Rakad katt, bilder!
Hej,
jag har hört talas om att många rakar ner sina långhårskatter till sommaren, de som inte ska ställas ut då. Dels för att få lite sommarpaus i allt badande och kammande, men också för att det inte ska bli för varmt för kisse.
Jag funderar på en lejonklippning till min perser Doris till sommaren. Men sen blir jag lite skraj…Doris har en väldigt "enkel" och slät päls idag, kan den bli tjockare och svårare att bearbeta när man låter "den rakade pälsen" växa ut sen?
Ni som rakar ner era katter, har ni bilder så skulle det vara roligt att se dessa!
Vad har ni för erfarenheter, positiva och negativa, om rakning?
Mvh Sara
Jag har alla mina katter i päls, tänk på att de har en bra isolering även ifrån värmen. När mina katter har legat ute i rastgården och solat har man känt att de är svala i botten, de är oxå kloka nog att söka upp skugga om de tycker att det är för varmt.
Pälsarna mår oftast bra på sommaren och tovar mindre än på vintern , då det är torrt i luften.

jag har aldrig mina nerrakade
men jag trimmar undersidan på de som inte ställs ut
men jag har hört många som rakar ner dem, o de flesta säger att katterna blir så lyckliga:):)
Coolgrim, sicken söting!
Påminner mycket om Doris päls. Doris är iofs bara ett år, så hon kanske får jättemycket mer päls till sommaren.
Annkis,
jag har också hört att de blir som helt nya katter,
bara inte det skadar mer än vad det gör nytta…med värme och kyla osv. Och att inte pälsen blir jobbigare att reda ut sen!
Det blir nog en liten frisering på Doris….d=0)
#5. jobbigare tror jag inte att den blir
men tanken är väl att hålla de mer eller mindre korthåriga…kanske trimma ner de 2 ggr per år…då hinner de väl inte blir sååå långhåriga så att det kan ställa till med problem:)
visserligen är det så olika hur pälsarna är
men jag pratar då generellt.
men under tiden pälsen växer ut så är den ju ofta väldigt lättskött….fast det är klart…när den kommer till en viss längd på kan ju tovbildandet återkomma…men då tror jag att många trimmar ner dem igen:)
men jag tror nog att du kommer att få fler svar här i tråden
här är min katt helt nyrakad, precis hemtagen ifrån veterinären och mindre lycklig över att ha varit nedsövd.
Han va jätterädd när han skulle lägga sig ned på sidan för det kändes nog konstigt, för han studsade upp lika fort som han lagt sig ned stackarn. Han satt uppe hela natten och ville inte lägga sig och sova.
Nu slickar han sig mycket mycket mer än han gjorde med lång päls, tanken är att den ska växa ut igen, men han va så tovig och småklippt överallt när vi köpte honom så vi tyckte vi skulle börja om ifrån början.

Att raka ner katten kan leda till att pälsen blir mycket tjockare.
Har man inga besvär med att sköta pälsen eller att katten lider av sommarvärmen, ja då finns det ingen anldening att raka men skulle det vara så att katterna har det jobbigt tycker jag personligen att det är väldigt smidigt.
Mina egna katter blir som kattungar, även vår gammeltant som fyllt 11 år, när pälsen fallit.
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Longhorn,
vad fin han blev! 
Nä, min tanke var mer om det skulle bli jobbigt med värmen. Skulle tycka att det var jobbigt med all päls då, men då vill jag ju att den växer ut igen.
Men iofs, Doris har så slank päls idag, så det skulle inte göra något om den blev fluffigare. 
Ska prova Esprees schampoo nästa tvätt, och hoppas på att fluffigare resultat.
Nu har jag säkert retat upp er som har RIKTIGA problem med era persers tjocka pälsar….
Personligen tycker ja inte man rakar ner perser, skulle vara undantagsfall om man tex blivit sjuk å inte orkar sköta pälsen..
Man borde ju hinna undvara en timme i månaden att bada sin katt..
Men det är ju bara min åsikt
Jag ler åt tanken…Hur det ser ut hemma hos mej när jag tar beslutet en varm vårdag och släpper ut dem i rastgården tillsammans med hundarna….de är som yra kossor som kommer ut på grönbete..haha!
Mina hundar hänger inte ens med dom
full fart och sedan tvärnit för att tugga i sig några fäska spirande grässtrån… De beter sig lika varje dag under den varma årstiden….så pälsen har aldrig varit något hinder för lyckan att få komma ut på "grönbete"
Mina små kossor

