålla koll med temp dagarna innan
Här funkar det som en klocka 
Tror jag ska testa på nästa hona faktiskt. Why not lixom? 
#7 från vilken dag tempar du Sussie
Jag brukar börja dag "63", sista förlossningen nu stämde det nära exat på 24 timmar
#12 Stämmer det alltid? Jag menar finns det inte honor som går upp å ner i temp sista dagarna innan förlossning..
Här har det inte varit så men jag har ju bara gjort det vid fem tillfällen/forlossningar så jag vet inte
#14 okej 

Det måste ju bero på när i tidscykeln man tempar och det kan man ju alrig veta. Eller….
Hälsar Lotta P

En del kan ju falla i temp redan i dag 60-61 och då blir du ju inte så klokare då de föder i dag 63 då man skulle börjat tempa
hihi
Sedan när dom faller så måste ju man ändå fortsätta tempa för att veta när den börja stiga.. för när den stiger så börjar förlossningen..eller ?

Jag har inte haft någon hona som fött före dag 63 så därför har ja inte tempat före det. Men om man ska göra det helt korekt så ska man nog börja dag 60 å sen ta temp morgon å kväll. Jag gör det inte för att veta exat utan för att veta om ja kan åka iväg eller lämna henne en stund.
Fortsätter du tempa efter att en grad har gått ner? Har du sedan sett när den går upp? 
Jag har fortsatt tempa om den bara gått ner en grad, när den sen är runt 37 har ja bara inväntat förlossning
#20 Okej 
intressant
jag har aldrig tempat.
Men om man kan göra så här..o slippa vaka 1 vecka så….
Mica födde ju i dag 68 räknar från första dagen med flertalet parningar med skrik o rull.
O tänk om man kunde ha fått sova några nätter till
men…måste man har kontrollerat sina honor först..så att man vet vilken temp de har i normalfallet??
eller kan man helt enkelt invänta ~37 grader o sen hålla sig hemma 24-36 timmar??
Först så måste man ju kolla vilken normaltemp de har för att ha något att jämföra med. Här gick tempen ner till 37,5 och stod stilla så i ett par dagar. Sedan steg den till 38 och senare den dagen föddes kattungarna.
Jag har nu tempat en hona som inte brydde sig om att bli tempad. Hon har i vanliga fall 38.5 i temp, jag började sedan tempa i
dag 60 ..temp 38,3
kväll temp.. 37,6
dag 61 ..temp 37.1
kväll ..temp 37.3
dag 62 .temp 37,4
kväll temp 36.9
dag 63 temp 37.1
kväll temp.. 36.9
temp under förlossning 37,3
bebisarn födda
86 timmar tog det från det att tempen gck ner. hm..det skulle tas mellan 12-36 timmar sägs det.. hihi
Så för mig och denna honan kan jag nog säga att det där med tempa..inte riktigt stämde..och hon ökade inte heller i temp då förlossningen skulle börja..
Nu har vi testat detta så jag väntar nog i lugnans ro nästa gång
det får ta den tid det tar. 
ja där ser man hihihi, då vet du det till nästa gång hon ska ha att när tempen sjönk är det 86 timmar kvar 
Roligt iallfall att du gjorde hela proceduren 
Sussie
haha