Avel på Perserkatt
Vilka krav skall vi ställa på våra Perserkatter för att de skall vara lämpliga som avelsdjur.
Vissa fel ger omedelbart ett avelsförbud, för många tår bl a. Andra fel som Svansknick, är diskvalificerande för utställning, utom på kastrater. men ett omedelbart avelsförbud finns inte.
Är det lämpligt att avla på djur som är behäftade med vissa fel, hur skall vi tolka reglerna från Jordbruksverket (tror jag) att det är föbjudet att avla på katter som är behäftade med ärftliga sjukdomar och deffekter ??
Ja är det ärftligt så bör det ju vara avelsförbud, sen finns det ju avelsdjur som i sig kan ha en defekt men ej lämnar vidare på sin avkomma,där finns ju ingen anledning att ha avelsförbud.
Nu stack jag väl ut hakan för mycket igen 
Det är väl bra att sticka ut hakan, det gör jag ofta
Det finns så många olika teorier om det här, och nästan lika många åsikter, det är därför jag tycker att det är intressant
Ja jag för min del anser att Är katten frisk och rastypisk men har en så kallad defekt men inte ger den defekten vidare till sin/sina avkommor är det OK att avla på den.
Det finns ju ett par deffekter som man inte vet om de är ärftliga, ex snedbett, svansknick, mm. Hur skall vi i de fallen tolka jordbruksverkets regler?? Är det i de fallen tillåtet med avel när man inte vet om det är ärftligt ??

#3 Men för att veta det måste man ju ta en kull.Men det är kanske sedan det är svårt att ta det svåra beslutet att nej det blev inte så bra så det blir kastrering.Nu har jag ju bara en katt i mitt nya kattliv men det har jag redan bestämt mig för blir det inget bra första kullen så blir det snip,snap.
Då blir hon en underbar kastrat..
Det var ju en bra fråga, bästa sättet att få reda på om det är ärftligt är nog att testa para då. Svansknick kan ju uppstå vid födseln,klämd. Bettfel är nog värre med där skulle jag nog sätta avelsförbud.
Har avlat på en hona med svansknick. Hennes knick är riktigt rejäl, vi snackar L-formad svanstipp. Hon blev undersökt av veterinär och resten av svansen och rot/ryggslut är helt normalt. Hon fick fyra kattungar och ingen av dessa hade svansknick och utvecklade inte heller någon med tiden. De två som överlevde (en satt fast och orsakade kejsarsnitt, en dog tyvärr efter 3 dagar) men de två överlevande bor hemma hos mig och blir 3 år nu i maj. Bägge har helt korrekta svansar.
Nu hade jag redan då bestämt mig för att lägga ner aveln och hade också bestämt mig för att inte sälja någon av hennes ungar men jag ville gärna se vad jag fick efter henne och det är jag mycket glad att jag gjorde. Jag fick en underbar blå exotic-kille och en lika underbar creme perser-kille som är bland mina absoluta älsklingar här hemma.
Defekter kan ju även ligga recesivt och då hjälper det ju inte med att ta en kull för att testa. Jag är nog för att man skall helt låta bli att avla på katter med synlig defekt.
Hur ställer du då dig till Föräldern som då lämnat detta fel på avkomman? Felet kommer ju från början därifrån,ska Moder/Fadern också tas ur aveln då för det är ju dom som gav defekten?
Speciellt inom aveln med perser, har jag fått för mig i alla fall, säljer man sina kattungar efter olika kriterier, som sällskapskatter, avelsdjur eller avel och utatällningsdjur.
Om jag säljer en kattunge med snedbett som sällskapskatt har jag ju talat om att den inte är lämplig som avels eller utställningskatt. Jag har dock inte varit fullt så drastiskt, som jag skulle kunna vara, och belagt katten med avelsförbud. Är det då moraliskt rätt av köparen att avla på den katten ?
Att en kattunge har avelsförbud kan säkert skrämma en del köpare och av den anledningen har säljaren inte gjort det.
