Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 1655 ggr
diii
0

Kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Suttit och kollat om ngn har frågat detta, men hittar ej det. När är det lämpligt att kastrera en hona? Måste hon löpa en gång innan eller hur ligger det till där? När är peser honom könsmogna?

Kittentotts-deleted
0

Jag tycker att om katten är i bra kondition, så är 1år lagom för en perser, kan inte tänka mig den behöver löpa innan, nu har jag bara kastrerat huskattshonor i djurskyddet och så min egen hemma. I djurskyddet tog vi dem ganska så tidigt innan året. Men min egen va äldre, tycker de ska växa till sig lite.

Annkis54
0

har läst om detta nånstans men kommer inte ihåg var
att det skulle vara "bara ett rykte" att den hona måste löpa först. Men jag vet alltså inte säkert
En perser KAN vara sen i sitt könsmogenhet. jag har haft en hona som inte löpte förrän hon var 2 år.
din hane är väl kastrat…?? så då kan du väl invänta honan??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

pixla
0

Honor behöver inte löpa innan kastrering.. En gammal fördom som lever kvar. Bättre att de faktiskt inte gör det, så ställer inte hormonerna till med hyss. Om man inte vill ha kattungar, så kan ju en löpning, utan tillgång till hane, leda till Pyo ( livmoderinflammation) Alltså ingen fara att kastrera honor tidigt..

diii
0

Ja han är kastrerad..så det är ingen fara så..bara hon inte mår illa av att bli könsmogen… är 7-8 månader lagom då eller?

Kittentotts-deleted
0

#4 hmm där svarar inte jag på, hoppas Pixla svara med sin erfarenhet.

pixla
0

Det går jättefint att kastrera vid den åldern och ännu tidigare också. Undersökningarna har visat att tidig kastrering inte ger några men.  Man kan tänka lite kanske, om katten ska ställa ut, att vänta något, för att kranie, skelett och muskulatur, ska bli "större". Men det är inte säkert att det blir så, även om man väntar.

Annkis54
0

menar du "Pixla" att det kan påverka tillväxten
är ju i så fall jätteviktigt att veta för oss som ställer ut
herregud vad man lär sig här på sajtenSkrattande

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

pixla
0

En katt är egentligen inte "färdig" i sin utveckling förrän vid c:a 3 års ålder.  Muskler skelett osv.Ni som sett fertila hanar med några år på nacken på utställningar… förstår vad jag menar..

Kastrerar man vi c:a 1 årsåldern, så fortsätter katten att utvecklas, men manliga hormonet minskar och de kanske inte "blommar" fullt ut , som "man". Men skillnaden är marginell. Om man kastrerar vid c:a 6 månaders ålder, kan det i en del fall bli så att de fortsätter att utvecklas, men KAN bli lite valpiga… alltså lite långa ben , lite litet huvud till kroppen. Och stannar där Man kan inte med säkerhet säga att det blir så. .Men tycker inte att kastrering ska styras av det. Om man inte ska ha katten i avel, så är det att föredra att de inte hinner uppleva parning respektive löp. Jag för min personliga del är för en kastrering innan försäljning av de katter som inte ska gå i avel likaså med Huskattungar. Alla undersökningar som gjorts visar att katten inte får några negativa men eller annat av det. De läker jättesnabbt. Det enda är det jag pratat om tidigare, alltså en ev. något avstannande kroppslig utveckling ang. utställning…

simzonites
0

#8 Finns det verkligen inte några negativa aspekter på att kastrera kattungar, jag tänker då på det mentala? Såsom förändrat beteende osv.

Själv rekommenderar jag mina kattungeköpare att kastrera katten när den är omkring året. I näst sista kullen har en del av pojkarna redan visar tecken på att bli könsmogna, de är 8 månader, så där har de som är sålda till sällskap blivit kastrerade nyligen.

/Lotta

/Lotta

pixla
0

man har inte kunnat påvisat några mentala störningar på grund av tidig kastrering..

