Perser iFokus

Perser

Etikett: ot-allmänt-prat
Läst 1627 ggr
Kakan81
0

Att skriva ersättningskrav

Fick en fråga om hur ett ersättningskrav ska formuleras då jag läser till ekonom och har ett antal juridikkurser i min utbildning. Här är mina tips på hur du ska formulera dig.

• Hänvisa till lagen och paragraf som rör ärendet
Handel - köplagen, konsumenttjänstlagen, konsumentköplagen, konsumentkreditlag, disansavtalslag.
Skadestånd - Skadeståndslagen

• Skriv sakligt. Tänk akademiskt och opersonligt när du skriver varför du har rätt till ersättning. Känner du dig kränkt i tidigare bemötande skriv om det men undvik angrepp. Tex. "Veterinären sa till oss att han hade sett många honkatter som löpte trots att han visste att allt var borta. Jag frågade på Strömsholm om honor kunde löpa trots kastrering och de sa att det var omöjligt." Här får jag fram tonen i samtalet utan att idiotförklara veterinären som jag egentligen vill.
Eller "Jag kräver ersättning för mina utlägg enligt xxxxx-lagen och §xx. Detta eftersom….." beskriv händelsen.

• Avsluta med att specificera vad summan du begär består av.
Huvudkostnaden (operation, ny vara……)
Reseersättning
Sveda och värk
Tydlig specificering innebär att de kan avslå del av belopp men inte hela. Skriver du bara en klumpsumma kan hela beloppet lättare avslås.

• Avsluta med att intyga att uppgifterna är sanningsenliga. Skriv ut och skriv under innan du skickar in. Datera och lämna kontaktuppgifter och ev. kontonummer.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp. Fråga gärna om det är något som är oklart.

heliotropes
0

Tack så jättemycket! Det var jättebra med lite tips. Glad

Jag brukar även ta för vana att alltid kopiera, så att jag själv har kvar "mina" insända uppgifter.

Eva // medarbetare på Perser

sidentassen55
0

1000 TACK för den här vägledningen, den ska jag spara man vet aldrig om den kommer till användning, önskar jag hade haft den tidigare bara……

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Bullan
0

Tackar så mktGlad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kakan81
0

#1 Så lite så, kul att ni uppskattar det. Självklart ska man kopiera. Jag skickar aldrig med orginalhandlingar, tex. kvitton eller fakturor

#2 varsågod. Synd att jag inte kunde vara till hjälp tidigare.

#3 varsågod.

Annkis54
0

himla intressant
du har ett pm Kakan81

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kakan81
0

#5 Kul att du tycker det. Nu ska jag kolla pm. ;)

Kakan81
0

Annkis54, Jag har inte fått något från dig.

Annkis54
0

hmmm:ska kolla upp det
undrade just varför jag inte fått svar:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

nu har jag skickat ett nytt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se