Perser iFokus

Perser

Etikett05-kattungar
Läst 6104 ggr
Cybercat
2009-11-06 01:46
0

Gomspalt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som befarat, men ledsamt ändå, klarade sig inte minstingen. Hon fick bara dryga 12 timmar i livet. Vila i frid, lilla gumman.

När jag senast kollade till dem var allt frid och fröjd, hon låg och tuttade för fullt, en timme senare låg hon död i ett hörn av lådan med 2 slemklumpar i munnen. När jag väl tog bort dem upptäckte jag roten till problemet - en gomspalt som inte uppdagats tidigare då den var "omvänd" - mittenlinjen fanns på plats, men inte sidorna. det jag trott var mörka fläckar vid min första kontroll visade sig vara avsaknad av gom. Hon hade aldrig någon reell chans.

Att ngt var fel med henne märkte jag ju från början - hon bubblade och hackade och hade svårt att andras, dessutom var navelsträngen avsliten mycket när kroppen redan när hon kom ut och hon hade blött mycket, så hon började sitt korta liv som litet (62g) anemibebis. Till och med om hon haft hel gom hade det varit "touch and go" där - så jag har varit förveredd på att förlora henne men har ändå kämpat hela da'n.

Inte oväntat, men hemskt tråkigt.

Nu klappar jag hennes vackra lilla kropp, säger hejdå och gläds istället åt de 4 pigga, livskraftiga, fullgommade kattungarna. Bra en som har gått ner i vikt på sina första 24 timmar. Skall jag behöva börja oroa för nästa nu :S

Hela klumpen på plats ännu, förutom den lågvita svart/vita längst till höger.

Cybercat
2009-11-06 03:17
0

Fel av mig, inte en utan två av ungarna har gomspalt. På 20 år är detta den första gången jag möter det. det är förskräckligt, men ändå på något sätt bättre. Om mer änm en av ungarna i en kull har gomspalt är chansen extremt förhöjd att det beror på någon substans mammakatt utsattes för i 3-4 veckan, och inte något genetiskt. Men ändå - det svider…

EddaM
2009-11-06 03:31
0

Ojoj så hemskt, hade själv en liten (skogis) som gick bort efter ett par dagar i livet pga gomspalt. Hennes tre syskon klarade sig trots att vi fick stöd mata en av de små i några veckor tills hon började äta själv.

Det är ju inte så mycket man kan göra åt detta o att veta att de bara somnar o försvinner bort utan smärta är ialf en liten tröst i det hela.

*tröst kramar* Madeleine

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Marita-L
2009-11-06 06:55
1

Jag har fått en kattunge en gång med gomspalt i en kull på 8 st det är så ledsamt, jag åkte in till vet. och tog bort den direkt.

Jag hoppas nu dina resterande mår fint och du kan börja njuta av att se dom växa.

Kram

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Marcellinos1
2009-11-06 07:09
0

Det är så ledsamt när de små går bort … Hoppas de andra är friska o krya!

Kram

Monica

englagirl
2009-11-06 11:38
0

#1 Usch vad tråkigt för er Emma!

Du skriver……….

"Om mer änm en av ungarna i en kull har gomspalt är chansen extremt förhöjd att det beror på någon substans mammakatt utsattes för i 3-4 veckan, och inte något genetiskt"

Jag tror inte att det är så Emma. Jag vet att många uppfödare som får gomspalt på sina bebisar tror det,men jag var i kontakt med SVA då det drabbade mig hårt förra året och fick ett annat svar.

Jag råkade ut för gomspalt på 14 ragdollkattungar av 22 för ett år sedan.Jag åkte skytteltrafik till veterinären för att ta bort dom små liven Gråter

Det började med att jag köpte en hane som visade sig vara kryptokid. Skittråkigt naturligtvis då jag har flera ragdollhonor som löpte gång på gång och jag inte hade någon annan hane, men till slut lyckades jag hitta en "färdig hane" 1,5 år gammal som jag köpte för DYRA pengar!!!!!!

