Perser iFokus

Perser

Etikett10-foder
Läst 2569 ggr
BARFmycat
0

Kostnad för BARF 10/3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varje gång jag gör mat åt katterna numera så räknar jag alltid ut hur mycket det kostade för mig den gången att köpa kattmat, så jag tänkte redovisa det här så kan man få ett litet hum om vad det kan kosta att köpa BARF.

Den här gången blev det;

Grissvans (!) för 17;- kilot, det räckte till 21 dagsransoner, och då blev det alltså 3;. per katt och dag.
Levern kostade 27;- kilot, den räckte också till 21 dagsransoner, och kostade således 4.50;- per katt och dag.
Till sist blev det kycklingvingar som kostade 15;- kilot, det blev 42 portioner av dem och då blev det 2;- per katt och dag.

Så den här gången kostade det mig 245;- för 84 dagars mat åt katterna.

Och mina stora katter äter mellan 70-100g var om dagen, och kattungen äter ungefär 120-200g om dagen. Så kattungen kostar ju egentligen lite mer per dag och de andra katterna lite mindre.
Men alltså ungefär 100;- i månaden.

Och ja, för den kvaliteten på maten, och hur bra de mår av den och jag vet exakt vad det är för något, så är det riktigt billigt tycker jag. Jag hade lätt kunna betala det tredubbla för det, för det är det värt.
Men det bästa är att man inte ens behöver det!Tungan ute

På bilden;
Såhär ser det ut på golvet hemma hos mig efter att jag portionerat och fryst in mat åt katterna!
(Ja det ligger en kniv på golvet, och nej katterna skär sig inte på den..)

Hälsningar,
Sarah
http://www.barfmycat.se/

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annkis54
0

hej Sarah
jag vet inte så mycket om BARF
vad gör du med detta som du har nämnt ovan??
kokar o mal eller vad??
jag har 10 katter o gör nog slut på ca 15 kg per månad..så det blir ung. 7-800 kr sammanlagt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Inte kokar väl? BARF är väl rått.. Glad

BARFmycat
0

Nej du får absolut inte under några omständigheter koka eller på annat sätt tillaga maten! Kokta ben är livsfarliga. BARF står ju för Biologiskt Anpassad Föda

I övrigt så delar jag tex levern i bitar om 35-50 gram åt mina stora katter, och kanske 60-80 gram till kattungen så får dem det 2 ggr om dagen, kattungen delar jag en bit på två så får han lunch och/ eller kvällsmat också. Grissvansarna och kycklingvingarna behöver jag inte dela alls.

Jadu det blir ändå billigare med tanke på kvaliteten på maten som gynnar kattens hälsa, päls och det påverkar till och med reproduktionen, födselvikt på ungarna, antal ungar i kullen osv.. Och så är det ju i förebyggande syfte jättebra, för tandsten är som bortblåst och då katten blir friskare så slipper du ta den till veterinären, för risken att den ska drabbas av någon sjukdom minskar om den BARF:as.

yadhayezibas
0

Måste du inte tillsätta vitaminer till "köttet" ?? Glad Min mor ger Barf till sina hundar. Hon köper färdigblandad fryst. De har fantastiska kroppar och mår toppen. Kan tillägga att de bajsar mkt finare korvar oxå. Flört

MonicaLagerquist
0

#4 Ger man balanserad BARF behöver man inte tillsätta något.

Stolt ägare till tre La permer

sidentassen55
0

#5 Kan du ge exempel på balanserad BARF ?

Hälsar Lotta nyfiken

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

BARFmycat
0

Jo bajset blir jättebra, mindre och luktfritt!

Om jag ger rent kött utan ben tillsätter jag alltid pulveriserat äggskal, benmjöl eller foderkalk går också bra. De får även en grönsaksblandning med lite olja, alger, äppelcidervinäger nyttogrönsaker mm.

Men teoretiskt sett klarar de sig på bara köttben, typ kycklingvingar, och lever. Allt annat är bara för att vara på den säkra sidan, och jag försöker simulera ett vilt djurs kost så mycket som möjligt.

Försök blanda lever, njure, hjärta, muskelkött med ben osv. Kan man få tag i kycklingmage, vom eller tom möss är det jättebra.
Jag ger även mina katter lite grönsaker för att simulera maginnehållet på bytesdjuren.