Självklart har jag tid till Doris, jag grejjar och donar med henne dagligen.
Jag ska lägga in en bild på henne, jag tycker att hennes päls är så "tunn" och flygig i förhållande till andra persers pälsar….men det kanske bara är positivt? Men jag kan ju aldrig få dendär "biffiga" och maffiga looken på henne.
Just nu kör jag PCL's schampo, schamponerar två gånger och kör balsam…sedan sköljer jag minst 20 minuter och sedan fönar henne tills hon är snustorr.
heliotropes, Doris fyllde ett år nu i december. Hon kanske får en tjockare päls när hon blir äldre?
I den åldern finns det hopp om mer kommande päls.
Hormoner,löp och stressen som kommer i den åldern är oxå en bidragande orsak till en sämre päls, man kan hjälpa till att få en bättre päls med hjälp av B vitaminer. Endel låter veterinärerna ge en B-vitamin injektion vid dålig päls.
#13 Jättefin tjej
Det är olika vilka pälsanlag dom har, och päls kommer å går…. men som ovan skriver B- vitamin kan hjälpa, finns att köpa flytande å ge i spruta
Om du skulle raka ner henne kan det ta flera år innan hon kommer i päls igen
Sussie
Ok!
Jag ska prova b-vitamin och se om det hjälper…hon ser så tanig ut nu tycker jag…hehehe
Tack för all respons, och goda tips och råd!

Doris ser jättefin ut tycker jag, fina färger
Och hon ser i mina ögon inte ut att behöva rakas heller. Alla katter har inte fitsid superyvig päls.
Personligen anser jag inte att det har med slöhet att göra om man rakar ner en katt utan antingen är det för att dom håller på förgås av värme eller att pälsen helt enkelt är urdålig , tufsig och katten fäller. Då brukar jag raka ner och sedan blir dom jättefina, det tar ca ett år till dom är fullpälsade (ja man får inte raka svansen för den tar lång tid på sig)
Nu när vi kom hen från semestern fick jag raka ner två av mina tjejer, en av dom hade bitit min kattvakt så hon vågade inte röra henne efter et, med tovor som påföljd förståss (på 5 veckor blir det måååånga tovor) den andra hade päls som räckte ner till golvet och min kattvakt hade helt enkelt inte klarat av det till 100& dessutom satte hon igång med att fälla och då tog jag till maskinen för att slippa tovutredning och mängder av hår kring golvet.
Vad gör det om dom/vi ändå inte ska på någon utställning, bara jag och katterna mår bra
Lycka till med din kisse
Hälsar Lotta P
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.

En av våra katter är min sambos. Jag tycker att han ska kamma henne och så men det tycker inte han.
Så hon är rakad och det tycker hon är jätteskönt. Hon blir mkt piggare och ännu busigare än innan. Hennes päls växer ut på ca 4 månader. Då har hon päls igen så hon skulle kunna ställas ut om man ville det. Den växer nåt så hemskt fort. Den är rätt jobbig oxå hennes päls, kräver bad minst var tredje vecka för att inte tova. Så för hennes skull och husses skull så håller vi henne korthårig.
Hon är champion och ska inte ställas ut mer.
Annars så rakar inte jag mina katter heller. Jag vill ha mkt päls på mina.
Det är det som är tjusningen med perser tycker jag. 
För övrigt så ser Doris ut att ha en väldigt smidig och bra päls. Jag skulle bara vara glad om jag vore du. 
Yadheyzib,
jag är väldigt glad över Doris päls! Hon har max en tova i armhålan och badar jag henne var 4:e vecka så är det mest för att hon ser lite solkig ut i det vita.
Doris kanske pälsar på sig till våren och sommaren, hon är ju inte så gammal än. Det skulle vara roligt att kunna få till en sådan fantastisk päls som många av era katter har! Riktiga pälsmonster. 
Sidentasser,
Doris har en mer semilång päls, och den är väldigt lätt och flygig.
Om jag ser att Doris inte mår bra i sommarvärmen så rakar jag ev henne, men annars så hoppas jag att hon pälsar på sig ändå.
Hon är ingen utställningkatt, så för den skull så är det ju strunt samma. 
Bara min lilla docka mår bra!
Tack för feedback!
Mvh Sara
Om man måste raka ner katten (eller ev klippa med sax), försök att lämna några mm eller en cm i botten, så fryser inte katten lika mycket.
Raka aldrig ner svansen, för pälsen kan ta upp till 2 år innan den är utväxt igen, beroende på att det är lite blodkärl där.
Katten kan också bli panikslagen av den rakade svansen och börja bita i den, vilket jag hört från någon.
Annars är det en välgärning, om katten är tovig, att raka ner den och börja från början, oavsett årstid.
Pälsen blir inte tätare av rakning, det bara känns så, eftersom alla hår har samma längd. Man kan inte ändra arvsanlagen för antalet hårsäckar.
Däremot blir pälsen snyggare efter en rakning/klippning, vilket en del amerikanska utställare använder sig av, inför en showsäsong.
Vissa av mina katter blir alltid nerklippta en gång per år (oftast avelshanar) och det är oftast de som har jobbiga pälsar, pga hormonerna. De ser ut att bli glada när den kliande pälsen är borta, samtidigt som de slipper slicka i sig massor med hår.
När mina honor ska ha ungar brukar jag frisera resten av pälsen samtidigt, för magen måste ändå rakas, och de är ändå inte i kondition att tävla på länge.
Pälsen brukar vara tillbaka i full längd på ca 4-6 månader.
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Doris är väldigt söt.
Min cocos har liknande päls som Doris, jag använder mitt balmsamspray ibland när det blir staiskt och flygigt funkar super och är billigare än kattprodukter. Badar honom får jag göra i Yes för han är en riktig SKITGRIS (kul med vit katt). Idag ser han förj.. ut han har fällt fällt och fällt, han har nästan blivit
nakenfis
.
Tina
Ni måste ha tur som får tillbaka pälsen på några månader
Så är inte fallet här, har ju köpt katter från usa som kommit nerklippta å ja kan säga att de har nu gått fyra månader och pälsen är bara ca 3 cm
Har sett dom i päls så de kan inte vara pälsanlaget…. Dom badas också ofta…

