Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 875 ggr
diii
0

Utställing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallo!

Hur dyrt blir egentligen hela utställningsprocessen? läste ngt om att katten behöver läkaryntig av olika slag… plus priset att få ställa ut. Jag har för mig det påverkade agrias försäkring också?

Hur ska jag som enskild mindre expert ( nyss börjar sätta mig in  i perser/kattvärlden) om min katt är fin nog för att kanske vinna någon liten medalj? uppfödaren sa att hon är fin för det…men ..ja det vet man ju aldrig….eftersom jag inte förstår mig på alla förkortning och ord som finns angående hur en perser skall se ut…

simzonites
0

Det första du måste göra för att kunna ställa ut är att bli medlem i en kattklubb. Din katt måste ha en stamtavla, vara grundvaccinerad. Veterinärbesiktigas är väl din katt i samband med köpet? På bilderna ser hon ut som en liten söt perserflicka som mycket väl går att ställa ut. Genom din uppfödare kan du kanske få hjälp med hur du går till väga. det kan vara bra att ha någon som hjälper en hur man fyller i en utställningsanmälan osv, man måste anmäla till rätt klass osv. Jag tror att det finns en bra artikel här på forumet om att ställa ut. Du kan ocksp "googla" på kattutställning för dummies, så hittar du en bra förklaring om allt som har med utställning att göra, ska se om jag hittar länken…
/Lotta

/Lotta

Denna kommentar har tagits bort.
Uffe
0

Ja du det där med utställningar. Några speciella veterinärintyg behöver du inte. Katten skall vara fullvaccinerad. Är den över tio månader skall den vara ID-märkt.

Agrias försäkring påverkas, mig veterligt bara om du häjer livvårdet på katten om den tar titlar. Vissa bolag lämnar rabatt om katten är ID-märkt, ibland också om man är med i en kattklubb

simzonites
0

Vad det gäller försäkring så har det inget med utställning att göra till att börja med. Skulle din katt gå bra på utställning och ta många sk kallade titlar så blir hon mer värdefull (ekonomiskt sett för dig)och du kan ha ett högre livvärde i din försäkring. Rätta mig någon om jag har fel! 

Lotta

/Lotta

simzonites
0

http://hem.passagen.se/scrollan3/utstallning_for_dummisar.html

här är länken till artikeln som kan vara till nytta för den som vill lära sig mer om kattutställningar.

Lotta

/Lotta

Uffe
0

Ett bra tips som jag brukar lämna är att: Ta dig in i kattvärlden med en ödmjuk attityd. Vi är lite konstiga de flesta av oss, och om man dundrar in och tror att man är störst bäst och vackrast, då får man ofta klara sig själv.

Fråga, lyssna lär och ta till dig information du får, sen får man behandla informationen efter sitt eget förnuft, för alla svara inte llikadant.

diii
0

Neej… kan knappast kalla mig den bästa i världen…alla börjar på noll liksom…mkt läsning…kattböcker hit och dit..och endå..tar det ett tag..har haft katt sen september..men det är så spännandeSkrattande

Aah…okej i see…då ska jag kolla upp det lite…katt klubb…typ swepex eller perser katten? eller vad det var Fot i munnnen

Vi skulle tka kanske om att ställa ut Percy , henen , men han verkar utseendesmässigt vara bra…

simzonites
0

Gå in på någon av följande sidor för att hitta en kattklubb i närheten av där du bor. Är din kisse registrerad i SVERAK eller IDP-klubb?

SVERAK eller Nordiska IDP

/Lotta

Annkis54
0

en sak som jag skulle vilja säja
om man har tänkt att ställa ut sin/sina katter…så är det nästan en nödvändighet att du har vant katten från början
att vänja en vuxen katt vid att ställas ut kanske inte är så lätt
o att vänja katten vid att hållas på det sättet som man håller när man visar upp sin katt….det måste man nog nästan börja med från när de är små
men din lilla silvertjej tror jag inte är för stor för att vänja sig
Tänk oxå på att du måste hålla henne van vid bad o fön.

har IDP (föreningen Independent) regler att katten SKA vara chippad för att få ställas ut..???

Sen måste du ju ha burskynke…olika storlekar på burarna om man är IDP eller SVERAK.
Du får räkna med matpengar eller matsäck för dig en heldag eller en hel helg. Bensinpengar. Det är ingen billig hobby.
Sen så passar många på att köpa på sig schampoo o andra grejor när man är på utställning så slipper man portot…men det är naturligtvis inget tvång på det.
Ofta så är utställningarna en hel helg..2 dagar…men man kan välja att ställa ut bara en dag om man vill.
Och när man ställer ut på kattutställningar så måste alla utställare stanna hela dagen. Det är inte som en hundutställning..där hunden får sin bedömning o sen kanske kan gå hem. Oavsett om du är "färdig" med din katt kl 11. så stannar man tills utställningen är slut. annars blir man avstängd från kommande utställningar:
men det är så mycket trevligt folk att prata med, så dagen går ändå fort om man inte har en katt som går upp till panel.

Har du nån vän som ställer ut…många börjar nog med att ställa tillsammans med nån…o då kanske det är naturligt att gå med i den klubben som vännen är med i
IDP är tror jag mycket billigare på stamtavlor. medlemsavgift, kanske fler grejor oxå men SVERAK är ju större o har folk anställda för vissa saker. TEX så kan en stamtavla hos IDP ta ett antal veckor medan det nästan kommer med vändande post från SVERAK.
SVERAK har mycket fler utställningar än IDP..så det beror oxå mycket på var i Sverige du bor.
Hos IDP så betalar man oftast 250 kr per katt o dag när man ställer ut. Har man fler katter från samma katteri så kostar oftast andra o flera katter 150 kr per katt o dag…= ställer du 1 katt=250. ställer du 2 katter samma dag=400 kr. ställer du 3 katter samma dag=550 kr OSV..är lite osäker på hur det är hos SVERAK men jag tror att de har samma pris för alla katter oavsett hur många katt man har med sig från samma hushåll

jag håller med om att hon ser jättefin ut…men man måste känna på henne för att veta hur hon är i panna….kolla i  munnen..mm mm, för att veta om hon håller för utställning
men har din uppfödare sagt att hon gör det så bör de ju veta

kommer inte på nåt mer just nu

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

#9 Naturligtivs är det bäst att vänja katten så tidigt som möjligt med utställning och allt runt omkring, pälsvård och badning osv.

Vill bara berätta att det kan gå bra ändå, min hane Teddy var på sin första utställning i helgen, jag har dragit mig för att ställa ut honom eftersom han inte går att blåsa efter bad. Han är född 15 augusti 2003, alltså 3,5 år. Han var lite stel men annars gick det jättebra. Skrattande (Han blev BIV)

Vad det gäller chip-märkning så har IDP inte krav på det.

Lotta

/Lotta

Annkis54
0

gott att det gick bra Lotta

jag missade det lite med både Cosmos o Kismo när de var små..o det är inte alls lätt att hålla fram dem
så nu tränar jag för blotta livet om det är nån katt som jag vet att jag ska ställa ut

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

Fick du hans päls snygg trots att du inte kunde föna honom
framgår inte av kortet

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
0

#12 jodå fick beröm för prepareringen. Syns det bättre på något av dessa korten?

Lotta

/Lotta

simzonites
0

Teddy igen

/Lotta

simzonites
0

Ännu ett från KM

/Lotta

Annkis54
0

ser ju hur fin som helst ut
superkisse

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se