Blå-vit hona?
Hejsan!
Kan en perser,hona, vara blå och vit? Vit teckning i ansiktet,kragen, och på tassarna, övrig kropp blå. Hur fungerar nedärvningen? Vad bör föräldrarna isåfall ha (bära på) för färg(er)?
visst kan de vara det
på kortet har du 3 st blåvita…1 perser o 2 exo
pappan måste vara svart eller blå
o mamman måste vara svart, blå, svartsköldpadd eller blåsköldpadd
men om både mamman o pappan är svarta så måste nån vara dilutionsbärare..(eller båda..är lite dålig på det)
hoppas det blev rätt nu
från min hona som ska ha ungar nu i dagarna så blir det bara svartvita o blåvita…med eller utan "tabby"…lite reklam
Om båda föräldrarna är svarta så måste båda bära på dilution för att kunna få blå ungar. Dessutom måste någon av föräldrarna vara vitfläck för att det skall bli vitfläck.

Förklara då min blåsköldpadda med vitt (g03) mamman n,mormor n,morfar n22,farfar n och farmor d03.Som jag ser det så finns ju inte dilution bakom mamman,men väl bakom hennes föräldrar.Hur långt bak kan de "bära" på dilution för att det ska märkas på ungarna?
Som jag förstått det så kan diluttionen finnas väldigt långt bak i stamtavlan
Dilution kan bäras i många generationer utan att det ploppar upp. Säkraste sättet att veta om katten är dilutionsbärare är att para med en diluterad katt.
Med vitfläck är det dock svårare och hela nedärvningen är inte utredd till 100% ännu.

Då var det som jag trodde,att det kan ploppa upp efter flera generationer.