Gammel perser
Hörde någonstans att det kommit en "ny" variant av perser som ser ut som persrarna gjorde för ca. 30 år sedan i typen men med moderna färger och pälskvalitet stämmer det? Är lite nyfiken på om det är en ras som kommer att bli godkänd och om det finns många uppfödare som väljer denna väg?
det har jag inte hört talas om:)
Ny variant har jag inte hört talas om.Det lät lite roligt måste jag säga.
Jag skulle inte välja den vägen.
/Annika
Det var en Blocketannons för något år sedan då de påstod sig sälja sånna katter. Jag var lite misstänksam då och antog att det var någon som ville tjäna pengar på blandisar men nyligen hörde jag om det igen så jag blev nyfiken. Om ni här inne inte hört något så antar jag att min första misstanke stämmer men personligen tycker jag att det är synd för det låter som fina katter.
Persern är fin:):):)
den behöver ingen "nygammal" version
jag tycker att våra är fina nu….vi har oftast stora öppna fina näsborrar…näsor som inte sitter helt mellan ögonen…utan lite längre ner….o såååå fina
ja..du märker att jag älskar vår ras va??!!?? 

men…det finns ju sånt som de kallar för klassiskt perser
eller dollface…
o de som medvetet avlar på detta…har ju lite längre näsor
sök på dollface så får du se om du hittar nåt:)
Det finns ju perseruppfödare som föder upp det som de kallar Totalt Classic Perser
De vill bevare den gamla looken. Här är en samlinslänk till en del av de uppfödarna.
Jag har ingen aning om det finns något förbund som har tagit till sig den Classiska Persern och gett de en egen standard.?
Vilken modell av perser man än föredrar så ska de ju vara inregistrerade som perser för att vara renrasig, oavsett om det är en gammal eller ny "modell" av perser
En katt utan stamtavla/oregistrerad, klassas inte som renrasig fast ev. ägare vet om att de är det. Då blir och är de huskatter.
#5 Det var nog faktiskt de där jag hörde om nyligen, tack.
#4 Jag vet att ni gillar er ras, alla gillar sin ras. Själv föder jag upp rutiga marsvin och blir så besviken om de föds orutiga eller föralldel med för lång nos.
#7 De där båda är ju jättesöta! Vilket jag ju faktiskt inte tycker att de typade persrarna är men jag vet att ni gillar dom och det får ni göra ju!
Då är det classic de kallas då de katterna som är otypade perser. Eller långnäsor då, fniss. De kan alltså pluppa upp här och var så folk som vill kan få tag på sånna katter ändå utan att det skapas en ny ras? Ingen försöker göra någon ny ras av dem då om jag förstått rätt? I fall ni undrar vill jag inte bråka utan är bara nyfiken och intresserad av djuravel och kattälskare naturligtvis.
#6 haha..ja så blir det ofta haha
#7 javisst är de söta…men inte det vi vill ha..haha
men ofta så får man ju nån i var eller varannan kull:):)
#9…jag tror att om man vill ha en klassisk typ..så hittar man det hos oss vanliga uppfödare:)
Men vill man hitta uppfödare som avlar på det så är det classic eller dollfaced.
O då är det inte nån ny ras utan helt enkelt classic eller dollfaced.
haha…ja..jag har aldrig ens hört talas om rutiga marsvin…finns det såna eller skoja du med oss.:)
kort vore kul att se.:)
#10 Jag förstod nu på era svar att det faktiskt inte finns något behov av en ny ras eftersom det dyker upp "långnäsor" i de typade kullarna, så det är ju inte en utrotningshotad variant. Bra då vet jag att de heter dollface eller classic. Ja… nu vet jag. Förstod ju att det var här man skulle fråga.
Nej det är klart att jag inte skojar med er! Det finns rutiga marsvin, teckningsvarianten som är rutig heter harlequin/magpie rasen nonself. Det är dem jag föder upp till utställning/avel/kel men det är knepigt att få till rutorna man ska ha mycket tur. Jag jobbar mest på att få till typen och öronen på dem för det kan man styra mer än teckningen.
Kattavel har jag inte sysslat med förutom att vi hade endel huskattkullar när jag växte upp. De katter jag har nu (det är klart att man måste ha katt för att vara lycklig) är två kastrerade korthåriga huskatthonor en blå och en sköldpadd/vit.
Ville bara inflika att en långnäst katt behöver inte betyda att den är sundare, Det är en myt att de skulle vara så. En lagom typad perser med öppna näsborrar kan låta bättre i andningen än en långnäst tight näsa. Vi avlar ju emot en standard och att gå tillbaka till " classiska perser" vore förödande då dom hade mycket problem med andning som vi inte har idag……
#12 Ja hälsoaspekten är ju alltid viktigast när man håller på med avel naturligtvis. Det kan säkert vara så som du säger, jag vet ju inte. Min frågeställning just nu var endast fåfäng eftersom jag tycker att de långnosiga är så mycket finare än de typade. Men det är mitt tycke och jag har respekt för att ni tycker annat.
Kattraserna ändras ju så otroligt mycket och fort nu det känns som det kan gå för långt inte bara när det gäller hälsan utan även att utseendet blir så extremt att nästan ingen vill ha katterna som vinner pokalerna. Det gäller ju inte bara perser/exotic, siameser/orientaler som jag verkligen tycker är vidunderligt vackra med sina välvda långa profiler och slingriga kroppar börjar ju få enligt mig lite väl stora och lågt ansatta öron.
Jag håller ju på med avel själv och arbetar mot en standard så jag vet hur det känns och hur gärna man vill uppnå sitt mål. Tycker bara att funderingen är intressant men anar att ni kan vara trötta på det…
Det som fick mig att skriva var inte att skapa en debatt heller utan jag ville bara veta om det höll på att bildas en "retro perser ras" eftersom jag hört sånna ryken.
Vi var samtidigt ute här med ett svar, och det var ju inte första gången.