Eftersom flera av dom löpt många gånger och jag hade 3 av dom på foder så bestämde jag mig för att para dom alla ungefär samtidigt,vilket jag var glad över att jag gjorde, då flera av dom blev av med alla sina bebisar och jag kunde lägga till nån av dom andra mammornas bebisar så dom fick fortsätta att vara mamma.

4 av dom 5 mammorna hade haft kull förut med 2 olika hanar och ingen av dom har fått nån gomspalt tidigare.

Jag blev som ni säkert förstår alldeles paralyserad av vad som hände och veterinären sa direkt att hon trodde att det var pappan eftersom honorna haft kull förut och dom bodde på 3 olika ställen.

Jag kontaktade då SVA och en tjej där som håller på med genetik och hon sa direkt att med 99,99% säkerhet så beror det på nåt genetiskt och i detta fall sa hon att det berodde på pappan.

Jag kontaktade då uppfödaren som sålde katten till mig och frågade om hon hade fått nån bebis med gomspalt och se……det hade hon???????

Flera stycken till o med????

Hon hade själv fått 4 gomspat i 2 olika kullar och hon hade lånat ut honom till 3 honor där ALLA honor fick flera gomspalt!!!!!!

HUR kan man som uppfödare sälja en hane till en annan uppfödare där hon visste att så många gomspalt förekommit UTAN att berätta det????

Jag hade självklart INTE köpt den hanen om jag hade fått vetat och naturligtvis INTE parat mina honor och utsatt dom för detta!!!!!

Det fanns inte ord för hur förbannad jag var då och är fortfarande på den uppfödaren som inte tänker längre än till pengar!!!!

Emma,Nu menar inte jag att den hanen som är pappan till din kull har det  genetiskt, men jag blir väldigt skeptisk då det dyker upp gomspalt och jag hade för avsikt att behålla några skitsnygga honor i dom kombinationerna men vågade naturligtvis inte pga det som hände och jag önskar inte någon annan att uppleva detta, det var fruktansvärt.

Jag satte avelsförbud i stamtavlan på alla kattungar som blev kvar och dom såldes till sällskap och hanen blev förstås kastrat illa kvickt.

Ojojoj, det blev långt det här men jag kände att jag ville dela med mig av vad som hände mig och svaret jag fick från SVA och att många tror att det beror på nån substans som mamman utsatts för tidigt i dräktigheten.

Lycka till med din kull Emma!!!!!!!

Kram!

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

NYperson
2009-11-06 11:45
0

Jag är beredd att hålla med dig Lena på den hära punkten.

Visst var det vanligare med gomspal förr liksom öppet navelbråck. Jag tror det är ganska ordentligt bortavlat nu och det är väldigt skönt.

Jag själv kollar alltid först i munnen innan jag tar hand om en kattunge, men det är längesedan jag såg någon med öppen gom.

Jag tycker det är tråkigt att du råkat ut för det här Emma, skönt att de andra är friska, hoppas dom fortsätter att vara det.

Lisa

Sunrunners
2009-11-06 12:18
0

#5 Usch Lena, vilken tråkig historia! Det måste ha varit en mardröm.

Tuija

Marita-L
2009-11-06 12:18
0

Jag tror att det finns olika faktorer ..att det kan vara både genetiskt och som Emma säger.

När min lille bebis föddes med det så fick jag som svar att det kunde beror på stress osv i en viss känslig tid i dräktigheten för den honan fick tre kullar med samma hane alltid stora kullar så av 17 bebisar så hade en gomspalt, ingen av hennes avkommor har lämnat någon ännu i allafall. Inte heller någon vad jag har fått redan på om linjerna bakom. Hanen har parat flertal honor ingen avkomma med gomspalt mer.

Men självklart är det många gomsplat som du berättar om Lena med olika honor eller en samma hona så måste det ju vara genetiskt och komma från just den. Så ledsen för din skull Lena..låter fruktansvärt.. kram

Jag skrev den gången till Per Erik Sundgren håller på med genetik på hundar.

