Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 2549 ggr
diii
0

Torr näsa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har eran perser torr näsa som flagnar och snorar? min hane har alltid haft det. Men nu vi fick våran nya lilla hona så har hon en fuktig näsa och inte snorig alls. Han låter inte förskyld heller…

FundersamFick en liten eukanuba bok då jag fick min nya katt o där var det en mini test om katten är frisk och svarare man NEJ på ngt så skulle man åka ti veterinären… enligt det ska alltså katter ha en fuktig näsa om de är friska….men han beteer sig inte sjuk som sagt…förutom att han nyser ibland, men som sagt så har han varit sen vi fick honom och i hans veterinärbesiktning markerades inte veterinären ngt om hans torra näsa.

Bilden är en bild där ni kan se hans näsa en dag den var torr..

Vi brukar tvätta bort med vatten den torra huden som låsnar och den svarta snoren som bildas i hans kanaler varannan dag…

simzonites
0

Vissa av våra katter har också torrare nos, ibland med lite torra mörka flagor i näsborrarna. Inget att oroa sig för Glad Det är helt enkelt olika från individ till individ. Så länge han inte är snorig med grönt/gult snor så är det ok. Jag brukar skölja med lite koksaltlösning (finns i småflaskor på apoteket - även bra till att skölja ur ögonen med) för att rensa nosen ibland. En del av smutsen tror jag även kommer ifrån de rinnande ögonen.
Min lilla Jane här hemma är ofta täppt i nosen, inte med snor utan lite torra flagor.

Lotta

/Lotta

Annkis54
0

håller med Lotta
min gamla Bettan är lite sån ibland
till o med så trodde jag att det var nåt allvarligt för ett tag sen
inbillade mig allt möjligt (läs cancer)…du vet…en gammal katt o så inbillar man síg
hon hade precis som du beskriver…torr nos o så kunde man riktigt peta bort flagor….men efter några dagar så var det borta…utan att jag gjorde nåt
men jag har inte sett det på nån mer som jag har lagt märke till i alla fall

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se