Leonardos
0

Har du ingen fertil hane så varför denna brådska? Låt du din hona vara ifred tills hon blir i alla fall året. Skulle hon löpa innan,låt henne gå löpet klart o ta kastreringen efter.

diii
0

Hej!

Nej det är sant det inte är brådska, bara hört de mår dåligt av att vara könsmogna…

En vän sa idag " katthonor mår bäst av att få han en kull" att hennes lärare på djurgymnasium sa det till dem..och att hon har haft fall av störningar på katthonor som kastreras innan kull…hade dilemat i början jag hade skaffat Percy. En vän ville para hennes icke kända katt *ingen ras* med Percy för att hennes hona ska vara glad och må bra sen. Men en vän stoppade mig,att det är inte bra att blanda *enlgit sverak* och att jag måste då ta avgift osv osv och att det är den största myten som finns av att en hona mår bäst av detta.

Vad säger ni? Alla verkar ha olika uppfattningar…

pixla
0

ja, det är en myt att honan behöver en kull innan kastrering.

diii
0

Hur kan man grunda sig för det? min vän var jätte sur för jag sa percy inte skulle paras med henens katt…Fot i munnnen

simzonites
0

#12 Det finns inget som säger att en katthona mår bättre av att ha en kull med kattungar innan hon kastreras. Det är en gammal "myt" som fortfarande hänger med.

Att katthonan skulle "må dåligt" av att bli könsmogen tror jag absolut inte på! Det är ju en naturlig utveckling hos den växande katten. Att de däremot kan drabbas av exempelvis livmodersinflammation när de får löpa utan att bli parade stämmer men det är väldigt olika från individ till individ. Sen beror det ju också på hurdana löp honan har, en del honor kan ha mer långdragna löp, en del löper väldigt ofta (det finns honor som i perioder löper var 14:e dag). Men detta är väldigt olika från individ till individ. Vi får aldrig glömma att det är levande varelser vi har att göra med.
Det är dock viktigt att om honan kommer i löp att låta henne gå löpet ut och därefter kastrera henne, man ska alltså aldrig låta kastera en löpande katt.

Jag kan personligen inte se någon vits med att kastrera katter allaredan som kattungar. Vet att detta är väldigt populärt i flera andra länder…men jag är som sagt personligen mycket tveksam till detta. Fundersam Ska man då vaccinera 2 gånger, samt avmaska och sedan på detta kastrera en kattunge innan den har hunnit bli 12 veckor? tycker personligen inte en katt-bebis ska behöva gå igenom allt detta???
Efter detta ska den 12 veckor gamla kattungen flytta till sitt nya hem och där möta nya människor, nya "bakterier", ny miljö, ja allt det som en flytt innebär…
Nej, det vill i alla fall inte jag att mina kattungar ska gå igenom, men det är som sagt min åsikt.

Finns det några riktiga uppföljningar gjorda på hur katten påverkas av en sådan tidig kastrering, både fysiskt och mentalt? Vill gärna läsa dem och ta del av det för att lära mig mer…

/Lotta

/Lotta

diii
0

Nej, vilke tur jag inte hängde med på den myten! Stackars percy då…ne inte riktigt men endå!

Ja…vi kommer nog vänta till hon är 1 år…tror jag…inte nu…vi hoppas hon inte får samma "roliga" beteende som Percy , att det är hon som är "gullig" mot honom….

Tycker din fråga 'är intressant o najs o veta!

Kittentotts-deleted
0

Då jag skaffade en huskatt för längesen, så skulle han kastreras så fort detta gick, men den gamla veterinär vi hade då, lever inte idag,han va väldigt hård på kattens vikt o ålder innan han gjorde en kastrering, en klok gammal man.

diii
0

Det är egentluigen det som borde hända, att bara för att man åker in o vill kastrera en katt kan en veterinär säga " neej , vänta ett tag till"…men ekonomiskt sätt förlorar dem,allt hänger på ekonomi idag liksom…säger du NEJ till en kund,för det är det man är, så går den till en annan veterinär…hemskt egentligen…alla människor *inkl. jag* kan inte alltid veta saker lika bra som en veterinär i denna fall…

Leonis
0

Nu vet jag ju att man kan kastrera hanar redan då dom är små och jag kör nog den varianten då jag en dag ska sälja mina ungar, låter bara hankatt ungarna vara kvar en extra vecka så dom levereras då dom är 13-14 veckor istället för 12 veckor.