Det räcker inte med att sätta ett avelsförbud, vet att katter som är registrerade i IDP med avelsförbud i stamtavlan plötsligt används som avelshanar inom SVERAK då sverak tagit bort det avelsförbud som katten hade i IDP, hur nu det kan gå till.
Då är det bättre att kastrera innan man säljer så är det avelsförbudet slutgiltigt, tråkigt men sant.
Nu är jag visserligen med i en SVERAK-ansluten klubb. Men jag visste inte att ett ev avelsförbud skulle försvinna när man registrerar om sin katt.
Men det vet kanske Rolf något om, skulle det vara så är det kanske något man borde ta upp till diskussion.
Hur är det på andra hållet, en SVERAK-katt med avelsförbud, tas det också bort vid en omegistrering i IDP ?
det har varit diskussioner om detta med avelsförbud
"ryktet" säger att inom IDP, så kan ju som uppfödare sätta ett avelsförbud bara för att DU tycker att katten inte ska användas i avel
men samma "rykte" säger att SVERAK kräver nån form av fel som stämmer med reglerna. Alltså att en uppfödare inte kan sätta avelförbud bara för att katten är ex. långnäst
stämmer detta??
Om man som uppfödare har satt avelsförbud på en katt man har sålt…hur vet man att det följs?? är det nåt som stoppar köparen att regga ungar då eller hur går det till??
Inom SVERAK kan du belägga en katt med avelsförbud om det föreligger genetiska elle medicinska grunder för detta och skall styrkas av veterinärintyg.
Tidigare fanns ett reservregister där uppfödarna, utan att ange någon orsak kunde belägga en kattunge med avelsförbud. Detta kunde senare hävas om uppfödaren ville det.
Har du i stamtavlan inskrivet ett avelsförbud (SVERAK) noteras detta i databasen och det går inte att registrera kattungar efter det föräldrardjuret
Inom IDP så gäller ju det avelsförbud du som uppfödare satt på katten, men om köparen registrerar om den till SVERAK så tar SVERAK bort avelsförbudet, jag fattar liksom inte hur dom kan göra så för ett avelsförbud är väl avelsförbud i alla klubbar.
Sätter uppfödaren avelsförbud är ju katten sänkt på priset och då har ju den som köpte katten och registrerar till sverak fått en "billig" avelskatt, konstiga regler dom har.
Det skulle kunna vara så att SVERAK kräver veterinärintyg för avelsförbud och att det är därför det tas bort.
Nu bara tror jag, för jag vet inte.
Konstig,ja då är det ju bättre att kastrera innan så slipper uppfödarna detta problem. Tycker att är det avelsförbud så är det ju nåt fel som gör att den har det.
Här har jag lite som jag tycker: Om en katt har ett fel som är medfött som en knick, el annat som kan vara ärftligt, då skulle inte jag avla på detta.Om jag ser att någon av mina avelsdjur ger defekter 2ggr, då är detta inget som jag tycker om att fortsätta avla på, sen beror detta ju på vad för fel.
Om jag säljer en katt till Sällskap, så hoppas jag den som köper katten kan vara så seriös att de förstår att jag inte vill ha katten i avel. Om jag hade velat ha den i avel så hade ju jag sålt den till detta liksom. Tycker det skulle vara tråkigt få höra att någon startar avel på en katt med fel som tex knick som jag sålt till sällskapspris.Kan säga att jag hade aldrig klarat av svika en uppfödare så. Själv va jag ny 2002, jag lyssnade noga på de uppfödare jag köpte ifrån, deras önskemål om vad katten passar för.
Jo där har du nog rätt om sällskap och avel, sen säljer ju många sina katter som sällskapskatt på avtalet för att skydda sig själva Om det skulle vara så katten inte passade som avelskatt.
Jag vet att det förekommer att sverak tar bort avelsförbud när en idp katt omregistreras, ja. Motsatt förekommer det inte och är en självklarhet för mig. Avelsförbud pga en recesiv defekt kan ju ingen veterinär se orsaken till så där gör ju inte ett vet.intyg någon som helst nytta.