Men som jag skrev ovan, i grunden räcker det att ge kött med ben och lever, men det är naturligtvis att föredra om man varierar lite mer.

sidentassen55
0

Lever njure hjärta från vad? Vad för muskelkött från vilket djur, hur gör man med benet, ska det malas sönder då så dom även får i sig det? Mal du grönsakerna också? Det låter väldigt omständigt måste jag säja, kan det verkligen vara samma innehåll i detta som i det torrfoder som jag köper, som bevisligen är utprovat att innehålla ALLA de vitaminer, mineraler osv som katterna behöver?

Vanligt kött med ben och lever låter inte som om det skulle kunna uppfylla alla dessa krav……..Obestämd

Hälsar den nyfikna Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

BARFmycat
0

Jag köper från gris elelr kyckling, man kan även ge från lamm men då inte lever för det innehåller så höga halter A-vitamin. Nötkött kan de bli allergiska mot, så det undviker jag helst.

det ska inte malas sönder, men man kan göra det om man har kattungar eller om katten har svårt att tugga, tex av ålder elelr tandproblem.

Hur man ska göra med grönsakerna har jag skrivit här;
http://barfmycat.wordpress.com/2010/01/27/varfor-ska-man-angkoka-gronsakerna-till-katten/

Det enda som är omständigt är väl när man ska göra grönsaksmixen, annars är det verkligen okomplicerat måste jag säga, det är svårare att laga mat till sig själv tycker jagObestämd

Hördudu, med BARF är det faktiskt så hur otroligt det än låter att det är enklare att ge för mycket av något än för lite.

När man tillverkar torrfoder tillagar man ju det lilla köttet det innehåller i helt bissart höga temperaturer, mellan 300 och 500 grader. Det finns inte ett näringsämne eller en liten mikroorganism som överlever det, sen får man tillsätta precis allting artificiellt istället. Och så drygar man ut med massa spannmål för attd et inte ska bli så dyrt att tillverka.

det som du läser på baksidan av torrfodret är det absolut lägsta gränserna av vad det får innehålla, de har verkligen inte i något i onödan, förutom en hel drös med konserveringsmedel, en del förbjudna i vissa länder.

Anledningen till att det finns foder för olika åldrar är för att man ska kunna göra så billigt torrfoder som möjligt, kattungar klarar sig inte på vuxenfoder, för de behöver mer kalk, kalorier och vitaminer. Så fort de blir vuxna kan man dra ner på allt det och spara pengar. Äldre katter orkar inte med sin kropp om de ska vara kroniskt undernärda, så då måste man öka på lite på kalorier, vitaminer och andra kostsamma ämnen igen.

Och det här med bevisligen utprovat får du nog tänka om…
Man har testat om ett djur kan överleva på en spannmålsbaserad diet, inte om de kan leva och frodas, och må bra.
Det finsn inga tester alls på det, skrämmande va?

BARF är samma hela livet, det innehåller precis allt de behöver.
Eller har du sett någon innehållsförteckning stämplat i rumpan på en mus?Flört

yadhayezibas
0

#9  jag blir väldigt sugen på att ge mina katter Barf.. om de nu äter det..Flört

Headturners
0

Jag tycker BARF låter kanon, det är ju det närmaste du kan komma narturlig kattföda, Detta är något vi funderat på till våra djur då det är så mycket skit i torrfodrerna nuGråter

Sussie

BARFmycat
0

Ja det är bara att prova det!
Börja ge dem kött om du själv ska äta det. Äter de blötfoder så är det bara att blanda i köttfärs i det. Problemet brukar vara att de inte fattar att köttet är mat, för det luktar inte lika starkt som komemrsiellt framstält blötfoder.

Här kan du läsa om hur man gör för att få misstänksamma katter att börja smaka BARF;
http://barfmycat.se/omtillbarf.html

Ja, man vet ju verkligen vad man ger, och vill man kan man ju ge ekologiskt om man vill och har råd med det..

MonicaLagerquist
0

BARF GRUND:
60% kött (muskelkött)
10% hjärta
10% lever
10% ben
10% grönsaker/övrigt (tex. ägg, yoghurt eller keso.

