Att vara assistent
Jag blir mer och mer häpen över assistenters beteenden på utställningar. Att man öppet kommenterar en katt framför domaren, att man bär sin egen katt i panel.
Är det så svårt för klubbarna att få assistenter, så man accepterar sådant uppfödande?
Försökte läsa på SVERAks hemsida - men kan inte öppna Regler för Domare o assistenter.
Bär man inte fram katten själv nuförtiden?
jag har inte upplevt det du skriver om solis59
o det är natuligtvis inte ok
#1..det är olika på olika organisationer…o olika utställningar
#1 -Man bär aldrig fram sin egen Panel, oavsett utställningsform - i SVERAK/FIFe. Eller har reglerna ädrats???
Nej, reglerna är desamma. I panelen är det alltid assistenterna som bär fram katterna.

Visst bär assistenterna fram katterna i panelen ( Sverak )
Visst händer det att en assistent som också ställer ut, bär fram sin egen katt i panelen !!
& då kan asistenten/ägaren också kommentera sin egen katt framför domarna 
// Mia

Jag har ju mycket erfarenhet av detta och har gått assistent på nästan alla utställningar jag själv deltagit i (så det är några st 
)
Assistentansvarig hos olika klubbar har för det mesta placerat mig hos den domare som har min/mina katter trots att jag aldrig begärt detta.
Jag tror att detta beror på att man vill att bedömningarna skall flyta på så smidigt och bra som möjligt och att vi som jobbar skall kunna ha bästa koll på NÄR vår/våra egna katter skall upp på bedömning.
Min erfarenhet är också att när det är "bära själv"-utställningar, vilket de allra flesta utställningar är nuförtiden (med väldigt få undantag), "vanliga utställare" alltså icke assistenter, kommenterar väldigt mycket sina egna katter och är väldigt pratglada med domarna. Assistenter är ju för det mesta också "utställare" och skall därför också kunna kommentera sina katter i samma utsträckning som alla andra.
Däremot finns det väldigt många domare som gärna delger sina synpunkter till oss assistenter efter en bedömning eller inför/efter en nominering av olika katter. Detta gör de nog för att "lära" oss assistenter eftersom en del av assistenerna såsmåningom kanske har som mål att kanske en gång själva bli domare.
På de allra flesta utställningar är det numera mer regel än undantag att assistenterna bär i panelen de katter som "deras" domare nominerat. Detta underlättar väldigt mycket för oss assistenter som direkt vet vilken katt vi skall plocka fram i panelen, eftersom vi sett den bedömas och bli nominerad hos just "vår" domare.
Jag hoppas det kommer en regel snarast som förbjuder ägare till nominerade katter att få önska vilken assistent som skall bära fram deras katt i panelen. Detta skapar bara förvirring ifall varken ägaren eller "den utvalda/önskade assistenten" icke meddelat detta vidare till den som tror sig skall bära katten i panelen. Detta betraktar jag snarare som en sorts mobbning och misskreditering av vuxna människor.
Alla som jobbar som assistenter är faktiskt jätteduktiga och alla bör få känna att de gör ett bra jobb. Hur skall vi annars få fram nytt folk som vill "slava" på utställningar för en billig penning. De som gnäller mest bör själva pröva på att gå assistent en enda gång så får de se hur "lätt" det är.
OBS! Det är absolut inte assistenten som får en katt att vinna i panelen, om det nu är någon som tror det, utan det är katten själv och framförallt domarna som avgör vilken som vinner!!!
Mina egna tankar och erfarenheter
Gun-Lis
S*Amors Troll

Bra tankar runt detta med assistenter.
Men hur ska man få fler att vilja gå assisten?Det är det stora bekymret här i Norr(tror jag kan tala för alla nordligaste klubbar i alla fall).
Det måste få högre "status" på nåt sätt-för det är ju ett jädra jobb må jag säga.Vara allert från morgon till kväll samt ställa ut sin egen katt.
Jag vet ju hur totalt knäckt man är efter en utställning och då har jag bara ställt ut min/mina katter och gott runt,fikat,shoppat,pratat och tittat på bedömningar och panel.
Assistenterna är på g hela tiden.
Men vad kan man som klubb göra????Tips mottages tacksamt!
Det är ju som Lisa skriver-att det är domarna som avgör vilken katt som vinner.Men som kattägare vill man ha assistenter som vet hur rasen ska hållas(man drar ju inte ut en perser som en siames…)har jag sett men då var domaren så proffsig att hon på ett smidigt sett "tryckte ihop" katten och gav tillbaka den till assistenten
.
Bär assistenten "sin" ras så vet dom ju sånt redan!
Sen skulle ju jag önska att det var objektivare bedömningar-att man dömmer katten och inte ägaren/uppfödaren.Men jag vet att det är svårt(omöjligt?)att vara objektiv.Dessutom inget specifikt för kattutställning utan så blir det väl i alla bedömningssporter.
Heléne
Det är ju kanon att du får gå assistent hos den domare som dömer dina katter. Detta att tala med domaren, oftast är det domaren som börjar samtalet, med ägaren eller assistent. Men att stå där med en konkurrents katt och fälla negativa kommentarer, utan att domaren sagt något, där anser jag i allfall, att gränsen passerats, av en bra assistent!
Kanske därav, att vi utställare ber vissa assistenter att bära våra katter i Panel. Jag har sett assistenter behandla katter olika i Panel, beroende på vem som äger/fött upp.
Att bära sin egen katt i Panel, är något som vi bör undvika, det ser inte bra ut! Även om egen katt är Nominerad av domaren jag går assistent för. Det borde jag som ägare av katten kunna ordna, om jag vill dvs!
Ni som går assistent, Ni är guld värda och vi utställare är er evigt tacksamma, ni som behandlar alla katter /ägare lika !
Verken domare eller assistenter borde komma med kommentarer som inte er konstruktiv kritik.
Alla utställare ska behandlast med respekt. Och domaren och assistenterna har krav på samma behandling tilbaks!
Så enkelt er det.

