Hatar att bli hanterad - hur klippa klor? (Långt)
Jag funderar lite på vilken taktik jag ska ha med min 8-åriga exotic, som inte på några villkor vill bli lyft eller hanterad. Hon är väldigt mysig och rätt nyfiken när hon själv för bestämma, ligger gärna på stolsryggen och spinner när jag sitter i fåtöljen - så egentligen är hon inte skygg, bara paniskt rädd för att bli lyft!
Jag har klippt klorna ordentligt på henne en gång, det var ett flerdagars-projekt. Sedan har jag tagit någon ströklo, genom att virat in henne i en handduk, men både hon och jag mår så dåligt över "tvångsklippningen" även om just handduksmetiden gör att det blir mindre stressigt för oss båda. På sistone har jag helt avstått från att ens försöka, man vill ju inte tvinga sig på katten. Nu börjar läget vara akut, framförallt baktassarna.
Problemet är att jag i stort sett bara fångar henne när det är "otrevligheter" på gång. Jag brukar försöka närma mig henne och lyfta henne för lite gos ibland, men hon HATAR det, och då känns det inte rätt det heller. Enda sättet jag kan närma mig henne och få hennes förtroende är att krypa på alla fyra och klia en stund bakom öronen. Då känns det också fel att fånga henne. Hon sover med mig i sängen, och är hur gosig som helst, men så fort jag stiger upp på morgonen sticker hon iväg som en oljad blixtoch söker skydd under vardagsrumsbordet.
Eftersom katten är 8 år och alltid har varit ovillig att hanteras, räknar jag inte med att beteendet ska kunna ändras. Men hur ska jag göra så att plågan/obehaget blir minst för henne? Alla tips mottages tacksamt!
Ja du, kloklippning kan bli ett enormt projket om katten inte är med på det hela
Har du haft katten sedan hon var liten, eller har du fått henne som vuxen? (har för mig att jag läst att du inte haft henne så länge men jag kanske blandar ihop det med nån annan)Det är svårare om katten inte blivit van vid att få klorna klippta från det att den är liten.
Det du kan göra är att passa på när hon sover eller vilar sig, klappa henne och mys lite försiktigt, låt henne ligga kvar, lyft inte upp henne och klipp sedan lite i taget, men gör det inte när hon sover i sängen för då kan hon sluta att komma till dig där. Om du vill kan du försöka ge henne 1 droppe av Bach's Blomsterdroppar "Rescue Remedy" en stund innan du ska klippa hennes klor, detta är lite lugnande och avslappnande.
/Lotta
/Lotta
Glömde lite…
det är bra om du börjar med att vänja henne vid att du plockar med klorna och tar i klorna, utan att använda klosaxen.
/Lotta
/Lotta
Tack för snabbt svar! Du har bra minne, jag har bara haft henne i 3½ månad, och jag är glatt överraskad över att hon ändå blev tillgiven nattetid redan första natten, och att hon även hoppar upp på min fåtöljs armstod och ryggstöd helt frivilligt (däremot aldrig i mitt knä). Och hon gömmer sig inte under soffan utan under soffbordet - och det är en himmelsvid skillnad! 
Katten har alltid varit misstänksam mot människor, jag var helt inställd på det och trodde faktiskt att jag ALDRIG skulle få se henne dagtid, som tur är hade jag fel där! Däremot hade jag inte insett hur hennes skygghet skulle försvåra pälsvård, kloklippning och ansiktstvätt… :-P Som tur är har hon inte särskilt rinniga ögon, så jag fångar henne bara för nyllgnuggning när nosen ser lite lortig ut, det blir i snitt 1-2 gånger i veckan. Jag torkar rent med en mjuk trasa fuktad i ljummet vatten.
Jag har faktiskt funderat på Blomsterdroppar (har en kompis som är i Bach-branschen). Sen funderar jag på att skaffa Feliway också, för att ommöjligt höja det allmänna välbefinnandet hos katten. Just det här att katten tycker att lyft för att gosa och lyft för att klippa klor är lika äckligt gör ju att man avstår från att lyfta alls, eftersom gos i famnen inte är en njutning för denna kisse. Att bli kliad på en armlängds avstånd tycker hon däremot ör toppen, då lägger hon sig på rygg och spretar med tassarna i alla fyra väderstrecken. Det är en mycket knepig katt - men jag gillar henne skarpt! 