Jag gör iordning en sats på ca 10 kilo åt gången och har i frysen.När hela satsen är slut vet jag att de har fått en balanserad kost över tid.Lever lägger jag dock i varje påseeftersom att större mängder lever vid ett tillfälle kan ge lösa magar.Jag fryser alltså BARFen i ungefärliga dagsransoner och plockar upp efter hand.

10 kg sammanlagt blir det 6-7kg muskelkött, 1-2kg hjärta, 1kg ben (som katterna kan äta upp, mina klarar t.ex inte för hårda ben utan lämnar då dem och då blir ju %-fördelningen sabbad.), 500g lever och lite smått och gott.Jag ger inte grönsaker men jag vet att en del gör det.

Mina katter får inte mixad mat de har tänder.

Jag ger lite olika sorters kött.Blandar med vilt och köpekött.

Stolt ägare till tre La permer

sidentassen55
0

#9 Ne jag har inte sett att det varit stämplat något sådant på råttor mm, inte heller har jag sett något bifogat avmaskningsmedel heller Tungan ute

Hälsar Lotta som kanske ska testa det där, men ändå tycker att torrfodret håller mina katter i fin kondition

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

BARFmycat
0

Ja och hur mycket överlever mask då i råttor/möss som legat frysta i djuraffär när man köper dem då?Tungan ute

Ja testa tycker jag absolut att du ska göra. En intressant grej med BARF tycker jag är avgiftningsprocessen, när kroppen får tillräckligt mycket energi så att den orkar med det så börjar den avgifta sig själv, och då ser man hur mycket skada ens katter tar av att äta kommersiellt käk, som man inte hade en aning om innan..

sidentassen55
0

Men du #15.

När man utgått från råttor , möss och andra smådjur som katter äter så är det ju från början det som fångats i det vild av katter som går ute.

Och du ska ju inte inbilla mig att dessa inte bär på en hel del mask och andra parasiter också, så visst , likaväl som det skulle vara en stämpel i rumpan så………Flört

Om vi människor  inte skulle ge dom torrfoder eller annan mat så skulle dom ju vara tvugna att jaga sin mat ute och inte i någon frysGlad

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Mayer
0

Jag skulle nog ha svårt till en början att få dom att äta.En del tycker det är för grisigt och då äter dom inte.Men är dom uppvuxna på det så har dom ju lärt sig från början.

Jag själv har köpt min hund av en uppfödare som matat enl. Barf och hon är super i magen och frisk i övrigt.Nu har jag tyvärr gått över till torrfoder men slänger i en kycklingklubba eller fläskben titt som tätt.Bara det varit fryst funkar ju allt.

Jag upplever att en hund är tror jag enklare ge det här än en katt?????

sidentassen55
0

Jag håller med dig där Anja.

men vet du, mina katter är ALDRIG "dåliga" i magen, deras avföring är alltd torrt och hårt…

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

BARFmycat
0

Jovisst, men möss man köper frysta från djuraffär är uppfödda i fångenskap så de har normalt ingen mask, och den dör ändå när dom blir frysta.
Och oavsett vilket, så tycker inte jag att det är hela världen att man får avmaska någon gång ibland. Mask har dessutom svårare att få fäste i katter som äter BARF. Det finns det studier på.

Ja katter kan ju vara lite kinkiga, tyvärr. Men det är ju så att fodertillverkarna tillsätter aromämnen som gör att maten luktar så fruktansvärt starkt så det retar deras luktsinne något så otroligt, och så tror de att maten är jättegod fast den egentligen smakar skit redan i munnen. Och därför har de svårt att förstå att rått kött faktiskt är mat, för den är ju nästan luktfri i jämförelse. Om man provar att blanda köttfärs i blötfoder brukar det slinka ner hur lätt som helst.

Ja, jag tror hundar är lättare för de är lite mer opportunistiska med att prova mat, men undantag finns ju även där.