# 8
Jag som assistent har många gånger fått höra av domare varför de valde bort en viss katt i t ex nomineringen, där det till synes var två eller flera likvärdiga katter. Inte för att jag undrat varför utan detta är alltid domarens initiativ.
Det kan vara att domaren tyckte att katten visade tungan, hade en knick, hade bettfel, ojämn panna, dåliga agouti tecken…etc. etc.
Det finns ibland domare som inte vill "såra" ägaren/utställaren och säga det öppet till alla åhörare utan tar det lite mer privat med ägaren och som sagt även med oss assistenter, eftersom vi är bl a där för att lära oss som jag nämnde i mitt tidigare inlägg.
För min del brukar jag inte ha några egna synpunkter utan "jasså säger/tycker du det" brukar vara mitt stående svar….
Det finns också tillfällen då domare är väl medvetna om dessa ibland t o m diskvalificerande egenskaper hos katten, som andra domare tidigare utställningar öppet deklarerat inför utställare, men överser med detta och nominerar och dessutom röstar på katten i panel. Alla katter behandlas inte riktigt lika av alla domare. Då kan man ju undrar ifall det beror på vem som äger katten eller vad tror ni….?
# 9
Har du varit med om att domare inte gett "konstruktiv" kritik?
VAD är det i så fall som inte är konstruktiv kritik? Det vore intressant att veta.
Nyfiken
Gun-Lis
S*Amors Troll
#10 Jag har aldrig varit fått något annat enn konstruktiv kritik men har fått höra om folk som har fått höra at denna "katten är ful och jag vil inte se den igjen".
Bara fordi dommaren inte tyckte om katten. Inte fordi den va särskillt ful. Jag vet inte vilken dommer det var men fikk höra at det var inte första gången den domaren hengde ut en katt som inte va hans personliga smak.
Att öppet säga att en katt är ful är mycket dålig stil av domaren.
Jag anser att det finns mer eller mindre vackra katter, men det är ju standarden som avgör hur en katt placeras inte fulheten. Alla katter har bra egenskaper och några mindre bra. Under mina år som domare sedan 1984 har jag aldrig stött på någon katt som inte haft några bra egenskaper. Förr var det oftast för lång nos som inte godtogs, men då kunde katten istället ha kanonfin pälsfärg, ögonfärg eller nåt annat och då säger man det samt redovisar varför den inte kan få högre bedöming än t ex Mb.
Såvitt jag vet, finns regeln kvar att domaren måste skriva varför katten inte får cert.
För att behålla folk inom kattsporten ska man som domare vara en ambassadör och inte stöta bort folk.
Erna Dahlhjelm
numera WCF-medlem
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Den dagen domarna i Fife börjar uppföra sig som ambassadörer för vad dom faktiskt får betalt för, då kank såna som jag kanske också möjlighet och lust att börja ställa ut igen.
Hälsar
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

#13 - nu håller jag faktiskt med dig,
.Det finns domare som inte ens kan standarden, fäller nedlåtande kommentarer om en katts utseende. De vill vi inte ha på våra katter!!!
Men det är bara ett fåtal domare, som har valt fel hobby, 99,9% gör ett fantastiskt jobb bakom domarbordet,kan våra raser och kan standarden!
Som Erna skriver, alla katter har något man måste bara tycka om! Det gäller att ta tag i de nya utställarna, få dem att trivas, hjälpa dem på traven, både som domare, assistent och medtävlare! Hur många av oss, erbjuder sin hjälp till nybörjare på utställningarna?
Vore bra om klubbarna tittade på vilka domare som vi skriver i anmälningarna att vi INTE vill ha, till nästa gång det är dgs att bjuda in. Inte bara tittar på vad de kostar,att de kan dela rum mm! Domar kostnaden är en stor del för utställnings ekonomin, men med bra domare får Ni fler anmälningar = mer pengar!!! Vi med Perser och Exotic vill ha domare som kan våra raser, som vet en normal utveckling på en kattunge osv. Dessutom, skall domaren vara trevlig
, det är inte lite vi kräver!! Men vi betalar en hel del för de 5 minuter vår katt står på domarbordet!