Han gav mig detta svar

Nu finns det i litteraturen således olika uppgifter om nedärvningen av gomspalt, i några rapporter anges att det troligen är så att nedärvningen kan vara olika i olika raser.

Dessutom är det så att gomspalt uppkommer därför att det rör som bildas när den ursprungliga "fosterblåsan" rullar ihop sig inte skarvas ihop fullständigt.

Då uppstår den glipa som man kallar gomspalt. Störningar i fosterutvecklingen som inte har genetiska orsaker kan också leda till att "röret" inte skarvas fullständig.

Det kan då leda till gomspalt, ofullständig hopskarvning av skallbenet eller försvagningar i buken som kan ge bråck. Man kallas sådana förändringar för "fenokopior" d.v.s. kopior av defekter som har kända genetiska orsaker men där den faktiska orsaken är någon annan störning i fosterutvecklingen.

Det kan då röra sig om störningar som en följd av förgiftningar, infektioner eller stress hos honan.

Det är troligt att just sådana störningar i fosterutvecklingen som inte har genetiska orsaker har gjort det svårt att med säkerhet bestämma om gomspalten är nedärvd eller orsakad av någon annan störning.

Det blir då inte lätt att exakt bestämma nedärvningen genom att studera nära släktingar. Konsekvensen bli att olika undersökningar leder till lite olika antaganden om gomspaltens nedärvning.

Vad man alltid skall göra när det gäller defekter är dels att undvika avel med djur som själva är defekta. Dessutom bör man undersöka om det finns flera nära släktingar med samma defekt.

Om man hittar sådana defekta nära släktingar så bör man så långt möjligt undvika avel på djur inom den nära gruppen av släktingar, d.v.s. syskon och föräldrar till de defekta djuren.

-----

Jag tror på att det han berättar .. att det finns olika

Crystal Pearl´s

NYperson
2009-11-06 12:53
0

Men om man inte vet, måste det väl vara bättre att ta det säkra före det osäkra. Det anser då jag.

Lisa

englagirl
2009-11-06 12:54
0

#8 Tack Marita för att du delade med dig av Per-Erik Sundgrens teori  ang gomspalt.

Det är så bra att få ta del av olika teorier av vad som orsakar defekter hos våra djur.

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

rotriska
2009-11-06 12:56
0

Usch detta är inte lätt.. men jag tror som nummer 8 här att det finns säkert flera olika orsaker.. Men är det fler i en kull eller att det händer flera grr med samma individer, Då är det utan tvekan ärftligt betingat, och bör inte avlas vidare på tror jag

EddaM
2009-11-06 13:46
0

Intessant läsning, själv tror jag på det att det finns flera olika anledningar. Men hos dig Lena kan det ju inte vara nån annan än hanen, och villken hemsk människa att sälja denna hanen dyrt o inte säga att han gett så många bebisar med spalt. Fruktsnsvärt både för mammor, ungar och dig o de du har omkring dig.

*kramar*

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Summerwinds
2009-11-06 14:06
0

Tack för att ni delar med er av erfarenheter och information angående denna defekt. Intressant!

#1 Tråkigt att den lilla har gått bort Rynkar på näsan. Lycka till med de andra…ser ut som en fin liten svart-vit hög Glad!

//Eva

yadhayezibas
2009-11-06 14:21
0

kan det bara bero på hanen?? Kan inte honan ärva ner det oxå?

Headturners
2009-11-06 14:23
0

enligt den info jag fått kan de även bero på honan, de ser man ju vid nästa parning med annan hane

sussie

englagirl
2009-11-06 14:30
0

#14 självklart kan oxå honan nedärva detta men i mitt fall så var det helt klart hanen.

Jag "klantade" till det då jag skrev hanen inlägg #5 

Foten i munnen

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

miascharming
2009-11-06 15:17
0

# Här håller jag också med englagirl #5

Visst ..det kan bero på någon substans mammakatt blev utsatt för,

Dock så är det vad jag kan förstå troligen genetiskt.

