nyparad hona låter sig dias
Hur bra är det om en nyparad hona låter sig "dias"?
Hon är parad nu i dagarna….om det nu har tagit sig.
kan det skada på nåt vis nu?
jag vet att det kan det sen….
Hahaha kan inte låta bli att skratta lite. Dina katter verkar vara väldigt speciella tycker jag. 

Kanske nåt i vattnet hos er? 

Har svårt att se att hon skulle ta skada av det. Kvinnor kan ju amma när de är gravida, varför skulle inte katter kunna? I det vilda är det tom. troligt att kattmammor skulle ha delvis diande ungar samtidigt som nästa kull är på gång.
Om honan inte får i sig tillräckligt med näring för sin egen skull, för sina foster och för att producera mjölk kommer mjölken försvinna.
Ja funderar på om de inte är dom nya ungarna i magen som behöver den första mjölken, men annars tror ja inte de e någon fara
jag vet en gång för några år sen…en hona i kanske 7-8 veckan som blev så bebiskär så hon la sig hos en kull..o diade..
hon "fick missfall". Sen kan man ju inte 100% veta att det var därför. Min vet sa då att det inte var bra för att dessa ungar tar ju råmjölken för de som skulle födas. Men jag vet inte. När hon var dräktig nästa gång så fick jag sätta på henne en "body" för att hon ville gå till ungarna den gången oxå.
Så det vågar jag inte tillåta igen..men jag undrade om det kanske inte var farligt när hon är såpass nyparad…fast om det är så att diandet drar ihop livmodern..så kanske hon aborterar.
ja Petra…vi har nog konstigt vatten här.
Men jag har aldrig haft katter som har betett sig "konstigt" mm..det är nu de senaste året eller så…som allt har ställts på huvet. Det är förresten Mica..som var hos dig..som "ger di"
ja..dessa våra raringar…
#3..jo råmjölken är ju jätteviktig för dem…
Om råmjölken skulle försvinna när kattungarna diar skulle det ju innebära att all den mjölk en del gravida kvinnor läcker innan förlossningen är råmjölken som rinner iväg.
Det krävs att en specifik hormonbalans uppnås i kroppen för att den första viktiga råmjölken ska bildas. Fostren producerar hormoner som behövs och mamman. Förlossningen medför en viktig hormonförändring.
Dock kan som sagt livmodern kontrahera när honan dias, men det sätter inte igång någon förlossning. Det krävs ett enormt hormonpåslag för att förlossningen ska sättas igång. Dessutom gör dessa kontraktioner ont och gissningsvis utsätter sig inte en dräktig hona för det obehaget.
Ungarna kommer få i sig råmjölken och även om de skulle bli utan är det ingen katastrof. Inom raser där vi ofta gör kombinationer som medför blodgruppskrockar undanhåller vi just denna mjölk för kattungarna för att de inte ska dö och under åren har vi inte sett några som helst tendenser till att de ungarna skulle vara svagare än andra.
#5 hmm ja
vi är väl inte riktigt överens där
men som jag skrev ovan…så kan man ju aldrig veta vad som är orsak
när ni med katter med olika blodgrupper matar era…ser ni inte till att ge dem cholstrum i någon form då?
jag gör väl helt enkelt så att jag håller ett öga på henne o ser om det bara var tillfälligt som hon blev bebissjuk:):)
tack för era svar
Enda möjligheten att ge råmjölk av värde är att ha råmjölk från en Ahona tillgänglig och det är ytterst få som mjölkar sina honor på råmjölk för att ge eventuellt framtida blodgruppskrocksungar.
Kattungarna får vanlig mjölkersättning i 16-24 timmar och sedan får de mammans mjölk och vi ska ju inte glömma att mamman fortfarande har höga halter viktiga antikroppar kvar i mjölken även efter att råmjölken är borta.
tack för info:)

#1: Haha ja jag hade samma tanke =)
Just nu har det nog ingen betydelse men längre fram så försök att se till att hon inte blir diad. Gillar hon att mysa med de små så sätt på henne en socka över kroppen så kommer de inte åt tuttarna=) Fick själv göra något liknande när jag skulle ha min första kull då honan hade adopterat min senast inköpta katt. Köpte en liten hund tröja till henne =) Funkade bra, han kunde ligga hos henne men inte snutta. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#9 hahaha..ja..det är lite så jag har tänkt oxå…så om hon blir dräktig o är babykär när hon närmar sig så lär jag inte tillåta det.
den honan som jag berättar om i #4 fick jag sätta på nåt himla konstigt hemgjort.
Men sen så kom jag på att man måste ju kunna köpa nåt sånt som de har till hundar…så om hon fortsätter så gör jag det:)
en annan rolig grej som hon har fått för sig nu…när han ska para henne så hoppar hon upp på en pall…o där ska han para..går ju inte sååååå bra..om man säger så
ja..är man padda så är man padda…