Granulom?
Hej kattvänner!
Jag undrar lite om det här med granulom på katter, och eftersom vi är så många kattägare här kanske man kan få lite vetskap av dom som haft erfarenhet av detta.
Det finns ju tyvär inte mycket forskning om det, och den behandling som ges idag är ju Cortison.
Vad är era tankar och efarenheter och kunskap om det??????
jag har haft det på en katt…för längesen
då så fick han kortisontabletter..som skulle tas varannan dag…
jag tror han fick 30 tabletter…o sen så fick jag skaffa nytt recept för det gick inte bort..men utav nån anledning så dröjde jag med att ta ut receptet..o swisch så var det borta.
Som jag har uppfattat det så är det väldigt vanligt. Har med hormoner att göra. sitter ofta på undersidan läppen..men kan sitta var som helst.
Går väl egentligen bort av sig självt.
men det går att snabba på processen tex om man ska ställa ut.
Jag har hört…kortisonsalva o antibiotika…så tar det det.
Men det beror ju ofta hur långt det har gått.
jag tror att det ligger en tråd här som jag gjorde för länge sen
ska se om jag hittar den
Jag brukar rensa munden med klorhexidin när mina får munnsår, det hjelper faktisk på sikt.
Tack Annki
#4..hur gör du då??
svider inte det på dem??
varsågod Sussi
#6 Jag har bara haft det på min exot hona 1 gång.., nån säger det kan uppstå vid stress.?
Jag tar en bommulspinne(cottonstick) och bløter den med hexidin og tvättar båda såren och hela utsidan av gummorna. Jo det svider nog lite. men faktisk så tror jag min hona märkte at hon blev bättre, så hon protesterade kun när hon tyckte jag va lite för mycke bort på själva såren. Och det luktade mycke bättre av munnen efter et lite tag.

Jag har en ganska ny erfarenhet av detta, eller nygammal ska jag väl säja.
När jag fick tillbaka en katt från en uppfödare en gång så hade hon granulom på insidan av ena överläppen , jag vet inte om det behandlats (eller kommer inte ihåg) men det gick sent om sider bort igen.
Nu innan jul poppade det upp igen, denna gång på insidan av båda överläpparna. Prover togs, blod samt epitel och dom satte in antibiotica, det blev inte bättre med det så då fick hon cortison, detta åt hon i 2½ månad, även en tid efter det gått bort, bara för att vara säker på att det skulle vara borta, men nu är det så fint igen. Peppar peppar, hoppas det inte kommer igen.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Väldigt ofta läker dessa sår ut av sig själv, fast det tar väldigt lång tid..ända upp till några månader.
Om det växer och bara blir större eller katten får ont av det så behövs antibiotika och om det inte läks ut av sig själv fast det har gått några månader så behövs cortison.
Dessa granulom kan uppstå av olika anledningar och många gånger så beror det på hormoner och immunförsvaret just då.
Men ibland så dyker det upp i tex som ett förkylningssår..katten behöver inte ha mer symtom än så…och även detta läks ut av sig själv med tiden.
Katten har oftast inte ont av detta men vi tycker det ser hemskt ut.
Det finns många knep att få det att läka fortare men det fungerar inte alltid.
Kattungar som får ett så kallat granulom läker nästan alltid ut det själv. En kattunge har inte det bästa immunförsvaret då den växer och utvecklas hela tiden..tänder som kommer å byts så därför kan det ta lite längre tid att läka men går smärtfritt förbi.
Men granulom har olika utseende & typer, så ett litet sår på läppen kan bli sår på kroppen,tassarna osv detta brukar då bero på någon form av allergi…då behövs cortison osv..
Ja det var lite från mig
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Tack för era svar
Nu till nästa fråga, är det någon här som har hört talas om granulom i gommen nära svalget???????
Det är oftast kopplat till en liten förkylningsvirus, där kan det behövas lite antibiotika och kortison tabl. för att läka ut det..det går jätte fort bara på tre fyra dagar ser du en stor skillnad.
Men man kan också vänta å låta tiden läka såret om inte katten har ont av det och äter som han/hon skall.
Då det sitter inne i munnen så får man räkna med lite längre läkningstid och att det kan bildas bakterier men det ser man ofta genom om katten får svårt att äta pga av smärta och då behövs lite medicin.
Ett förkylningsvirus kan alla drabbas av och är inget farligt alls. Kroppen brukar läka ut det av sig själv.
Det är inte så ovanligt att sådant här dyker upp som en reaktion på vaccinet.
Oj vad jag skriver aktivit här hihihi 
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#10, ja det är nog inte ovanligt att det sitter lite längre bak o gommen…