Jag letar och letar ..men kan inte hitta det jag läst..kanske försvann det när datorn kraschade förut.

Dett var en text från motsvariheten i till SVA…i UK

Angående just att när man får flertalet ungar med gomspalt i samma kull ELLER samma hona/hane / kombination lämmnar ungar med gonspalt i flera kullar.

Är det ned stor sannolikhet genetiskt!

Annars,  vad jag kunde läsa mig till kan det komma utav. infekton hos mamman & eller stress.

Så ledsamt Emma…lider med dig Rynkar på näsan

Hoppas nu att dom andra små pyrena får må bra och växa till sig :-)

yadhayezibas
2009-11-06 16:09
0

#15 o 16 Ok. Läskigt med sånt här men väldigt intressant att läsa och lära sig. Kanske skulle vara bra om detta med gomspalt hamnar i en egen tråd?

Glömde förut- Emma-  hoppas de små som är kvar klarar sig fint nu.

Denna kommentar har tagits bort.
Annkis54
2009-11-06 16:30
0

Usch Emma…lider med dig
Lena…det var nåt av det värsta jag har läst…
vad en del behöver gå igenom

mycket intressant läsning
håller med yadhayexibas här….. Emma, är det ok om jag byter rubrik på tråden?????

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

miascharming
2009-11-06 16:43
0

# 5 OJ - Glömde…Lena fyyyyy , det var bland det värsta jag också hört i antal genetisk drabbade ungar …

& som du säger…sälja en hane som lämmnat gomspalt med olika honor Foten i munnen

TACK snälla för att du delar med dig :-)

Hoppas du hittar en ny hane som lämmnar friska bebbar.Skrattande

Kramar

Amorstroll
2009-11-06 17:46
0

JÄTTEINTRESSANT läsning och tack för att ni delar med er av vad ni har för erfarenheter! 

Under mina 10 år som uppfödare har jag bara haft en gomspalt och det visade sig genom att den lilla inte kunde äta ordentligt utan maten, både mammans mjök och min stödmatning "bubblade" ut ur näsan. gomspalten satt långt bak och var lite svår att upptäcka.

Kattunge var så vitt jag kunde se för övrigt välskapt men fick snabbt somna in.

LYCKA TILL Emma med dina sötnosar! Det skall bli roligt att få följa dem!

Kraam

Gun-Lis (f.d. Lisa)

S*Amors Troll

Cybercat
2009-11-06 21:05
0

#20 - Absolut, byt du :)

Det är vansinnigt intressant att läsa andras erfarenhet av det här. det är som sagt första gången för mig. tack för ditt långa Epos Lena!

Övriga - Ja, det var tråkigt men inte oväntat. Att jag fortfarande är mycket (inte 100%, det kan man aldrig vara) övertygad om att detta inte är genetiskt är för att jag ju som sagt inte haft denna tjej hemma under hennes dräktighet, utom sista veckan, och jag vet med 100% säkerhet att hon fått i sig teratogeniska substanser som ofta ger just denna defekt. Därför är jag inte (jätte) orolig över att detta skulle vara något hon bär på.

Det är tråkigt, men den underbara kvarvarande högen är pigga, livliga och går upp i vikt med raketfart. Jag får glädja mig åt dem :) Med tanke på omständigheterna hade det lika gärna kunnat vara alla 5, men men - enough said.

Nu skall här badas katt!

NYperson
2009-11-06 22:23
0

#23 Vad för slags substanser har din katt varit utsatt för då, om det är OK att fråga?

Det kan vara intressant att veta för oss alla att se till att undvika detta ämne när katten är parad.

Lisa

Cybercat
2009-11-07 02:11
0

#24 Hej NYperson,

som du säkert har märkt så har jag en tendens att vara maximalt öppen med både det bra och det förfärliga jag råkar ut för - huvudsakligen för att jag benfast tror på att den ev. skit som kan komma min väg uppvägs av att andra lär sig av det och kan undvika samma misstag eller åtminstånde veta hur det skall hanteras om problemen uppstår.

