Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 404 ggr
Annkis54
0

Badar ni era dräktiga honor

Hej

badar ni era dräktiga honor….o då menar jag inte dem som blir stressade för det är väl naturligt att man inte gör det
men de som inte bryr sig, badar ni dem

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts-deleted
0

Jag brukar inte, men gjorde det med Mia denna gången då hon har varit mkt skiten under dräktigheten, bedömde att under tiden hon diar vill jag ju inte, hade inget val, det gick bra!

manlyckans
0

Jag har aldrig badat en dräktig hona. Efter vad jag hört så bör man inte göra det.

/Ann.

Uffe
0

Det har nog inte jag heler gjort, onte vad jag minns i alla fall

Pepasas
0

Föder inte upp längre men jag har aldrig badat en dräktig hona och skulle inte heller göra det under några omständigheter. Att stressa en dräktig hona med bad och fön är för mig otänkbart. Blir de väldigt smutsiga och ofräscha kan man ta en handduk och doppa den i schampovatten, vrida ur den väl och dra över pälsen på katten. Det funkade utmärkt här och tjejerna verkade uppskatta att få lite hjälp med hygienen, särskilt sista tiden när de var stora och inte kom åt att tvätta sig själva.

Kittentotts-deleted
0

Klart det inte är att rekommendera bada o stressa. Men det kan ju hända saker som inte hjälper med:handduk och doppa den i schampovatten, Och så i det fallet med min Mia. Innan har jag aldrig gjort det, och då jag vet att risker finns.Men för de kommande bebbar va detta bästa lösning för Mia denna gången för inte de skulle bli sjuka. Nu gick allt bra, så är ju kanske inte alltid fallen då det kan bli helt fel, men jag valde att vänta tills jag visste ingen risk va för tidig födsel ifall det skulle starta. Mia mådde prima efteråt.

Pepasas
0

#5 Vad var det för situation som inte gick att undvika utan bad?

Enda gången jag skulle kunna tänka mig att bada i det läget är om katten skulle fått någon allvarlig hudåkomma typ ringorm eller löss, alltså en mycket extrem situation.

simzonites
0

Ibland blir ju dräktiga honor lösa i magen pga hormonomställningen och då finns det inte mycket annat val än att duscha av rumpan om så behövs. Annars badar jag inte dräktiga honor. Jag blåser aldrig en dräktig hona utan försöker få pälsen i baken så torr som möjligt med frottéhanduk eller plutoduk, låter henne sen självtorka i ett varmare rum om så behövs.

/Lotta

/Lotta

Kittentotts-deleted
0

#5 Nä ringorm har jag aldrig haftSkrattandeHoppas slippa detta.

Löss har vi haft turen slippa medRäcka ut tungan

Men Mia va lös i magen och illamående under en tid av dräktigheten. Och jag inte klarat hantera henne pga en tids jobbigheter hon haft innan dräktigheten med operation(juni) b.l.a så hade vi nu blivit vänner igen, så jag testade med tvätta rumpisen, men hon satt o njöt av ett bad.Så varför inte om nu katten tycker detta va skönt få fortsätta utan att bli dumförklarad, var o en borde ju veta sin katts bästa, och även kunna bedömma om den klarar av ett bad. Hade aldrig låtit henne bli stressad. Om inte så slapp hon få alla tovor jag fick rycka loss i ett, detta ser jag mer stressande.

simzonites
0

#8 håller med dig Carina, man måste själv kunna avgöra vad som är bäst för katten det finns inga generella regler när man har med levande varelser att göra! Flört

Lotta

/Lotta

Kittentotts-deleted
0

Tack Lotta! Känns skönt höraKyss

Uffe
0

Det kan ju finnas många anledningar till att man behöver bada en dräktig hona, det är ett beslut man får ta från fall till fall, enligt min åsikt i alla fall.

Dockan
0

HemlisOm jag hade en dräktig hona som av någon anledning skulle behöva ett bad så skulle jag självklart bada katten,det går nog lika snabbt som och blaska på de ställerna som det gäller ochjag tror nog att katten mår bättre efter den har blivit ren.LENA

Hälsningar LENAGlad