om jag vill lära min perser att bada
hur går jag tillväga? han har aldrig varit badad förut och är 14 månader, han är inte speciellt rädd för vatten och jag testade att bada honom idag, han tyckte väl kanske inte det va så jätteskoj..
fönar ni efter? vad ska man tänka på om man vill lära dom att det inte är obehagligt? Persern vi hade innnan låg ju ned på rygg när man badade och älskade när man hade varmt vatten. Molle ser ut som sju svåra år, han är jättesnäll och sprattlar bara lite, det va ju trots allt hans första gång. Nu ligger han framför tv:n, den verkar varm och skön.
Du ska alltid föna din perser torr efter bad, annars fryser dom och blir fula i pälsen.
Börja med en fön med svag värme å blås tills han har vant sig, det tar lite tid men de e det värt
Sen i framtiden kan du ju investera i en riktig djurfön, dom kostar men de är det värt
Lycka till
Sussie
du får fortsätta att göra så som du har gjort idag.
med kanske nån månads mellanrum.
Eftersom det gick bra idag så finns ju chansen att det ska göra det nästa gång oxå.
ja..du bör föna honom efteråt.
det finns de som inte gör det…men det är bättre att föna…för då blir de helt torra o risken för förkylning minskar.
Jag fönade inte idag för han är lejonrakad, jag tänkte att det kanske inte är så mycket att föna, torkade honom noggrant och har haft honom i knäet tills han blev torr (gick ganska fort)
jag ska forska i det där med fön, jag antar att min hårfön jag har till mig själv inte är att rekommendera? Vill inte att han ska bli förkyld stackarn..
nu vet jag att de flesta av er har utsällningskatter och har lite mer anledning att bada era katter, men om man bara har som sällis, hur ofta ska man bada då? någon som kan säga mellan tummen och pekfingret?
När ja köpte min första perser så använde jag min egna fön , de går bra men det tar lite tid, bra om du kan reglera värme å hastighet på den.. Du kan föna han även om han e rakad. Det är olika från katt till katt hur ofta du behöver bada. men du märker ju om han blir fet å skitig i pälsen, då e det dags för ett bad
ok..men det är ju alldeles utmärkt att vänja honom när han är nerrakad. då blir det ju inte så stort jobb för honom. O allt eftersom pälsen växer o proceduren blir större så vänjer han sig.
eftersom du är en sällskapsägare så duger din fön alldeles utmärkt.
jag personligen badar inte mina perser mer än kanske 2 ggr per år.
de som jag inte ställer ut alltså. Men allt beror ju på hur mycket de smutsar ner sig…o de har fet päls eller inte..mm mm.
Men nu i början när du ska vänja honom..så kanske en gång per månad ….men detta är min personliga åsikt.
Du kommer oxå att märka när hans päls växer att det är mycket lättare att hålla pälsen bra o tovfri om han är ren.
Jag kan ha som riktmärke ..när en päls lätt tovar sig o jag får små tovor om jag kammar varannan dag…då kan det vara dags för ett bad. O när katten är ren så glider kammen lätt igenom pälsen.
Men alla katter är olika
Jag badar mina perser som inte ställs ut med max 1 månads mellanrum, detta för att de ska vara lättare att sköta i pälsen, även om jag har nån klippt badar jag dem med det mellanrummet, mina perser gillar att bada iofs. Vill absolut inte vänta tills de blir skitiga eller feta i pälsen då det går så fort att de ska filta eller tova ihop då.
Vad är en djurfön för något ? Låter den mindre än en vanlig hårfön ?
Mina katter sticker bara de hör fönen när jag blåser mitt hår så det kommer antagligen bli svårt att torka dem med fönen :(