Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 12528 ggr
Marita-L
2007-11-13 10:52
0

Kattsand ?!?

Jag vet att vi har haft fler trådar om detta men jag startar en
ändå!!Glad

Jag sitter här å räknar vad min sand kostar i mån. och vad skillnaden är om jag byter över till de olika märkerna…så jag undrar :

Vad för märke har ni och vad kostar det i månaden och på hur många katter ??

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-11-13 11:05
0

Jag måste fråga också ni som använder EverClean Vad säger ni till att ni är uppfödare så ni kan få uppfödare rabatten ?

Finns det olika EverCleaner ??

Crystal Pearl´s

Bullan
2007-11-13 11:10
0

Jag använder nästan bara Pussi kompakt…funkar bra och kostar 79:- för 10 kg…som räcker nästan 1månad till 3 katter.

…fast den ena är ju ute väldigt mkt också!(huskatten)

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
2007-11-13 11:26
0

Jag andvänder idag Everclean helt, stog inte ut med lukten som kom utav Pussi, har ju mer katter än Bullan, men kan inte hjälpa jag inte står ut med lukt, bytte i båda stora lådorna 2ggr veckan helt, och tömde 2ggr dag.

Nu så har jag och gubben kommit helt överens om Everclean är den som ingen otäck smygande lukt ger.

Everclean byter vi ut när sanden tar slut helt enkelt, detta är ju lite olika hur lång tid det tar.

Gällande uppfödar rabatt fungerar Everclean att du som uppfödare har 5e förpackningen gratis med uppfödarekort som du skaffar hos Severa, jag är där nu och ska skaffa detta kortet, tänke vi väntar tills vi helt vet hur vi ska göra

Här är lite information om rabatt som jag fick i svar då jag frågade om rabatt för oss uppfödare:

Var 11e förpackning är vårt erbjudande för "vanliga" människor, men för kattuppfödare har vi mycket mer förmånligt erbjudande. Dels får man 10 % av våra produkter när man handlar i butik (rabatten är valfri från butikens sida, men de flesta ger den), och med vårt uppfödarbonuskort får man var 5e förpackning gratis. Det innebär att du får en rabatt på 28 %

Om ni är intresserade av att gå med i vår kattuppfödarklubb och ta del av våra förmånliga erbjudanden, kan ni fylla i den bifogade anmälan och maila tillbaka till mig. De enda kraven för att få bli medlem är att man är registrerad uppfödare, samt att man inte vidareförsäljer våra produkter. Värt att nämna är också att klubben är helt kostnadsfri.

Hör gärna av er om ni har några frågor.

Med vänlig hälsning

Charlotte Dahlbom

Severa Pet Foods AB

08 - 630 73 16

Harlibries
2007-11-13 11:35
0

Vi har precis som Carina beskriver, anmält oss till severa & har deras uppfödarrabatter! Jag skulle vilja tillägga att det är på butikens utpris till kund som rabbatten dras ifrån, så ju bättre pris Ni får från affären desto lägre pris blir det på sanden/förpackning!

Jag har precis gjort ett inköp på en pall och har genom förhandling med djuraffären komme ner till priset 115:-/kartong (när rabatten är dragen!) Då handlar jag åxå exlusivt endast från denna butik, både till hundar samt katter! Denna gången så förhandlade jag inte bara för mig själv utan även för medlemmarna i min förening, som även de har uppfödarrabatter hos severa!

Kramar!

Tina

Marita-L
2007-11-13 12:22
0

Okidoki..men det finns ju olika utbud så vilken sorts EverCleaner har ni ??

Och vad kostar förpackningen i ord. pris utan rabatt ??

Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-11-13 12:37
0

Har nu pratat med Severa och sedan ringde jag runt till olika zoo affärer som jag vet här i Borås Priset ligger från 189 - 199 kronor för 11.3 kilo och 5 säcken är gratis om man har uppfödar rabatten… ingen annan rabatt finnes att få.

Sedan tyckte ju affärerna tre stycken av fem ringda att det har kommit en konkurent till EverCleaner som heter super klump 16 kg för 139:- precis likvärdig enligt deras alla kunder som nu har tröttnat på EverCleaner pga den ständigt höjningen av priset som görs varje år !!

Så är det någon som har provat SUPER KLUMP här???

Crystal Pearl´s

diana_
2007-11-13 12:53
0

Jag använder Ever Clean Less Track. Den kostar 180 kr där jag köper den och räcker över en månad, 10 kg:s. Luktar gott och piss lukten dycker inte upp heller. Sen är den jätte bra på att klumpa sig, testade euro shops katt sand för att se om dem billiga också är bra, men det var hemskt hemskt! stank piss hela tiden ! mådde jätte illa när jag skulle tömma lådan, yr och sådär.Så vi övergick till ever clean igen

Bullan
2007-11-13 12:54
0

Super Klump 16kg…lät ju intressant…bra pris!!!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Kittentotts
2007-11-13 14:23
0

Nä har inte testat supeklump.

Gällande den andra rabatten 10% på Everclean så är ju denna rabatt upptill varje butik avgöra, de väljer om dom är villiga ta ge uppfödaren den, alltås inget Severa tar. De flesta större butiker kan jag tänka mig ger detta, iallafall om de har fler uppfödare i den butiken

Millan71
2007-11-13 16:00
0

Jag använder calle cat köper 8 säckar åt gången.Det är 12 liter i en.Nu byter ju jag sand ganska ofta men detta räcker i ca 3månader…8 säckar kostar 800kr då är frakten inräknad o dom kör sanden hem till dig.Jag har ju bara 3 katter men tycker då jag har en könsmogen hankatt att denna sand är ganska så bra o luktfri!

Millan71
2007-11-13 19:35
0

Förresten så räcker nog sanden i 4 månader…tänkte inte på att syrran fick 2 säckar..hmmm…

feiner
2007-11-13 19:54
0

Köper katty en blå påse på willys för knappt femtio kronor och det är tio kg. Lyfter ur klumpar efter hand och vid en total rengöring fyller jag på en halv säck. Totalt byte gör jag vid behov, försöker se något mönster i det. Kanske varannan var tredje vecka. Mina katter är två. Sanden dammar lite när den hälls upp, klumpar bra och kiss luktar när det är vått men torrt är det som en torr klump utan stank och lätt att lyfta ur.

Trini
2007-11-13 20:06
0

Nu har jag faktiskt testat Calle Cat! Jag var bara tvungen eftersom det är såå dyrt med Evercleanen, och så var det ju några här som tyckte att den var bra. Men jag kan tyvärr inte hålla med, den kan inte mäta sig med Evercleanen. Det var också mycket pga dammet som jag ville byta, för everclean dammar ganska friskt, det är en stor nackdel, dock dammar Calle Cat i princip lika mycket enligt mig.  Annars väldigt smidigt att få det hem till dörren ! Jag gillar inte att de där små miniklumparna inte går att skopa upp när man använder Calle Cat. Kulorna i den sanden gör att det inte går att använda en riktigt finspårig skopa för att urskilja de där minikissklumparna som blir. Som jag skrev i  "superskopan inlägget" så kör jag ju i två omgångar, först med glesspåriga skopan och sedan med finspåriga för att det ska bli helt rent, men nu skall jag köpa in "superskopan" (vad den nu hette, he he).

Jag vet att jag är kräsen, jag skulle gärna köpa en billigare sand, men jag har fortfarande inte hittat någon som kan mäta sig med EverClean som sagt… Blev nyfiken på den där SuperKlump, jag måste titta efter den i min butik nästa gång, men jag är skeptisk, aldrig främmande för att prova ändå!

Just det, till huvudfrågan; Jag har tre katter hittills och hmm, jag skulle tippa på att det går åt i genomsnitt 1 paket i månaden, kanske litet mer. Men jag köper hem flera på en gång så jag är inte helt säker, men då jag har köpt in 2 paket så har de räckt lääänge!

Annkis54
2007-11-13 20:24
0

jag har ju nyligen skaffat mig rabattkortet för uppfödare.
jag har nu 7 katter..(men för nån vecka sen hade jag 9)
o det verkar som om jag gör slut på ett klippkort per månad. Alltså 5 (betalar för 4) förpackningar a 13 kg a´189 kr
=756kr/mån..minus 10% som min affär ger= ca 680 kr/mån
dyrt..ja…med rabatten avdragen så har jag räknat ut att det blir 130 kr per förpackning..om jag nu har räknat rätt för det blev lite rörigt det här hehehehehe
men så länge jag inte hittar nåt annat som är LIKA BRA..så får det kosta detta
ja..jag reagerade oxå när de bytte sand o höjde priset…sanden är fortfarande jättebra..men den gamla HD som de hade förut var bättre..o prishöjningen var mer än försvarbart trots lite större förpackningar..så jag är nöjd med produkten men definitivt inte med priset.
I min affär så är jag ju känd o de vet att jag är uppfödare så det var inga problem alls med de extra 10%…o kortet från Severa fick jag på några dagar

Extra Strength Unscented denna sorten använder jag nu..
finns
Low Track
Extra Strength Unscented
Extra Strength Scented
Multiple Cat
Cedar
Multi-Crystal

jag tror att de där billiga sorterna kan man mycket väl ha om man har ett fåtal katter…men inte om man har bortemot 10 st..

