Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2652 ggr
Firinella
2010-04-10 14:47
0

03 or...

Kanske en dum fråga men får två 03 or alltid 03 or eller beror det på vad som finns bakåt i stamtavlan? Får två tabby alltid tabby? /Laila

Marita-L
2010-04-10 18:20
0

Angående din fråga om 03..så har det nog även med att göra vad som ligger bakom.

Jag kan inte det där med vitfläck men det finns så många duktiga vitfläcksuppfödare här som säkert kan ge dig en bättre inblick i dettaGlad

Två tabby får inte alltid bara tabby utan även en och en annan solid kan dyka upp beroende på vad som ligger bakom.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
2010-04-10 22:08
0

tabby kan jag ingenting om
men 2 st  03:or får inte per automatik 03:or
de kan tom få solida:)
det beror väldigt mycket på vad som ligger bakåt
o dessa polygener..som jag skulle vilja kalla lumpen:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-04-11 12:19
0

Ang vitfläckigheten är sdet så att är det genetiskt två 03:or så kan dom lika gärna få solida avkommor eller väldigt låggradiga 03:or också. Däremot kan dom inte få 02:or om ingen av dom genetiskt har en högre vitfläckighet.

Ang tabby, som egentligen ska kallas agouti, det är ju samlingsbenämningen på den gruppen.

Parar du två AGOUTI med varandra och dom är homozygot AGOUTI då blir det baraAGOUTI

Om vi fortsätter med homozygota katter så parar du en TABBY med en TIGRE då får du både TABBY, SPOTTED och TIGRÉ och likadant med SPOTTED.

SÅ TABBY på TABBY ger bara TABBY men blandar du i SPOTTED eller TIGRÉ så blir resultatet också blandat.

OM katten INTE är homozygot TABBY då kan du få BÅDE solida och AGOUTImönstrade katter.

AGOUTI används när katten är vitfläck och man inte sr om den är TABBY, tTIGRÉ eller SPOTTED,. På t.ex 02:or och 01:or.

Har jag förklarat förståeligt eller ska jag utveckla det mer??

Bara säj till i så fall.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Firinella
2010-04-13 21:59
0

Tror jag förstår. Så o man parar spotted och tabby så blir det blandat om jag förstått det rätt men det kan också bli solid om de inte är homozygot. Tack för svaren. Tror jag blivit lite klokare nu Glad /Laila

sidentassen55
2010-04-13 22:17
0

Du har förstått det hela rätt:-)

Men bara fråga på du om det är något annat Skrattande

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

SamanthaJones
2010-04-14 00:10
0

Du får gärna utveckla mera. detta var ju roligt! =)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

yadhayezibas
2010-04-14 11:24
0

Jag har 2st 03:or som fått 02 Glad

sidentassen55
2010-04-14 11:30
0

Pethra, om du läser det jag skrev så nämnde jag att det beror på vad dom är genetiskt, vad det blir för utfall på vitfläckigheten också Flört

En HQ KAN vara enVAN, en 03:a KAN vara en HQ och då blir dt också mer vitt.

Att jobba med vitfläckar är , tror jag, det svåraste man ger sig in på, vad gäller utfall, för det är svårt att sia om vad som komma skall….om man nu inte parar på VÄLDIGT höggradiga vitfläckar, får DÅ kan det inte bli annat som utfall heller Glad

Om man tittar på de 4 bebisarna Skräpet fick igår så ser man att ALLA 4 är troligen VANAR, eller var, det är ju dock bara två kvar.

Det skulle vara intressant att para henne med en hane med mindre vitt än vad Göte har, för att se hur utdelningen blir då.

KRAM

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

yadhayezibas
2010-04-14 11:53
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men kan en katt som har väldigt lite vitt vara en harlekin alltså?

