OT celiaki
är det nån här inne som är glutenintolerant?
som kan ge lite tips.
jag ska testa på att vara glutenfri under några veckor på inrådan av min homeopat.
Ska börja baka mitt eget bröd …bland annat
Men har "dåliga" erfarenheter sedan 30 år tillbaka då det smakade blääää
undrar nu bland annat om forskningen har gått framåt såpass mycket så att den "typiska glutenfria" smaken är borta…eller om man får se till att krydda med nåt speciellt.
suck ja….
Sök på Google.Där hittar du säkert en massa recept.
/Annika

Hej !
Jag är INTE gluten allergisk- men har doktorerat i dessa produkter då min sons fästmö är jätte allergisk.
På hembakat får jag den TYPISKA glutenfria smaken 
Det finns faktiskt en del goda bröd att köpa nu :-)
Sempers havreknäcke tex 
Sedan finns det några goda baugetter …
Lycka till!
// Mia
Min bästa vän är gluten tjej.
Du kan få hennes mail adress om du vill? Hon har haft det sen hon var 13 år och hon är nu 35 så hon kan det där med att bla baka glutenfritt.
tack för era svar
jag tar gärna henne email Pethra
idag så köper jag mig färdigt i affären…får se vad jag hittar.
baguetterna…är de i frysen Mia??
de som finns i affärerna..är det alltid i frysen eller knäcke
eller kan det även finnas bland det vanliga mjuka brödet
#1..har letat på google sen jag skrev här…o det är inte många som talar om ifall det smakar "typiskt glutenfritt"..eller om hur man kan krydda (ingen har jag hittat ang detta) eller andra tips.
Tydligen blir det väldigt smuligt oxå
det jag mest kommer ihåg från 30 år sen är att det är svårt att baka för att degen blir "kort" o att det smakade speciellt av allt..
men annat har jag förträngt haha

# 4 På ica Maxi & City Gross hittar du vacum förpackade baugetter.
Det finns de som skall in i ugnen och de som är klara att ätas direkt.
Jag har alltid de som är klara att äta direkt hema & dessutom är de styckeförpackade.-
Visst- du måste köpa 2 st - men kan klippa isär förpackningen :-)
TIPS::
Värm endast bröden lite i mickron..annars blir dom sjukt torra!
Hyllan de ligger på är samma som alla andra glutenfria produketr - Pasta , pannkaks/våffelsmet- kakor..osv..
Vanligt rost bröd…och solbullar osv hittar du i en specialfrys för glutenfritt.
Finns även en massa färdiga wienerbröd,bullar osv.
DOCK SVIIIIINDYRT!!
// Mia
kanske inte blir så hemsk omställning ändå:):)förutom plånboken.
homeopaten gav mig ett tips..o det var att försöka utesluta även vetestärkelse…o där blir det nog värre
hittade den i min krydda…den jag använder dagligen.
testade ett tag för några år sen att göra egen krydda så man slipper dessa e-ämnen o glutamat…men inte smakade det samma inte. ganska ok…men inte den där sista touchen….
Jag använder grillkrydda o aromat:(:(

# Hahaha ja- det är INTE lätt!
För om man har svår allergi MÅSTE man utesluta vete stärkelse också.
Om du vill fuska med en köpt sås nån gång så fungerar Blå Band's såser, men INTE Knorr.
Jag har en " ren" kryddblandning/grillkrydda- men den är inköpt i Spanien..lite långt kanske hahhaha
Man får lusläsa etiketterna på kryddorna, & oftast i de kryddor som är blandningar …så är det vetestärkelse eller annat vete gluten i.
Du hittar nog nått gott :-)
// Mia
#8 vilka dessa:)
jag köpte vitlöksbaguette….tänkte att vitlöken nog tar bort smaken av glutenfritt:):)
det var helt ok
bortsett ifrån att det var för "hårt kört"
det skulle köras i ugn i 24 minuter i 200 grader
jag kommer nog att testa 190 grader i 22 minuter så får vi se:)
imorgon bitti ska jag baka scones…så jag får väl testa mig fram
ska maila till Pethras kompis oxå
det är mest brödet som jag grunnar över
tack alla
Annkis igjentligen behöver man inte bröd.
Jag tappas en hel del vikt faktisk när jag byttade ut brød med gryteretter, kylling, kjøtt, salater,fisk og div
Även här finns mkt recept
#11..
Nej men det är ju sååå gott
fast inte glutenfritt då:(:(..nu har jag en eftersmak i munnen som är sååå äcklig…ska jag ha den efter allt bröd så vete sjutton
tack Annica…

Blev jag tvungen att välja på glutenfritt bröd, så skulle jag avstå bröd HELT!! 

Tror det är skillnad om man ätit det sedan 1 års ålder … då känner man inte till nått annat …men att byta nu ?? NÄÄ
* RYSER*
Sedan är det som #11 säger.
Utan vitt bröd mår man VÄLDIGT bra 
Berätta gärna hur det går för dig * NYFIKEN *
// Mia
#14 haha..ja..jag kände lite likadant i morse efter gårdagens eftersmak. Men jag bakade scones i morse..o de gick att äta…
vitt bröd har jag inte ätit på läääänge…haha
men gott är det…tänk dig en färsk fralla av rätt kvalitet haha
detta kommer ju så himla lägligt nu:(:( semletider o allt.
haha…
men men..jag ska testa detta nu under några veckor
går man till en homepat så får man ju göra som de säger:)
Min mamma gikk til homepat for maaange år siden og ble ble behandlet for ulserøs colitt.
Innan hon gikk til homepat tok hon massa tabletter varje dag. Men efter homepat behandlingen blev hon helt frisk
Detta var sent 80 tidlig 90 talet. Och hon har varit frisk sen då.
#16 visst är det bra:)
jag har haft mycket hjälp genom åren av homeopatin…speciellt när jag sanerade min mun på kvicksilver o guld….:) (Jag har fibromyalgi)
men det är bra att nån annan än jag talar om att det är bra.
Jag har alltid vissa homeopatmediciner hemma.
Speciellt nu har jag förlossningskit för katt…köpt av Simzonites här på perser iFokus, som är utbildad djurhomeopat:)