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-11-13 20:37
0

Räknat på vad du ger Annki för dina förpackningar så tycker jag detta är ett bra pris för ett luktfritt hem.

Jag köpte ju 2 Pussi var 4e dag ca innan, detta kostar ca 360:- veckan

i månaden: 1400:-

Man blir juGeneradInte tänkt på detta alls hur mkt det blir ju, varit bekvämt slänga i en påse bara när man handlat.

Jag kan nog byta Everclean som du gör, räknat ut det är så jag byter, och då går min kostnad ner trots en så kanonbra sand.

Marita-L
2007-11-13 20:43
0

Annki jag måste även tillägga att jag frågade Charlotte Dahlbom på Severa Pet Foods AB om det här med att ta det tar bort corona med 100% som det stod i en annan tråd om EverCleaner och detta var helt FALSK det gör det inte och det skulle hon genast se till att få bort så det inte blev falsk marknadsföring.

Sedan måste jag bara säga vad är det 10% rabatt ytterligare det fanns ingen djuraffär här i Borås eller Kinna/ Skene som gav den.

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-11-13 20:54
0

#15..ja..Carina..jag tänker så oxå…fast det svider lite när man betalar så mycket…men å andra sidan varför byta till nåt som man  inte säkert vet är LIKA BRA..för att spara någara 100-lappar per månad hehe
#16…ja..de är ju inte de på Severa som gick ut med den info…utan Dr Addies sida..nån undersökning som hon hade gjort i samband med FIP. Så det bryr jag mig egentligen inte om. som vi har pratat om du o jag…så kan man ju även tänka sig att katten o hela dess system kanske inte skulle må så bra om det var nåt i kattsanden som tar död på coronavirus. finns ju en massa bakterier o annat som kattens kropp behöver.
Severas information är att OM din lokala butik är en bra butik så ger den dig dessa extra 10%..men det är helt upp till butiken
Men om det är en bra butik där de känner dig o vet att du handlar ALLT…så kanske man kan diskutera med dem
man kan nog förhandla sig till ganska mycket om man försöker
min butik är Granngården. Har du ingen sån hos dig
när jag frågade efter dessa 10% så kollade hon upp..så det var inte JAG som fick det utan..de gav det till alla sina uppfödare

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tindra-choklad
2007-11-13 21:00
0

Hej!

Jag har provat Super klump BARA för att min djurbutik i området inte hade everclean hemma..

Men jag tycker det luktar instängt och unket hemma med den..

Jag har haft everclean cedar och är TOPPENNÖJD!!!!

Alla tycker det doftar gott här hemma TROTS alla katter!!

Så ALDRIG mer några byten igen…Det får kosta vad det vill…

Marita-L
2007-11-13 21:00
0

Granngården har jag inte frågat men den affär jag alltid handlar i sa att det inte fanns någon sådan rabatt att få =(((

I morgon ringer jag granngården i Borås.

Crystal Pearl´s

Marita-L
2007-11-13 21:10
0

18 ja det är just det man inte vill..inga konstiga dofter tack…hm…funderar på att köpa en säck super klump och en EverCleaner och prova samtidigt och jämföra…

hahaha jag måste bara berätta en gång då jag provade i en låda med dom här kristallerna som finns i affären tex coop forum..hahaha inte en ända katt gick in i den..det knastrade och hade sig…hahah så det testar vi inte mer…

Men Annki om du har 5 lådor i månaden om jag har fattat rätt och fyller på allt efter som det tryter ….byter du och gör rent lådorna 1 gång i månaden då  eller hur många gånger slänger du ut allt och gör rent ? Hur gör ni andra?

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-11-13 21:22
0

#18..jättebra att du hade testat
jag byter nästan aldrig
just nu har jag 2 lådor…o jag fyller på när det blir för lite i lådan
jag har alltid jättemycket i dem
så att de absolut inte lägger sig i botten
fina o lättupptagna klumpar ska det vara
sen så gör jag ren lådorna o fyller på o lägger den begagnade på toppen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
2007-11-13 21:59
0

hittade denna länken på IDP forumet

http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?ItemId=16378&SectionId=2171 nån som testat
hon skriver:_Jag använder en kattsand som jag är väldigt nöjd med. Den heter Cats Best och är miljövänlig och klumpande.
Kan spola ner klumparna i toaletten. Vilket är bra för en latmask som mig.
_

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
2007-11-14 11:09
0

Kan säga jag handlar på Granngården här, de hade inte en aning om rabatten överhuvudtaget

Marita-L
2007-11-14 13:06
0

jag har nu ringt och dom bara sitter helt frågande och sedan säger dom att det finns ingen sådan rabatt utan den ända är att man får 5 paketen gratis.

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2007-11-14 14:04
1

Jag vet de säger så marita. De vet inte om detta som severa har sagt om rabatter. Det du kan göra är ta med svaret fr severa och visa, sen kan de ta ringa upp severa. jag ha ju svaret via mail om du vill ha detta. Ska själv ta med denna utskrift t vår butik

I utskriften får du ju med adress o annat fr severa om jag skickar detta via mail t dig

Var 11e förpackning är vårt erbjudande för "vanliga" människor, men för kattuppfödare har vi mycket mer förmånligt erbjudande. Dels får man 10 % av våra produkter när man handlar i butik (rabatten är valfri från butikens sida, men de flesta ger den), och med vårt uppfödarbonuskort får man var 5e förpackning gratis. Det innebär att du får en rabatt på 28 %

Millan71
2007-11-14 15:43
0

#13 Hmmm finns det nån sand som inte dammar?Jag vet inte om evercleen är bättre än callecat men det är då billigare o minst lika bra…Men håller med om att man måste ha en bra spade till denna sand så allt följer med;)

jag skulle gärna ge hur mkt som helst för en sand som varken dammar eller luktar;) 

Jag byter ut hela sanden efter ca 14 dagar eller 1 månad.annars tycker jag att den luktar så illa o det har alla sandsorter jag provat gjort.det blir ju dyrt men men…man kanske får räkna med det när man har katter eller?Har beställt callecat igen men vill gärna ha tips om ni har om nån supersand;) hihi…

Trini
2007-11-14 21:09
0

Det enda dåliga med evercleanen är att den dammar mycket och det var bla därför jag ville testa calle cat. Det stod ju på deras hemsida att den typ var dammfri, så jag hoppades, men det är nog som du säger, att alla sander dammar :( Tänkte att den där runda formningen på kulorna skulle motverka dammning…hmm *önsketänkande* Har du provat everclean? Jag tycker faktiskt inte att calle cat kan mäta sig med everclean ändå, vad gäller lukten. Calles tog bort en del lukt, men inte allt tyvärr. Ja, vi får drömma oss vidare om den perfekta sanden, he he!

Millan71
2007-11-14 22:41
0

#27 Ja jag har provat ever cleen många gånger o olika sorter men tycker inte att den är bättre än calle cat..båda dammar o luktar illa efter ett tag,fortare med e-c faktiskt!! Nånting som INTE luktar är sanden från vanliga affärer med vita kristaller men man måste ju ha hur mkt sand som helst i lådan samt fylla på säkert 2 ggr i veckan för att den inte blir helt gul o blöt;( Dyr är den oxå…Nja jag tror inte att denna drömsand finns om man nu inte uppfinner den själv;)

Kittentotts
2007-11-14 22:48
0

Jag har ju ett handikapp precis som min pojke har ärvt, vi har för bra luktsinne, detta kan vaa ett handikapp ibland, tex så spyr pojken om det luktar illa, jag får ont i näsan.

Läkarna säger finns inget bot mot detta, det får vi alltså leva med.

Därav mitt problem med sanden i lådorna, har nog gått igenom hela marknaden snart.

Tack avet jag everclean, katterna luktar fräscht trots de kommer fr lådan, det luktar gott i hela huset hela tiden, nä jag tänker inte byta någon gång mer

Lovebuffen
2007-11-15 11:28
0

Jag har två kattlådor (men funderar på att öka till tre!) och använder Pussi Compakt och tycker att det fungerar bra. 2-3 gånger per dag plockar jag bort klumpar, det är ett måste för att det ska vara fräscht - främst för katterna då!

Tidigare använde jag Tidy Cats och den är VÄLDIGT bra också!!

Två stooora säckar går det åt per månad till 4 katter här hemma.

Millan71
2007-11-15 16:20
0

#29   lustigt så är det för mig med;) Att om det luktar illa så får jag ont i näsan…står faktiskt inte ut med just kattkiss! men vem gör det??hehe

blackangel
2007-11-15 18:43
0

använder oftast everclean, yycker den funkar skapligt, har även testad callecat(tror jag det hette hehe) och den var suverän:)

Marita-L
2007-11-19 18:08
0

Så nu har jag inhandlat EverClean 11.3 kilo & Super klump den var på 15 kilo.

