Kattungeförmedling
Många klubbar har ju en kattungeförmedlare.
Är detta bra eller borde det skötas centralt av någon oberoende. Risken kan ju vara att klubben favoriserar vissa uppfödare !
Nu stack jag ut hakan igen, men allt är enligt min mening roligt att diskutera
Vore bra med en Oberoende. Men å andra sidan så får dom ju inte favorisera någon utan ska sköta sitt jobb 
Helt klart har de inte rätt att favorisera, jag kan inte heller peka på att det har hänt, det var bara en liten tanke som dök upp så där helt plötsligt.
Så om det finns någon kattungeförmedlare bland medlemmarna, jag har inga som helst exempel att peka på, kan inte ens säga att det förekommer
Har vi detta i vår klubb?
Har nog aldrig tänkt på detta, men jag har sålt mina själv, och detta är inga problem tycker jag hitta bra hem.
visste inte ens att det fanns kattungeförmedlare bland klubbarna
hur skulle det kunna missbrukas menar du?? att en skitsnygg katt erbjuds till kompisar först eller??
min hjärna har nog inte hämtat sig efter gårdagens kurs hehe
Har aldrig under mina 16 år som uppfödare använt mig av kattungeförmedlaren och kommer inte att göra det i framtiden heller. Jag får sålt mina kattungar ändå utan problem.
JAg skulle kunna tänka mig att många "använder" sig av kattungeförmedlare utan att veta om det. Ex avelssekreteraren har ju lite koll på vem som har kattungar och får ibland samtal om kattungar till salu
Oftast är det väl så att stambokföraren i klubben (iallafall i IDP) har hand om kattungeförmedlingen. Så är det iallafall i SMK, där jag som är stambokförare hjälper uppfödare och de som letar efter kattungar.
Om jag får in en förfrågan om kattungar, så frågar jag förstås vilken ras, kön, färg på katten de önskar och så skickar jag dem vidare till de uppfödare som har kattungar eller om ingen har kattungar just då ger jag dem tel nr och mailadress till de uppfödare som har rasen de önskar.
Ibland hör uppfödare av sig till mig och meddelar att de har kattungar till salu och undrar om jag kan hjälpa till. De som har mest nytta av kattungeförmedlingen är nog ändå de som ska köpa katt eftersom stambokföraren har mycket bra översikt både på vilka kattungar som finns och på de uppfödare som finns i klubben.