Denna katt

Och denna katt

Fick 02…

Glad Jag vet hur du menar Lotta men jag tycker det är lika fascinerande varje gång det föds en kull vitfläckar. Glad

sidentassen55
2010-04-14 12:31
0

GUD Så fina dom är, bägge två Kyss

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Annkis54
2010-04-15 02:50
0

jag vet inte säkert här Pethra
men jag tror att vad som menas är att
en katt kan ju bli reggad som 03, för att pälsen växer o lägger sig över det vita..o gör att det vita blir mindre synligt…fast katten kanske är en 02 genetiskt
Sen så är domarna så himla olika i vad de tycker.
vissa går strikt på % satsen..som ju säger 03= minst 25% vitt
02 minst 50% vitt, o 01 75% vitt
men så anser många att fläckarna ska sitta på ett speciellt sätt..o har de mer än 3 kroppsfläckar..oavsett storleken på dessa fläckar..ja..då bedöms de som 02:or
du ska se när jag är på utställning med Blossom
haha…det blir olika varje gång

Om jag tror att domaren tycker att hon är en 02 så vänder jag henne åt ena hållet..om domaren tycker att hon är en 03 så vänder jag henne åt andra hållet :):):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
2010-04-15 10:11
0

#11 hur som så är hon urfin!!! Glad

sidentassen55
2010-04-15 10:15
0

Jag tycker hon är jättefin….Kyss

Men..jag kan inte förstå hur NÅGON kan få henne till en 03:a ?? Vilket håll man än ser henne ifrånFörvånad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Firinella
2010-04-15 13:38
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jisses. Jag har en som är reggad som 03 a men hon har bara vitt under hakan. Vad är hon då om en 03 a måste ha minst 25% vitt? Solid eller…/Laila

Ps: Ingen bra bild på Lovely Pearl. Kisande, obadad och med rinniga ögon. Kan det bli värre Glad

englagirl
2010-04-15 13:59
0

# 14 Den katten skulle jag ha reggat som n 22

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Annkis54
2010-04-15 14:24
0

#14…en 03:a som har för lite vitt..är en låggradig 03
o det finns det massor av:)
inom vissa andra raser så finns 09..som jag tror betyder obestämd mängd vitt"..eller nåt
men det har inte vi inom per/exo
Jag skulle oxå tro att katten du visar är en tabby o ingen vitfläck alls. Tabbykatterna är ju vita där:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-04-15 14:25
0

#14, vad är det för färg på den kattens föräldrar? Har hon inget vitt förutom under hakan? För i så fall skulle jag nästan tro att hon inte är vitfläck, jag hellerTungan ute

Jag tycker mig skymta lite vitt på tassarna men det kan vara ljuset som spelar mig ett spratt.

Det skulle vara himla kul att se hennes mage och tassar.

Förresten vem har fött upp henne?

Annars är det på det viste att Alla perser och exoter som har mindre än 50% vitt registreras som 03:or. Det har ibland talats om att man ska ha en till grupp sk. 09:or som finns på t.ex skogisar där katten har mindre än 25 % vitt.

men som vitfläcksuppfödare är jag starkt emot det då det ju går emot standarden på just vitfläckar i KAT 1. Det är ju det vi jobbar me, bl.a , att få bra vitfläckighet på våra katter. De som inte har tillräckligt med vitt lever helt enkelt inte upp till de poäng som krävs.

Man kan t.ex likna detta med kilarna på en Helig Birma.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Firinella
2010-04-16 18:28
0

Hon kommer från en uppfödare som bara tog en kull sedan la hon ner sin uppfödning. Hon har inget annat vitt än det som syns på hakan.  Mamman är bruntabby och pappan rödtabby såg jag nu på stamtavlan. Ingen vitfläck i hennes stamtavla så långt ögat når. Kan/ska jag regga om henne?

Annkis54
2010-04-16 19:16
0

finns ju ingen anledning att regga om henne om du inte ställer ut eller ska avla på henne:)
regga om kan väl inte du göra själv tror jag:)
eller???? haha..det står still nu
för många vaknätter haha

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-04-16 19:23
0

ej din katt är absolut inte vitfläck då, jag förstod nästan detGlad

Men eftersom det är en sällskapskatt så spelar det ingen roll heller.

Det är dessutom bara uppfödaren eller ett intyg rån domare eller DNA-intyg som kan få katten omreggad

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Firinella
2010-04-16 19:49
0

Ok, tack/Laila