I detta fallet rör det sig dock inte om mig, och vad andra råkar ut för och hur de väljer att hantera det är inte något jag känner att jag har rätt att uttala mig om, så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Jag tror det räcker med att säga att risken är minimal att detta hänt i sverige under veterinärinsyn. så så länge du håller dig inom de ramarna löper du och dina kattor ingen risk…

Bullan
2009-11-07 16:10
0

Mkt BRA läsningSkrattande tack för att ni delar med er.

Min egen dotter har en "defekt" om man kan kalla det så, då hon har en mineralisationsstörning på emaljen i tänderna.

Tandläkarna säjer det beror på att jag som mamma, utsattes för något virus eller baktierie under tiden jag var gravid med henne.

Men vad jag vet, så var jag aldrig sjuk. Så säkert kan det för katter vara som med människor, att de utsätts för något som man aldrig märker av, men som ändå kan orsaka någon sorts "defekt". Nu ska visst tänderna bli helt ok på dottern, då hon byter till de permanenta, så det är jag tacksam förGlad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

heliotropes
2010-03-02 22:54
0

Gomspalt kan uppkomma på grund av arv, brist på mineraler och av att honan burit på någon virus eller bakterie samt blivit utsatt för gifter i de känsligaste veckorna i havandet. Detta gäller även för många andra defekter.

Jag har haft en hona som borde ha "kastat" sina ungar, men hon bar dom hela tiden ut.

Det började med att honan svalt sig själv pga.att hon åt för mycket efter en parningsdagarna (under parningsdagarna hade hon tydligen inte ätit) Och pga.att det blev för mycket mat på en gång blev hon lös i magen..hon var tydligen en katta som ville svälta sig genom detta. Endel gör ju så….

Så hon svalt sig själv och det enda jag kunde göra var att se till att hon fick i sig vätska. Detta gjorde så hon gick ur sig ganska rejält under den veckan..magrade ur fruktansvärt, det blev ju ingen bra mamma för fostren att växa i. Jag gjorde allt för att hon skulle komma upp i vikt, men det var svårt pga.bebisarna krävde sitt.

Jag kan säga att det fanns en tydlig brist på utvecklingen av brosk på samliga 5 som kom,

En döfödd med väl synlig svansknick.

En gomspalt som togs bort.

En till gomspalt men en väldigt låggradig, den fick endå tas bort efter några veckors tillägg.

En svansknick och som senare i samband med tandbytet fick dubbelsidig patella luxation med förtjockningar i lederna fick somna in pga.smärtorna, dennes klor var även mjukare än normalt(kattungen fick extra av kalcium,utan resultat)

…den enda som finns kvar idag har fått en senare utvecklad liten svansknick, hon har idag även en lindrigare senare utvecklad patella luxation.

Här kan jag med säkerhet säga att det berodde på en brist eller gift (njurar och lever tar mycket "stryk" av svält och det är mycket slaggprodukter som frigörs.) 

Här fick hela kullen något med broskbildningen att göra.

Jag har heller inte hört att några kattsläktingar har fått några patella luxationer, och det är linjer som jag känner väl till.

Samma parningskombination har gjorts senare när mamma katt ätit upp sig, och parningen fick ske under en kortare intervall. Ingen av dessa kattungar har fått några problem.

Läste någonstans.. att i en studie på människor har man kommit fram till att om mamman intog den rekommenderade dosen av Folsyra kunde gomspalt förhindras upp till 22% . Det kanske är något att tänka på för katten oxå.Obestämd

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
2010-03-02 23:05
0

#27 Väldigt intressant !! Tack för att du delar med dig Glad

Crystal Pearl´s

heliotropes
2010-03-02 23:24
0

Jag googlade på detta om Folsyran….det stod att det gällde att inta Folsyran innan man blev gravid.

Eva // medarbetare på Perser

yadhayezibas
2010-03-02 23:32
0

Man ska äta folsyra innan helst några veckor och under hela första perioden i sin graviditet.

Annkis54
2010-03-03 00:23
0

himla intressant
tack Eva

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se