Sand fråga
Har nu haft everclean till mina kissar i ett par år och det funkar bra. Dammar dock. Men flyttade i sommar och efter det har drösandet eskalerat. Katterna tar med sig ut i hemmet och vi känner det under fötterna var vi än är. Så vi försökte med mattor framför men den som var ämnad för att ligga så var ena katten rädd för och alla lyckades ta sats med gruset och hoppa över… Ja ingen nytta alltså, hehe. Så nu prövade vi vita cristaller köpte på ica, dessa skulle suga upp kisset och det var bara att plocka bort bajset. Det har funkat ok men luktar, isch. Så nu funderar vi på om det finns något värt att pröva. Hört om pellets, kan det vara något? Vi vill verkligen slippa dröset. Funkar inte bra med små barn på golvet. Ok lång monolog men hoppas någon har prövat pellets och vet om det funkar.

Har du lådor med tak?I så fall kan du vända lådan med öppningen innåt väggen och sen skjuta ut lådan så att katterna bara kan kliva in och ut och inte hoppa.Då brukar sanden stanna kvar.Vad har du för matta eftersom att katterna inte vill gå på den?Jag kör på vanliga trasmattor det gillar mina katter att kliva på ialla fall.
Stolt ägare till tre La permer

Kanske får testa att vända lådan (den har huv). Jag har prövat, konstgräsmatta, trasmatta och en grå plast matta köpt i zooaffären, den första blev sunkig och en katt envisades med att ligga på den, den andra låg som ett skynke utefter sidan av allt trampande och krafsande och den sista klev de över så gott det gick eller hoppade över.
Känns bara smått hopplöst med drösandet.
Jag är glad att de har tålamod med att vi testar innehåll och flyttar lådan så som vi gjort och gör.

IKEA har små dörrmattor för 9 kronor.Jag har en sån vid toalådan i vardagsrummet.Den fungerar faktiskt riktigt bra.Ställer lådan så att den håller fast mattan.

Jag kan också varmt rekommendera IKEA:s mattor, dom fångar verkligen upp den sand som följer med ut. Och dessutom går dom ju att tvätta, massor av gånger utan att förstöras.
Hälsar
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

En kompis med ett gäng siameser rekommenderar varmt en kattsand gjord av majs, som inte dammar, luktar eller skräpar. Den är biologiskt nedbrytbar, kan komposteras eller spolas ner i toan. Inga giftiga tillsatser. Rek till astmatiker och borde även vara bra för katternas lungor.
Den finns hos Foderbilen i olika storlekar på påsarna.
Jag vet inte om perserna ev drar ut skräp, eftersom jag inte provat den. Tycker att den är lite dyr.
Den heter World´s Best Cat Litter Original.
foderbilen.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
Vi har våra kattlådor i källaren på en sorts plastmatta som är till bilar egentligen. Funkar jättebra, har aldrig nån sand här uppe på entre plan. 
Vad är det för mattor som ni använder från Ikea?
Finns det någon bild?
Alltid kul att prova nåt nytt:)
//susanne

Nähä, det var inte den mattan jag menade
Den matta jag använder är den ovala badrumsmattan Näckten för 12 kr, jag tycker den är suverän.
Den där svarta är ju så liten dessutom tycker jag inte att den fångar upp speciellt mycket.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

#8 Jo jag har några såna jag med.Jag brukar ha dem i kattungehagen innan kattungarna lärt sig gå på halt golv.