Hällde upp och perfymerat vad dom…båda två…. EverClean dammade väldigt då jag hällde upp det och det gjorde inte Super klump..

Sanden ser och känns likvärdig nu ska vi se hur den är…mer information kommer senare…

Crystal Pearl´s

catchic
2007-11-19 21:21
0

Hmmm….. ingen som använder pee wee? De gör ja och de kommer aldrig mer in katt sand hos mej… Nästintill luktfri, dammar inte, DRYYYGT som attans. Lådan e dyr att köpa, köpte min i maj och en påse med pellets till. Påsen kostade nästan hundra kronor och är typ halv nu….. drygt kan ja lova. Spolar ner allt i toan ja. Den är dessutom miljövänlig. går att kompostera om man vill de. De finns en billigare pellets som är gjort av papp och den är jättedålig för den tar inte bort lukt. De ska va den riktiga pee wee pelletsen (den är så billig att man inte behöver snåla). Den riktiga är gjord av enbart pressat trä, och de luktar lite skogit!!!! Värt att prova….. JAG LOVAR!!!

Kittentotts
2007-11-19 21:31
0

#29 Jag menar inte att sanden luktade kattkiss, det har den aldrig gjort då jag gick o tömde i ett, och det gör jag nu med.

Men pussi är det något i sanden som har en frän lukt, något de har i sanden som troligen ska ta bort lukten, men för mig blir det en frätande lukt istället.

#33 ska bli intressant höra sen Marita, men vem gör superklump? finns där någon uppfödar rabatt?

Dolleminas
2007-11-19 21:43
0

Jodå jag använder peewee och håller med det är dryyyygt (fast ibland ids inte katterna krafsa över "dynghögen" så då får man ju plocka bort det innan det luktar) det luktar så gott även det "använda" pelletsen när man tömmer och rengör…

Trini
2007-11-20 22:34
0

Nää peewee funkade inte för oss. Mot kisset var den ok, och fräsch doft av skog på pelletsarna. Funktionen att spånen samlas i undre lådan var också toppen MEN så fort någon hade bajsat så stank det outhärldligt, oavsett om de försökt gräva över eller ej. Avföringen kapslades ju inte in som den gör med sand, så när man vaknade på morgonen, eller inte hunnit somna på kvällen, eller när man kom hem från jobbet så kunde man mötas av en fruktansvärd stank. Man kan ju inte alltid plocka bort bajset så fort de gjort ifrån sig, och jag ville tex inte råka ut för denna stank om vi hade gäster tex..Jag hade annars jättegärna använt detta miljövänliga och dryga alternativ! I zoo-affären där jag köpte min låda så blev de förvånade när jag frågade efter den. De skulle sluta sälja den för att den aldrig blev populär sa de. Jag har lådan i förrådet, en fin rosa sak, så om någon vill köpa den så säg bara till, ni får den billigt :)

Dolleminas
2007-11-20 22:51
0

#37 ska ha det i tanken… fast just nu räcker det med en låda till mina två Glad

Marita-L
2007-11-30 11:15
0

Ja nu har jag använt dom två olika ett tag..jag ångrar mig..super klump kan flytta ut…håller inte kisset ihop så som det gjorde de två första dagarna..nu smulas det sönder…blä..ser inte bra ut.

EverCleaner håller fortfarande men min hanes doft fungerar alldeles för bra..usch vilken kiss doft så nu ska vi prova den gröna..som är för just fertila hanar… Är det någon som har den eller har haft??

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2007-11-30 11:50
0

#39 Nej jag har inte haft Everclean så lång tid ännu.

Har aldrig haft någon hane som haft så stark urindoft ännu heller, men jag vet en bekant som har detta problem med hanurin, vet hon har Everclean, men vad jag kan minnas så tycker hon det luktar ibland ändå

Jag vet de som sagt det bästa mot hane som luktar är riktig träpellets, det luktar ju trä då de kissar

Millan71
2007-11-30 11:59
0

Nu så har jag provat evercleen,den nya och är INTE nöjd!Den är typ super klump,skall fungera bättre så fort kisset nuddar sanden…NEJ jag skall fortsätta med callecat,den är bäst helt enkelt!Har gjort ett test nämligen.Hade kvar callecat sanden i en låda när jag bytte till evercleen,då hade jag haft samma callesand i lådan i ca 2 veckor.Nu har jag haft evercleen i dom 2 andra lådorna 1 vecka o callecat sanden i 3 veckor.Gissa vilken av sanden luktar redan samt har småkiss o bajs klutar kvar som inte följer med spaden när man plockar bort?JO evercleen så nu åker den sanden bort o kommer aldrig mer in här iaf;)skall tilägga att calle cat luktar fortfarande inte o dammar inte som E-C…Nåja smaken e ju som baken..delad!!hehe

Marita-L
2007-11-30 12:55
0

hm..kan man få en prov påse av callecat innan man beställer en hel massa??

Så finns det någon annan som har provat just denna gröna som är för fertila hanar???
Product

Crystal Pearl´s

Dolleminas
2007-11-30 13:11
0

#41 Har du provat dina #småklumpar" med superspaden som Becats har?? den tar upp även minsta…

#42 Provade den från början men det blev i mitt tycke för mycket "konstgjord" parfydoft (har inga hanar men  min parfymallergi gjorde sig lite påmind, min favvo hos EC är Low track…)

Har nu kört peewee ett tag, ok visst känns det när de har gjort klumpar i lådan men inget annars mer än fräsch trädoft… och jag saknar inte den evinnerliga sanden överallt….

Kittentotts
2007-11-30 14:58
0

#41 Va det inte trögt på tag i den sanden CalleCat?

#42 Marita jag klistrar in lite av vad Trini skrev om Callecat sanden:

Nu har jag faktiskt testat Calle Cat! Jag var bara tvungen eftersom det är såå dyrt med Evercleanen, och så var det ju några här som tyckte att den var bra. Men jag kan tyvärr inte hålla med, den kan inte mäta sig med Evercleanen. Det var också mycket pga dammet som jag ville byta, för everclean dammar ganska friskt, det är en stor nackdel, dock dammar Calle Cat i princip lika mycket enligt mig.  Annars väldigt smidigt att få det hem till dörren ! Jag gillar inte att de där små miniklumparna inte går att skopa upp när man använder Calle Cat. Kulorna i den sanden gör att det inte går att använda en riktigt finspårig skopa för att urskilja de där minikissklumparna som blir.

Sen så får man ju prova om man ska få en egen uppfattning, men jag har ledsnat testa hela sveriges sortiment av sand som vi genom åren gjort, jag bara älskar Everclean som varken luktar el tar slut direkt, jag har min sand i 2-3  veckor, fyller å¨lite med en kartong vid sidan om i alla lådor, så dryg, och vi har ju ett gäng som andvänder lådorna

Marita-L
2007-11-30 15:49
0

Carina vilken av EverCleanes sorterna har du???

Den jag har provat nu är Extra Strength Unscented

Crystal Pearl´s

Annkis54
2007-11-30 16:07
0

bra när trådarna följs upp
jag har fixat så att Cal-Le-Cat kommer att sponsra vår nästa utställning i Trollhättan…så alla utställare kan prova sanden den helgen.
Sen så "tiggde" jag till mig en 20 kg påse för att testa.
Än så länge så är jag jättenöjd. Den dammar…ungefär som Everclean för mig.
det luktar inget …ännu
men jag har bara haft den en knapp vecka. så vi får se vad som händer när vi kommer ner lite i lådan.
O nu när Calle har blivit fertil.
jag känner inget kisslukt i huset.
Däremot "tycker" jag ju att jag ser lite mer kattsand i huset..kanske för att sanden är små kulor
men än så länge är jag jättenöjd med den
SEn måste jag bara säga att..jag har ju gjort ett räkneexemplar ovan…beräknat på 7-9 katter med everclean…men när de 2 katterna flyttade så att jag nu bara har 7 st…så minskade det drastiskt…så de 5 lådorna everclean som jag köpte förra månaden..o som jag hade trott att jag skulle vara tvungen att förnya..5 st den 20 november…jag har fortfarande mer än 1 låda kvar av de. OK..jag har haft Cal-Le-Cat 1 vecka oxå hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miascharming
2007-11-30 17:38
0

# 42

Jag har den sanden nu , & är 100% nöjd.

Kram Mia

englagirl
2007-11-30 17:44
0

Jag köpte ju en hel pall kattsand av Calle Cat och sanden är väl ok mot lukt men………..jag har ju sand ÖVERALLT!!!!!!!!!

Som tur är så är den snart slut och jag har fått ett KANON pris på en pall Cat Exclusive black.

Nån som provat den? Jag fick en påse av Kajsa Sohlberg som pratade så gott om den på en utställning och jag vet flera som säger att den är bland det bästa på marknaden, tom bättre än Everclean…och det kan nästan vad som helst vara för jag gillar inte Everclean pga den starkt parfymerade sand dom har.

