Sandallergi?
Är det någon som har märkt att t ex Everclean, eller andra sorter som dammar irriterar katternas ögon? När vår senaste persertjej kom till oss hade hon så fina ögon som absolut inte rann. Uppfödaren använde någon sort pellets (inte den "vanliga"). Efter några veckor hos oss, som använder enbart Everclean, rinner ögonen som attan och är nästan igensmetade på morgonen. Jag tvättar med Jean Peau ögonvatten flera gånger varje dag och använder dessutom Eye Envy. Har även kört en kur ögondroppar och då blev hon lite bättre, men så fort den var klar blev det samma visa igen. Jag har haft perser i många år och är van vid att det rinner, men det här kom så oväntat. Kan hon vara allergisk mot sanden? Ska testa pellets, men då måste jag ju byta ut alla lådor och är rädd att det ska lukta. //Kerstin i Umeå
Visst kan det bero på sanden, bäst är ju att byta, då får du ju det bekräftat om det är orsaken.
Jag använder naturlig grålera och har gjort det i åratal, du kan ju kanske prova det, då kan du ju använda de lådor du har. Min ena son använder everclean till sina katter och jag uppfattar den som mycket mer dammig än gråleran.
Berätta hur det går..det är alltid intressant att få veta.
hmm..kan det vara orsak till att det rinner…ja så klart..har aldrig tänkt på det bara:)
vad heter din sort Eva?
har du luktfritt hemma hos dig?
Klumpe..heter den som jag använder nu, det finns andra märken med samma innehåll. Naturlig grålera, den bryts i Sverige.
Det luktar ju om de inte har krafsat över, men jag städar ur lådorna minst en gång dagligen, beroende på kattungar eller ej, för de gör ju ur sig oftare.
Och jag använder en vanlig sandplastspade, en sån som man använder ute och leker i sandlådan med…
till kisshögarna, och den "vanliga" kattsandsspaden till korvarna, dessa spolar jag ner i toan.
Luktfritt..Ja! dom säger det dom som kommit hem hit
Själv vet jag ju att man kan bli lite "luktblind"..haha!
Tror nog att det kan vara sanden. Min Exo började helt plötsligt snörvla och låta. Tyckte han andades konstigt och åkte till vet. eftersom vi trodde han var förkyld. Alla prover togs och röntgen gjordes men det visade inget. Han fick cortison. Kom hem och satte mig att fundera över när det börjat och insåg att det var vid bytet av sandsort. Hade haft en annan sort av everclean. Han fick cortison några dagar och vi bytte till ett annat märke. Nu är han bra. VW kluriga Kurt reagerade inte alls.
Solveig
Då ser det ut som om mina misstankar är riktiga. Men jag kan inte byta sand just nu för till helgen åker jag till min gubbe och vi ska bo i husvagnen i 14 dagar. Alla katter följer naturligtvis med, men det ryms bara en låda i vagnen och den står mellan våra sängar
. Så för att inte behöva upp och "skotta" på natten när någon kissar, så fortsätter jag med Everclean tills jag kommer hem.
Jag lovar att berätta hur det går.
//Kerstin i Umeå
Jag tål inte everclean själv så jag har testat en ny kattsand som är gjord av spannmål. Tycker den fungerar jättebra, luktar inte och lumpar fint. Men jag har bara testat den till honor, ej fertila hanar…
#3..menar du tömmer ur o tvättar av lådan varje dag
eller menar ju tömmer ur kiss o bajs
Jag tycker oxå att ögonen rinner på mig själv när jag håller på med everclean. Så det kan säkert vara en orsak. Ska bli intressant att se om du märker nån skillnad sen.

Jag bytte sand för ett tag sedan till Golden Grey efter ett tips av Chatrine och jag är supernöjd med den sanden.
Har tidigare använt bl,a Everclean som jag upplever dammar för mycket.
Pm:a mig om ni vill ha telefonnumret till återförsäljaren för jag vet att han skickar ut provpåsar på 3,5 kg till den som vill testa sanden.
Sanden är dessutom "billig" och ligger sen på 14 kg säckar.
Ha en fortsatt trevlig dag!
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Jag har också provat samma sand som Lena, och jag kan rekommendera denna, nu har jag ios inte så många katter 5 stycken, men sanden är dryg och faktiskt prisvärd. Har använt Pussi och varit nöjd,men den är inte så odryg och dammar lite…
Har faktiskt aldrig funderat över att katterna kunde bli kattsandsallergiker…. men när jag tänker efter så har "Larsson" nyst och Iwona använder pellets så kanske därför han nyser (jag har ju sand) Han nyser dock inte av Golden Grey bara när jag använt Pussi eller annan dammsand.
//Anki