Nej det förstår jag att de inte är, eftersom de är vana vid att äte torrfoder. Men ger man BARF, och sen ger man katterna torrfoder, då sprejlackerar de kattlådan för att tarmen har så svårt att hantera allt spannmål och tillagad mat. Då förstår man hur illa det är för kroppen. Det värsta med torrfoder är nog ändå att katter är ökendjur, de kan koncentrera sin urin och är anpassade för att dricka minimalt med vatten. Detta har ju tyvärr följt med dem även i fångenskap. En katt som äter torrfoder dricker inte tillräckligt med vatten, de måste dricka närmare 3-4dl om dagen för att kompensera vattenförlusterna. En katt som lever på torrfoder är nästan kroniskt dehydrerad, och det orsakar ofta urinvägsproblem såsom urinkristaller mm. Om man inte vill BARF:a bör man i alla fall ge blötfoder, det ger dem allt vatten de behöver via kosten.

birma
0

Följt det här med BARF på några kattforum under några år. Varit lite småintresserad av och till, men ingenting som kommit till skott. Provat introducera kycklingvingar (råa) några gånger tidigare. Katterna sa nej tack varje gång. Hjälpte inte att skära skåror i köttet och krydda med tonfiskspad. Lite rått nötkött kan ett par av dem peta i sig ibland. Även rått fläskkött har blivit avsmakat av yngstan. Tidigare har jag trott det var "farligt" för katterna med rått köpe-kött, men har kommit över den tröskeln nästan helt. Märkte nu (i.o.m denna tråd) att det finns ett barf-forum på iFokus också. Kan vara intressant att kika in där då och då. Här äter katterna torrfoder (basen är Eukanuba) och även lite dagligt våtfoder, utom yngstan som enbart äter våtfoder. Bokmärker denna tråd. Följer gärna BARF-diskussioner och försöker ta in de många kunskaper om näringslära som många barfande kattägare verkar besitta. Tänker att även om man inte själv kommer att barfa sina katter på det rätta sättet enl vissa procent (det som Monica Lage skriver ovan) så vore det bra att få dem att gilla kycklingvingar, om inte annat för den tandrensande effekten. Många tror som jag också trodde tidigare, att torrfoder har sådan effekt men det har det inte, snarare tvärtom har man sedan fått lära sig. Smulorna sätter sig på tänderna och kan ev förorsaka tandproblem istället. I vart fall har de ingen rensande verkan medan råa köttben har det.

sidentassen55
0

När det gäller råa kycklingvingar är det HELT nobben i vårt hus. Katterna snusar lite och sedan går dom till torrfoderskålen istället, detsamma gäller rå nötfärs, jag har även testat med lever och ingen framgång där heller.

MEN mina kattungar däremot äter alltid rå nötfärs, med god aptit:-)

Hälsar Lotta P

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

BARFmycat
0

Ja du har helt rätt, och det är ju bra att synen börjar ändras på rått kött. Det är inte livsfarligt, och de här djuren slickar sig ju faktiskt i rumpan varje dag, så bakterier tål de allt!Flört

Både till dig och #21, problemet som jag och tusentals andra upplever när man ska introducera BARF till sin katt är att de totalt ratar köttet och vill hellre ha sitt torr- eller blötfoder. Det är inte alls särskilt konstigt.

Rått kött luktar nästan ingenting, och torr- och blötfoder luktar alldeles för mycket. Om någon ställer fram en tallrik rykande het biff med bambuskott från en kinaresturang, och en råkostsallad bredvid, vilken väljer ni?

Förutsatt att nu gillar biff med bambuskott väljer ni naturligtvis den, även om salalden är nyttigare för er. Så gör våra katter också. Om man ber katten att välja mellan den maten de alltid fått och rått kött komemr det råa köttet sällan eller aldrig segra. Man får blanda i köttet med blötfodret, elelr krossa torrfodret och strö över så att det får med sig doften. Då fattar de att det är mat.

Sen så är visst kött godare än annat, kycklinghjärta, kycklinglever och kycklingmage brukar vara storfavoriter, det kan man prova. Särskilt kycklingmage luktar jättegott (inte för oss människor däremot) och det retar kattens luktsinne att testa.