I KKN kräver vi en skriftlig begäran om avelsförbud med en motivering. Denna begäran skall godkännas av stambokföraren för att ett avelsförbud skall föras in i stamtavlan.
#9 Är det utom tvivel så att defekten är genetiskt betingad så bör även föräldradjuren tas ur aveln.
Jag kan sälja en katt till sällskapspris även utan defekt, då för jag inte anser den va bra i typ, men då ser jag inget hinder för den som vill prova ställa ut, har en hel del små som utvecklats t jättefina katter som jag sålt t sällskap.Men skulle bli mkt besviken om de inte frågade mig om det går bra med ta kull tex.
#16 skulle kunna vara så att S_VERAK kräver veterinärintyg för avelsförbud och att det är därför det tas bort
_låter ganska logiskt…det var så jag tänkte oxå
#15 + # 20 tar SVERAK bort ALLA avelsförbud "rakt av" eller bara de som de "tycker är orimliga"
står det orsak till ett avelsförbud i respektive förbund
#20..får man som uppfödare sätta avelsförbud "bara" för att man tycker att katten är långnäst men i övrigt korrekt en standard…inom IDP:
vet du det Rolf???
för som Carina O Leonis säger..kan bli väldigt billiga "avelkatter"
#22 Jag kan bara säga hur det är i KKN eftersom varje IDP förening har sina egna regler. Jag skulle inte godkänna en begäran om avelsförbud enbart för att katten är otypad.
Om det är så att sverak tar bort ett avelsförbud pga av att det saknas ett veterinärintyg så är ju detta uppåt väggarna. Ett recesivt anlag för defekt kan ju ingen se. Uppfödaren som känner linjerna bör ju veta bäst i det fallet. Sverak har inte kontaktat mig eller Anne-Hilde angående orsak till avelsförbud någon gång och det vore ju rimligt innan man tar bort det ur stamtavlan.
#22 Dom tar bort alla avelsförbud som är på katten då den är registrerad i IDP,det var det jag tycker är konstigt då katten ÄR såld med avelsförbud från uppfödaren.
#23. ok
då är det ingen ide att försöka det med dig då
har faktiskt aldrig kollat upp vad som gäller o aldrig försökt sätta avelsförbud på katt från mig
men….man ändrar sig ju med åren o jag tar ju min uppfödning på ett helt annat sätt idag än jag gjorde för 5-10 år sen.
Men det är väl så att ju mer smällar man får genom åren ju mer lär man sig o "försäkrar" sig emot ditten o datten
så det lär väl komma den dagen som man vill sätta avelsförbud på nån kattunge oxå
har du tagit över stambokföringen helt nu Rolf??
har Annehilde inget med det att göra längre eller??

Lite OT det här,men är det inte vanskligt att sälja en kattunge,där det i avtalet står att den håller för avel och utställning,och så skulle det senare kunna visa sig att så inte är fallet?Jag menar kan man inte bli ersättningsskyldig då?Jag vet vissa som resonerar så,och bara kryssar i för sällskap på alla avtal.Hur gör ni förresten,tar ni olika betalt för kattungarna beroende på om de säljs till avel,utställning eller sällskap?Jag har bara sålt till sällskap,och tagit samma pris för alla.Angående defekter,så behöver de ju som sagt inte ärvas,och det märker man ju inte utan att ha avlat på katten.Jag har avlat på en katt,(skogis)med förvärvad knick.(klämd som liten kattunge)Ingen av hennes 19 ungar har utvecklat knick,vilket styrker att den är förvärvad.Däremot skulle jag inte avla på bettfel,och medfödda knickar t.ex.