Glömde… jag leker ofta med tassar och trampdynor när vi ligger och slappar i sängen. Är väl inte populärt, men hon protesterar inte värst. Häromkvällen klippte jag bort en samling tovor medan hon halvsov, hon spann högljutt medan jag mixtrade, ända till hon öppnade ögonen och såg att jag satt hukad över henne. Då blev det fart på kisse! En människa som inte ligger platt ner är nämligen en hämsk människa. Människor ska ligga platt ner så att man kan vara helt säker på att de inte kan lyfta! Så är det bara! 
ok
men du får fortsätta att jobba i sakta tempo så tror jag att hennes förtroende för dig kommer att öka med tiden. Lånar uttrycket som jag fick på hitterkatter iFokus av emjon "tid, tålamod och tillit - de 3 t:na" har du detta så kommer du att märka mer och mer framsteg. Men den kan helt klart vara värt att prova Bach's blomsterdroppar. Hör gärna av dig om hur det går.
/Lotta
/Lotta
Nu har jag helt resolut fiskat upp kisse och klippt klorna - på alla tassarna!
Kom för någon vecka sedan på hur jag kan göra. Jag sätter mig i sängen med täcket som en "mur" på ena sidan, och placerar min motsträviga kisse i "gropen" mellan mig och täcket. Hon sprattlar lika vilt som aldrig för, men muren gör att hennes flyktutrymme minskar, och jag får samtidigt indirekt stöd av att katten ligger i en "grop". Då kan jag vrida och vända på henne även när hon sprattlar eftersom täcket/groppen även fungerar som en mjuk stötdämpare och hanteringen blir mjukare även när jag måste vara lite resolut mellan varven.
Måste dock säga att min lilla Sprattel-Fia är fantastisk i det avseende att hon varker klöser eller biter trots att hon HATAR hanterandet. Hon bara sprattlar! Sen när hon upptäcker att hon kan sticka, så flyr hon inte långt bort, utan sätter sig ner på en armlängds avstånd och tittar buttert på mig. Däremot blir hon mer skvättig efteråt i någon dag när jag närmar mig henne (med all rätt!).
För att vara en knepig kisse är hon trots allt väldigt snäll. 
På tisdag ska vi till veterinären. Min första tanke var att låta dom klippa hennes klor, men så tänkte jag att besöket kommer att bli nog traumtiskt ändå, så då bestämde jag mig för att göra det själv. Och det gick ju bra! Tidigare har jag bara kunnat ta en tass åt gången (kloklippning har varit ett flerdagsprojekt
), men tack vare tricket med täcket kunde jag nu ta samtliga klor på en gång! YES!
där ser du…du har gjort jättestora framsteg
har du testat att ge henne nån belöning i nån form
jag ger mina katter Gimpet vitaminpasta..men man kan väl använda vad som helst som hon gillar…bara det är "bra grejor".
När jag tar ögon på mina katter…så samlas alla runt mig…vissa hoppar självmant upp på mitt utfällda bord som jag har i knät…för ALLA vet att efteråt vankas det pasta…funkar jättebra
fast vissa katter får jag ju gå runt hela huset efter för att få tag på. Men även de som jag får "jaga"…vet mycket väl vad gott som vankas efteråt
Keep up the good work
Här sitter mina o väntar också vid ögontvätten, de som inte vill tar jag en låtsas promenad o leker o där va ju du
de som väntar gillar nog mest allt gos de får, iallafall Merlin, den stackarn väntas med tills sist, och då ser han mkt deppig ut. Efteråt blir det fest med nötfärs o räkost.
vad ni är duktiga, du och Soysa! Och pröva gärna med belöning, något som hon bara äääälskar och spara på det till speciella tillfällen!
Kram Lotta
/Lotta
Tack för er peppning! 
Jodå, jag gav belöning - men hade den inte i min absoluta närhet så det gick för lång tid mellan obehaglig upplevelse och belöning, jag tror inte att hon såg kopplingen. Nästa gång ska jag förbereda mig bättre och ha belöningen i beredskap så hon får den direkt!
Har ni förslag på smaskiga belöningar?
Räkost på tub brular vara uppskattat
Simzon äääälskar Gimpet's Ostpasta på tub, de andra här hemma gillar maltpasta av olika sorter. Jag ger mina katter deras p-piller i maltpasta och de går ner som en dans likaså när någon fått Baytril, något som brukar vara svårt att ge katterna då de tuggar fradga och hulkar av Baytril. Gömda i pastan så ger de inga obehag alls.
Lotta
/Lotta
Mina är helt galna i whiskas temptations!!