Perser iFokus

Perser

Etikett: 01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 4763 ggr
longhorn
1

jag vill ha en exotic!

Vår perserkille villha lite sällskap och jag vill ha en till kisse, vill helst inte ha en långhårig till, pälsen tar tid på en katt, det är ungefär vad jag känner att jag har ork till varje dag.

finns det något speciellt man ska kolla efter hos en exotic? Kan dom äta samma royal canin som långhåriga? Dumma frågor kanske..

evawennman
0

De kan äta samma mat! Jag har haft perser och nu exotic. Exotic är lite busigare, och har kortare hår. Det är den enda skillnaden jag har märkt! Bägge helt uuuunderbara raser!!

Kram

longhorn
0

dåligt utbud på blocket bara, finns det någonannanstans Ni kan rekommendera att leta på?

AlexH
0

kolla på länksidan på denna perser iFokus, där finner du en massa uppfödare, så kan du titta på deras hemsidor och se om de har kattungar eller planerar.. ofta så finns det tillgängliga kattungar på denna sajt åxå

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Annika1963
0

Jag vet en som har en exotic hane till salu,Han är rödtabby/rödsilvertabby.Han är 9 veckor nu.

Maila mig privat så kan jag ge dig hennes hemsida adress om du vill.

Här är min mail adress.

beautifuls@tele2.se

/Annika

Annika1963
0

Josefin kan du maila mig igen.Jag fick ditt mail men vet inte vad som hände för jag hittar inte mailet nu.

/Annika

longhorn
0

gjort

Annkis54
0

om detta med Annikas inte funkade..så finns det väl fler här som har.
Detta är ju ett bra ställe att hitta exoticungar på:) Om man håller tråden uppe:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

ixidixi
0

Lena Petres har en exotisk tjej till salu vet jag;)

http://www.petres.se/  

/ / Chatrine

QueenOfShivas
0

Hej!

Jag har en helt underbar exoticflicka till salu.

Hon finns på min hemsida www.queenofshivas.se

Ta en titt och maila mig om du är intresserad, hon föddes 2009-10-20 och är redo att flytta =).

//Isabelle

Balasores
0

Hejsan !

Jag har en liten Exo kille till salu bild finns  på min hemsida

www.balasores.se

// Christina

Annkis54
0

där ser man
3 på "raken"

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

En Exo har ju oxå en ganska krävande päls. Glad De behöver kammas o badas ofta oxå. OCH de fäller nåt grymt. Det är iallafall min erfarenhet av Exo.Glad

Annika1963
0

Exotic kräver inte lika mycket päls vård som en perser.Om en exotic fäller så är det bara att bada den så försvinner all päls.

/Annika

longhorn
0

dum fråga kanske men varför skriver uppfödare aldrig ut pris på sina katter direkt?Skäms

Annika1963
0

Menar du på hemsidan?

/Annika

longhorn
0

jag menar överallt, när man stöter på en seriös uppfödare står nästan aldrig pris, är det något för dom invigda bara :)

Annika1963
0

Har själv aldrig pris på mina kattungar på hemsidan. Mer en på blocket.

/Annika

evawennman
0

Min exo fäller inte mer än vad min perser gjorde. Så länge man borstar och så… :)

Annkis54
0

#16 jag tror att det är för att ofta är priset ett för sällskap
o ett annat för avel
själv har jag ungefärliga priser på min hemsida…
vad jag brukar ta för de olika…sällis, avel,utställning
sen undrar jag om det inte finns en pristråd här? hmm

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

yadhayezibas
0

Min exo som jag hade fällde jämt. Oavsett om hon badade ofta lr inte. Så är det fortfarande. Hon bor hos en kompis så jag har koll på henne. Och de måste kamma henne varannan dag annars så blir det tovor. 

Håren lixom fastnar mkt mer än de långa perser håren. Så upplever jag det iallafall.Glad

Headturners
0

Samma här jag tror jag städade ihjäl mig när vi hade exoter, fällde som tusan så de e minsann ingen latmansperser, exoter kräver samma skötsel som en perser tycker jag + mer städande efter korthårGlad

Sussie

[Guardians]
0

#20, håller med här och det kan vara bra att ha med i tänket när man funderar på exo/perser. Exohåren kan vara ett h..te att ha att göra med och ja, de fäller mer eller mindre jämt, persern, ja, kamma tar mer tid men hade jag bara haft katterna som sällskap så kanske en välansad perser är mer idealt.

Amorstroll
0

Jag tror personligen att en långhårig perser kammar och badar man oftare av någon anledning och exoter mer sällan. Därför kammar/badar man inte bort lösa hår på en exot lika ofta.

Resultatet blir att exoten "verkar" fälla mer. Jag tror de fäller precis lika mycket.

Lite synpunkter från mig som både föder upp långhåriga perser och korthåriga exoter.

Kram

Gun-Lis

S*Amors Troll

Perser & exoter

http://www.amorstroll.com

SussiF
0

Har du hittat någon än?

longhorn
0

#24 - nej det har jag inte, jag måste nog spara ihop lite innan alternativt bli fodervärd, våran nuvarande perser ska inte vara ensam på dagarna..

Annkis54
0

#25 var priset högre än du förväntat dig:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Coolgrim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej longhorn.

Jag har haft långhår sedan 1984 köpte min första exotic för 3 år sedan och detta hår jag blir tokig. Perserhår är så lätt det blir ju bollar på golvet och på kläder är det bara att stryka bort, men korthår har man ju ÖVERALLT. Tackavetja långhår. Exotic är ju mer go i.

