Hane tål inte Hona
Har en Perserhane som varit nertryckt av 2 andra hanar och nu är han ensam herre på täppan men,han tål inte en del honor?! Kommer han sluta spöa honan eller Måste man sära dom. Har liksom aldrig vart med om att hanar går på Honor,tilläggas skall väl att just denna hona har han parat och gör nu så här?! Fel i skallen på han eller varför gör han detta?
Behöver goda råd här.
Har aldrig varit med om eller hört att hanen "spöar upp" honan. Men tvärtom är ju inte ovanligt, jag menar att honan spöar upp, ja åtminstone gör utfall mot hanen efter parningen.
Gör han detta efter det att han parat honan?
Lotta
/Lotta
Han har sneglat på 2 av honorna sen han kom och nu efter han parat för en vecka sen så har han börjat bli elak på honan,fattar inte varför men kan det vara att han varit nertryckt av äldre hanar förut och blivit för kaxig nu då han är ensam hane?
Detta är första honan han parat,kanske blev för mycket för han så han blev knäpp. Han väger ju 6 kg så det är lite farligt då honan väger betydligt mindre.
Ska jag sära dom alltså stänga in han i egen lya,har liksom aldrig vart med om en hane som går på en hona som han gör.Går detta över eller ska han placeras om?
Det troliga är väl att din hane är sugen på att para honan igen, men eftersom hon är parad för en vecka sen så släpper hon inte på honom igen. Detta kan vara stressande för honan, inte bra om hon är dräktig.
Jag skulle nog råda dig att skilja honom från honan ett tag, har du något utrymme för detta, själv har jag ett "kattrum", min egen hane går för det mesta lös när vi är hemma annars är han på sitt rum eller också så får de fertila honorna vara för sig. Ett rum med en nätdörr är ju bra att ha om man har en avelshane. Men man kan ju byta av så att det inte enbart är hanen som får vara "instängd". Alternativt kan du pröva att ge hanen p-piller, om han inte ska para fler honor just nu, för att dämpa hans testosteronhalt som säkert är på topp just nu.
Kan tala om att min hane gärna går in på "sitt" rum även när dörren är öppen och han får vara lös. Även min kastrathane trivs med att vara där, så han håller Teddy sällskap när han vill. Att kunna skilja katterna åt i en uppfödning vid vissa situationer kan ju vara nödvändigt. Det är ju inte bra om man låter katterna para i mer än 4-5 dygn.
Lotta
/Lotta
Okej,jo jag har en extra lägenhet 1 rum och kök med badrum och egen balkong,jag får sätta han där så länge,har satt nätdörr dit så den som nu måste vara där ser vad som händer.
Tack för svaret.
God morgon !
Ja Leonis jag har varit med om detta en gång och det var jätte jobbigt.
Prinsen " Perser " hatade min exot hona, det räckte att hon visade sig så gav han sig på henne. Även när hon löpte var han riktigt elak tills han inte kunde motså henne å då kan man verkligen prata våldtäkt. Efter det så trodde jag att han skulle bemöta henne bättre men inte då. Jag hade dom jämt särade men han lyckades alltid rymma ut bara ( var tvungen att låsa dörrarna tillslut ) för att slå henne…så nu är han kastrerad och blev inte bättre utav detta så han bor hos ett jätte gulligt par som ensam katt.
Han var inte snäll mot en ända exot..han hatade dom..
Får väl hoppas denna sköter sig då han har bra linjer som jag vill använda på mina tjejer, vill inte kastrera än i alla fall, har fixat nu i hans lägenhet så han åker in där nästa gång jag ser han ska hoppa på honan,synd att behöva göra så men om man nu måste så måste man väl.