God förmiddag på soliga långfredagen.
Äntligen får vi se solen här, DET har jag längtat efter
Och jag tycker katterna verkar mer livliga när solen börjar visa sig också.
Jag håller på och badar igenom hela bunten, jag tar en per dag så blir det inte så tufft för mig, och idag har det blivit nr 5, Vem vet jag inte ännu, jag ska bara dela ut vattenskålarna som jag diskat i maskinen, sedan ska jag välja ut ett offer.
Trasan som är störst/tyngst och dessutom äldst, och kanske den mest smutsiga, ska jag ta en dag när jag känner mig piggare. Det är konstigt men hon blir så fort smutsig, ofräsch i sin päls nuförtiden. Jag undrar om det kanske blir så när dom blir gamla? Kanske dom inte orkar tvätta sig lika väl? Ja rumpan klarar hon inte av att hålla riktigt ren, hon är för tjock till det
Önskar er nu en riktigt låååång och innehållsrik fredag allihop
Hälsar
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Det blev inte Trasan idag heller….jag spar henne till imorgon eller Söndag, sedan är alla "badbara" gjorda för den här gången, så skönt.
Det är en sak som jag INTE tycker om med fönburen och det är att allt löst hår fortfarande är kvar i pälsen efter torkningen. Fövisso har jag det inte i hela huset, utan kan kamma bort det efteråt, men resultatet bil ju inte detsamma.
MEN, den är ändå en av mina absolut bästa investeringar till katterna (och mig själv) för jag hade aldrig kunnat bada 5 dagar på raken och torkat med mina vanliga "tork".
Den låter som ni vet oerhört högt, men jag sätter i I-poden i öronen och lyssnar på en bok under tiden, då har man koll och det blir inte så långtråkigt heller:-)
Ha nu en fortsatt fin fredag hälsar
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

hmm.
de som jag har hört som har denna trimbur
har ju satt själva apparaten i ett annat rum…så att det inte låter så mycket hos själva katten.
Hur reagerar dina katter då om den "väsnas"

Den vanliga blåsen väsnas ju rätt mycket den också, så självklart rycker alla till när jag sätter på den, men sedan är det absolut inga problem.
Jag har själva motorn utanför rummet, men det går ju inte att stänga dörren helt eftersom den tjocka slangen utgår från den så ljudet kommer in ändå även om det nu inte är med lika hög styrka.
Katterna är ju vana att bli fönade regelbundet från det dom är små så dom är så vana vid det ljudet, kanske därför det går så bra att bada och föna dom.
Hälsar Lotta P

OKI
Hemma hos oss så har vi gjort ett hål igenom väggen
o dragit igenom slangen där
så jag har dörren stängd
Nu har jag ju ingen petdryer ännu
men trimfläktsslangen gick igenom väggen
O nu är det dammsugarslangen som är dragen där:) den som blåser istället för suger…
Det är bra mycket mindre väsen i rummet än med en handfön:)

Vilken god idé, det skulle faktiskt vi också kunna göra om jag fortsättningsvis ska ha min bur där den är nu, hmm, tål att tänka på.
Tack för det tipset:-)
PS-: Dammsugaren är utomordentligt bra som fön den också, under förutsättning att man har en ren slang…..
Hälsar Lotta P

har du testat med en gammal dammsugare?
på en skala..1-10
Hur nöjd är du med din pet dryer??
har ännu inte släppt tanken att köpa mig en

Så här tycker jag, och detta gäller långhår eftersom jag inte har några EXO:
Katter som är nedrakade,(jag har svans ben och från halsen kvar orakat) fullkomligt suveränt.
Katter som har päls men inte ska ställas ut, också perfekt.
Katter som ska ställas, absolut inte Petdryern.
Felet med Petdryern är ju att det lösa håret inte blåser bort från pälsen utan fastnar, dessutom blir det inte den där fina fluffigheten , den kan man aldrig få utan en vanlig tork, oavsett om det är en dammsugare eller en för ändamålet avsedd fön.
Jag är fantastiskt nöjd med min petdryer, den har gjort att jag orkar bada katterna oftare, nu när jag slipper stå och hålla den otympliga slangen när dom ska torkas.
Jag ställer ju inte heller ut, så om mina icke-nedrakade katter torkas med Pet-dryern, spelar ingen roll, dom ska ju bara vara hemma med mig och dom duger så bra så ändå
Så då var det den där skalan då….det är svårt att säja, jag ängrar absolut inte att jag köpte den, för jag har så mycket igen det på min bedrövliga kropp så jag får nog säja 10 !
Men, har man bara katter som showas är det inte någon bra investering, då ska man nog satsa på något med en riktigt häftig motor och kanske t.o.m två munstycken som man fäster på trimbordet.
JAPP, jag har en gammal dammsugare som följt med mig i 24 år och som fungerar perfekt, jag tycker den är mycket bra, jag har den just nu utlånad till en kattungeköpare som tycker det är en "piss i missippi" att bada katter just nu:-))
Hälsar Lotta P