Nån på listan som är intresserad av att köpa en pall så kontakta mig så skickar jag priset jag fick från min butik, vet inte om det är tillåtet att skriva ut det här….men det är klart värt det måste jag säga för normalpriset på en säck tror jag är 149:- och jag har fått MYCKET bra pallrabatt.Hon lovade att ALLA som¨är intresserade får samma pris och den levereras fram till dörren.Man kan ju dela med nån som bor i närheten för en pall innehåller 99 säckar!!!!

Nån sonm använder den sanden här på listan????

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

miascharming
2007-11-30 17:57
0

# 48

Har sett att EverClean har en HELT OPARFYMERAD sort:

Extra Strength Unscented

Om du inte blir nöjd med den nya sanden ..så är den ett bra alternativSkrattande

Jag köper båda sorterna…Det är perfekt att ha den parfymerade ..att spä ut  den oparfymerade med….så det luktar LITE gott.

Trevlig helg önskar Mia & chokladisar.

Trini
2007-12-01 10:37
0

#48, Jo callecat sanden har ju den förmågan att rulla runt överallt pga att dom har format kulorna helt runda.. Hmm denna cat exclusive verkar bra har hört flera som anser den är den bästa. Jag kan inte beställa en hel pall och du bodde i sandviken var det så? Så det lär ju inte löna sig att dela och komma och hämta hi hi. Vi bor ju i stockholm.

englagirl
2007-12-01 11:21
0

#50 näää det stämmer, det blir en bra bit att åka men kanske du har nån i Sthlm som vill dela med dig, du får den hemkörd till dörren vet du och det ÄR ett kanonpris på den :-)

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Marita-L
2007-12-07 12:52
0

#46 Hur går det…är den så kanon bra som alla säger??? Vilken är bäst Cal-Le-Cat eller EverCleaner??

Crystal Pearl´s

Millan71
2007-12-07 15:57
0

#48  så man får hem sanden alltså oavsett vart man bor? har nu fått hem Callecat sand igen men är klart intresserad av att prova ngt nytt! Gillar ej Evercleen,inget av dom faktiskt,har provat dom allihop men nej Callecat är bäst än så länge men håller med om att det finns massvis av sand på golvet i badrummet där lådorna står men inget nån annanstans…Men som sagt vill jag gärna prova nåt annat oxå om det skule va ännu bättre;)

Annkis54
2007-12-07 20:59
0

efter ca 2 veckors användning av Cal-Le-Cat..så måste jag säga att den går faktiskt inte upp mot Everclean
den luktar lite
o den sölar mer
jag tror att om man har 2-4 katter så är Cal-Le-Cat helt ok..
men om man har 7 eller fler så har jag ännu inte provat nåt bättre än Everclean..ännu
men nu fick jag höra på mötet igår att det är fler än jag som anser att sanden har blivit klart försämrad nu när de bytte ut sorterna. Vet inte varför de har gjort så
det var ju PERFEKT förut
nu är det bara halvt  perfekt
men om man bara har 2-4 katter så tror jag inte att jag hade lagt ut de extra pengarna som Everclean faktist kostar

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Niffi
2007-12-07 22:01
0

Husses har också börjat med kattsand. Tyvärr tog ju hela deras lager slut direkt så just nu kan man tydligen inte beställa därför har jag inte kunnat prova den ännu. http://www2.husse.com/SE/

AnnaKarin
2007-12-07 23:57
0

Jag provade Husses kattsand för några år sedan och den var riktigt bra, dammade mindre än Pussi Compact som jag annars använde. Just nu så kör vi med pellets (6 mms eldningspellets från Granngården) igen här hemma och det gick över förväntan att få över katterna på det. Jag har en hemmagjord stor Pee Weelåda och en vackert knallrosa Pee Wee som jag köpt av en medlem här på Perser. Tack för den, jag blir riktigt glad av färgen varje gång jag tömmer lådan :-)

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

BeautyAngel
2007-12-08 01:14
0

Jag har extreme classic "Black label". Förr hette den väl cat exclusive.Superbra sand. Ingen som helst lukt blir det av lådorna.

Trini
2007-12-08 10:34
0

Det var så lite så :) Så himla kul att den kom till användning! När jag köpte den så tänkte jag också att det var en rolig färg till mina tjejer :)

englagirl
2007-12-08 11:04
0

#57 Va bra att nån på sajten skriver om just den sanden som jag funderar på att köpa en hel pall av. Vad får du ge för en påse black label? skulle vara intressant att veta, eller köper du oxå pall då du handlar och vad är ditt pallpris då? Alltid bra att jämföra olika affärer.

Jag har ju fått ett kanonpris på den utav affären där jag handlar allt och som sagt, hon har sagt att hon transporterar till dörren var helst ni bor bara den blir betald innan leverans.

Tycker ni att det är mycket pengar på än gång att lägga ut så dela men nån vettja för ni kommer att tjäna MASSOR på det….jag lovar.

Ha en underbar fortsättning på lördagen

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Millan71
2007-12-08 11:19
0

Black label,vad e det? Är det Evercleen? Har blivi allergisk mot det märket..hehe…ja jag har ju bara 4 katter så callecat sanden e super…jag har förhandlat mig till 20% där så jag betalar bara 775kr för 8 säckar= alltså 80kg.Nu byter ju jag ssnd ganska ofta men än så länge gillar jag den sanden bäst….

englagirl
2007-12-08 11:49
0

# 60 Black label ska INTE förknippas med Everclean.Det är märket Extreme Classic och det är Lupus Foder AB som är leverantör av sanden och fodret som finns.

http://www.lupus.se/pdf/strofolder.pdf

Black label är en microkattsand från Canada som är gjord av 100% Bentonit(ren naturprodukt)

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Bullan
2007-12-08 12:06
0

#61 Jag har haft Extrem Classic förut och var jättenöjd med den….förutom priset…(jag kör nu Pussi Compakt…som jag tycker duger bra) Den luktar litet barnpuderSkrattandeden pafrymerade sorten. Tyckte den var bättre än Everclean faktiskt luktmässigt.

englagirl
2007-12-08 12:11
0

# 62 Vad fick du betala för en påse då? 159:-?

Kul att du oxå var nöjd

Jag har ju rätt så många lådor och en del katter så hoppas att jag oxå blir nöjd med den. Har ju haft Calle Cat nu i några månader och den skräpar för mycket.

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Bullan
2007-12-08 12:24
0

#63 Jo…tror priset låg därikring.

Ett tips är ju att blanda grovkornig sand med den finkorniga….tyckte det funkade jättebra! Då lämnas det mesta i lådan.

englagirl
2007-12-08 12:33
0

#64 ok tack för tipset men jag ska ju köpa en hel pall 98 påsar och då delar dom kanske inte på det så att man får hälften av var. Kan ju höra mig för iofs, dom brukar inte vara omöjliga på butiken det är väl i sådana fall där dom packar det som det blir problem :-)

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Bullan
2007-12-08 12:40
0

#64 vad får du betala för en hel pall? lät ju intressant….har aldrig tänkt på att man faktiskt kan få ner priset på det viset.

Är ju bara att du hör dej för om det skulle vara ok! Tror inte det ska vara något problem:)

englagirl
2007-12-08 12:48
0

8811:- det är för 99 säckar inte 98 som jag skrev och som jag sa tidigare hör av er till mig så ska ni få telefonnr till butiken så ordnar dom transport direkt hem till dörren, spelar ingen roll var ni bor! Hon är jättetrevlig butiksinnehavaren och väldigt tillmötesgående.

Kan väl vara värt att få bra sand direkt till dörren och för BARA 89:- per säck. Har för mig att Pussy compact ligger på 79:- säcken i vissa affärer

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

BeautyAngel
2007-12-08 14:46
0

#59 Hej på dig Lena :) Lovar att du blir supernöjd. Jag köper säckvis 155:- säcken -uppfödarrabatten på 15 %. Ditt pris var ju kanonbra. Ska se om jag kan hitta någon i närheten att dela en pall med.

englagirl
2007-12-08 15:55
0

Hej på dig du BeautyAngel,

Jaha så du är oxå nöjd med den sanden……KANON!!!!

Försök du att hitta en att dela med så ringer du till affären och beställer en pall. Det finns väl några stycken där du bor som kanske är intresserade .-)

Ha det bäst…….och lycka till om 13 dagar!!! *blink,blink*

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

manbukten
2007-12-09 10:44
0

#67 Hej Lena Skillnaden mellan eveclean och black label är att det blir ibland en blöt lera i lådanan (label) inte hårda klumpar. Här nu testat i flera månader båda. Men du har fått ett fantastiskt pris. Men jag tycker inte att någon sand går att mäta med ever mer än cat choise sanden. Men då jagar jag luktfritt och hårda klumpar. Label ger jag 137:- efter rabatt och får var 10:de gratis

#42 har också testat och är nöjd

Ganngården lämnar inte rabatt men zooaffärna gör

yadhayezibas
2008-01-30 22:05
0

Jag använder Purina's Tidy Cat, den röda. Jag tycker att den är otroligt bra.Ingen lukt och klumpar bra.