#25 Anne-Hilde är kvar fram till årsmötet 1 mars.
jag säljer till olika priser
men de flesta som köper en utställningskatt eller en avelskatt vet ju att man inte kan garantera nåt sånt
man säljer ju katten som den är just vid försäljningstillfället
men jag skriver in i mina kontrakt "avels o utställningskvalitet" kan ej garanteras
en sällskapskatt med nån form av "fel" säljer jag för 3000 kr
o att "bara" få ut 3000 kr för snyggingarna oxå tycker jag är för lite
o jag tror inte att det vore lätt att sälja sällskapkatter för 5-6000
men jag har ju sålt en hel del katter för 3000 kr för att mjölktänderna har suttit hipp som happ..o sen har det blivit kanonbra
svårt att veta hur man ska göra
när jag köpte mina norskor
så hade båda 2 lite skeva mjölktänder…jag köpte båda till "avel o utställning"…8000 kr norska.= då 9500 kr svenska
en blev korrekt o den andra inte..lite skev fortfarande
mailade då uppfödaren o frågade om hon ändå tyckte att det var ok att jag tog en kull på henne
svaret var att..jag är ledsen att hon inte blev korrekt men du kan mycket väl ta kull…detta är inget som hon ger till sina ungar
hon ska ju snart ha sina bebbar så "time will tell"som vanligt
men som CArina säger..skulle hon i 2 kullar ge flera med snedbett så blir det kastrering
jag skriver i mina kontrakt att katten säljs framförallt till sällskap men att köparen får gärna ta kull eller ställa ut
Nu blev jag väldans nyfiken. Om man säljer en katt till utställning och avel och sen skriver i kontraktet att utställning och avelskvalitet kan inte garanteras. Hur motiverar man det högre priset ?
Om jag köper en katt till avel för ett högre pris, förväntar jag mig ju att katten som vuxen skall hålla kvalitet för detta, i annat fall måste jag ju vara berättigad till en prisreducering
ja…fast skillnaden då är ju att, som du har talat om förut, så har du redan "ungefär" samma pris på dina katter som de jag säljer "lite dyrare"..om jag har fattat rätt så säljer du alla dina katter till som sällskapskatter??
om nån ska ha en katt till bara sällskap så säljer jag den för 3000 om det inte är en kanonsnygg…för då får de ju betala det pris jag vill ha…men det har bara hänt en gång på alla år…annars så väljer de en annan katt..från mig eller från nån annan
men skulle de vilja ställa "sällskap"katten, som jag talar om för de..har ex en lång näsa,…så är det ju upp till dem
men om jag har en katt som jag anser är bättre i typ…som i mina ögon håller till avel ex…så tar jag från 4000 kr för den katten. Köparen vet att det inte är en ren sällskapkatt o betalar det högre priset
är katten "ännu snyggare" enligt mig…o köparen är intresserad av utställning…så tar jag ofta 6000 kr…men de flesta vet ju att man inte kan garantera nåt…för de växer ju hej vilt hit o dit
men då har jag aldrig (tror jag..kan ju har skrivit dumt förr om åren) sålt nån katt där jag har skrivit att den är till utställning eller avel…utan att de FÅR använda katten som det OM DE VILL
Näman kan ju faktiskt inte lova trots man säljer dem t avel el utställning att de skulle passa t detta. Kan ju hända saker i utvecklingen osv.
Jag köpte en kanonhona tex, men hon hatade utställningar, blundade hela vägen, men hemma hade hon kanonögon.
Sen kan man ju inte hjälpa vad en domare tycker om
Mvh Carina
Nu är det inte dig personligen jag är ute efter det hoppas jag du förstår.
Jo jag säljer alla mina katter som sällskapskatter för 5000:-
Just för att jag känner att jag kan inte garantera hur den här katten kommer att se ut. Skule någon klaga är det bara att säga, "du har köpt en sällskapskatt och ingenting annat"
Jag läste kanske ditt inlägg fel, men jag uppfattade det som att du tog ut ett högre pris för de katter som såldes till avel och utställning men sen skrev i köpekontraktet att du inte garanterade detta, det var väl den biten jag inte fick ihop

När jag födde upp Birmor sålde jag alla till sällskap.De som var bättre i markeringar och typ som ju är så viktigt för Birman berättade jag att för dagen höll dom utställnings kvalite men att man aldrig kan garantera.Gjorde heller ingen skillnad på pris.Folk valde den katt som tilltalade dom.Alla är ju faktiskt inte intresserade av utställning eller avel.Hörde aldrig någon som tyckte på ang,pris.
