Dött foster i livmodern
Hur länge kan ett dött foster ligga i livmodern utan att mamman eller de andra ungarna tar skada ?
Med eller utan hel fosterblåsa.. kanske är det någon skillnad…ja det måste nog ha kanske..
Funderingar som jag har efter händelsen med Jolene.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag vet inte säkert, men jag tror att de kan ligga ganska länge.
Sitter en moderkaka fast, som sedan släpper går oftast krystningsignaler ut, men ibland så verkar det som om dessa signaler inte alltid går igång. Det kanske är så finurligt att de går igång om det är en nära utloppet som är "skrutt", och om någon längre in i hornet "släpper" väntar "signalerna till de andra är färdiga.??!
Min erfarenhet talar om att det mycket väl kan vara så.
Jag har ju haft en hona som "kastade" en döfödd sex dagar tidigare än den egentliga förlossningen började, där hon fick två välskapta.
Sedan har jag fått någon kull där de första har varit ok! och sedan har honan klämt ut sig på slutet av det hornet någon ej fullutvecklad unge med en moderkaka som har varit "grådassig" i färgen, (alltså legat ett tag), och sedan kan det ha kommit Ok barn igen. Dessa honor har alltid fått förebyggande vetromoxin, efter förlossningen.
Tack snälla Eva för ditt svar.
Jag har också fått någon dödfödd men de har legat kvar i blåsan..eller blåsan har gått sönder av själva förlossningen.
En gång kom det ut en bebis i hinnan som var på väg att ruttna.. ja skelettet var upplöst så hela fostret var vätskefyllt men eftersom den var i blåsan så hade inga bakterier kommit ut i livmodern.
Men om ett dött foster ligger utan blåsa så kan man ju tycka att när den ruttnar så ruttnar det direkt i livmodern och miljön runt omkring blir dålig..
Nu med facit i hand så går mina tankar å funderingar på om kejsarsnitt verkligen behövdes..men så är det ju med allt..man tänker å funderar om man kunde gjort på något annat sätt, för på något konstigt sätt så känns det som veterinärerna nästan alltid tar till kejsarsnitt…
Man måste nästan kämpa emot för att det inte skall bli av.. och i detta fall med Jolene så kändes det så osäkert men jag orkade inte ifråga sätta så jätte mycket och jag visste ju inte då om hur det igentligen var där inne i magen.
Men man vänder ju sig till veterinären för man känner sig osäker och orolig och behöver stöd och hjälp.. ja en liten bekräftelse på att det är som det skall, råd och hjälp om hur man kan gå tillväga.
Jag har själv inte varit med om detta Marita
men jag tycker att det är jättebra att du går ut o frågar. Vi lär oss ju alla av varandras erfarenheter.
Sen har man ju hört att vissa veterinärer låter moderkaka vara kvar efter snitt…så då kan de ju kanske inte vara så jättefarligt
fler svar hoppas jag på
#3 Ja Annki, när Fiona snittades så lämnade dom kvar två moderkakor
för risk för blödning efter som dom satt fast.. ingen antibiotika sattes in utan jag skulle höra av mig ifall hon fick flytningar.. ja som hon fick..
Precis så som du skriver Marita funderade jag också på, om det döda fostret kommit ut och krystvärkarna slutat varför snittar man då, ja kan tycka att man sätter in antibiotika då istället och kanske hon fått nån levande unge….
Sen blir jag så arg att vetrinärer skickar hem katter utan antibiotika efter snitt, har själv varit med om det och min Bodil dog
vet fler som det har hänt för. Så nu om min katt ska snittas kräver ja antibiotika
Sussie
#6 Usch Så hemskt..
vilken mardröm
Jag fick antibiotika till min hona och smärtstillande när hennes bebisar hade dött i magen. Det var i förebyggande och jag behövde inte bråka med veterinären för en gångs skull. Nu har de visserligen fattat att de inte kan köra med mig hos min veterinär. Det är rätt skönt. 

Min EMIL va den ända som överlevde när han föddes. De fick plockas ut efter att ha fastnad. Emil och någon till överlevde, men den "någon till" dog efter någon dag. När att Emil strök med han också. Men han överlevde efter ha blivit handmatad och väl omhändertagen! Tack Jeanette för det