Mvh
Pethra

Millan71
2008-01-31 00:00
0

Ok jag ar provat black label och är INTE nöjd! den klumpar väldigt lite…herregud finns det ingen BRA sand nånstans??? Kanske man ska börja tillverka själv!!! Är fortfarande mest nöjd med calle cat fast den dammar o fast det blir mkt sand utanför lådan…

englagirl
2008-01-31 00:26
0

Och jag har en annan uppfattning om Black Label och Calle cat sanden :-)

Har nu gjort slut på en pall med Calle Cat sand och jag tycker att den LUKTAR och SKRÄPAR och DAMMAR!!!! ALDRIG MER!!!!

Fick hem en pall med 50 st Black Label och 49 st Golden för några veckor sedan och jag är SUPERNÖJD!

Den KLUMPAR sig jättebra,den LUKTAR INTE och jag har INGEN sand bredvid :-) Kan inte bli bättre.

Kan det bero på att jag blandar den "fina" sanden golden med black label? inte vet jag,men nöjd är jag i alla fall,det blir en till pall efter denna :-)

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Bart
2008-01-31 01:34
0

Jag är inne på min andra säck cal le cat nu,och den skräpar,och den dammar lite när man häller upp den och den fastnar i botten på lådan och är svår att få bort.MEN, den luktar inte,och ser fortfarande fräsch ut efter ett par veckor.Och den är dryg och därmed billig.(jag har förstås fyllt på nytt när jag rensat bort)Jag har köpt den till ett mycket bra pris dessutom.Så jag fortsätter att ha den i en låda och Tidy cats för övrigt.EC gillar jag inte alls,den är dyr och odryg och den nya, både dammar mycket och fastnar i botten.

ixidixi
2008-01-31 08:26
0

Har precis samma uppfattning som Lena!!!!!!!:-)Skrattande

Bullan
2008-01-31 09:48
0

#72 Så kul du gillar den….det är den bästa sanden jag provat också! Och att blanda en grövre med en finare sand…tycker jag är kanon, då ligger även den fina kvar i lådan mkt bättre!Skrattande Antar att det inte var något problem att beställa en pall med två sorter då?

Marita-L
2008-01-31 10:00
0

hm… är det någon som har EverClener kristallerna??? Hur ser sanden ut?

Crystal Pearl´s

englagirl
2008-01-31 10:39
0

Precis….Tack för tipset Bullan och det var inga som helst problem att beställa hälften av var.

Sanden är KANON, hör av dig du oxå om du vill köpa en pall billigt :-)

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Bullan
2008-01-31 17:00
0

#78 Funderar skarpt på det!Cool…om jag får någon/några som vill gå ihop om det!

miascharming
2008-01-31 17:14
0

Hej !

Vi har EC sand nu ..& är nöjda.

Håller med Englagirl (# 73 )  angående Calle cat sanden .

Kram Mia.

Trini
2008-01-31 19:55
0

Jag har nu äntligen en "mirakelspade" (litter lifter), fick den av min underbara uppfödare :)

Den är verkligen helt otrolig!! Den liksom glider genom sanden så det blir ingen tyngd när man lyfter och ingen sand som vänds upp och ner och far runt så det dammar mycket mycket mindre!!!

Jag hade kvar lite calle-cat sand i en påse som jag använde till kattungarna nu när de blivit stora och …………. nu har jag sand i hela vardagsrummet Skrattande , jag skrattar åt mig själv för hur kunde jag vara så dum att använda den att ha i vardagsrummet???? När jag vet att man snart har sand överallt :(  Näpp, det fick slängas faktiskt, ibland bedrar snålheten visheten som ordspråket säger….  Jag han dock testa att mocka en gång med min superspade och kan meddela till er som tänkt köpa denna spade och använder calle-sanden, att det inte fungerar! Calle-sanden är för grovkorning så det fastnar massa kulor i skårorna på superspaden. Man behöver en vanlig sand när man har den spaden..

Ang den gröna evercleanen, så tycker jag personligen att den är väldigt stark i doften, men jag vet att miascharming blandar den och den oparfymerade *tack för tipset*, vilket ska ge en lagom "doft".

Själv har jag hittat "hem" till min everclean multiple cat, jag gillar den skarpt, men ska även prova att blanda som mia gör.

Pets pal super clump, släng dig i väggen, jag håller med #39 att den först verkar bra, men sedan efter ett par dagar så har man små klumpar i hela sanden, den klumpar inte alls hårt. Sedan har den en äcklig parfym-doft…

Marita-L
2008-01-31 22:04
0

Nu har dom ju höjt priset igen på EverCleaner.. nu kostar alla 200:- styck… =((

Crystal Pearl´s

Trini
2008-01-31 22:20
0

Näää, vad säger du?? Jag vet ju att multiple-cat kostar det men de vanliga har ju legat på 189kr Hmm, det är tråkigt att de behöver höja, man tycker ju att vi snarare borde det billigare iom dollarns låga värde, för visst är den från USA?

Marita-L
2008-03-06 10:28
0

Nu har jag haft calle cat i några dagar..hjälp vad de små kulorna flyger omkring i huset..jag städar å städar å städar…Ledsen det räcker en katt går in å kommer ut..vipps hela golvet fullt..Förvånad

Det måste vara luften som ligger runt kulorna å sanden är så luftig det är nog därför det blir så här…

Sedan när en hane har varit på besök så sprider sig han lukten i huset så jag måste snappt avlägsna den lilla pisseklumpen..

Nu måste jag göra åt min sand sedan står jag å väger för att gå tillbaks å prova Ever Cleaners kristaller..

Är det någon som har den??

Hur är black/golden label?? Vart beställer ni den??

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2008-03-06 11:24
0

#84 Ever Cleaner kristaller? Har aldrig hört talas om det ensFundersam

Jag har min Everclean, och jösses vad jag sparar in på ha denna sand, handlar om många 100 lappar i månaden

Så luktar den inget, fräsch och bra klumpar blir det

/ Carina

Marita-L
2008-03-06 11:55
0

#85 nhä kan inte hålla med dig där..den är svindyr men jag verkar inte ha något val när det kommer till mina hanar.

Sedan handlar det ju hur många katter man har å hur många lådor..för mig slutade på iallafall ca 1200-1400:-  i månaden..jag har 9 lådor vanliga stl. hus lådor…7 katter som går på dom. Jag vill ha det rent..
Det går en förpackning på två lådor..5.5 liter i varje.

Sedan handlar det ju även om hur vidare man sparar på gammal sand..

Jag kommer inte ihåg exakt men det är sand med små kristaller i som fångar upp å kapslar in osv.. Kommer inte riktigt ihåg om det är Multi crystal som den heter ..någon??

Crystal Pearl´s

Bullan
2008-03-06 12:19
0

#86 Kolla inlägg nr #73Skrattande Jag vet också att denna sanden är kanon…och att just blande en grövre med en finare sand är effektivt för att få behålla sanden i lådan, men endå inte mista klumpningsförmågan…som kan bli med stora korn.

Trini
2008-03-06 14:32
0

Ang kattsand..

Jag har tyvärr fått reda på något otäckt, en bekants, bekants, bekants katt (typ) har gått bort i FIP…

Jag vet ju att katterna kan utveckla fip om de är många, att det smittar framförallt via avföring, och att de flesta katter är bärare eller har någon gång varit bärare av coronaviruset…

Hursomhelst, jag ville höra mig för med min veterinär om detta och vad man ska tänka på osv… Lika bra att ta reda på fakta tänkte jag, även om risken är låg här då jag "bara" har 4 katter.

Hon sa att det är jätteviktigt att byta ut _all_ sand och rengöra rådorna med rengöringsmedel en gång i veckan. Även om man plockar bort bajs klumparna så finns där spår av eventuellt förekommande virus kvar i den övriga sanden och för att ta ner nivån så skall all sand bort!  Det är också coronaviruset som är smittsamt, och rejält smittsamt också, och inte den utvecklade formen, fip.

Jag började snarast räkna i min lilla hjärna på vad det skulle kosta att släna ut all everclean en gångi veckan… hmm, jag har tre lådor (stooora lådor) där det nästan går i två ec-förp i varje låda.. Visserligen skulle jag ju kunna börja använda lite mindre sand i lådorna om jag ska slänga ut det så ofta, men ändå… säga att jag måste köpa tre förpackningar per vecka, det är ohållbart :(    600*4 kr blir 1200kr i månaden. Det är förmycket för mig! Särskilt om det blir ett par till katter senare :(

Så nu är jag helvirrig och vet varken ut eller in… Vill ju absolut minimera risken för denna hemska sjukdom!!

Jag ville bara skriva detta eftersom det har en stark koppling till kattsanden och hur vi tänker kring det. Det skulle vara intressant att höra av er erfarna uppfödare hur ni tänker kring detta. För jag antar att de flesta inte slänger ut x-antal nästan fulla lådor med dyyyr kattsand varje vecka??

Suck..jag som trodde att jag "hittat hem" i kattsandsdjungeln :(

Marita-L
2008-03-06 14:52
0

#88 Ja här är ju lite jag om man får säga så…kastar ut ALL sand å byter tvättar lådor ofta…så därför är mina kostnader höga när det gäller kattsand tyvärr…Ever Cleaner blir ju väldigt dyrt för mig då..nästan 1400:- månaden.

