Hur gamla Perser?
Jag undrar hur gamla era äldsta Perser blivit eller hur gammal ni har nu?
Mina två första Perserkissar Asta Sköldpaddsfärgad blev 18 ½ år och Baffy svart blev hela 19½ år och de var hur pigga som helst, aldrig sjuka eller något.
Ska försöka scanna in någrakort på dem vid tillfälle.
Skulle vara kul att höra om fler har eller har haft så gamla Perserkissar.
Kramisar och nospussar Lotta, Geisha och Tilly 
Då jag "jobbar" med avel är det tyvärr svårt att ha dom kvar till hög ålder, de kastreras och placeras om för att få det lugn de vill ha på "ålderns höst", om de inte redan har hunnit påvisa några tidigt utvecklade åldersproblematik.
Här är min nuvarande äldsta hane, Golden Stars Ivanhoe, han blir 12 år i sommar och är en chinchilla perser. Fullt frisk och har aldrig varit sjuk, det som har uppkommit på senare år är att han har fått lite trög mage, som inte är ovanligt när de blir lite äldre.
Ser fram emot bilderna…

Med andra ord: jag, som inte tänker avelsarbeta, kan ha min lille katt kvar i cá 18-19 år till… Låter härligt!
Har precis börjat vänja mig vid hans välutvecklad vokabulär, har aldrig sett en katt med så många olika läten. Är det ett perser-drag?
Jag har ingen gammal katt ännu. Den äldsta är 5 år. Men jag hoppas att de jag har kommer leva i många år till. 
Mina perser pratar väldigt mycket, speciellt exoten. Hon låter som en kombination av en operasångare/Pingu/hemglassbilen. 
Och speciellt när hon löper. 
Hej Lotta..jag har oxå missat denna tråd
jag vet att det finns en hel del människor här inne som har gamla katter.
Tyvärr har inte jag det heller det ..som #3
min äldsta är snart 7 år och kastrat
så jag hoppas hon ska bli min första riktigt gamla.
Om jag får som jag vill…

Hej Lotta,
det kan vara svårt som uppfödare att ha några riktigt gamla katter kvar hemma då man måste förnya sitt material emellanåt. Dessutom vet jag att väldigt många med mig inte har utrymme/ork för hur många katter som helst, och låter de som ska kastreras istället flytta till ett förhoppningsvis livslångt boende hos någon annan. För mig har dessa omplaceringar fungerat perfekt och mina katter trivs som fisken i vattnet i sina nya hem.
MEN ibland flyttar det i eller föds någon som bara tar en sjärta med sådan storm att man aldrig skulle kunna tänka sig att skiljas ifrån den katten. Vi har en paddtjej (perser) som ska bli 12 år, Trasan heter hon och hon är absolut husses flicka och ska aldrig flytta från oss:-)
Trasan är den sista överlevande av mina PKD-katter och lever nog på övertid just nu, men jag hoppas(nu är jag egoistisk) vi får ha henne kvar läääänge för hon är helt enkelt underbar.
Hälsar Lotta P
Hälsar Lotta P
Sverak diplomerad uppfödare som endast avlar på PKD-fria katter enl DNA och dessutom följer hälsoprogrammet för HCM.
Uppfödningen är också godkänd enligt djurskyddslagen.

Min äldsta katt var en chinchilla hona, CH Yamacatos Chin Jennifer, blev 18½ och dog i sömnen, utan att ha varit sjuk en dag i sitt liv!
Då hade jag väntat på hennes frånfälle i ca 8 år, så det var ju ingen överraskning. Hon tävlade som 16-åring och blev då CH. Hon tävlade även som 17-åring och blev Bästa Veteran och BIV.
Då hade min vet kollat henne dagarna innan och givit henne "grönt kort". "En så gammal katt är fullvaccinerad sedan länge, har skaffat sig bra immunförsvar, och är mindre utsatt för smitta än en katt under ett år", sa han.
Jag föder upp både kopparögda PER och EXO, fast flest grönögda. Enligt min erfarenhet, blir de grönögda äldre, rent generellt. De blir ca 14-18 år. Några år färre för de kopparögda. Jag för statistik över min uppfödning, så det är inget löst antagande.
Undantag finns givetvis alltid. Min svarta avelshane är 15 år och är fortfarande fertil. Fast han har en chinchilla i stamtavlan, så det kanske bidrar. 
MVH Erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

#11 - tack :) HEHE nej han är såå fin såå!

#4 Hur låter Pingu? Är det något krrrrr-ljud? Kattskratt, som jag kallar det.
Moderngho,
tjaeru…svårt att förklara….det är ju mer dedär "tut tut"-ljuden…haha!
Precis som Pingu låter när näbben åker ut och in på honom. 
Helitropes, ja!
Egentligen så borde jag ta och ta ett video-klipp på det. Hon låter för rolig!
jag hoppas att din góa 8-åring får vara hos dej många år till