Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1810 ggr
Harlibries
0

Vaccin!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att vi skulle ta och ta en liten tråd ang vaccin….
…fördelar & nackdelar etc.

Jag personligen pratar mig gärna varm för Fevaxyn Pentofel; nu vet jag att det är inte alla "vettar" som använder detta! Det beror på( vad jag har hört) att man måste ha någon spec. licens ang detta vaccin!?!

Mina kattungar har iaf aldrig visat påverkan efter denna vaccinering utan d har varit sig själva s a s…

Vad använder Du?

Varför?

Har du diskuterat med din "vette" eller ger du ditt vaccin för att det är det din uppfödare/vette alltid har vaccinerat med?

Här följer en liten förklaring, så som jag ser det, ang "mitt vaccin:

Vaccin mot sjukdom orsakad av parvo-, calici-, rhinotracheit- och leukemivirus samt Chlamydia psittaci hos katt se länk(djurfass) :   http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19970205000014&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Vaccinet innehåller 5 saker bla mot clamydia, felv, kattpest o snuva,  det är inte ett levande vaccin (dvs.avdödat), det ligger latent i kroppen o verkar inte fören en katt skulle råka ut för smittan, vilket gör att kattungar väldigt väldigt sällan blir påverkade av vaccinationen"   Vår vet. rekomenderar att man vaccinerar varannat år!

F ö så rekomenderar jag "djurFASS" ang alla läkemedel vi stoppar i våra djur….

…så spar länken!!!

Kramar!

Tina

Annkis54
0

hej Tina
för några år sen så vaccinerade jag Lowe med levande vaccin. jäklar vad sjuk hon blev. Hon hann få sin revaccination oxå innan jag fattade att det var vacc. samtidigt som hennes andra så vaccinerade jag ytterligare 4-5 katter. Alla fick symtom..olika symtom…,men hos LOWE var det mest magen. lös i magen. Under 2 perioder under denna tiden bodde Lowe instängd i köket..för så länge inte jag kunde få ordning på henne mage så protesterade hon  genom att skita på stolar. Tack vare Lottas lärare (tror jag) Anna-Lena o homeopatin..så fick vi ordning på Lowe igen. Men det tog 1 år.
Efter mycket prat med andra som har haft liknande erfarenheter med levande vaccin..bland Yvonne Drougge, så sa jag till min vet. att jag aldrig kommer att vacc med levande igen.. o då tog han hem avdödat på licens. vi kom fram till FEL o VAX VET IV…kattpest, kattsnuva, chlamydia o en till.Undrar om det kan vara samma som du pratar om
sen har jag ju hört dem som inte tycker om att vi ger vacc. mot chlamydia. Vet inte varför
jag kan ju säga att första gångerna jag vaccinerade igen…även med ett "avdödat", så var jag livrädd. Men inge fler symtom har nån katt eller kattunge haft efter det:
visserligen så för säkerhets skull så ger jag mina kattungar pulsatilla i 2 doser efter vaccinationen (sa jag rätt nu Lotta)
jag har en fusklapp från Anna-Lena som jag läser varje gång jag ska vaccinera ungarna.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

Jag har vaccinerat med avdödat vaccin som heter fel-o-vax som är emot:

Detta vaccin är inaktiverat (avdödat) och verksamt mot Feline Rhinotracheitis, Calicivirus (kattsnuva) och Panleukopenia (kattpest).

Nu ser jag detta vaccinet måste special beställas,så det ärväl pågång försvinna då kanske?? Ska kolla lite runt oss vad för vaccin som finns på våra kliniker.

Annkis54
0

det är det jag har CArina står det inte IV efter

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

FEL-O-VAX IV VET

SÅ STÅR DET PÅ LAPPEN SOM SITTER PÅ VACCINATIONSINTYGET

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

jo står det på lappen såg jag sen.

Harlibries
0

Personlilen förstår jag inte varför vissa anser att man inte ska vaccinera mot klamydia…

…har googlat på just detta & hittat bla följande; se bifogad länk: http://www.skogshojdens.nu/Skogs_blue/UG/UG.chlamydia.htm

I detta dokument står b l a följand att läsa: Smittämnet utsöndras huvudsakligen i ögonsekret. Naturlig immunitet verkar vara ineffektiv och infektionen stannar ofta i en koloni katter i månader eller år.

Detta är skrämmande!

Det står åxå att läsa:Vaccin finns på marknaden, men ger ej ett heltäckande skydd mot sjukdom, däremot mildras ofta symtomen om en vaccinerad katt trots allt blir smittad

Bifogad länk ger massor av info; gå kolla den!

Harlibries
0

Här kommer en till länk ang. bla Fel-O-Vax PCT och Fel-O-Vax IV:

http://www.yamacatos.se/Yamacatos/Artiklar/Licensvaccin_katt.html

…bra info på den me´!

Hoppas att det är OK att visa den; jag hitta den när jag googla!!!

Bart
0

Jag har tyvärr oxå dåliga erfarenheter av levande vaccin till kattungar,så här får de avdödat.Däremot reagerar inte de vuxna på det,så de får det som veterinären har hemma.

Uffe
0

Jag flyttade tråden till ett öppet forum eftersom det inte var en fråga utan ni vill ha en öppen diskussion

Uffe

Kittentotts-deleted
0

De vuxna individerna är ju starkare( i regel) så de kan nog vara så att de tar levand vaccin bättre. Men mina småttingar håller jag mig till avdödat. Hade en som jag höll på mista av diarrer i 4 månader efter fått Tricat. Gör aldrig detta misstag igen!

Leonis
0

Finns det avdödat vaccin fortfarande? Nån sa det inte fanns längre utan man fick ta  levande? Bra att veta då jag ska revaccinera Exo tjejen nästa vecka.

simzonites
0

#11 det är inte alla veterinärer som har avdödat vaccin hemma, men om du säger till innan så kan de ta hem det!

Lotta

/Lotta

Leonis
0

Då ska jag ringa direkt på Måndag om det så jag får sånt,lät ju inte bra med det där levande då Exon bara är 4 månader och man vill Inte riskera något,tack för svaret.