Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 989 ggr
modernghost
0

Katten diger i blomjord

Min förste perser. Han diger i blomjord så hela näsan är svart och ögonen rinner konstant. Lider han av ämnesbrist?

Köpte färskt strömming, som han inte äter, och färskt kalvlever, som han vräker i sig. Basfödan är dock Royal Canins Persian Kitten, vilket han äter utan problem.

Winnie är en ganska storväxt hankatt, vid sina 5-månaders åldern ser han ut som en vuxen bondkatt. Ej kastrerad, men äter hela tiden.

Problemet är dock blomkrukor. Katten är inte intresserad av växter, utan enbart av jorden och speciellt när den är nyvattnad.  Vad är problemet och vad ska jag göra åt det???

MonicaLagerquist
0

Jag skulle lägga stora stenar över jorden på de krukor han är mest intresserad av.

Sen måste du vara försigtig med att ge för mycket lever.Vi som ger balanserad BARF ger aldig mer än 5-10% lever i kosten.Ger man lever som tillägg så bör man no vara ännu försiktigare med mängden. Lever innehåller höga halter A-vitamin och kontinuerlig utfodring av höga halter lever kan leda till A-vitaminförgiftning.

Stolt ägare till tre La permer

heliotropes
0

Jag kopierade svaret jag gjorde i tråden tonårsbeénde.

Hantera inlägg

#16 Det är bara roligt…tycker han!!Skrattande 

Ett sätt att bryta beteéndet är om du kan täcka jorden med något, är det en stor växt med mycket jordyta är en lösning att ta en pappskiva. klipp ur en cirkel som är ca. 1cm större än krukans diameter och klipp sedan rakt in mot mitten, sedan gäller det att beräkna vart och hur stort mittenhålet för själva växten ska vara, klipp ut mitten"cirkeln" så precis att så lite jord blir så lite synlig som möjligt. Sedan får man bryta och trixa in kartongbiten så den blir liggande på krukkanten. Man kan sedan tejpa klippskarven.

Det går sedan bra att lyfta pappen och vattna under och katten tröttnar.Flört Han kan säkert komma på att ligga på katongen om den är stort nog, men det gör ju inget..

Annars får du ställa växterna så svåråtkommligt som möjligt för honom…A och O här är att bryta beteéndet.

Efter en tid har dom kommit helt ifrån det och de låter helt bli "öppen" jord. Lycka till!Glad

Eva // Medarbetare på Svensk Natur

Eva // medarbetare på Perser

modernghost
0

Tack för intressanta svar!

Ska ha det med A-vitaminer i åtanke. Har hittills bara gett lever i små mängder, vilket katten verkar tåla utan problem - pigg och kry, bajset ser ut som det ska.

På tal om att täcka jorden i krukor, så har jag redan gjort det på de största och värsta. Man i takt med att Winston växer,  når han allt högre och till alltmer farligare krukor med ökenrosen och klängliljorna inne (båda väldigt giftiga), jag får väl lov att stentäcka även dessa.

Köpte en anti-katt-spray som styrs av fotocell, vilket ju funkar kanonbra, men är alldeles för dyr för att kunna skaffa en till varje hörn. När originalflaskan blev tom satte jag munstycket på en vanlig luft-fräshare, vilket gick alldeles utmärkt. Nu är det katten som sköter fräshören i hemmet… Skrattande