När det gäller bett är jag lite kluven.Kattungen kan ju ha perfekt bett vid 12v.Men så händer någgot vid tandbyte och det blir ett under/överbett hur ska jag då tolka det??? om det var perfekt vid 12v???
Säljer du alla för sällskapspriset 5000:- ? ? för mig är detta Utställning/Avelspris
Jag har 4000:- för en sällskap,5000-6000 beroende på katt t avel utställning
Japp jag tar 5000 rakt av
Okej! jag sålde en katt för 4000:- sällskap i förra kullen, detta då jag inte trodde på katten, men så fann nya ägaren en extra tå på baktass, aldrig hänt mig, så detta hade jag missat. Hon ville absolut inte ha den då, det gick så långt att vi åkte hämtade hem katten. Ägaren fick pengar förutom avdrag i bensin mmm. Men så fick jag höra tog du 4000:- som sällskaps pris, ja sa jag! katten va ju dubbelvaccinerad o allt, då tycker jag inte priset är fel, men personen jag pratade med sa, detta är ju avelspris också.men jag har 4000:- för en sällskap. Kanske skulle man göra som du Uffe
Blev nästan en ny tråd detta med Pris på Perser
jag kommer om jag får ungar i framtiden ta 3,000 rakt av men å andra sidan så kastreras ju hanarna för att inte nån sverak person ska få en billig avelskatt eftersom sverak tar bort ev avelsförbud, jag vill liksom veta vart mina hamnar och så vidare.
Vad gäller priset så tog jag också 4.000 kr för en sällskapskatt. Det priset motiverade jag med testade föräldrar (PKD samt en del annat), dubbelvaccinerade samt chipsmärkta.
Fick en del konstiga samtal ifrån folk som tyckte det var dyrt och hävdade att de kunde köpa en perser för 1.500 kronor. Ja men köp därifrån då svarade jag iskallt. På frågan om katten var dubbelvaccinerad och chipsmärkt och efter testade föräldrar blev svaret förstås nej. Ja herregud så skönt att man inte föder upp längre!
nä jag tog det inte som nåt personligt
om man ska prata om "tjäna pengar"..vilket man absolut inte gör i det långa loppet…anser JAG då
så "tjänar" man nog mer på att ta ex 5000 rakt av som Uffe gör:
men…problemet tror jag är…att inte tillräckligt många skulle köpa katter för 5000 kr om man kan köpa för 3000 hos Leonis
ursäkta mig Leonis…men det är ALLDELES för billigt
du kommer att gå back i det långa loppet
under alla mina år (13-14) så har jag aldrig tjänat en krona..bortsett ifrån några kullar de senaste åren.
men om ALLA uppfödare eller kattsäljare skulle bestämma…att från om med NU så säljs inga katter under 5000 så hängde jag på där direkt.
men för mig är det en utopi
för att klarlägga hur jag menade…jag har en tendens att breda ut mig
ALLA mina katter idag…säljs enligt kontrakt till SÄLLSKAP
men får avlas på o ställas ut om köparen vill
men jag har olika pris på dem
..blev nog inte bättre detta hehe
synd
Vad det tyvärr inte snackas lika mycket om är dolda fel och jag vet uppfödare som avlar trots detta. Jag pratar om temperamentsproblem och kissproblem bl a.