#25 Det är väl självklart olika från katt till katt hur pälsen växer ut, men jag personligen tycker det går rätt fort och har alltid gjort på mina katter.
Men jag har undantag också, jag tycker det beror på när i "fällningscykeln" man rakar, men då är det bara att göra om det inom ett par månader så kommer pälsen snabbt igen.
DÄREMOT ska man ALDRIG raka svansen på en katt som man avser att ställa ut, för då får man vänta LÄNGE
Hoppas dina katters päls tar fart och börjar växa ordentligt snart
Hälsar Lotta P
Hälsar Lotta P

#24..vilken sorts balsamspray använder du?
allt till katt kostar ju över 100-lappen:):) eller snarare över 150

Schwarzkopf BC Bonacure hair therapy moister conditioner.
vet inte vad den kostar, den är dryg så jag kommer inte ihåg.
Tina
det var ett långt namn

#29 Eller hur, men så gillar jag den oxå
Den är väldigt bra att sprutta på lite innan man kammar ut tovor.
Bra tips på rakning, tack för tråden
Tack för alla bra tips och att ni vill dela med er av era erfarenheter.
Coolgrim, Doris har aldrig haft en riktig fälleperiod (än), men det kan ju hända att pälsen ändras med tiden.
Jag funderar på att kastrera Doris i samband med ett återbesök för hennes kassa knä i maj månad, då är det kanske tillfälle att se om vi behöver raka henne också.
Ha det gott!
Mvh Sara

Hej Coolgrim!
Oj, lååååång historia, men när Doris bara var 10 månader ( i oktober 2009) så började hon att halta en dag. Jag ringde vet och de bad mig att ta in henne. Väl där så sade de att korsbandet förmodligen var av och att hon skulle opereras snarast.
När de hade öppnat upp knät på henne så såg de att korsbandet inte var av, men att hon var inflammerad och att knäskålen var lite ojämn, så de slipade till den. Sedan sydde de ihop henne och hon fick åka hem.
Doris fick knäppningar i knät, och vi kände att hela hennes knäskål flyttades i sidled, och hon fortsatte att halta.
I slutet på december så fick hon opereras igen, och då satte de in ett band, som sitter fast med hennes lårmuskel, som ska stödja upp knät. Det knäpper lika mycket idag, och hon haltar illa.
Ska på återbesök i maj, för att se så att hon repar sig.
Jag är rätt bitter, för det känns inte som att Doris blivit ett dugg bättre av operationerna. Tänk om hon bara skulle behövt lite inflammationshämmande (Metacam) som hon får varje dag idag?
Det gör ont i hjärtat att se henne halta och att inte veta hur ont hon har.
Hon är ju bara en bäbis, men fått åka in och ut ur sjukan fler gånger än vad en annan har gjort på sina snart 30 år. 

Hej Sarre
Det låter ju inge kul för Doris. Det är ju inte kul heller att Doris får äta piller varje dag.
Min Maxi blev opererad som 1 åring levde "frisk" i 12 år. Jag hade en fantastisk veterinär som har praktiken i Upplands-Väsby som jag verkligen rekomenderar för kirurgiska ingrepp.
Såklart det gör ont i hjärtat, och katter har hög smärtgräns, dom säger ju ingenting förrän dom har riktigt,riktigt ont.
Jag verkligen hoppas att det blir bättre för Doris & Dig