Mor/Son Far/Dotter parningar
Tänkte höra hur vanligt det är med Mor/Son och Far/Dotter parningar inom Persern och vad ni tycker om det?
Finns nog de som gjort så. Och som även gör. Jag personligen ALDRIG för mig svårt se detta som något naturligt. Håller mig helst fr iaveln så länge jag inte vet så mkt om detta.
De som gör så här måste ju veta att där finns något så bra att det vore bra föra vidare. Inget för mig!
har inga problem med det om man känner linjerna bakåt
har gjort det flera gånger med mycket bra resultat…
men om man har gjort så ..så får man ju inte spara nån avkomma o avla tillbaka igen…"får o får" det vet jag ju inte vad reglerna säger men …
Tycker det är lite roulette över detta. Om man linjeavlar så nära för att förstärka önskade egenskaper så bör man ha klart för sig att även ickeönskade egenskaper förstärks på samma sätt.
kan nog vara så…
jag skulle inte ha kommit på iden om jag köpte in avelsdjur…men testade eftersom jag hade djuren hemma redan. Alla uppfödda hos mig….har 4 generationer…
men jag kan inte säga att det är nåt som jag kommer att göra regelbundet…har gjort några tester bara…som har utfallit väldigt bra.
men jag har oxå stött på en del uppfödare som VILL HA dessa mina småttingar för att de vill ha linjerna…o de har inget emot att det är linjeavelsparningar..tvärtom verkar det
Jo visst förkommer det, men jag tror inte att det är vanligare bland perser än någon annan ras
Har ingen förståelse för sådana parningar och speciellt inte inom rasen perser som har en bred avelsbas.
Jag tycker det låter helt förryckt. Varför satsa på medveten inavel? Det måste väl ändå gynna rasen mer att ha så varierat genutbud som möjligt?