Jag har skrivit hur mycket information och tips som helst om detta på min hemsida, läs gärna det och saknas något så hojta gärna till så ska jag försöka komplementera den så att det finns allt man vill läsa där;
http://barfmycat.se/omtillbarf.html

sidentassen55
0

Dålig liknelse, jag hade ABSOLUT valt råkostsalladen och det beror INTE på att jag alltid ätit det SkrattandeFlört

/Lotta

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

birma
0

Skulle man bara ha den absoluta övertygelsen, viljan, entusiasmen, och envisheten så skulle det nog vara möjligt att få över sina katter på BARF. Senaste åren har jag för egen del varit mest envis med att de ska äta våtfoder ett par omgånger varje dag (utöver sin fria tillgång på torrfoder) och det fungerar bra. Yngstan på snart 2 år, äter bara våtmat och ägnar inte torrfoderskålarna så mycket som en blick. Har inte försökt lära henne äta torrfoder även om det ibland kan ha praktiska fördelar och man känt sig lite kluven där. Har nog ändå mest varit tacksam att hon föredrar våtfoder.

Ditt tips #22 om att blanda in rått kött/inälvor i deras nuvarande mat var bra. Får säkert göras med ihållande och daglig envishet tänker jag. Kanske bara lite inblandning i början, sedan mer och mer över flera månaders tid. Så gjorde jag med äldsta honan när jag fick hem henne för drygt 7 år sedan, fast lite åt motsatt håll kan man säga. Hon åt då bara våtfoder. Hade tillgång även till torrfoder innan hon flyttade hit men ville inte äta det. Hade vid den tiden fått lära mig att torrfoder var det bästa, så med stor envishet och över flera månader använde jag sakta-tillvänjnings-metoden för att få henne att äta torrfoder och med ett så att säga lyckat resultat. Torrfoder äter hon sedan dess med betydligt större förtjusning än våtfoder. Med den erfarenheten i bagaget tror jag att en övergång till barf skulle vara möjlig med tillräckligt tålamod och envishet.

Tack BARFmycat för att du informerar. Inte utan än man har ett intresse för detta, fast hur det sedan blir i verkligheten vet jag inte. Verkar vara en hel del jobb med tillredning, infrysning osv utöver själva kunskapen att man gör rätt. Men det är säkert också en vanesak. Ingenting att ta lätt på i alla fall, sammansättningen ska ju vara den rätta. Fick ny inspiration nu i alla fall. Ska gå in och läsa på din sida.

birma
0

BARFmycat. Varit inne och tittat på din hemsida. Jättebra information - tack - och en snygg välstrukturerad sida som jag lägger i mina Favoriter för att återkomma till. En del kände jag igen sedan tidigare men bra att fräscha upp minnet. Man glömmer en hel del efter hand. Ganska mycket var helt nytt för mig, till exempel avgiftningen. Dess eventuella konsekvenser om än övergående, gör väl att man får tänka på vid vilken tidpunkt man skulle börja barfa ifall man ställer ut sina katter. Fast vid väldigt långdragen övergång kanske det inte märks så mycket i pälsen. Bra att veta att det är övergående annars kunde man få för sig att barf är illa för ens katter ifall pälsen plötsligt börjar se dålig ut eller de får diarré. Begreppet neofili var också nytt (för mig). Fullt av praktiska tips, det var verkligen bra. Den allra viktigaste aspekten med barf är förstås den hälsomässiga, men luktfritt bajs var ju en riktigt bra bonus. Satt just och läste igenom en lång tråd här, om kattsand. Kanske bajslukttgrejen löses effektivast med bästa kosten framför bästa sanden :o)

BARFmycat
0

Jamen tänk tvärtom dåSkrattande

Ja du ser, det går att övertyga även skeptiska katter, bara man har viljan.

Jo det är ju så att det är lättare om man har lite blötfoder att locka med, och då är det ju en fördel om de vill äta det.

Ja även om man väljer att inte BARF:a så är det ju bra att ha vetskapen i bagaget. Sen det där med avgiftningsperiod, det gör de ju bara för att de äntligen har tillräckligt med energi i kroppen till att driva ut gifterna. Vet man inte om det så är det ju klart att man tror de blir sjuka av själva BARF:et, fast det egentligen är tvärtom.

Tom kisset luktar mindre! Fast det luktar ju fortfarande kattkiss.. Men ja, jag upplever att det inte luktar lika fränt.

yadhayezibas
0

Min mammas huskatt äter Barf och han är ute mkt o jagar bla möss men hans skit stinker APA. Hur kan det komma sig isåfall???

BARFmycat
0

Han kanske inte får det han behöver, elelr har en bakterierubbning i sin tarmkanal? Om han går ute kanske han får tag på sopor eller något annat knas att äta och det kan också vara en orsak.