Men att avla på Dolda fel är väl ändå ganska självklart INTE GÖRA! Ej heller ärftlighet på kissande katter, phu för ha en sådand katt, ja jag har haft det,och vill inte någon ska behöva få detta. Men vi har pratat om fel som knick o andra fel, då är ju detta tycker jag något som ska tilläggas. Sen kan en katt börja kissa av andra orsaker, och då får man ju reda ut varför, om det går. Men om detta upprepar sig fr en speciell hona med kattungar som börjar kissa inne, så ger ju denna honan sådanda ungar, då hade det för mig blivit avels stopp och kastrering.
#39 Håller med om att avel är inget jag tjänat på, vi har haft förmkt utgifter runt om detta. Jag tycker det är mysigt med en kull ibland, men helst inte mer än 1 gång år per hona. Om mer sällan på någon, så är detta för mig tillräckligt, man ska hinna njuta. Gällande priser så försöker jag lyssna på mina närmaste runt mig vad de tar, tycker det är bra man tar samma ungefär, då blir det lättare svara att då får du leta någon annanstans, fast det gör jag idag med, och om någon vill pruta så säger jag bara at jag inget intresse har av att sälja t folk som prutar på mina katter.
så gör jag med Carina
om folk vill pruta…så GER jag hellre bort en katt till nån som man 100% vet vill ha men kanske inte har råd
jag är ALLERGISK mot prutning
#38..jag dubbelvaccinerar o chippar mina ungar oxå
är det nån som har nån uträkning på vad en kattunge i faktiska siffor…kostar att föda upp…allt inräknat???
o med "specifikation"
jag har sett nån för längesen o det var runt 3500 kr
fast jag kan ha fel
nä detta gör man inte för pengarna
jag gör det för att jag inte KAN LÅTA BLI
finns inget som tassande perser/exoticungar o deras gelikar
andra raser oxå förstås..men för mig per/exo
vet inte vad jag skulle göra om jag inte kunde ha katt
Men man får ju frågan ibland, men om du inte tjänar på det, varför då hålla på? Jag tycker det är roligt, mysigt, och jag får mkt kärlek o mys. Men kostnaden då, jo men säger jag: de pengarna kunde jag ju lagt på annat med som hobby, denna hobbyn ger ju något tillbaka.
Att avla på dåligt temperament är för mig en dödssynd, det finss ingen anledning att avla på sura föräldrardjur och riskera att ungarna blir likadana.
Vet ett fint exempel, den suraste hinajag någonsin sett (ingen perser) hon gapar och skriker, fräser och bits, men unga har hon fått och de är lika jävliga de, Men vet ni vad alltihop är hanens fel ändå har hon aldrig blivit parad med samma hane mer än en gång. Det är ruskigt så mycket sura avelshanar det finns (notera min ironi)
#37 så dyker det eviga hatet mot SVERAK upp igen, är det enda anledningen till att du kastrerar kattungar, att någon medlem i en SVERAK-ansluten klubb inte skulle få en billig avelshane, i så fall var det det dummaste jag har hört!
Jag tror inte att SVERAK-uppfödare specialiserar sig att köpa avelsdjur via IDP för att få dem billigt. Höj priset i stället för att dumpa det. Så slipper du vara orolig för att katten hamnar i fel händer vilket är det gräsligaste en uppfödare kan råka ut för.
Att använda en katt som är såld som sällskap i avel ligger inte för mig, vill ja ha ett avelsdjur ser jag ut detta och köper det till det priset som uppfödaren begär, och denne är väl medveten om att katten kan komma att gå i avel !

Men då är vi ju inne på "såld katt är såld" och köparen bestämmer själv vad h*n vill göra med katten.(avla,ställa ut )Jag tycker inte så,men det är ett snack man ofta hör,i alla fall på katter.nu's forum.Jag tycker därmot inte om tankarna på att vissa "håller på sina linjer" så de vill sätta avelsförbud av den anledningen.Jag har 2 katter med restriktioner,varav den ena aldrig kommer att få kull,pga en extra bakklo, och den andra inte blir dräktig,så det verkar ha löst sig av sig själv.(det är inte uppfödaren som satt restriktionerna utan dennes hanes uppfödare.)