Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 2851 ggr
heliotropes
2010-01-10 17:45
0

Tonårsbeteende

Hur många av er har stött på detta med "tokiga" tonårsbeteenden.

Alltså- - skapar faror som inte finns = livlig fantasi. Samt vill/kan själv=trots.

Liksom hundar kan ju vissa katter få ett annorlunda beteende lagom vid könsmognad som sedan "växer" bort. En typisk hund"grej" är ju dammsugaren som kan bli livsfarlig i samband med deras könsmognad.

Själv har jag upplevt att de katter som har uppvisat de tokiga beteénden, senare uppvisar en väldig klokhet/intelligens som fullvuxna. 

Just nu har min Casper (som är till salu) massor av "spökerier" för sig, han kan smyga på allt t.o.m. sin egna skugga och hoppa högt i till synes av ren förskräckelse rakt upp i luftenSkrattande Det är som om han skapar en egen fantasifull spänningCoolMen han är inte annars rädd av sig, jag kan ju bl.a stå och väsnas i kastrullskåpet med han rakt under. Han både hör och ser bra.

Ett annat fenomen vid den åldern kan vara att de kan bli hopplösa vid bad eller fön, som de kan visa på olika sätt räddsla/extra sprallighet/bitska mm. Vid en sådan tonårs"grej" brukar det vara lämpligt att låta det gå lite extra tid mellan baden/fönen, man ska inte tro att beteéndet är för att stanna, man måste ge dom tid, finns beteéndet kvar efter ca.3½ år får man kanske vara beredd att "dras" med det.

Ps… jag skulle gärna vilja ha den här tråden på en egen grupp-Beteende jag saknar faktiskt den.Flört

Eva // medarbetare på Perser

zeus-minnie
2010-01-10 18:52
0

Hej. min perser tös Minnie är extremt jobbig att borsta och bada nu. hon är 2 år i juli. förr kunde jag borsta och hantera henne utan problem, hon riktigt njöt men nu river hon och biter så jag vill knappt hantera henne på det sättet längre.men hon är väldigt gosig och kelig annars. det kanske är ett tonårsbeetende?

hoppas i alla fall det så att hon snart blir sig "själv" igen….

/Isabella

Annkis54
2010-01-10 20:56
0

intressant tråd
hoppas du får många svar…så småningom:):)
jag har aldrig tänkt efter så när mina katter har växt upp…
men de har säkert det.
men det så mycket olika saker i livet som påverkar de…o som gör att de får ett tillfälligt ändrat beteende…
ex. när det löper..helt plötsligt så kan man få göra vad man vill med en annars trilsk katt.
eller när de är dräktiga..jag hade en hona som var såååå glad o mådde så gott när hon var dräktig…vad hon njöt
sen hann inte bebbarna mer än ut så var hon "livsfarlig" …haha
hon passade de som den värsta..jag vet inte vad…
jag ska ta o prata med de andra medarbetarna..för jag håller med…en grupp beteenden vore helt rätt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-01-10 21:14
0

#1 Det kan ju vara något sådant, hennes hormoner ligger ju på topp i den åldern, hon kanske försöker visa sin dominans. En liten härskarinnaFlörtSkrattande

#2 Det där med övervakande honor kännar jag igen,Skrattande Min Miss Inka tycker att golvmoppen blir en riktigt farlig orm när hon har ungar, "herrejedamej" vilka smällar moppen åker påSkrattande moppen får på moppen!…hehe! Ungarna har aldrig brytt sig om att hon har spottat och fräst åt den.

Headturners
2010-01-11 00:59
0

Ja kära nån detta känner man ju igenGlad Ja brukar kalla de att dom har hjärnspöken, Ja har en tjej på två år som leker med ingenting alltså anfaller golvet hahaha, sen finns de ju mindre bra som tex livrädda för vissa ljud å kan hoppa en meter upp. Sen undrar jag är det nån mer än jag som har märkt att creamkatter är mer Rädda, larviga, å mesigare än andra???? Kanske bara är en inbillning men ja har tre å alla e lite mer känsliga för ljud å beröring mm

Kram sussie

Annkis54
2010-01-11 13:02
0

nu heter gruppen hälsa   hälsa/beteendenFlört

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

WildWest
2010-01-11 13:25
0

Som du vet Susie, så håller jag med angående cremekatter. Har aldrig märkt detta beteende på någon annan färg. Alltså hyperkänslig för i stort sett allt. Den solida cremen blir bara värre och värre. Hennes unge, creme/vit, är inte så hispig än, men vi är rädda att hon ska ta efter sin mor.

Hade besök av vårt 10-åriga barnbarn i helgen. En lugn tjej som mest satt vid datorn eller tv:n och vi såg inte Lucy på 3 dagar, hon bodde under soffanRynkar på näsan Förut brukar hon komma upp i sängen till oss på natten men den här gången gjorde hon inte det heller. Tycker så synd om henne för hon vill vara med, men på lite avstånd, när det bara är vi hemma. Men det går ju aldrig att ta henne om hon inte sover så att man kan överraska henne, alternativt att hon kommer när man tittar på tv t ex.