Nu har jag köpt calle cat 80 liter räcker nog en månad till mina katter ..kostnad 1025:- Men jag är inte riktigt nöjd… såg på Arkens zoo att dom hadde just Label sortimentet för 139:- säcken 10 liter tänkte att den kanske är bra å hamnar då på 1112:- så jag skall nog testa nästa gång.

Sedan när det gäller coronaviruset som nästan alla katter bär på och de få som utvecklar FIP kan man säga har ett väldigt dåligt immunförsvar själva som gör att viruset muterar till just den hemska sjukdomen FIP.

För det alldra vanligaste är att katten "bajsar" ut det sedan vart det inget mer med det.
Sedan finns det de som är bärare på viruset men dom är lika få som dom som drabbas av FIP..

Så visst minskar halterna av corona genom att byta och göra rent ofta i lådorna…men även den som har det renaste katteriet kan drabbas..tyvärr.

Crystal Pearl´s

Trini
2008-03-06 15:02
0

Jag vill också gärna slänga ut sanden och byta så att det blir _helt_ fräscht. Att diska ur lådorna och sedan hälla tillbaka sanden, känns inte helt rätt. Visserligen så klumpar ec väldigt bra och lämna mycket små delar kvar i sanden. Så små att de inte ens är synbara. Men det hjälps inte, allt måste bort. Ju mer koncentrerad halten av viruset är, destå större risk är det att katten inte klarar att hålla nivåerna nere i kroppen.

Nu är det ju inte säkert att katterna ens bär på viruset, men som du säger Marita så gör ju nästan alla det. Och då vill man ju göra det så bra som möjligt för att hålla nivåerna nere…

Marita-L
2008-03-06 15:08
0

Så vilken sand blir då bäst tro? En billig sand man kan slänga bort varje dag eller en dyr som man kan ha max i en vecka för att sedan slänga bort den??

Jag har ju haft länge den här toalett strö som jag har fyllt i ny varje dag..precis varje… sedan när mina ena hanne blev väldigt stark i sin doft så böt jag flera gånger per dag..för den håller ju ingen lukt borta… det kändes…så det var inget bra för mig men det fungerade super när inte hanen var fertil…alltså till bara honor!!

Crystal Pearl´s

Trini
2008-03-06 15:12
0

Precis…

Jag måste erkänna att jag har min everclean i lådorna längre än en vecka, men jag kanske måste tänka om…

Om jag nu ska börja slänga bort allt varje vecka så måste jag helt enkelt byta sand…. tyvärrr…

Finns det inte någonting mittemellan, en hyffsat bra sand som håller sig i alla fall en vecka…

Jag har funderat på dessa strösander. Där kisset inte klumpar sig och man bara plockar bort korvarna så att säga.. Den kanske man kan byta ut var tredje dag typ. Den är väldigt billig, vi har en vit sand på vår ica, som är en ren naturprodukt som jag hade till kattungarna 59 kronor för 20 liter. Då gör det ju ingenting om man byter bort allt ganska ofta, ett par gånger i veckan?

Jag har ju dessutom ingen fertil hane längre, så någon stark urindoft är det ju inte.

Alternativet, en dyr, som man slänger bort i max en vecka faller faktiskt bort för mig, det är inte hållbart :(  Om vi pratar prisklassen everclean alltså!

Marita-L
2008-03-06 15:16
0

Jag förstår dig precis Trini…för jag är där själv ..letar sand. Eftersom jag har två fertila hanar så fungerar inte någon billig sand så jag måste hitta något mitt i mellan…

Och kom då på Black Label å Golden Label…och kanske finns den att betälla på nätet så man kan få det billigare när man köper mycket??

Crystal Pearl´s

Trini
2008-03-06 15:19
0

Hmm, var det inte i någon tråd någon som hade förslag att köpa black label pallvis och få det billigt? Det är bara en sån otrolig summa som ska ut med en gång! Sedan var det väl någon som sa att den sörjade sig i botten, kletade sig liksom, inte höll det torrt, eller minns jag fel?

Marita-L
2008-03-06 15:24
0

När jag läser i englagirls tråd nr.61 så hittar jag den där men hittar ingenstans man kan beställa…hm..

Crystal Pearl´s

Kittentotts
2008-03-06 15:34
0

Det är mkt riktigt man ska hålla lådorna rena. Och jag gör detta genom göra rent lådorna 1 gång veckan riktigt noga. Men jag slänger inte sand som är bra fortfarande. Flera ggr veckan går jag däremot igenom sanden med en fin fin spade som tar bort de allra minsta klumpar också. Att gå runt och vara livrädd för man ska få en katt som dör i fip pga sanden är för mig för mkt

Det viktigaste för hindra dessa sjukdomar är så mkt annat i så fall också. Renlighet i hemmet tex, hålla katteriet fr andra utomstående individer. Coronavirus är något som finns i de flesta katterier. En individ som dör i detta har ett nedsatt immunförsvar, oftast dör denna kattunge el ungdjur efter flytt.

Om man vill ha en fullt ren låda så får man väl byta varje dag, köp eldorado sand då, den stinker gott, men ska den ur nästa dag så?? Eldpellets hade jag förr, dessa bytte jag varannan dag, va lika hysterisk för fip jag med då

/ carina

Trini
2008-03-06 15:36
0

hmm, nej det har du rätt i…. Men vågar man om det finns risk att det kladdar sig i lådan, hmm jag kommer inte ihåg vem som hade den erfarenheten :(

Kittentotts
2008-03-06 15:49
0

De billiga sanderna kladdar som du säger. Men den vita sanden som du beskriver är väl Catmans, med en perser el vad det är på framsidan? Denna hade jag förut med, helt ok då den inte luktar så om man ändå vill byta några ggr veckan. Billig o bra, finns på Willys också

Sen har du Pussi, men den stinker enl min mening

Eldorado är geggig

Finns flera, men jag minns dem då jag ser, har testat hela gänget utan alla i zooaffärer då

Eldpellets va mest ekonomisk

Jag har ju inte massor av lådor, men jag springer o tömmer flera ggr dag, och gubben likaså

Vi har 2 med pellets, 2 megalådor med everclean

Pellets lådorna töms helt varannan dag och skuras

/ Carina

Marita-L
2008-03-06 15:50
0

Livrädd bör ingen vara !!

Black Label någon?? fniss..

Crystal Pearl´s

Trini
2008-03-06 16:12
0

#98 Mitt inlägg #97 var syftat som svar till Marita, men du hann emellan Kittentotts hihi.. Jag har alltså hört att just Label ska kladda sig, och då är det ju inte värt att köpa en så förhållandevis dyr sand…

#96, jo jag silar som en tok och går i lådorna och tömmer så ofta jag kan. Har ju "bara" fyra katter så det blir inte så stor koncentration i tre jumbolådor som jag har. Jag har ju den där superspaden som silar väldigt bra. Men inte ens den tar ju upp de allra finaste klumparna. Då använder jag en superfinspårig spade om det skulle behövas. 

Men då jag nu fått höra att man verkligen ska kasta all sand efter en vecka, och fått det rådet av en veterinär, så känner jag mig så skyldig om jag inte följer det liksom.. Jag förklarade för henne hur noga jag silar sanden, men det ska visst inte spela någon roll, då viruset kommer i kontakt med sanden i de allra minsta partiklar… Äsch, jag blir nog lite väl hysterisk tror jag, men jag känner mig liksom äcklad av att något virus skulle finnas i mina lådor…. sen är det väl säkert så att just mina katter är några av de där få procenten som inte bär på viruset, ha ha!

Nej nu har jag nästan fått nippran på kattsand och virus tror jag, får nog ta och lugna ner mig Skrattande

UlricaAndersson
2008-03-06 17:08
0

Vi använder KRISTALLER.. Hade bara hört negativt om det, men provade ändå och älskar det ! Två katter, byter sant var 2:a vecka och ingen lukt ! Kristallerna absorberar och kapslar in kisset kanonbra ! En påse kostar ungefär 80:- och fyller upp lådan lagom..

Kittentotts
2008-03-06 22:13
0

#100 Okej då förstår jag!

Men jag tror om du har en sand som är så testad som Everclean kan du vara lugn, den har ju bakteriedödande medel i sig tex, det hjälper säkert lite iallafall. Att slänga ur sanden för ofta går ju inte om du har denna dyra sand, men man kan ju sila och hälla den i en påse medans du gör rent resten. Tror att hur vi än gör så kommer vi liksom inte ifrån att det finns bakterier, detta lever vi ju i vårt liv med dagligen, vi kan inte städa bort dem t 100%, Och så länge våra katter lever med varandra bara, inga främmande individer andvänder lådorna så tror ju jag det är ganska så ok. Du har ju 4st, detta är ett bra antal, ju mindre flock du har minskar risken.