Om nu inte någon absolut vill ha nån för avel vill säga, annars så kastreras alla hanungar före leverans. Föds alldeles för många oönskade katter i vår värld och kan man hjälpa till att det inte sker så är detta en bra grej.

pixla
0

Kastrering vid 3 månaders ålder?

I Sverige uppskattades antalet katter till 1,2 miljoner år 2000, och av dessa ca 40 000 hemlösa katter. Fram till slutet av 1990-talet rekommenderade man att kastrera katter vid ett års ålder. År 2000 kom det nya rekommendationer om att man kunde låta kastrera katter från sex månaders ålder. I dagsläget, år 2002, diskuteras det om tre månader skulle kunna bli en ny rekommendation.

I USA har man sedan 20 år tillbaka kastrerat katter tidigt. Fördelarna är att katterna återhämtar sig fortare efter kastreringen, dödligheten är mindre och man slipper risken för oönskade kullar. Honkatter kan bli könsmogna mellan 4 och 21 månaders ålder. Vid kastrering från 6 månader kan en del katter hinna bli dräktiga och föda oönskade kullar. Genom en sänkning av åldern skulle detta kunna undvikas.

Mycket unga katter, mellan 6 och 12 veckors ålder, kräver en speciellt noggrann sövning. Vid 12 veckors ålder kan man söva katterna med samma läkemedel som används för äldre katter, om man är noga med doseringen. Detta innebär att även mindre veterinärkliniker snabbt skulle kunna börja kastrera katter från 3 månaders ålder. På så sätt skulle det snabbt kunna bli aktuellt för många kattägare runt om i landet.

Inga studier hittills tyder på ökad risk vid kastrering av yngre katter, så länge man är noga med operationsteknik och sövning. Katter som är kryptorkida, d.v.s. saknar en eller fler testiklar i pungen, bör inte kastreras tidigt eftersom en omfattande bukoperation inte är att föredra om katten är under 6 månader. Kastrering av unga honkatter är däremot fullt möjlig.

I veterinären Måns Röken's fördjupningsarbete, "Prepubertal kastration av katt - möjlighet eller risk?", framkommer det att den lägsta normalkastrationen av katter i Sverige borde kunna sänkas från sex månader till tre månader. Måns Röken anser också att en svensk studie är önskvärd.
**
Källa: Svensk Veterinärtidning NR 12 2002**

Sök gärna på "Prepubertal kastration av katt-möjlighet eller risk"

Rina
0

hej

Har följt debatten angående tidig kastrering eller inte. Personligen skulle jag aldrig kastrera kattungar och absolut inte innan försäljning.Varför utsätta en unge för onödig stress samt risker vid nedsövning av unga djur? Det förstår jag inte vitsen med. Vi har alltid väntat till kring året för de katter som inte ska gå i avel och det rekommenderar vi också våra kattungeköpare. Sedan är det förstås inte så att vi förbjuder dem att kastrera tex en hanne som redan vid 8 månader börjar markera och kissa ner lägenheten m.m. Men en liten kattunge - nej det känns inte rätt. Och som sagt varför skulle man kastrera så tidigt?Fundersam Tycker det är lite skrämmande att man även här i Sverige tar efter USA och andra länder i det (nu får jag väl kritik för att jag sticker ut hakanFlört men detta är min egen högst personliga uppfattning) Som uppfödare av raskatter så håller man iallfall koll på sina egna kattter så de inte parar för tidigt -möjligt att kastrering av kattungar för att förhindra fler hemlösa hittekatter är en bra idé men det känns i hjärtat att göra ingreppet på små kattungarLedsen

