Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1554 ggr
Annkis54
2010-03-16 17:33
0

Rabies

läs här
räknas Sverige som ett land med rabies nu då?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-03-16 18:35
0

En medlem på Svensknatur berättade att i Danmark räknar dom med att 25% av fladdermössen bär på rabiesvirus. Det är lite läskigt.

Man ska nog ha en väldig respekt för dom, och akta sig för närkontakt. Man får nog räkna med att viruset finns i Sverige om än väldigt lite….än.Obestämd

Eva // medarbetare på Perser

Annkis54
2010-03-16 18:47
0

ja, det står ju där i rapporten från SVA att svenska fladdermöss har det. Men betyder det då att vi har rabies i Sverige??
det måste det ju göra va??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-03-16 18:50
0

Ja! man tycker ju det, vad har de annars fått antikropparna ifrån?Obestämd

sidentassen55
2010-03-16 19:22
0

Vad jag fattade av det jag skummade igenom var att:

Svenska fladdermöss har den speciella sortens rabies som bara dessa djur kan få och som ytterst sällan går på andra djur.

Om man då kan säja att vi HAR rabies, vet jag inte, för det kan ju tydligen inte vara den sorten vi vaccinerar våra katter emot.

När jag läser lite mer ser jag ju att det står att INGA fladdermöss har hittats som varit smittade med viruset utan dom har bara haft antikroppar.

Alltså måste det betyda att vi INTE har rabies enligt SVA

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

KyssGladCool

Annkis54
2010-03-16 19:44
0

puh!!
jag orkade inte läsa igenom…o så har jag svårt för att läsa sånt o fatta ….men visst blir man orolig
jag pren på nyheter från SVA så det var därför som jag fick denna info

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

sidentassen55
2010-03-16 20:34
0

Oki Annki, men jag läste så nu vet duFlört

Ha de´

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

KyssGladCool

Headturners
2010-03-16 21:09
0

Är Finland ett rabiesfritt land? bara tänkte ju på att varg mm går över gränsen till svergie!

Annkis54
2010-03-17 00:42
0

jag är inte säker….för det ändras ju "hela tiden"
men det har i alla fall inte varit rabiesfritt….tror jag:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-03-17 01:21
0

#7 De kan nog aldrig vara säkra på att det är fritt i Finland, de kör ju med "vaccinationsfällor" för vilda djur, det har väl förekommit väldigt få fall där, men tillräckligt för att vi måste ha vaccinerade djur, på resor oss emellan.

sidentassen55
2010-03-17 07:22
0

Att träffa på med antikroppar och träfa på djur med rabiessmitta är två olika saker och måste skiljas åt också.

Här har väl inte så vitt jag vet, påträfats något djur med smitta.

Däremot så i Finland har man gjort det och därför räknas det inte som rabiesfritt, NEJ.

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Headturners
2010-03-17 11:13
0

Tack för de svaret, ja då vet jag inte om jag tror på att sverige är ett rabiesfritt landObestämd

sidentassen55
2010-03-17 11:53
0

SUssi och ni andra också för den delen, JAG personligen tror inte att vi varit rabiesfria på mycket lång tid faktiskt.

Jag kan inte tänka mig att det går att hålla 100% koll på hur viltet vandrar vid gränserna.

För att inte tala om alla djur som smugglas in i landet……hur många av dom kan inte vara smittade, DET vet ingen. För jag tror knappast dom som smugglar in djuren går till en veterinär om dom blir sjuka.

Nej mitt sunda förnuft säjer mig att det där med rabiesfritt Sverige är bara trams….MEN…det är ju myndigheterna som bestämmer och mit svar grundade sig på vad jag läste..

Ha de´

Hälsar Lotta P

S*Sidentassen perser

KyssGladCool

Headturners
2010-03-17 12:30
0

Precis så som  du skriver tänker jag med Lotta, det ät trams att sverige skulle vara rabiesfrittCool

Silvestris
2010-03-18 01:19
0

Å andra sidan… om rabis förekom i någon större utsträckning skulle det uppdagas. Insmugglade hundar säljs ju i regel till vanligt folk och vanligt folk tar sina hundar till veterinären när de blir sjuka. Veterinärer kan diagnostisera rabies.

Att det vilt som passerar svensk-finska gränsen skulle vara rabiessmittat finner jag ganska osannolikt. Ryssland är ett listat land så risken att få rabies därifrån är relativt liten, dessutom har vi i princip Finland emellan oss och Finland är inte direkt ett högriskland.

Mitt sunda förnuft och kunskap utifrån relevant information säger mig att vi absolut kan kalla oss rabiesfria.

Myndigheterna tar rabies på största allvar eftersom det är en mycket allvarlig zoonos så skulle Sveriges status som rabiesfritt land vara hotat skulle relevanta myndigheter göra sig hörda.

Skulle rabies räknas som en realitet i Sverige skulle vi omedelbart få lagstiftning om obligatorisk vaccination mot rabies hos hund och katt.

Marita-L
2010-03-18 10:13
0
AlexH
2010-03-18 11:52
0

Fast kan det verkligen stämma att Finlkand är rabiesfritt.. för du behöver ju vaccinera för rabies för att kunna ställa ut där. samt jag har flera som har exporterat (inom hundvärlden till Finland) och de kan inte ta tillbaka valpen ifall köparen vill öämna tilbaka eftersom då måste först valpen genomgå full vaccination för rabies för att få komma tillbaka..

Tycke man borde ha hört något ifall det skulle vara såsom med Norge,att vi skulle kunna resa fritt över gränserna till Finland också…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Silvestris
2010-03-18 12:33
0

Fast att det är rabiesfritt innebär inte att samma införselsregler gäller som för tex. Norge-Sverige. Sverige och Norge har ett speciellt förhållande kan man säga.Flört 

Rabiesfria är de länder med god kontroll över rabies där man inte funnit några rabiesfall de senaste 2 åren. Att ett land är rabiesfritt innebär inte att vi fritt kan föra djur över gränserna. Statusen kan förändras över en natt och därför krävs det i regel att katter som allra minst är vaccinerade mot rabies och har tillräckligt mycket antikroppar.