/ Carina

englagirl
2008-03-06 22:28
0

#95 Jag kan pm:a dig telenr till butiken som har detta förmånliga pris om du vill. Lena som äger butiken säger till DHL som är fraktbolaget vart sanden ska levereras.Det enda du behöver göra är att betala i förskott så har du sanden till dörren :-)

#97 jag lovar dig….den KLADDAR sig INTE i lådan….gör den det så har du för lite av sanden i lådan.

Jag köpte ju en hel pall av Black label och Golden och är supernöjd. Jag fick tipset av Bullan att ta 50/50 vilket fungerar mycket bra….Tack Bullan Flört

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Marita-L
2008-03-07 07:59
0

#103 Jaaa gör det är du snäll ! Men spelar det någon roll vart man bor?? Som jag då som bor i tråkiga Viskafors hur långt som hellst från Stockholm Hemlis

Crystal Pearl´s

Trini
2008-03-07 11:29
0

# Ja, man tycker ju att om man köper en sån dyr sand så kan man bara inte kasta ut allting varje vecka! För oss blir det nog så att vi endast byter ut all sand en gång i månaden, låter sanden då sjunka ner så det inte blir lika mycket att kasta. Jag tror också, som du att det bakteriedödande medlet borde ha någon verkan även på virus?

Nu håller vi på och ska göra om i vårat badrum på nedervåningen, där jag har kattoaletterna. Vi ska kakla och sätta in en dusch där så jag tänkte att det kanske inte är så lämpligt att ha kattoaletterna där längre. (Fukt och så när man börjar duscha där) Sedan måste de ju ha någonstans att stå när vi gör om också. Nu funderar jag på att göra om våran "skrubb" under trappan. Det är ett miniförråd där vi har verktyg och så med dörr. Funderar på att använda det utrymmet till kattoaletterna. Det blir också ett tunnt lager av svart damm i hela badrummet av evercleanen så det vore skönt att ha toorna i ett avskilt utrymme som inte används till något annat. Tror ni det funkar att ladda utrymmet med massor av lådor, eller är det bättre att ha dem utspridda? Vore så skönt att ha det samlat liksom.

Kittentotts
2008-03-07 11:52
0

#105 Jag har gjort orning ett förråd t katterna som är innanför grovköket, där har de alla sina lådor, de står bra där utan fukt el annat, katterna stormtrivs i sin vrå som kan vara 10 kvm kanske, där har de en vrå med mat högre upp på en bänk, och kattpelare, det är lugnt o stillsamt utan massa ljud fr annat.

Men jag tror också att det medlet som är bakteriedödande tar bort en del, men också att avföring ska tas bort så fort det går, och så länge de inte hara ndra främmande individer i hemmet så håller de ju samma bakterieflora i flocken

/ Carina

Trini
2008-03-08 13:41
0

Ok, det låter ju kanon! Vårt miniförråd "skrubben" är pyttelitet, men jag får plats med kanske, upp till 5 stora toalådor där inne, sedan är det maxat, bara en gång så att man kan gå in och rensa blir det i så fall. Jag tror jag tar och satsar på det :)

Vi tar alltid bort bajset så fort vi märker att det varit där, och det spelar också stor roll sa vår veterinär, att det inte får ligga länge i sanden.

Kittentotts
2008-03-08 17:38
0

107  Jag har haft diskutioner med flera veterinärer om detta, alla säger olika, man vet inte vad man ska tro el så.

Men att man har en bra sand tror jag är bäst.

Jag klistrar in lite fakta om Everclean, vet det varit disskution om det vore falskt el inte om att denna sand är bra mot coronavirus, men man kan ju läsa:

Ever Clean Multi Crystal Blend 10 x 11,35 kg
Less på att släpa hem tung kattsand? Vill du slippa dammande kattsand och dålig lukt från kattlådan? Då är det handla Ever clean från SweCat du ska göra! Ever clean är katttsandens Rolls Rolls. En kattsand för dig som vill ha det absolut bästa för din katt. Köp den i dag och få den levererad direkt hem till din dörr eller port. Ever Clean är en klumpbildande kattsand av premiumkvalitet. Tillverkad av specialmix på naturmineraler och lera. Endast naturliga råvaror används. Den är 99% dammfri och man slipper därför dammspår över hela golvet. Multi Crystal gel bsorberar lukt för en fräschare kattlåda. inehåller Silicagel kristaller med en enastående förmåga att absorbera fukt. Perfekt för dig som har kattlådan i våtutrymmen. Innehåller även aktivt kol inbakat i sanden som kapslar in lukt. Ever clean har en patenterad formula som hjälper till att förhinda tillväxt av bakterier. I en kattsandstest som gjordes av veterinär DR Addie, forskare i skottland, dödade Ever clean LT alla coronavirus i testerna. Coronavirus är ett virus som finns hos många katter och som kan mutera och utveckla den fruktansvärda kattsjukdomen FIP. Att Ever Clean Clean dödar coronavirus och därför minskar spridningen av viruset, det är en mycket god anledning att använda Ever clean kattsand. Det är väl värt de extra kronor som Ever clean kostar jämfört med billigare kattsand. Läs mer om Dr Addies resultat här: http://www.dr-addie.com/#litter Läs recension av Ever Clean kattsand här SweCats produktprovarkatter har använt Ever Clean i snart tio år och är mycket nöjda. Vi har provat många märken här hemma under kortare perioder, men alltid gått tillbaka till Ever Clean på grund av dess dryghet,klumpande egenskaper och att det luktar mycket mindre från kattlådan. Prova Ever Clean du också. Du kommer inte att ångra dig! För uppfödare med i Severas uppfödarklubb fås var 5e paket gratis och priset på en halvpall blir då 4611 kr. För mer information om hur du ska få detta pris maila SweCat.

Trini
2008-03-09 19:26
0

Ja, det låter ju fantastiskt om det skulle vara så. Vad som gör mig förvirrad är att ett bakteriedödande medel även skulle döda virus, det är ju två helt skilda saker. Det får mig så klart att tänka på mina öronbarn, som fått penicillin ett otal gånger mot sina öroninflammationer. Det är bakteriedödande, men biter inte på virus, så barnen hade kvar sina förkylningssymptom ändå, men öronen blev friska. Men men, om det nu är testat så finns där säkert någonting i denna sand som också dödar coronaviruset, kanon i så fall!!!

Marita-L
2008-07-23 17:53
0

putt

Crystal Pearl´s

Bullan
2008-10-17 11:26
0

Har suttit och betat igenom denna kanontråd igen om kattsand!

Tänkte höra vilken sort ni tycker fungerar allra bäst till FERTILA HANAR!!?? Vill att det ska lukta GOTT från deras lådaGlad och inte hane.

englagirl
2008-10-17 12:36
0

Hello!

Jag köpte ju en pall med Cat Exclusive Black label och Gold för 9 månader sedan och jag har varit kanonnöjd med den sanden.

Jag har ju 4 fertila hanar här hemma och det luktar INTE hane, flera personer från forumet som varit hem till mig kan säkert intyga det så jag kan varmt rekomendera den sanden.

Väntar hem en ny pall nu på eftermiddagen så här ska bäras 1 ton kattsand!!!!!!!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

englagirl
2008-10-17 12:36
0

Hello!

Jag köpte ju en pall med Cat Exclusive Black label och Gold för 9 månader sedan och jag har varit kanonnöjd med den sanden.

Jag har ju 4 fertila hanar här hemma och det luktar INTE hane, flera personer från forumet som varit hem till mig kan säkert intyga det så jag kan varmt rekomendera den sanden.

Väntar hem en ny pall nu på eftermiddagen så här ska bäras 1 ton kattsand!!!!!!!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

miascharming
2008-10-17 12:54
0

Hej !

Jag tycker EC  är överlägset  bäst Tungan ute

Hoppas att du hittar en sandsort som passar dig!

// Mia

Marita-L
2008-10-17 13:28
0

den gröna är för fertila hanar se inl. #42

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2008-10-17 18:06
0

Jag har alltid kört med Purinas kattsand och den är helt suverän. MEN jag har testat Everclean nu ett tag och visst den funkar bra och luktar gott men FY F….. vad den dammar!!!

Marita-L
2008-10-17 19:15
0

Purinas? Har du någon bild på den ? Har säkert sett den men kommer inte ihåg den iallafall….Glad

Crystal Pearl´s

Bullan
2008-10-17 19:17
0

#117 Purinas är TidyCats!

Jag har den nu, men tycker att klumparna faller sönder då katterna är och raffsar i sandenObestämd

Marita-L
2008-10-17 19:18
0

ok…

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2008-10-17 19:22
0

#118 ja det är tidycats men jag tycker den är otroligt bra. Den blå…

Dammar inte och god doft.

Marita-L
2008-10-17 19:26
0

#120 jag skall ta å prova den..jag har provat allt kändes det som men inte den.

Jag har Cat choise sensed nu å tycker den är bra. en nackdel med den är att när katten har kissat i sidan av lådan så kan i bland klumpen gå sönder men annars klumpar den bra å luktar gott.