När hon hade ungar var hon helt "normal" men när ungarna blev en 8-10 veckor började hon bli hispig igen.

Vad jag vet har hon ALDRIG upplevt något obehagligt som kan ha skrämt henne, hon bara är sådan.

Headturners
2010-01-11 13:36
0

Ja visst är det konstigt Kerstin, har inte heller märkt av det när dom är kattungar utan det har kommit runt 1-2 års åldern, nu har vi ju en creamtabby kille på 4,5 månad hoppas nu han inte blir sådan. Har även en tjejkompis som har en cream som e lika hispig…. Det kan inte vara just efter Plutten heller utan detta finns på andra kombinationer.. Undrar om det är någon mer som har märkt av detta med creamisarna?????

Sussie

Annkis54
2010-01-11 15:39
0

#6 och #7 himla intressant
jag har bara haft en cremevit unge genom åren
aldrig haft nån vuxen creme eller cremevit.
Däremot rödvit…o hon är lugnt själv.
i färgväg är det enda jag har märkt att paddor faktiskt är lite egensinniga:):)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

heliotropes
2010-01-11 15:56
0

Jag har inte heller några egna erfarenheter av Creamisar, men liksom du Anki, har jag, och jag vet flera andra som har upplevt sköldpaddorna lite egensinniga,

som kan visats som - inga knäkatter  -kammen slåss vi med -"muttrar"högt när det inte passar fröknarna -visar sig inte för främmande….hm! har jag glömt något.Obestämd 

Måste ju även säga att de är kloka små fröknarSkrattandeFlört för vem vill allt det där..hehe!

WildWest
2010-01-11 16:03
0

Ja, paddor är lite egensinniga men väldigt charmiga. Har just köpt en blåcreme 03Kyss. Får hem henne till helgen. Can´t wait.

//Kerstin

heliotropes
2010-01-11 16:11
0

#10 Vad kul!Glad Visst är de vackra, de vet ju om det oxåSkrattande dom är ju även ofta typiska med sina korta kroppar,korta buskiga svansar och små öron som gör de extra Kyss pippinätta och fökniga Skrattande

Headturners
2010-01-11 16:21
0

Ja har två paddor solida en blå å en svart padda, dom går under namn som bitchSkrattande drottning ja ni förstår, dom e som ni skrev ovan hahahaha

Och som som ni säger mycket smarta, vet alltid när de e tex bad på gång hahahaha Men å så vackraKyss

Sussie

Annkis54
2010-01-11 16:24
0

haha…ja visst är det så
fast det finns ju undantag där oxå..
jag har bara paddor..förutom en rödvit Blossom
det enda Blossom säger om hon inte vill…är ett försiktigt mjau
det kan man inte säga om de andra
fast det är ingen som är jättebesvärlig haha

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mayer
2010-01-12 10:36
0

Jag har lite roliga grejer på min smokepadda..Helt plötsligt har hon börjat titta in i ugnen???Varje gång hon går förbi,man undrar ju vad hon tänker!

heliotropes
2010-01-12 15:41
0

#14 Hon tänker nog -Ooo! Vilken snygging som speglar sig där SkrattandeCool

modernghost
2010-02-06 09:36
0

Winston är en d 01 (red-van) hane på 5 månader och väldigt nyfiken på allt. Han är med när man borrar och först vid dörren då det ringer på. Och så hör han telefonen INNAN den ringer…

Katig är han också som få (ett typiskt Harwood-drag) och stor som en vuxen bondkatt.

Grejen är att han älskar att diga i blomkrukor, vilket gör mig förtvivlad. Han är inte det minsta intresserad av växter - dom åker bara ut - utan av självaste jorden, och helst när den är nyvattnad. Hela tiden får jag lov att brottas med svarta näsborrar samt rinnande ögon. Annars är han frisk, kry och pigg som få.

Tonårstrots eller ämnesbrist?

heliotropes
2010-02-06 13:21
0

#16 Det är bara roligt…tycker han!!Skrattande 

Ett sätt att bryta beteéndet är om du kan täcka jorden med något, är det en stor växt med mycket jordyta är en lösning att ta en pappskiva. klipp ur en cirkel som är ca. 1cm större än krukans diameter och klipp sedan rakt in mot mitten, sedan gäller det att beräkna vart och hur stort mittenhålet för själva växten ska vara, klipp ut mitten"cirkeln" så precis att så lite jord blir så lite synlig som möjligt. Sedan får man bryta och trixa in kartongbiten så den blir liggande på krukkanten. Man kan sedan tejpa klippskarven.

Det går sedan bra att lyfta pappen och vattna under och katten tröttnar.Flört Han kan säkert komma på att ligga på katongen om den är stort nog, men det gör ju inget..

Annars får du ställa växterna så svåråtkommligt som möjligt för honom…A och O här är att bryta beteéndet.

Efter en tid har dom kommit helt ifrån det och de låter helt bli "öppen" jord. Lycka till!Glad