Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 4173 ggr
Schniigel
0

Pälsvårds tips till en ovårdad katt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! Jag är ny här inne men jag hoppas på att kunna få lite tips av er :) Jag (eller ja, min mamma) har en långhårig katt som heter Jamas. Han har väldigt lång och tjock päls så jag tänke höra om ni kan hjälpa mig att style:a honom lite.

Vilket är bästa sättet att reda ut en tovig päls? Några huskurer för att bli av med den missfärgade pälsen? (vid ögon och tassar) osv.. Hur ser ert schema ut när det gäller pälsvården? Förlåt om jag har kommit helt fel…

Annkis54
0

Hej Schniigel o välkommen till oss.
Det är klart att du inte har kommit fel.
Här om nåt ställe så har vi ju pälsvård:):)

för att reda ut en tovig päls så är det bäst med en gles kam. Gärna metall…så tar du lite i taget av tovan o kammar igenom. Du kan även ta med fingrarna o dra isär dem. allt beroende på hur tovig han är. Har han så mycket så att det är filtat..så kanske det inte går. utan man kanske måste klippa bort dem. Eller raka med trimmaskin. O det går inte med en för människor.
Tänk på att katters hud är så himla elastisk så det är jättesvårt att klippa om man inte är van. Jag själv tar en kam o sätter emellan tovan o skinnet..o klipper försiktigt..men även så kan man råka klippa i huden. Så är han mycket tovig så skulle jag gå till veterinären o låta dem raka ner honom. De "söver" o fixar det.
så kan du börja om.
Har det väl blivit tovor så kan det vara svårt att ta bort dem. O tänk på att det gör ont på katten att gå med tovor. Det luggas.
Men om det inte är så mycket så kanske du får bort det med bara kammen. Ta så mycket som du o han orkar åt gången. Bättre att ta det i omgångar än att det blir för mycket för honom.
att få bort missfärgad päls är nog bara att tvätta. Rinn ifrån ögon o nedsmutsning vid tassar för att han tvättar sig själv är vanligt.
Så grejen är ju hur jätteren du är ute efter att hon honom. Ska han vara tip top show jämt…så får man hålla på o tvätta dagligen o kanske lägga på puder för att hindra att det missfärgas igen. Men om man har katten hemma som gosekatt o sällskap, så behöver man ju inte ha en tip top katt:)
Även om katten är hur snäll som helst..så är det ju inte ett helt naturligt tillstånd för en katt att man ska hålla på o tvätta o putsa varje varje dag.
så du får testa dig fram.
Bada honom är ju A o O om du vill ha honom fin. Men även där så är det helt olika från ägare till ägare o katt till katt.
Det finns de som badar alla sina katter 1/vecka..o så finns de dem som badar de mer vid behov…kanske med flera månader emellan..kanske 6 månader
lycka till

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Schniigel
0

Hejsan! :)

Har är inte så tovig att han skadas av det (får exem eller luggas) men han har några dreads-liknande tovor i armhålor och på lite andra ställen.

Jag bör väl alltid borsta honom INNAN jag badar honom eller är det tvärt om?

Eftersom han inte är en utställningskatt så behöver han ju inte vara jätte style:ad men det känns dom att han har potencial att vara finare än vad han redan är.

Vi har en trimmer som vi har klippt ner honom men nångång men det låter så otroligt högt (han är dock döv så han bryr sig inte) haha

Efter att hsn har badat, bör han då självtorka eller ska jag föna honom torr?

simzonites
0

#2 Ett tips, skaffa en högabsorberande handduk, typ plutoduk finns många olika sorter på djuraffären. Den använder du efter badet, blöt den och vrid ur den, krama sedan försiktigt om katten vrid ur handduken och upprepa, man får bort väldigt mycket vatten ur pälsen och den går fortare att torka. Glad
Gillar han att bli fönad så gör det så slipper han gå och självtorka.

/Lotta

Annkis54
0

#2..vad bra att han inte har mer tovor
då tog du kontakt i tid:)
just det ja…aldrig bada en katt med tovor…kammar ut honom helt först. För det kan vara så att badet i sig ger tovor. Det beror på hurudan päls han har.
om han har "dreadlocks" i armhålorna..så är det kanske lättast att ta dem med trimmern…

om han är döv så kanske han inte har nåt emot fönen..o det är ju bättre att föna än att låta självtorka
han ser ju inte heller ut att ha jättetjock päls
lycka till..låt oss veta hur det går:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Schniigel
0

#3 Är det en sån som är blå? (haha dom kanske finns i fler färger men jag tror att vi har två sånna eller iaf liknande till hundarna).

Jag ska prova att föna honom efter att jag badat honom, han är ju som sagt var döv (vit och blåögd) så han har nog inte så mycket emot det.

Hans päls var väldigt tät "från början"men vi har klippt ner honom i många år men jag tycker att det skulle vara kul att spara hans päls nu. Han är närmade 15år och på senare tid så har pälsen fått sämre kvalitet, jag vet inte om det beror på njurarna eller något liknande.

4# Tack :) Jag får lägga ut en "före och efter bild" sen ;)

simzonites
0

#5 ja det finns i flera färger, men det kan nog vara sådana som du har till hundarna. Testa och se Glad

/Lotta