Det var mina tankar om detta.

trevlig helg önskas alla perservänner,ja kattvänner i stort Skrattande

mvh Rina

Bart
0

Jag är för tidig kastrering,när det gäller katter som går ut.Just för att förhindra fler hemlösa,men visst känns det fel att utsätta en kattbebis för det.Men ibland måste man välja mellan pest och kolera,och vi vet ju alla hur det ser ut på katthemmen,med alldeles på tok för många hemlösingar.Och det verkar inte minska heller.Så tidig kastrering och TNR är nog bra lösningar för att få ner antalet hemlösa.Om alla tog ansvar för sina katter,skulle sånt inte behövas.

Leonis
0

Jo och tyvärr så tror jag att så länge katthemmen fångar in och sköter om katter som blivit utslängda,så länge kommer det vara så att Folk kastar ut /lämnar sina katter vind för våg för dom Vet ju att nån plockar in dom.

Jag är då För tidig kastrering och kommer göra det innan leverans just för att veta att min sålda katt inte är upphov till fler stackare som kastas ut.

Annkis54
0

tur att man läser HELA tråden
jag har inte ens fattat att det handlade om sååå tidig kastrerin
hade hört talas om uppfödare som kastrerade sina "sällsisar" innan de sålde dem..men då höll de på katterna tills de var runt 6 månader…trodde jag i alla fall
men som det är nu..så sällar jag mig till Icke sa Nicke-folketCool
men är det inte oxå så att det är väldig skillnad på husisar o raskatter. Det är väl inte så många raskatter som blir utslängda. så OM det är så så kanske man får agera olika för olika raser
jag har inte under mina 13 år varit med om att nån av mina sålda katter har blivit utslängda eller avlat hej vilt.
100% av mina köpare har jag inte koll på …men nästan
o de allra flesta har blivit kastrater vid runt året

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Leonis
0

Nu pratar ju jag för min Huskatts skull,OM det nu skulle råka bli ungar där så gör jag detta just för att förhindra det ska bli fler som kanske kastas ut,en Huskatt har ju inte samma höga inköpspris som en TEX Perser.

Sen har faktiskt jag varit med om att även rasrena katter har hittats vind för våg så det händer nog tyvärr att även raskatter hamnar på Uppsamlingshem som övergivna Ledsen

Bart
0

Leonis,jag tror som du,att det måste bli en förändring på hur katthemmen agerar oxå,men jag tror att man måste ta till, flera olika metoder för att få ner antalet hemlösa katter.

Finastinas
0

#21 bra skrivit Rina! tycker en gammal uggla som jag Flört

Yvonne

pixla
0

Det finns ju 2 sidor av detta med kastrering . Dels den veterinärmedicinska, där man inte funnit något negativt ang tidig kastrering. Alltså inget negativt för katten i sig.

Så finns ju den etiska och känslomässiga delen.

Nej jag har inte kastrerat någon babykatt! Men jag har tankar om att göra det i framtiden. Det är ju inte roligt att hitta sidor där  katter sålda för flera år sedan, till ren sällskap plötsligt dyker upp som avelshanar t.ex på annonser och med andra ägare.  Eller kattungeannonser, där förälder är köpt som ren sällskap. Säljer jag till sällskap så har katten förståss något inte önskvärt inom rasen. Det är ju inta alltid rent medicinska skäl, för där kan man skaffa veterinärintyg och sätta avelsförbud. Detta är jag inte ensam om som uppfödare, Men hjärtat gråter! Hur nogrann man än är, hamnar man ju i detta förr eller senare.. Även om man försöker ha kontakten med köpare, så händer det att människors liv drastiskt förändras. Förutsättningarna förändras ju också för katterna då. Även om det står i kontraktet att uppfödaren ska kontaktas om man inte kan ha sina Pälskningar kvar, så är det inte något hållbart papper…. En del skäms över att inte kunna ha kvar sina katter och därmed inte vill kontakta uppfödaren.

Kittentotts-deleted
0

Jag förstår dig precis Pixla.