Crystal Pearl´s

frukove
2008-10-18 12:05
0

Jag har använt Kattströ(pellets) till mina katter.Går bra att spola ned och lätta säckar-vi bodde på 3:e våningen utan hissGuld i mun.

Nu har vi flyttat och har egen avloppsbrunn.Den skulle bli full fort om jag spolade ned pellets…och inga trappor att bära sand i så jag har bytt sand i sommar.

Nu har jag gått igenom de flesta sorterna av sand.Det finns jättemånga bra sorter med varierande pris och jag har varit nöjd.Det luktar aldrig kattkiss.

Men mina katter krafsar så vi har stenhårda kristaller på golvet jämt!och det gör så himla ont när man kliver på dessa.Vi har ju ganska litet så en låda står på toan och en i rummet(den gillar de inte att gå på-så den flyttas med jämna mellanrum för att hitta en bra plats).Jag har haft olika typer av underlägg framför lådorna när jag hade sand men inte hittat nåt bra än.

Nu bad min son att jag skulle byta till pellets igen för han var så less att det var sandklumpar som man trampar på hela tiden.Han tyckte det var bättre att det lukta kattkiss nån gång och slippa dessa stenhårda stenar!

Pellets  är ju billig också.En säck kostar 100:- och räcker mer än en månad.

Tror att katterna tyckte att det gjort ont i tassarna för de började ha framtassarna på toalådans kant när vi flyttade hit (och bytte sand).

Nu (med pellets i lådan)sitter dom i lådan igen.

Back to basic.

Heléne Fahlgren

Killen
2008-10-18 15:20
0

Använder Pussi. Kostar runt 90kr beroende på butik man handlar den. Den räker ca 2 veckor (tror jag, det är min sambo som står för påfyllning av sand i lådan och inköp). Luktar inget direkt från lådan, bara om någon glömmer att krafsa över sitt bajs.

Provade EverClean, visst den var jättebra, men den räkte i knappt 1½ vecka, 11 kg. Och den kostade 199kr.

Har 7 katter ifall det har någon betydelse…

kissmekate.blogg.se

Rosie45
2008-10-18 22:04
0

Är det ingen som har provat Husse kattströ jag tycker att det

klumpar sig bra och dammar inte lika mkt som pussi.

Kartongen ligger på 15 kg och kostar 179:- om man köper mer

än 1. Kan man förhandla sig ner till 150:- kartongen är det bra.

Ni som kan få mängd rabatt kanske kan göra en insats, i detta

forum.

Gå in på www.husse.com

Rosie

Cybercat
2008-10-19 02:04
0

Jag har nog gått igenom varenda märke på kattsand genom åren - så känns det i alla fall.

Efter åratal av exprimenterande så får jag säga att jag gång efter gång kommer tillbaka till EverClean. Det är bara bäst - TROTS att det är dyrast. TidyCats är bra, jämfört med billigare märken, men klumparna faller isär och sanden blir smutisg fort. Och, inte minst, så luktar det garveri rätt snart.

För okastrerad hane finns det INGENTING som slår EC-grön. Man får, som någon nämnt, inte vara parfymallergiker direkt, för det luktar STARKT, men det är inte en parfymdoft som "täcker över" kissdoften, utan doften utsöndras liksom *istället* för kissdoften. Det luktar inte kiss alls. Eller, för att förtydliga - det luktar inte AMONIAK alls!

När mina katter klättrar upp i sängen för att buffa på mig mitt i natten så luktar deras tassar "hallon" istället för lädergarveri (ammoniak, urin, används för att bleka läder) - bara en så'n sak är värd varenda extra krona på EC för mig…

Marita-L
2008-11-09 23:08
0

Någon som har provat Oliver`s kattsand?

Jag fick en prov påse från dom nu å har hällt upp i en låda..dammade ej..sanden påminner om EC i utseendet tycker jag..kanske lite ljusare..

Än så länge så är den bra efter ett dygn på fertil hane

Crystal Pearl´s

cobbyluck
2008-11-09 23:44
0

Har provat sand. Gillar den men jag har oxå provat deras mat och den står kvar. Ingen vill ha den och då kan vi glömma att få köpa sanden. Man måste köpa 4 påsar torrfoder för att få sanden. Jag har varit i kontakt med Håkan och vi ville bara ha sanden men det gick inte. Ja jag skriver lite klumpigt.

Köp 4 15 kilo torrfoder och du får köpa 4 påsar kattsand för 69 per säck. Adult 15 kilo 649:-gånger 4 =2598:-  eller kitten 15 kilo 699:- gånger 4 =2796 eller du kan blanda kitten eller adult ja sen kan du få köpa 4 påsar kattsand för 69-: per säck. en säck kostar 169:-

Sanden är som Pussi för vi köper alltid Pussi och har gjort i flera år.

/ Yvonné

Annkis54
2008-11-10 01:05
0

om den är som pussi så är den inget för mig:)
i längden menar jag.
när jag köpte pussi kompakt o hade den i flera månader så iiii
det luktade inte alls gott…både i huset o i lådan
den GICK bara inte att ha.
Med en påse Oliver så har man ju heller inte nån chans att se hur den fungerar i längden.
Men som jag skrev i den andra tråden om detta…om Oliver kostar 169 o Everclean lite mer…så kan man ju ifrågasätta vitsen med att byta…OM man inte kan få de för 69 kr säcken då
det är ju ett stort köp 4 säckar för att få testa sanden lite på sikt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
2008-11-10 09:55
0

Nu har jag kört EC ett tag, var läääänge sedan jag hade den sanden sist, och jag måste säja att den ÄR överlägsen de andra sanderna. Det man skopar ur lådan är mkt mindre än med övrig sand, så den blir drygare och räcker längre, samt att klumpförmågan inte avtar efter några dagar, vilket det gör med en del andra märken. Ett + är ju att den luktar gott ocksåGlad Jag kommer fortsätta med den om än den är dyrare i inköp. Men eftersom den är drygare, så blir den inte så dyr i slutändan iallfall.

yadhayezibas
2008-11-10 10:18
0

#123 Prova everclean Multiple den är för många katter och helt suverän. Dock dammar den när man häller i den men är super för övrigt.

Marita-L
2008-11-10 10:41
0

#130 är den speciell för just många katter?

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
2008-11-10 11:59
0

#131 Japp! Glad

yadhayezibas
2008-11-10 12:06
0

I min butik som jag köper min EC i där får jag 20% på sanden som uppfödare. Glad

Bullan
2008-11-10 12:31
0

#133 20% direkt på priset och dessuom var 5:e gratis?Förvånad

yadhayezibas
2008-11-10 12:38
0

#134 japp! Glad Visst är det bra?

Marita-L
2008-11-10 14:21
0

Ja det var ju väldigt bra för jag får inte ens dom där 10% som det står att affären kan ge.

När jag frågade så sa dom bara nej det har du nog fått om bakfoten…Obestämd

Crystal Pearl´s

Bullan
2008-11-10 16:50
0

SkrikandesFUSKIGT!!!

Marita-L
2008-11-10 16:55
0

Fick veta idag att EC också skulle höja sina priser snart pga dom höga fraktkostnaderna osv..hm… kan dom verkligen göra det..den är ju redan så dyr…Obestämd

Crystal Pearl´s

Annkis54
2008-11-10 19:33
0

nu har jag oxå läst igenom HELA tråden igen
kanonbra att man ser uppföljningen av vad vi har provat
jag själv har kommit tillbaka till everclean…
Olivers har jag inte testat fullt ut
men ser ingen vits med att byta när priset ligger så när EC

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
2009-05-04 22:26
0

Nu vart jag arg..grr.. nu har inte bara Ever cleaner höjt priset utan också bytt förpackningar till 10 kilos… alltså mindre sand för samma summa som innan..grrrr..

Crystal Pearl´s

Killen
2009-05-05 01:20
0

Måste uppdatera mig, skrev i inlägg 123 att jag använder Pussi, har nu en tid (minst ett halvår) använt Ever Clean scented. Den är jättebra. Går ca 3 st i månaden. Så är det bra att jag får det hemkört och uppburet till min dörr (posten älskar mig som beställer 30 kg´s paket och saknar hiss Flört ).

Har fortfarande 7 katter.

#140 Det tycker jag med!!!

kissmekate.blogg.se

Annkis54
2009-05-05 01:30
0

håller oxå med 140
men de vet väl att många av oss inte hittar nåt lika bra.
o vad gäller mig så har de rätt.
o just nu så känner jag att jag inte har lust att prova nåt nytt. Vill inte ha kisslukt i huset igen
men jag har ju en smärtgräns jag oxå.
Men nu när det är vår/sommar så använder mina katter även en "grus"-låda ute..så just nu så går det ca 2-3 lådor per månad till 8 katter….o det är ju bara drygt 400 kr per månad:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Fillifjonkan
2009-05-05 08:49
0

Jag använder också EC scented men jag blandar den med Husses sand som är rätt likvärdig med EC förutom den goa doften. 

För Husses sand ger jag 150 .- för 15 kg.

Ja vad gör man inte för att ha luktfria lådor.

MVH Elis

Annkis54
2010-03-04 15:32
0

putt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.