Lycka till i ditt kattköp

Tina

Firinella
0

Håller med. Jag har både exo och per och tycker att det är mer hår på kläder, möbler mm efter en exotic./Laila

Annkis54
0

tycker oxå att det är skillnad
men exon behöver ju inte samma pälsvård för att hållas "tovfri"
men städningen kanske blir värre:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Alla djur kräver sin tid på ett eller ett annat sätt  Glad 

Och alla djur kostar och inköpet är inte den stora kostnaden utan det är hela tiden då man har katten som mat,sand, försäkringar,veterinärvård,leksaker, klösträn och pälsvård artiklar..ja det finns mer kostnader än detta.  Glad

Det krävs planering, pengar, massor av tid och ett stort hjärta av kärlek.

#14 Kan ha med att priset kan vara olika beroende på vad syftet är..som tex bara sällskap som kastrat eller om man skall avla och ställa ut och ibland även beroende på vilket land katten skall flytta till.

Jag hoppas du hittar din exot snart ..dom är så mysiga  Glad.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

snoris
0

ja men en löpande kostnad varje månad klarar man, försäkring, kattsand, mat och sådär blir ju inte 5000-6000 varje månad, så om jag tycker att det känns bättre att spara ihop någon månad innan ser jag inga problem med.

Har precis köpt min katt, och alla tillbehör till, kattlåda, rejält med sand och mat, klätterställning och matskålar samt betalat in en årsförsäkring på 1800:- så det sprang iväg med pengar (inget jag inte förväntade mig) så därför får jag vänta, och jag själv har inga problem med att vänta, men jag tycker inte min nuvarande katt ska vara ensam på dagarna så det är för djurets skull inte min egen

origirl
0

#33 Virker som om noen oppdrettere tror at fordi man ikke kan hoste opp 6-10 000 på rappen så har man ikke råd til å ha katt. Dette er faktisk like mye som en soffa koster!!Skrikandes Og 2 katter koster meg MAX 800 i mnd.

miascharming
0

#33  Longhorn ,Har du bytt Alias till snoris ?

# 34 Det är ingen som sagt att man skall hosta upp en viss summa samma dag kattköpet äger rum - man kan spara ihop till det man vill ha.

Planera i god tid alltså!

Om du skall köpa en ny soffa eller en Jacka…så gissar jag att du antingen sparar ihop pengarna eller tar ett räntfritt lån på soffan.

All uppfödare är privatpersoner och detta är en hobby - En MYCKET DYR HOBBY dessutom,  varför dom flesta inte säljer en katt på avbetalning.

För om en uppfödare säljer en katt till dig på avbetalning - så lånar du pengar av din uppfödare.

Visst du köper en katt av denne- men är det skäl nog att låna ut pengar till  någon du inte känner ? Skulle du  själv göra det ?

Så vad jag TROR att många menar är att om man inte har råd att spara ihop till vad katten kostar,  Eller ta ett privat lån…så har man heller inte råd att ha den. Så tolkar jag det iaf.

Men vill man ha en katt NU-  & inte har så lång eller bra framförhållning så har agria fördelaktiga djurlån.

Det jag vill ha sagt är att det är INGEN som gnäller på en affär som inte vill sälja en vara billigare till dig  pga- att du inte har just den summan att hosta upp för den dyra vara du vill köpa !

Har du inte pengarna till jackan du vill ha- får du komma tillbaka en annan dag när du har pengarna!

Lite tankar från mig Tyst

Som tycker att ALLA djurköp skall vara planerade i god tid!

Mvh Mia

Annkis54
0

#35..jag fick inte heller ihop detta med 2 alias
kan man byta alias på samma reg??
såvitt jag kan se så har vi ingen ny medlem..
men det kanske kommer info senare

iaf…bra skrivet Mia
o en fråga till Snoris..du menar inte att årsförsäkringen kostade 1800kr??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

longhorn
0

Det är planerade inköp, annars hade jag inte sagt att jag skulle spara ihop..han blir inte ensam på dagarna förrens om 3 månader, på den tiden hinner jag spara ihop. Att jag skrev att jag kunde tänka mig att bli fodervärd var för att jag såg en tråd om en katt som sökte fodervärd och i princip alla skrev "det som är så svårt, att hitta fodervärd". Om jag kan göra någon annan glad och samtidigt glädja mig själv är väl bara positivt?

Jag behövde heller inte en lång predikan om hur dyrt det är att föda upp djur, jag har fött upp många hästar under mina år och då ligger katter lite i lä, DÄR talar vi förlustaffärer på lång sikt, i både tid och pengar. Jag har respekt för att det kostar, jag har respekt för uppfödare fram tills det börjar beklagas över hur dyrt det är, då tappar det sin charm. Alla väljer sina utgifter.

Jag ställde ett par frågor, för jag fick för mig att det är de detta forum är till för, hurvida exoic är att äga, fick jättebra svar + en del annonser, hittade ingen jag fastnade för, undrade över pris eftersom jag va osäker på om långhår är dyrare än korthår eller tvärtom och sen kom frågan om jag inte hade råd, sen vet jag inte vad som hände.

#36 - Min årsförsäkring kostade 1800:-, svar ja.

miascharming
0

#37 - JAG svarade 34Flört

Personligen ser jag INGEN som beklagat sig över utgifterna ?

Endast förklaring till varför få säljer på avbetalning, & detta var mest riktat till # 37

När du svarar , tänk på att det är fler som skrivit i denna tråd Tungan ute Så svaren kanske inte är riktade till dig.

Hursomhelst önskar jag dig lycja till att hitta en ny bebis :-)