Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 4883 ggr
zeus-minnie
0

överdrivet tvättande?

Hej!

Min hon katt som är en sköldpadds hona på 1 ½ har börjat tvätta sig väldigt ofta och nästan hysteriskt… hon bara slickar på tassarna och "gnugg" tvättar sig,inte kliar eller så.. men hon gör det hela tiden nästan!vad kan det bero på?

Tack //Isabella

Annkis54
0

det finns ju såna "tillstånd" när katter av en eller annan anledning tvättar sig hysteriskt…så de sliter ut huden
jag tror att den enda rätta att göra är kontakta veterinär.
Nån annan kanske har annat råd att ge innan man kontakter vet..men jag har inte haft nåt liknande på mina så jag vet inte.
Hoppas att du får fler svar…för såååå ovanligt kan det väl inte vara.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

#0 Är hon kastrerad? Eller kan det vara så att hon är på väg in i ett löp..då skall det tvättas extra mycket.

Har du tagit en titt på hur tassarna ser ut ..mellan, vid klona osv?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Mayer
0

Ohyra?

heliotropes
0

Förutom det som redan nämts, kan det vara ett tecken på allergi.

Eva // medarbetare på Perser

evawennman
0

jag tänkte också på det, Allergi.

SamanthaJones
0

Det jag kan komma på är: brist på aktivitet, oro/stress, ohyra.

kan inte vara så att ni har flyttat eller gjort om hemma på sista tiden som katten kan ha reagerat på?

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

zeus-minnie
0

Hon är inte kastrerad, och hon ser fin ut på tassarna och som det ser ut har hon ingen oro. hon lker massa med sin kompis som är en kastrerad han katt.. hon löper men var ett tag sedan nu..

hur kan man få reda på om hon är allergisk? kan Vet kolla sånt?

Har tänkt på stress men kan inte förstå varför hon skulle vara stressad allt är som vanligt hemma,  och det är lugnt.

tack för alla svar!

/Isabella

Annkis54
0

#7..det kan han ju göra men jag vet inte hur avancerat det är
eller om man måste leta efter nåt speciellt i allergitesterna
hur länge har hon gjort det?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

zeus-minnie
0

hmm några månader tror jag..i början reagerade jag inte riktigt på det men nu har jag reflekterat över att hon verkligen tvättar sig ofta och mycket.

Headturners
0

En katt tvättar sig ca 30 timmar i veckan normalt, är det mer än så?

Sen så är en del mer intensiva å gärna gnager lite i mellan tårnaGlad

Men ta en tur till vet om du e orolig, det är alltid de bästaGlad

Lycka till

Sussie

zeus-minnie
0

tack så mycket för alla svar!!! jag ska försöka få en uppfattning om hur mycket hon egentligen tvättar sig… sen får jag se om det blir till vetrinären eller inteObestämd

tack tack!!

Isabella

Marita-L
0

Jag kan ju känna lite av vad jag läser här..inte irriterad eller så , där hon slickar sig…då är det antagligen ingenting att oroa sig för.

Jag håller med #10. Att en katt fixar mycket med sin päls och klor och när vi närmar oss löptider då skall det fixas lite mer. Och nu går vi in i vårens lockelser och de kan börja ett bra tag innan vi änns ser att de löper…en del ligger och biter på sina naglar t.o.m för att göra sig redo   Flört

Ha lite koll ..en katt som väcks mitt i sin goda sömn och börjar tvätta och tugga sig hysteriskt, eller en katt som knappt kan gå en liten strecka utan att kasta sig på olika områden..tugga , slicka sig.., en katt som blir störd när den äter och istället börjar tugga och slicka sig själv, det är inte okej.

Områden blir hårlösa eller röda irriterande är ett tecken på att huden inte mår bra.

Vi är inga veterinärer så blir det akut av något slag så får du nog höra av dig till dom. För det är bara du som känner din egen katt och vad som är normalt för henne.

Lycka till

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s